Dokterassistente

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lovehorses4

Dokterassistente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 12:41

Hoi allemaal,

Ik ben een tijdje niet actief geweest. Ik zit dus met een issue en ik merk dat het even kwijt moet. Misschien dat mensen dezelfde ervaring herkennen of advies kunnen geven.

Ik ben al een paar maanden niet ongesteld geworden. en nee ik ben niet zwanger. ik heb het afgelopen jaar met niemand het bed gedeeld.
Anderhalve week geleden toch maar besloten om de huisarts te bellen en dit probleem voor te leggen. De doktersassistente begon al gelijk: "nou hier hoef je niet voor naar het spreekuur te komen." Ik voelde mij gelijk al serieus genomen.. uh NOT. Ik heb uitgelegd dat ik ook andere klachten ervaar. Terwijl ik aan het bellen was, moest ze en telefoon van de huisarts opnemen oke kan gebeuren. Ze verteld dat de huisarts iets met haar auto heeft wat moet ik hier dan mee. Zonder mijn verhaal af te laten maken, zegt ze: "ik ga wel even met de huisarts overleggen en ik bel je later terug". Ze belt later terug: "de huisarts zegt dat het wel een aantal maanden weg kan zijn en dat als het over twee maanden nog steeds weg is, moet je maar even terugkomen op het spreekuur. Het kon volgens haar komen door stress (heb ik niet meer dan anders) en het had ook geen urgentie omdat ik niet zwanger wilde worden (oke dus daar ongesteld worden alleen belangrijk voor ;( )".

Nu heb ik de afgelopen twee weken steeds meer last van buikpijn, misselijkheid en een opgezwollen gevoel. Vanmorgen heb ik toch alle moed verzamelt om weer de doktersassistent op te bellen. Ik sta een tijd in de wacht, is ook niet erg want ik werk zelf in de zorg en het is inderdaad druk. Vervolgens hoor ik niks aan de andere kant van de lijn. Opeens hoor ik haar tegen haar collega zeggen:""ik heb een patiënt die slechthorend is, die wilt een verwijzing voor de KNO". Ze drukt mij zo weg. Het voelde naar mij gericht. Sorry of het nou naar mij gericht is of niet, je praat niet over patiënten en helemaal niet als je iemand aan de telefoon hebt. Ik merk dat ik gewoon boos werd en ik dacht als ik nu ga bellen dan zeg ik waarschijnlijk dingen die niet aardig zijn.

Ik ga maandag weer bellen en proberen vriendelijk noch dringend haar duidelijk te maken dat ik een afspraak bij de huisarts wil. Mijn vervolgstap is toch om een andere huisarts te zoeken (deze dokterassistente is er altijd en verbonden aan huisarts en praktijk). Ik heb al twee andere huisartsenpraktijken geprobeerd, maar ze nemen geen nieuwe patiënten aan.

Wat zouden jullie doen? Het nog een kans geven en maandag aangeven dat je graag serieus genomen wordt of gewoon wegwezen...

Sorry voor dit lange verhaal, maar ik voel me behoorlijk poedersuiker hierover.

Lau07
Moderator

Re: Dokterassistente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 12:45

Ik zou de praktijk opbellen en aangeven dat je een afspraak met de dokter wil maken. De doktersassistente heeft daar in principe niets mee te maken, het is niet aan haar om te bepalen wie er wel of niet op een spreekuur mag verschijnen. Dat is nog altijd aan de dokter zelf.

Ik heb ook zo'n akkefietje met een doktersassistente gehad, en na een kleine ontploffing aan mijn kant kunnen we nu goed met elkaar overweg.

Als je niet om de doktersassistente heen kunt, zou ik proberen om de huisarts te mailen. In mijn ervaring zien de huisartsen je liever een keer te veel dan te weinig, dus ik zou vandaag nog die afspraak maken. Je hebt maar 1 lijf en daar moet je goed voor zorgen.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 12:56

Ik zou nu nog een keer bellen. Aangeven dat je er vanuit gaat de ze een foutje maakte door je weg te drukken en heel duidelijk maken dat je perse de dokter wil zien en daarbij zeggen dat het niet normaal is dat je menstruatie uitblijft zonder aanwijsbare reden.

