Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Hannanas schreef:Wat vindt hij precies eng? Durft hij wel op een potje te gaan zitten?
Jenny21 schreef:Wij zijn kort geleden nog met onze zoon op de ‘poeppoli’ geweest. Aangezien hij angst had om te poepen. Heel fijn gesprek gehad en probleem was snel opgelost gelukkig.
Misschien eens informeren of dit ook bestaat binnen het ziekenhuis bij jullie in de buurt?
TinkerTreas schreef:Hannanas schreef:Wat vindt hij precies eng? Durft hij wel op een potje te gaan zitten?
CynthiaV schreef:Bij autisme zie je vaker dat ze later zindelijk zijn zei de urologe van mijn zoon.
Mijn zoon gaat naar een school voor langdurig zieke kinderen en daar wordt extra begeleiding ingezet op het verschonen enz. Nu heeft hij ook lichamelijke problemen buiten zijn autisme om, maar misschien is er ook zoiets bij jullie in de buurt. Mijn zoon krijgt namelijk wel op niveau les, doordat de klassen heel klein zijn heeft de juf tijd om iedereen op hun eigen niveau uitleg te geven.
VuurVleugels schreef:Hier hetzelfde, jongen van 14 die in zijn broek poept bij spanning (pdd-nos met ADHD kenmerken). We hebben van alles geprobeerd, van a tot z. Maar omdat het vanuit zijn autisme komt, kunnen ze er niks mee. De poeppoli ook niet. We gaan nu proberen te kijken naar prikkelregulerende medicatie, maar dat geeft geen enkele garantie op resultaat. Het lijkt twee kanten op te gaan: een deel is rond z'n 15e plots genezen, een ander deel komt er nooit (helemaal) vanaf. Ik hoop voor jullie dat het eerder geneest. Maar staar je niet blind op beloningssystemen, artsen of oplossingen zonder autisme in het achterhoofd. Dat wekt alleen maar frustraties op. Het áller belangrijkste is om je kind niet je frustratie mee te geven. Dat is gruwelijk moeilijk, maar als hij merkt dat je gefrustreerd raakt door hem zal het waarschijnlijk alleen maar erger worden. En haal moed uit het stukje dat hij in ieder geval in een luier poept en plast, de jongen waar ik het over heb heeft soms 3 sets kleding per dag nodig, en elke week nieuw beddengoed...
Mijn PB staat open!
pipo schreef:Hoe nodig is het om te melden dat hij niet zindelijk is?
Mijn zoon ( inmiddels 17) was snachts niet zindelijk en mijn dochter is weer gaan broekplassen omdat ze doorhad dat ze dan uit de kast van school mocht kiezen wat ze aan mocht. ( ook autistisch spectrum)
Dus als hij smorgens vroeg poept of savonds. En zelf een andere broek/ luier aan kan doen…zou ik het helemaal niet vermelden. Komen ze vanzelf achter.
Vooral geen druk op leggen. Mijn ervaring is met scholen dat ze zo wie zo hun eigen plan trekken en ja zeggen en nee doen. Helaas.
Anna79 schreef:Heb je al eens een potje geprobeerd? Die zijn er ook voor grotere kinderen en zelfs voor volwassenen. Je zou hem dan ondertussen tv kunnen laten kijken of zoiets zodat hij ontspannen is.
pipo schreef:Misschien een porta potti aanschaffen en op zijn kamer zetten. Zijn eigen wc!!! Hoe mooi kan je het hebben. Probeer zonder aandringen kleine stapjes te zetten.
Hannanas schreef:Jawel hoor, potjes zijn er voor jong en oud! Net als poep/plas emmers voor op de camping.
Misschien is dat wel een oplossing voor hem.
ruitje schreef:Heeft je zoon alleen autisme of ook een verstandelijke beperking? Ik heb gewerkt met deze combinatie. Dus als ik dingen zeg die niet van toepassing zijn leg het vooral naast je neer
Voor sommige mensen waar ik mee heb gewerkt was ontlasting echt een 'eng' iets, het is heel erg onlogisch dat er iets uit je lijf komt, niet aan je lijf vast zit en wat dan ook nog vies is. Klinkt wat banketstaaf, maar als er dan ook nog heel veel aan gedaan is/ de nadruk op is gelegd kan het zijn dat het dus nog 'spannender en groter' is gemaakt onbewust.
Iets wat bij ons vaak werkte was iemand keuzes geven in het proces, zonder er een ding van te maken. Dus geen druk met stickers/beloningssystemen e.d. Dan maak je het juist groot.
Kun je hem bijvoorbeeld meer regie geven in het proces? Kan hij bijv. Zijn eigen wc bril uitzoeken in de winkel? Zijn eigen toiletpapier kiezen? Een eigen matje voor onder het toilet?
En verschoon hem dan daar, heb het over de prachtige wc bril die hij heeft uitgezocht, zonder druk. Geef hem 2 keuzes in alles. Wil je zelf je billen afvegen met je nieuwe wc papier of moet ik dat doen? En het dan vooral over het super leuke wc papier hebben wat hij zelf elke week uitzoekt.
Maak er iets luchtig/leuks van. Met duidelijke keuzes. En die keuzes kun je steeds uitbreiden, of rituelen inbouwen. Je kunt bijv ook een drol wegspoelen na elke verschoonbeurt, door de wc. Iets 'afsluiten' werkt ook goed, dan gaat de ontlasting voa daar weg en is er weer duidelijkheid.
Ken je de methode ' Geef me de 5' . Dat is ook een hele boeiende om je in te verdiepen
Goof schreef:Vanuit zijn ASS; is er sprake van onderprikkeling? Voelt hij de aandrang wel? Heeft hij bijvoorbeeld wel honger en dorst?
TinkerTreas schreef:Goof schreef:Vanuit zijn ASS; is er sprake van onderprikkeling? Voelt hij de aandrang wel? Heeft hij bijvoorbeeld wel honger en dorst?
Dit vind ik een lastige. Hij heeft wel honger en dorst. Maar hij voelt niet altijd of hij iets in zijn mond heeft.
Hij zegt dat hij niet voelt of hij moet plassen en poepen. Maar hij is slim genoeg om dat te zeggen omdat hij niet naar de wc wil.
TinkerTreas schreef:pipo schreef:Misschien een porta potti aanschaffen en op zijn kamer zetten. Zijn eigen wc!!! Hoe mooi kan je het hebben. Probeer zonder aandringen kleine stapjes te zetten.
Ik vind dit eigenlijk een super grappig idee![]()
Geen idee of het gaat werken bij hem, maar ik denk dat hij de humor daar ook wel van inziet, haha.
Alleen kwa legen misschien niet de meest handige optie.