Vis eten & zwanger

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Limoen

Vis eten & zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-21 11:53

Het advies om 2x per week vis te eten als je zwanger bent (1x vette vis en 1x magere vis) gaat volgens mij echt totaal niet samen met het beperkte assortiment vis wat je daadwerkelijk kunt eten als zwangere.

Hóe dan. Je mag heel veel vis niet eten, maar toch moet je 2x per week vis eten. :')

Ik ben benieuwd hoe anderen dit doen. Wat voor gerechten eet/at je in je zwangerschap met vis? Welke soorten vis? Hoe bereid je het?

Haring wordt bijvoorbeeld aangeraden, maar hoe moet je veilig haring eten? :')

Ik zag deze tabel: https://www.nutriciavoorjou.nl/zwangers ... eding/vis/
Welke soorten vis je regelmatig kunt eten en welke niet.

Ik vind het heel tegenstrijdig :+

Jasmijn159

Re: Vis eten & zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:03

Witvis wordt aangeraden, dus tilapia, kabeljauw etc. Zalm is ook een goeie en zo lang het warm gerookt is kan dat prima. Tonijn zijn heel veel mensen spastisch over, maar de invoer in nederland wordt zó goed gecontroleerd dat je daar echt niet bang voor hoeft te zijn.

Sowieso alles wat niet hier voor de kust gevangen wordt, is meer dan 48u diep gevroren geweest en dus als zwangere prima te eten. Ook als je je tonijn steak niet well done bakt ;)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:09

Ken je het boek Eet als een Expert - Zwanger? Daarin staat goed onderbouwde (!) info over o.a. vis eten tijdens je zwangerschap. Op hun site staat ook een korte toelichting n.a.v. de recente update van de Gezondheidsraad.

https://www.iamafoodie.nl/zwanger/ -> omlaag scrollen-> toelichting nieuwe adviezen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:12

Hoezo mag je heel veel vis niet eten? De meeste witvis, zalm en haring mag je toch gewoon eten?

2x p/w vis vind ik trouwens wel heel erg veel. Vis eten is niet bepaald goed voor de aarde :o

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:15

Hier visolie pillen geslikt ipv vis. Is eventueel dan ook iets om te overwegen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:17

Ik heb me heel eerlijk dat niet zo extreem mee bezig gehouden tijdens de zwangerschap := Wij eten voornamelijk vega met af en toe vis maar kwam lang niet op 2x per week. Geen tekorten anders dan wat lage vit D.

Zalm heb ik regelmatig gegeten (gebakken dan) en ook vaak witvis of garnalen door een curry bijvoorbeeld. Of viskoekjes, die hebben we veel gegeten.
Op welk vlak loop je het meeste tegen dit advies aan? Keus is vis? Keus in gerechten?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:19

Ik geloof niet meer zo in dat advies. De meeste vis is tegenwoordig zo vervuild met zware metalen dat ik er steeds meer vanaf zie. Als het gaat om hoogwaardige olieen kun je daar ook op andere manieren aan komen.

Overigens heb ik wel verse haring gegeten toen ik zwanger was, ik ben niet vaak in het haring seizoen in NL en kon dat echt niet weerstaan.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:20

RianneH schreef:
Ik heb me heel eerlijk dat niet zo extreem mee bezig gehouden tijdens de zwangerschap := Wij eten voornamelijk vega met af en toe vis maar kwam lang niet op 2x per week. Geen tekorten anders dan wat lage vit D.

Zalm heb ik regelmatig gegeten (gebakken dan) en ook vaak witvis of garnalen door een curry bijvoorbeeld. Of viskoekjes, die hebben we veel gegeten.
Op welk vlak loop je het meeste tegen dit advies aan? Keus is vis? Keus in gerechten?

Het advies mbt het eten van (vette) vis heeft echter niet te maken met evt. tekorten, maar met het verlagen van de kans op vroeggeboorte.

Ik haal de 200g vette vis per week ook echt niet, dus ik slik dagelijks een visolie-supplement.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:23

Je kn ook een (evt vegan) omega 3 supplement slikken :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:24

Ik ben vegetariër dus ik eet geen vis, maar het viel me inderdaad ook op in de voedingsadviezen. Ik zie hierboven bijvoorbeeld tonijn voorbij komen maar dat mag niet ivm de zware metalen. Ik nam algenolie capsules (als alternatief voor vis-olie).

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:25

Ah, nouja, hier ook niet van toepassing geweest gezien hij overtijd was.

Zal eens zoeken naar het advies want vraag me nu af wat die vette vis dan brengt dat het de kans op vroeggeboorte verlaagd.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:27

Wat is beperkt? Niet rauw of gerookt maar verder mag je toch heel veel?

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:28

Jasmijn159 schreef:
Witvis wordt aangeraden, dus tilapia, kabeljauw etc. Zalm is ook een goeie en zo lang het warm gerookt is kan dat prima. Tonijn zijn heel veel mensen spastisch over, maar de invoer in nederland wordt zó goed gecontroleerd dat je daar echt niet bang voor hoeft te zijn.