Vraagje: hou je in een app bij wanneer je menstruatie is? Dan kan je exact aangeven aan je dokter wanneer het opgehouden is. Ik heb zelf een keer een periode gehad waarin ik te vroeg en te kort ongesteld werd en kon zo aan de de dokter laten zien dat er echt iets niet klopte. Hij was toen erg blij dat hij aan de hand van die data kon zien dat mijn lijf aan het rommelen was.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 12:59

Kun je eventueel ook online een afspraak maken?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 13:00

Ik had gelijk terug gebeld als ze me wegdrukken, per ongeluk of niet. Maar goed, ik ben vrij assertief van mezelf.

Bellen hoor, en duidelijk aangeven dat je al maanden met klachten loopt, buikpijn ed hebt en graag een afspraak bij de huisarts wilt om er naar te laten kijken. Niet laten afschepen met 'even aankijken'

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 13:04

Bellen en zeggen dat je een afspraak wilt maken en dat je je persoonlijke zaken graag met huisarts wil bespreken en niet met haar.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 13:41

Terugbellen en als ze het weer vraagt zeg je dat het privé is!
Heb ook eens zo’n bijdehandte gehad.

lovehorses4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 13:51

Lau07 schreef:
Ik heb ook zo'n akkefietje met een doktersassistente gehad, en na een kleine ontploffing aan mijn kant kunnen we nu goed met elkaar overweg.

Als je niet om de doktersassistente heen kunt, zou ik proberen om de huisarts te mailen. In mijn ervaring zien de huisartsen je liever een keer te veel dan te weinig, dus ik zou vandaag nog die afspraak maken. Je hebt maar 1 lijf en daar moet je goed voor zorgen.

Een kleine ontploffing was misschien niet zo verkeerd geweest. Ik lees alleen via zorgwijzer dat deze doktersassistente of enorm geliefd is of inderdaad als vreselijk bekend staan.

Bedankt voor je tip over mailen. Ik heb een zorgdossier aangemaakt via de site van de praktijk. Daar stond ook bij dat je de zorgverlener kan mailen. Ik wil even goed voor mijzelf alles op een rijtje zetten. Ik heb eigenlijk nooit problemen met privedingen delen maar omdat het contact zo moeizaam loopt met assistente, wil ik eigenlijk gewoon rechtstreeks contact met de arts. In plaats van steeds via assistente. Merk dat t mij belemmerd.

lovehorses4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 13:53

EvaC schreef:
Ik zou nu nog een keer bellen. Aangeven dat je er vanuit gaat de ze een foutje maakte door je weg te drukken en heel duidelijk maken dat je perse de dokter wil zien en daarbij zeggen dat het niet normaal is dat je menstruatie uitblijft zonder aanwijsbare reden.

Vraagje: hou je in een app bij wanneer je menstruatie is? Dan kan je exact aangeven aan je dokter wanneer het opgehouden is. Ik heb zelf een keer een periode gehad waarin ik te vroeg en te kort ongesteld werd en kon zo aan de de dokter laten zien dat er echt iets niet klopte. Hij was toen erg blij dat hij aan de hand van die data kon zien dat mijn lijf aan het rommelen was.

Thanks voor je tip. Ik heb het toevallig in oktober het geregistreerd in mijn Fitbit. Helaas ook gelijk de laatste keer...

lovehorses4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 14:00

MarliesV schreef:
Ik had gelijk terug gebeld als ze me wegdrukken, per ongeluk of niet. Maar goed, ik ben vrij assertief van mezelf.

Bellen hoor, en duidelijk aangeven dat je al maanden met klachten loopt, buikpijn ed hebt en graag een afspraak bij de huisarts wilt om er naar te laten kijken. Niet laten afschepen met 'even aankijken'

Bedankt. Eigenlijk had ik dat inderdaad moeten doen. Ik ben over het algemeen best assertief. als het om zorg voor anderen (werk, vrienden, familie) gaat. Pas was ik bij de osteopaat. Die zei ook al:" jij zorgt heel goed voor anderen, je vergeet een beetje jezelf". Die opmerking deed wel even pijn en was gelijk in tranen. Ik moet daar wel iets mee..

