Naboo schreef:Ik ben een meisje van 16, en zit op 5 havo. Eindexamenjaar dus, wat voor mij veel stress oplevert (niet slapen, haaruitval, piekeren etc.). Vooral afgelopen toetsweek ging ook echt slecht qua stress en cijfers. Dit heeft geresulteerd in een terugval in mijn eetproblemen.
Rot hoor, zoveel stress...!
Ik ben iemand die houdt van cursussen volgen, maar toetsen, examens - 'arreboe!'
Citaat:
Ik kamp nu sinds mijn 13e met periodes van zeer weinig eten, maar soms zijn deze periodes opeens ook weer weg, als ik me beter voel bijvoorbeeld. Maar de klachten worden elke episode van weinig eten wat erger. De periodes hielden eerst maar een week aan, daarna kon ik het weinig eten niet meer aan. Maar nu kan ik het lang volhouden, en echt vee afvallen in maar een paar weken tijd. Dit geeft een ontzettende kick.
Op zich goed om te weten hoe je patroon is.
En om vroeger of later, met een lieve psycholoog of hoe het maar uitkomt over door te praten :
hoe is het voor jou, als je het weinig eten 'langer kunt volhouden'...?
(Als tegenwicht voor de stress, of maakt het je trots, of gaat het om de kick, of wat dan ook.)
Citaat:
Ik zit nu in een terugval en maak me ergens wel zorgen. Aan de ene kant wil ik afvallen, echt heel veel afvallen.
Ook hier, kennelijk is dit belangrijk voor jou.
Vroeger of later is het goed om hier over na te denken. Heeft afvallen voor jou een bepaalde 'functie'?
Citaat:
Ik weeg nu 63kg, ben 165cm en 16 jaar dus. Geen ondergewicht, en een vrij hoog bmi. Daarom voel ik me alsof het allemaal niet zo erg is, dat het echt wel meevalt bij mij.
Ik ben bioloog genoeg om dat belangrijk te vinden, maar een eetstoornis zit zogezegd in je hoofd.
Het gaat net niet om je bmi, maar vooral over dat dit soort cijfers soms compleet centraal in iemands leven komen te staan.
(Als je giga veel stress van 'ding 1' hebt, kan het een soort oplossing lijken om 'ding 2' heel belangrijk te maken.)
Citaat:
Ik heb geen therapie/behandeling, ik heb dit in het verleden wel gehad bij de GGZ voor angststoornissen en automutilatie. Hiervan heb ik geen last meer (gelukkig!). Het eetprobleem heb ik toen ik daar in behandeling was zodanig verstopt dat het nooit tot een diagnose of behandeling is gekomen. Maar na drie jaar ben ik echt radeloos, het stemmetje is altijd aanwezig.
Je schreef over CGT. Dat is een goed begin, maar het is niet genoeg gebleken.
De makke is, dat angst (... stress waar je last van hebt is biologisch min of meer hetzelfde als angst...)
geen gedachte is en geen gedrag.
Eens naar je gedachten en gedrag 'kijken', praten en nadenken is prima, maar als dit het probleem niet oplost, is er meer nodig.
Één van de dingen die goed kan werken is emdr. Dat is er niet alleen voor trauma. Op Wikipedia staat er wel een goed artikel over. Het is niet specifiek voor eetstoornissen, maar een eetstoornis volgt vaak op bijvoorbeeld stress ; of is een coping mechanisme voor rotgevoelens.
En
dat je radeloos bent.
Ik snap dat je je er voor schaamt.
Uiteraard: het is niet nodig om je schamen. Maar ondertussen voel je je wel zo.
Lastig!!
En ik denk dat dat stemmetje dat altijd aanwezig is, belangrijk is.
Goed om te melden dat het er is - en vroeger of later goed om te zeggen wat dat stemmetje zoal zegt.
(Ik had zo'n kreng dat mij vrijwel nonstop uitmaakte voor idioot, stommeling, slecht mens en nog wat varianten - om dat alleen al te moeten aanhoren 'was geen pretje'.)