Hoe leren om alleen te zijn en gelukkig te zijn ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KM_Ris

Hoe leren om alleen te zijn en gelukkig te zijn ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-21 10:37

Hoi hoi allemaal!

Na een hele slechte relatie ben ik er alleen met mijn 2 kinderen voor komen te staan.. Dit is nu al een hele tijd zo en op zich gaat dat redelijk.
Toch merk ik wel dat ik me vaak eenzaam en angstig voel. Keuzes over en voor de kinderen maak ik alleen.
Alle vrolijke/ leuke dingen maar ook de verdrietige en moeilijke dingen maak ik alleen met ze mee. Er is niet die ene persoon waar je het even mee kunt delen of waar je advies aan kunt vragen.. geen schouder om op te huilen of om blijdschap te delen.
Ik heb wel mijn ouders, zussen en wat vriendinnen. Op sociaal gebied probeer ik wel wat actiever te zijn zodat ik niet helemaal ''alleen'' ben.
Ik werk nu 4 dagen per week, dat is fijn want dan ben ik toch ook onder de mensen.
Maar toch blijft dat vervelende gevoel door mijn hoofd spoken, dat ik er alleen voor sta.. als er iets aan de hand is moet ik het helemaal zelf oplossen.. Laatst was mijn jongste bijvoorbeeld behoorlijk ziek, in zo'n mate dat ik aan het twijfelen was of ik met haar naar de spoedpost moest gaan.. Toen greep de angst van het alleen zijn me behoorlijk aan.. terwijl ik eigenlijk weet dat ik het zelf aan kan en de juiste keuze voor haar zal maken.
Ik weet dat er zat alleenstaande moeders / vaders zijn, zelfs mensen die daar bewust voor kiezen. Maar ik vind het eerlijk gezegd zo zwaar en met tijden voel ik me heel verdrietig.
Vanuit vroeger is het er denk ik een beetje bij mij ingebakken dat je een relatie/man nodig hebt om gelukkig te kunnen zijn..

Het is dus het stukje kinderen wat lastig is. Maar ook buiten de kinderen om.. het voelt nu alsof ik niet ''heel'' ben zonder die relatie en daar wil ik heel graag aan werken.
Gewoon in mijn eentje (met kinderen natuurlijk ) gelukkig zijn en niet het gevoel hebben dat daar perse een relatie voor nodig is.

Dus toen dacht ik, er zitten hier vast wel mensen die bewust alleen blijven, of uit elkaar zijn gegaan en nu alleen zijn.. of dat nu met of zonder kinderen is.

Wie heeft er tips ?

daantjuhhh

Re: Hoe leren om alleen te zijn en gelukkig te zijn ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 11:08

Ik weet niet hoe lang je nu alleenstaande bent?

Ik ben ook alleen weliswaar zonder kinderen.
Maar ik heb juist het probleem andersom.

Ik ben misschien wel te gelukkig alleen. Ik kan er niet aan wennen dat er iemand bij mij is.
Ik denk ook dat alles een stukje gewenning is.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 11:15

Het gevoel slijt maar helemaal verdwijnen zal het niet. Ook ik ben alleenstaand. Dochtertje nu 16 weken. Vader was 'm al gesmeerd bij aankondiging van de zwangerschap. En mijn familie zijn vergif die spreek ik dus niet. Ik heb dus echt alles alleen gedaan tot nu toe.

En ja het is rot maar het wordt steeds draaglijker.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 11:16

Misschien kan je op zoek naar "lotgenoten" op sociale media zoals instagram, facebook en tiktok (aanrader) delen heel veel mensen hun ervaring. Daar kan je misschien steun en tips uithalen. En je zou eens op zoek kunnen gaan naar een therapie- of coachingtraject waar je hier mee aan de slag gaat. Het lijkt me ook echt heel lastig om in je eentje twee kinderen op te voeden.

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 11:19

daantjuhhh schreef:
Ik weet niet hoe lang je nu alleenstaande bent?

Ik ben ook alleen weliswaar zonder kinderen.
Maar ik heb juist het probleem andersom.

Ik ben misschien wel te gelukkig alleen. Ik kan er niet aan wennen dat er iemand bij mij is.
Ik denk ook dat alles een stukje gewenning is.

Dat heb ik ook….
Moet er niet aan denken om weer van alles te moeten overleggen enzo :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 11:48

Dit zijn volgens mij dingen waar een psycholoog of (goede, gecertificeerde) coach je mee kan helpen :)
Voor een deel zit het probleem, als ik het zo lees, namelijk in zelfvertrouwen en angst. Dat is iets waar je aan kan werken. Als je gelukkiger kan zijn met jezelf, en minder twijfel hebt over of je de juiste keuzes maakt over je kinderen, dan geeft dat al veel lucht. Dat maakt het ook makkelijker je open te stellen voor anderen en hulp te vragen als je die nodig hebt, wat hopelijk ook je gevoel van eenzaamheid zal doen verminderen.

Ik heb zelf (met een heel andere reden) een half jaar geleden een coachingstracject gedaan ( 10x, verspreid over 20 weken) en sta nu zoveel sterker in mijn schoenen :j Dingen die ik eerst echt heel spannend vond gaan me nu een stuk beter af. En dat terwijl mijn verwachtingen behoorlijk laag waren van te voren :o

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 11:50

Ts,ik ken jou en je situatie niet dus misschien is mijn idee wel helemaal niet passend voor jou.Mijn excuses dan.Maar momenteel zijn er zo'n leuke datingprogramma's op de tv waarbij je geholpen wordt om een partner te vinden. Bijv. "Lang leve de liefde", en daar kun je je gewoon voor opgeven.Ook nog "First dates"maar dat is wat oppervlakkiger.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 11:55

anjali schreef:
Ts,ik ken jou en je situatie niet dus misschien is mijn idee wel helemaal niet passend voor jou.Mijn excuses dan.Maar momenteel zijn er zo'n leuke datingprogramma's op de tv waarbij je geholpen wordt om een partner te vinden. Bijv. "Lang leve de liefde", en daar kun je je gewoon voor opgeven.Ook nog "First dates"maar dat is wat oppervlakkiger.

:? Hoe is dat antwoord op haar vraag?

Ts, pb SuzanneF eens, zij is van heel ver gekomen, ik denk dat zij je wel eens goed zou kunnen helpen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 12:05

MarcoBorsato schreef:
anjali schreef:

:? Hoe is dat antwoord op haar vraag?

Ts, pb SuzanneF eens, zij is van heel ver gekomen, ik denk dat zij je wel eens goed zou kunnen helpen.

Dat is geen antwoord op haar vraag maar een mogelijke oplossing van haar probleem. Ik vind dat een probleem oplossen veel beter is dan erover gaan psychologiseren .Maar het is uiteraard aan ts zelf zoals ik toch ook zei in mijn post.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 12:09

Heel raar. Maar goed.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 12:10

Daarmee sla je de plank mis. Het probleem is namelijk niet dat ze geen vent heeft. Dus de oplossing zou niet moeten zijn "hoe scoor ik een man".

De basis is dat je jezelf goed gezelschap moet vinden. Ik sluit me aan bij de eerdere antwoorden: zoek hierbij hulp.

Hopelijk loopt alles zoals je dat wil!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 12:12

Ik verplaats dit topic naar [MWS] Mensenwelzijn & Sport, omdat het daar beter past.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 12:13

'' terwijl ik eigenlijk weet dat ik het zelf aan kan en de juiste keuze voor haar zal maken. ''
Geloof een beetje meer in jezelf ts, vind antwoorden op internet\social media en maak jouw eigen overwogen keuze met ook jouw eigen (moederlijke) verstand. Qua eenzaamheid zijn er vast groepen waar jij je bij voelt horen, zoek die eens op, :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 12:16

anjali schreef:

TS is niet geholpen met zich in een andere relatie storten omdat ze niet alleen kan zijn :')
Gelukkig ziet ze dat zelf ook in! Wat een vreemde oplossing die totaal geen oplossing is.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 12:26

anjali schreef:
Dat is geen antwoord op haar vraag maar een mogelijke oplossing van haar probleem. Ik vind dat een probleem oplossen veel beter is dan erover gaan psychologiseren .Maar het is uiteraard aan ts zelf zoals ik toch ook zei in mijn post.

Anjali, ik ben het hartgrondig met je oneens.
Niet alleen bevestig je zo het idee "zonder man/partner ben je (als vrouw) niet compleet". Wat echt totaal stupide is. Maar de TS staat op dit moment twijfelachtig in haar schoenen en dat vergroot de kans dat ze (weer) een verkeerde partnerkeuze maakt.

Het is nu juist het moment dat de TS zelfvertrouwen krijgt en zich ontplooid tot de sterke zelfstandige vrouw die ze is. En dat laten groeien van haar zelfvertrouwen kan nu even het beste zonder relatie/partner.