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 14:02

Zo herkenbaar, paar keer naar de osteopaat gaan helpt overigens hier heel goed, ben niet zo snel emo, maar daar, pfff niet grappig. En toch kom je er uiteindelijk sterkter en lichter onder weg.

Je hebt nu wel actie ondernomen zie ik, dat is toch goed. En soms even overdonderd zijn, is niets om je voor te schamen.

Hopelijk kan je vlot terecht en is het iets onschuldigs!

lovehorses4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 14:14

MarliesV schreef:
Zo herkenbaar, paar keer naar de osteopaat gaan helpt overigens hier heel goed, ben niet zo snel emo, maar daar, pfff niet grappig. En toch kom je er uiteindelijk sterkter en lichter onder weg.

Je hebt nu wel actie ondernomen zie ik, dat is toch goed. En soms even overdonderd zijn, is niets om je voor te schamen.

Hopelijk kan je vlot terecht en is het iets onschuldigs!

Vreselijk he en eigenlijk goed en mooi dat iemand blijkbaar zo doortassend is. Ik ben niet zo iemand die snel huilt ofsow bij een zorgverlener. Hij had binnen no time heel subtiel de vinger op de zere plek (letterlijk en figuurlijk)...

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 15:51

Dat is ook niet fijn. Jij hebt het gevoel dat er iets aan de hand is en dat wordt niet serieus genomen. Was je cyclus hiervoor wel stabiel?

Ik was altijd erg onregelmatig en toen bleek het ineens maanden weg. Bij mij bleken bepaalde waarden veel te hoog te zien. Ik zou dus ook zeker doorzetten. Aangeven dat je wel met de huisarts bespreekt wat de reden van de afspraak is. Dat hoeft zij niet te weten.

StellaMay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 16:17

Wegdrukken? Hahaha, nou dat was ook maar een keer. Daar was ik naar toe gereden, en nou héél snel die afspraak neerzetten.
Ik zie trouwens nu dat je in Vlaardingen woont, mag ik vragen welke dokterspraktijk je hebt?

lovehorses4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 17:50

StellaMay schreef:
Wegdrukken? Hahaha, nou dat was ook maar een keer. Daar was ik naar toe gereden, en nou héél snel die afspraak neerzetten.
Ik zie trouwens nu dat je in Vlaardingen woont, mag ik vragen welke dokterspraktijk je hebt?

Ik sturen even een pb.

lovehorses4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 17:52

zonnebloem18 schreef:
Dat is ook niet fijn. Jij hebt het gevoel dat er iets aan de hand is en dat wordt niet serieus genomen. Was je cyclus hiervoor wel stabiel?

Ik was altijd erg onregelmatig en toen bleek het ineens maanden weg. Bij mij bleken bepaalde waarden veel te hoog te zien. Ik zou dus ook zeker doorzetten. Aangeven dat je wel met de huisarts bespreekt wat de reden van de afspraak is. Dat hoeft zij niet te weten.

Ik had wel altijd een lange cyclus. 3x niet heb ik nooit meegemaakt. Daarom die twijfel. Zelfs niet na het stoppen van de pil, duurde t niet zo lang.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 17:55

Dan zou ik zeker aandringen op onderzoek. Kan iets zijn met je schildklier of bijvoorbeeld een verhoogd prolactine.

lovehorses4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 18:43

zonnebloem18 schreef:
Dan zou ik zeker aandringen op onderzoek. Kan iets zijn met je schildklier of bijvoorbeeld een verhoogd prolactine.

Prolactine heb ik nooit van gehoord.
Had je daar te hoge waardes van of kwam t van de schildklier?

Ik hoop dat ze met gaat onderzoeken. Volgens de dokterassistente ging ze t opwekken met medicatie. Ze is nooit dokter geworden dus dat zal ik wel bespreken met de huisarts.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 19:23

Wat een enorm onbeschofte tante zeg!
Zeker meer werk van maken, klacht indienen bijvoorbeeld. Kun je altijd wel goed overweg met je huisarts?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 19:47

Prolactine is een hormoon wat aangemaakt wordt in de hypofyse. Als dat verhoogd is wordt je cyclus langer of blijft helemaal weg. Die is bij mij verhoogd door een goedaardig gezwel in de hypofyse.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 19:49

Hier een ex-doktersassistente.
Jij als patiënt hebt altijd recht om een afspraak te maken met je huisarts. De doktersassistente hoeft totaal hierover niet geïnformeerd te worden. Wel is het normaal als het normale spreekuur vol zit en jij zegt spoed te zijn, dat er even door wordt gevraagd en er een inschatting wordt gemaakt of je diezelfde dag nog moet komen of de andere dag.