Sowieso alles wat niet hier voor de kust gevangen wordt, is meer dan 48u diep gevroren geweest en dus als zwangere prima te eten. Ook als je je tonijn steak niet well done bakt ;)

Het gaat er niet om dat je tonijn well done bakt, het gaat om de toxines die in roofvissen zit. Vandaar de beperking, naast rauwe vis uiteraard.

Die gaan er niet uit door het bakken of invriezen.

Gamba's is nog wat verwarrend, die mochten van het voedingscentrum een paar maanden geleden nog wel en nu ook niet meer door de toxines.

Ik eet af en toe wat witvis en pak van die visolie capsules om het nog wat aan te vullen.
Laatst bijgewerkt door Annem84 op 03-10-21 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

_CaroB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:33

Oh vorige week nog gamba's gehad. _/-\o_ Verder ben ik niet zon visfan dus eet meestal alleen vissticks.

Misschien inderdaad maar aan de visolie.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:33

Ik houd sowieso echt niet van vis (muv vissticks :+ ), dus ik slik(te) visolie capsules bij.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:36

_Nelleke_ schreef:
Ik ben vegetariër dus ik eet geen vis, maar het viel me inderdaad ook op in de voedingsadviezen. Ik zie hierboven bijvoorbeeld tonijn voorbij komen maar dat mag niet ivm de zware metalen. Ik nam algenolie capsules (als alternatief voor vis-olie).

In Amerika mag je wel tonijn

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:44

Daar verbaasde ik me ook over toen ik zwanger was. Rauwe vis kon ik nog begrijpen maar dat ook bv tonijn niet mag ( en andere “roofvissen” zoals makreel ) wist ik tot toen echt niet.
Dus nee, ik heb me niet aan het advies van 2x per week vis gehouden en heb nu een gezonde stuiterbal van 1,5 jaar rondlopen.
Overigens veranderen die adviezen volgens mij nèt niet iedere week :+

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:46

Hierboven staat ergens dat gerookte zalm prima kan, maar vacuüm verpakt wordt sws afgeraden en de meeste gerookte zalm (en ook haring) wordt vanaf de groothandel in vacuüm verpakt.
Tilapia en pangafilet ben ik persoonlijk dan weer niet zo'n voorstander van. Als je weet hoe het gekweekt wordt en waar het vandaan komt, daarnaast zit er vaak (veel) antibiotica in.

Ik hou het bij zalm en kabeljauw en goed gaar gebakken of gegrild.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:48

Volgens mij mag je juist wel veel vis? Ik heb daar nooit een beperking in gemerkt eigenlijk. Alleen mijn filet Americain heb ik gemist tijdens mijn zwangerschap. Verder heb ik alles kunnen eten wat ik wilde volgens mij.

Welke vis zou je willen eten wat niet kan dan? Sushi ofzo?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:12

Je mag geen rauwe vis zoals haring of sushi, geen roofvissen zoals Tonijn, Dorade, Paling, geen vis in vacuüm verpakt zoals gerookte zalm en paling en witvis mag je wel maar daar zitten weinig vetten in en die 2x per week gaat om VETTE vissoorten zoals zalm. Je mag dus alleen goed doorbakken zalm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:12

_Nelleke_ schreef:
Je mag geen rauwe vis zoals haring of sushi, geen roofvissen zoals Tonijn, Dorade, Paling, geen vis in vacuüm verpakt zoals gerookte zalm en paling en witvis mag je wel maar daar zitten weinig vetten in en die 2x per week gaat om VETTE vissoorten zoals zalm. Je mag dus alleen goed doorbakken zalm.

Goed voor het milieu ook :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:19

_Nelleke_ schreef:

Haring mocht bij mij gewoon 2 jaar terug, maar ms is dat veranderd.
Als je de zalm zelf rookt is het ook veilig. Als je rauwe vis 48uur flink laat bevriezen is het ook veilig. (Idem met rauwe rundvlees zoals carpaccio of biefstuk)
Schol en sliptong en kabeljauw kan ook.
Roofvissen moet je niet eten maar die zijn zonder zwangerschap ook niet supergezond.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:23

Mag gerookte paling ook niet? Oeh lekker hoor, stukje paling, heerlijk.

Eefsel2109

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:24

Ik red het ook niet om 2x per week vis te eten, dus ik heb sowieso de capsules met vis olie erbij.

Voor de mensen die nieuwsgierig zijn, dit mag allemaal niet +nog een heel rijtje wat geel is waar dan eigenlijk staat dat het alleen maar als het goed doorbakken is.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:33

Suzanne F. schreef:
Mag gerookte paling ook niet? Oeh lekker hoor, stukje paling, heerlijk.

Vacuüm verpakt wordt afgeraden vanwege listeria.
Vers gerookt mag wel.
Maar is wel een roofvis, dus niet teveel.

Sowieso is ons Voedingscentrum wel erg streng hoor vind ik.