TS, het feit dat je de vraag hier stelt is al een hele grote stap: namelijk herkenning en erkenning. En daar begint de oplossing mee. Die heb ik niet voor je. Mijn langste relatie ooit heeft 1,5 jaar geduurd en ik heb nooit samengewoond of getrouwd geweest en moet aan kinderen al helemaal niet denken. Maar van daaruit kan ik wel zeggen: je bent prima in staat in om voor jezelf te zorgen je eigen boontjes te doppen. Stiekem weet je dat ook zelf wel: je zegt al dat je de juiste keuzes maakt voor je kind.

Maar een coach o.i.d. die je hierbij kan helpen lijkt me een goed idee. Je verleden/opvoeding en de slechte relatie hebben mentale sporen achter gelaten. Het is echt fijn om daar eens over te praten met iemand die er zonder oordeel naar luistert.
Laatst bijgewerkt door Roodvos op 10-11-21 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 12:26

Nouja een echt fijne, leuke vent vinden lost het probleem van je alleen voelen (en overal alleen voor staan) op dat moment ook op, toch? Dus zo gek is die suggestie nog niet. Je kan nog zoveel vertrouwen in jezelf hebben en je nog zo goed voelen.....maar het feit blijft toch dat je kwetsbaarder bent als alleenstaande ouder en dat alles toch op je eigen schouders terecht blijft komen.

Zoeken naar iemand om dat wat meer mee te delen, of dat nu een nieuwe relatie is of het wat meer bij de kinderen betrekken van vrienden / familie / andere (alleenstaande?) ouders, zou ook een oplossing kunnen zijn :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 12:30

pmarena schreef:
Nouja een echt fijne, leuke vent vinden lost het probleem van je alleen voelen (en overal alleen voor staan) op dat moment ook op, toch? Dus zo gek is die suggestie nog niet. Je kan nog zoveel vertrouwen in jezelf hebben en je nog zo goed voelen.....maar het feit blijft toch dat je kwetsbaarder bent als alleenstaande ouder en dat alles toch op je eigen schouders terecht blijft komen.

Zoeken naar iemand om dat wat meer mee te delen, of dat nu een nieuwe relatie is of het wat meer bij de kinderen betrekken van vrienden / familie / andere (alleenstaande?) ouders, zou ook een oplossing kunnen zijn :)

Reageer je alleen op Anjali of heb je ook de openingspost gelezen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 12:35

MarcoBorsato schreef:
pmarena schreef:

Reageer je alleen op Anjali of heb je ook de openingspost gelezen?

Uiteraard de openingspost gelezen :j

En voor het probleem "ik voel me er zo alleen voor staan en dat beangstigd me" is niet de enige oplossing om er met hulp positiever over te proberen te denken, want dat verandert de situatie praktisch gezien niet als je er dan nog steeds alleen voor staat.

Dus ondanks dat ik opgeven voor een datingshow nu niet de meest voor de hand liggende suggestie vind := Is het zoeken van iemand die je meer kan betrekken bij de kinderen (en dat hoeft dus niet eens per-sé een nieuwe partner te zijn) best een goede suggestie vind ik :j

Die TS gewoon zelf kan lezen en naast zich neer kan leggen als ze dat wil.
Het is in ieder geval weer een andere suggestie dan allemaal maar zeggen dat ze geestelijke hulp moet gaan zoeken :(:)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 12:40

Ik heb nergens geestelijke hulp :(:) geschreven.

Maar ik lees wel dat ze graag wilt leren om alleen te kunnen zijn, dat doe je niet met een partner en al helemaal niet bij een televisieprogramma waar je een verstandelijke beperking voor moet hebben.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 12:50

pmarena schreef:
Uiteraard de openingspost gelezen :j

En voor het probleem "ik voel me er zo alleen voor staan en dat beangstigd me" is niet de enige oplossing om er met hulp positiever over te proberen te denken, want dat verandert de situatie praktisch gezien niet als je er dan nog steeds alleen voor staat.

Dus ondanks dat ik opgeven voor een datingshow nu niet de meest voor de hand liggende suggestie vind := Is het zoeken van iemand die je meer kan betrekken bij de kinderen (en dat hoeft dus niet eens per-sé een nieuwe partner te zijn) best een goede suggestie vind ik :j

Die TS gewoon zelf kan lezen en naast zich neer kan leggen als ze dat wil.
Het is in ieder geval weer een andere suggestie dan allemaal maar zeggen dat ze geestelijke hulp moet gaan zoeken :(:)

Een relatie gaat alleen werken als je relatie met jezelf goed is. Als je het 'alleen kunt'. Geestelijke hulp zoeken wordt hier ook niet gesuggereerd toch? En terecht, het zou wat zijn als iedereen die moeite heeft met alleen-zijn zich direct bij de GGZ zou melden.
Een goede lifecoach vind ik juist weer een prima suggestie, evenals contact zoeken met lotgenoten om je hart te luchten.

Anjali, wat sla jij de plank mis.
Een relatie is geen panacee tegen eenzaamheid of je alleen en onzeker voelen. Sterker nog, er zijn genoeg mensen die zich juist in een relatie enorm eenzaam en alleen voelen.

Sterkte ts, ik hoop dat je geleidelijk wat meer op jezelf durft te vertrouwen!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 13:21

Een relatie zou een aanvulling moeten zijn, geen invulling van een stuk dat mist. Ik ben jarenlang alleen geweest en man wat heb ik op mezelf moeten leren vertrouwen. Heeft me alleen maar sterker gemaakt. Nu heb ik godzijdank geen twee kinderen maar dat lijkt me onwijs lastig. Vooral ook om de focus op jezelf en je eigen ontwikkeling te leggen terwijl er twee kinderen afhankelijk van je zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 13:42

Ik moet wel even heel erg hard lachen om de ouderwetse gedachten waarin de oplossing gezocht wordt in het niet meer fysiek alleen zijn als ouder.

Totaal niet meer van deze tijd waar men doorgaans ruimte heeft voor zelfontplooiing, iets wat ik lees in de OP van deze super dappere TS!
Volgens mij wil zij zichzelf ontwikkelen en niet afhankelijk zijn van een ander.

Jaren geleden zei mijn neef tegen mij: Zorg dat je eerst op jezelf hebt gewoond voordat je gaat samenwonen.
Ik vond dat toen stom, waarom zou ik dat in vredesnaam doen?

Inmiddels ben ik jaren verder en heb ik sinds vier jaar een eigen huis in m'n eentje. En ik begrijp nu wat mijn neef bedoelde!

Ik ben helaas nog altijd alleen en intussen 31, dus de vraag of het niet eens tijd wordt voor een man en kinderen (iets wat ik echt wel wil) krijg ik regelmatig en dat doet pijn.
Maar door alleen te zijn heb ik wel geleerd van mezelf te houden en mijn standaarden vooral niet lager te zetten voor een vent.
Een groot deel hiervan was vooral doen, daarnaast heb ik via mijn werk wel een ontwikkelingscoach gekregen die me echt een mindsetchange heeft opgeleverd. Daar zit een groot deel van de groei voor mij in.

Ik wil je heel veel succes wensen, ik realiseer me dat het alleenstaande ouder zijn nog een bak zwaarder is dan gewoon alleen zonder kinderen. Maar je bent alleen met je realisatie al op de goede weg volgens mij!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 13:51

Een andere vent zoeken is geen oplossing maar juist het ondermijnen/ontwijken van het probleem dat TS zich graag zelfverzekerder wil voelen in de besluiten die ze zelfstandig wil/moet/kan nemen.

Althans, dat is hoe ik het zie.

Ik zou dus idd óf in gesprek gaan met lotgenoten, óf ondersteuning zoeken bij een coach.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 13:53

TS, een hele dikke digitale knuffel. Het lijkt mij ontzettend zwaar om jezelf zo alleen te voelen. En wat goed dat je adviezen vraagt.

Denk maar zo, het kan alleen maar beter worden met een beetje hulp. En of dat een coach is, of een goede vriend(in) dat maakt niet uit.

Ik heb zelf geen ervaring met kinderen opvoeden, dus ik ken het gevoel niet wat jij hebt. Maar ik kan mij wel zo voorstellen, dat je van nature het beste voor je kindjes wilt en daardoor ook de voor jou beste keuzes zult maken.

Ik ben het wel gewend om mijn eigen broek op te houden. Ik woon al 13 jaar alleen en heb niemand nodig om mezelf compleet te voelen. Wat komt, dat komt. En dat is bij jou ook zo.

Ik wil je veel sterkte wensen!

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 14:16

Hier ook een alleenstaande moeder met 2 kinderen. Nu ruim 3 jaar alleen en het gaat steeds beter.. heb voor mezelf nu een fijne balans gevonden... zo voelt het in ieder geval voor mij. Ik heb hele fijne buren waar ik ook op aan kan mocht er iets met de kinderen zijn.. ze passen op of nemen een kijkje als ik moet werken en de kinderen thuis zijn enzo. Soms overleg ik ook met hun wat te doen bijvoorbeeld. Verder vind ik het eigenlijk best heel lekker dat ik niks hoef te overleggen... weet ook niet of ik nu nog een relatie zou willen