Dus mijn advies is. Terugbellen en zeggen dat je een afspraak wil maken zsm. Zij hoeft totaal niet te weten waar dit overgaat. Je kunt gewoon zeggen dat je dit met de huisarts wil bespreken en niet met haar en gelijk vragen wanneer je kunt komen.
Altijd als ik een afspraak maak met de huisarts zeg ik erbij of het spoed is of niet. Meestal is het niet spoed en dan voeg ik me naar de agenda van de huisarts. Bij jou is het geen spoed maar ook niet iets waar je nog lang mee wil wachten. Je zit er tussen in. Dus gewoon bellen en zeggen dat je diezelfde week nog een afspraak wil hebben.

Als het zo is dat jij een patiënt bent die echt veel afspraken maakt of aan de lijn is terwijl het wel los loopt, dan wordt het een lastigere kwestie. Maar zo schat ik jou en jouw verhaal niet in. Dus als jij daar niet de deur plat loopt voor allerlei flut zaken (sorry bokkers maar die patiënten zijn er echt en dat zijn de gevaarlijkste want als er dan eens echt iets is, dan worden ze onterecht in de wachtstand gezet met alle vreselijke gevolgen van dien) dan maandag gelijk terugbellen en zeggen dat je die week zsm een afspraak wil hebben want je maakt je zorgen, je hebt klachten die je nog nooit gehad hebt en je voelt je niet goed en dit speelt al een tijdje en wordt erger.

lovehorses4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 20:17

LadyDaily schreef:
Wat een enorm onbeschofte tante zeg!
Zeker meer werk van maken, klacht indienen bijvoorbeeld. Kun je altijd wel goed overweg met je huisarts?

Nou idd. Ik heb daar ook over na zitten denken. Die brief gaat er wel komen als het zo doorgaat. Ook al is het om mijn eigen frustratie dan kwijt te zijn. Mijn zusje heeft gewerkt bij een bezwaarschriftenafdeling dus die vraag ik dan wel even te helpen haha :D .

Ik ben in maart 2020 in Vlaardingen komen wonen. Eerst bij mijn ouders in Rotterdam bij de huisarts. Nooit problemen gehad. Ik ben ook niet iemand die voor elk pijntje naar de huisarts ga.
Ik ben al een paar jaar niet bij de huisarts geweest. Binnenkort de eerste ontmoeting. Ik zal ook met haar bespreken hoe dit is verlopen.

lovehorses4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 20:22

zonnebloem18 schreef:
Prolactine is een hormoon wat aangemaakt wordt in de hypofyse. Als dat verhoogd is wordt je cyclus langer of blijft helemaal weg. Die is bij mij verhoogd door een goedaardig gezwel in de hypofyse.

Oh jeetje. Hopelijk niet teveel last van?

Ik ben wel benieuwd wat er inderdaad achter zit. De osteopaat begon ook al over het coronavaccin. Ik heb er 1 gehad in februari. Daar schijnen dus ook menstruatiestoornissen door te ontstaan.
Het kan vanalles zijn. Ik hoop het minst erge, maar ik ben er (mede door jullie adviezen) wel van overtuigd dat ik er iets mee moet doen!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 20:24

Waarom moet je tegenwoordig zeggen waar je voor komt, en ik had direct terug gebeld wat onbeschoft zeg.

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 20:28

StellaMay schreef:

Hier ben ik ook wel benieuwd naar… we hebben een heel fijne huisarts in Schiedam, maar we gaan binnenkort naar Vlaardingen verhuizen. Als we over moeten stappen, weet ik dan in elk geval waar niet heen…

Sterkte TS, ik hoop dat je snel een afspraak hebt! :knuffel: