structuur in leven.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

structuur in leven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-21 08:26

Ik mis structuur in mijn leven.

Ik werk 2 dagen (maandag en woensdag) op kantoor, daarnaast geef ik ook lessen in grondwerk met paarden. De ene week staan er wat meer lessen dan de andere week. Daarnaast heb ik ook nog een huishouden. En daar gaat het mis.

Alles loopt op in het huishouden, het huis is rommelig en moet duidelijk eens alles uitgezocht worden. Zelf ben ik van mezelf rommelig. Mijn vriend doet ook zeer weinig in huis en wil ik ook met hem gaan bespreken. Maar hij werkt ruim 40 uur per week en kookt meestal.

Ik vind het niet erg om meer in het huis te doen. Maar ik raak overprikkelt en dan gaat het 'mis' of ik ga al een wervelstorm door het huis en en dan lijkt het opgeruimd.. eigenlijk wat ik dan doe is alles in latjes en kastjes stoppen om vervolgens niet meer weten waar ik neer heb gelegd. Of ik doe gewoon niks en blijf het huis rommelig.

de was het zelfde.. meeste kleding in de was is van mij.. maar loopt steeds op..

Vervolgens heb ik het gevoel dat ik alleen maar aan het rennen en haasten ben, snel dit, snel de paarden dus geniet ik ook minder van mijn paarden... want ook ik wil lekker op de bank kunnen ploffen.

Een huishouder vind ik echt zonde van mijn geld want het hoeft niet!!. paar jaar geleden maakte ik gewoon 2x per week mijn hele huis schoon, stofzuigen,dweilen alles.. stofzuigen doe ik wel, maar dweilen mag ook echt vaker gebeuren. oke toen had ik 1 paard, en 1 in de opfok. Nu dus 2 die ik moet doen, waarvan 1 nog niet eens in training is kwa rijden.

kortom hoe doen jullie het met structuur? het hele huis in 1x of bijv elke dag een beetje.

Zowizo wil ik met mijn vriend bespreken over hoe we huishouden eventueel kunnen verdelen. Dat we echt samen doen ipv dat ik het gevoel dat ik het alleen moet doen. En ik vind niet erg om meer te doen.

De dagen worden korter en omdat ik niet goed zie in het donker wil ik wel graag mijn paarden overdag doen.

we zijn maar met zn tweeen.

Wescha

Re: structuur in leven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 08:30

Een lijst maken met wat er dagelijks / wekelijks / maandelijks / per kwartaal gedaan moet worden en dit inplannen.

Ik zet in mijn agenda wanneer ik welke schoonmaak klus wil doen. Afhankelijk hoe druk die week ik. Op zondag avond maak ik een planning.

Maldita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 08:32

Wat hier heel erg helpt is de aanschaf van een robotstofzuiger. Wij hebben onlangs de Roborock s7 gekocht, welke tegelijkertijd ook heel degelijk kan dweilen! Omdat de resultaten zo goed zijn, gebruiken we hem iedere dag.

Om hem te laten lopen moet je eerst de vloer vrij maken van obstakels. Ook doe je al snel de oppervlakten even af, en moet je dus die ook opruimen voor hij kan lopen. Voor ons een grote motivator om gewoon iedere dag op te ruimen. Want als ie gelopen heeft en jij hebt ook je ronde gedaan, voelt het als een kleine moeite. Maar het resultaat is wel dat je hele huis lekker schoon is! Geeft erg veel voldoening dus. Voor ons was het dus de robotstofzuiger die ons structuur biedt in het huishouden.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 08:34

Herkenbaar hoor. Wat voor mij hielp toen het de spuigaten uit liep was iedere dag 10 minuutjes opruimen (verbazingwekkend hoe veel je in 10 minuten op ruimt) en één vaste dag per week echt inplannen om schoon te maken. Dus dan echt stofzuigen, dweilen, de badkamer etc.

En verder meteen na het koken, of nog beter tijdens het koken al, doekje door de keuken en afwas als je geen vaatwasser hebt.

Met de was doe ik vaak 's avonds er in, op startuitstel zodat hij precies de volgende ochtend klaar is. Die ochtend 10 minuutjes eerder op staan en de was uithangen, is dat ook weer droog als je thuis komt.

Succes, het blijft een struggle :')

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 08:38

Je leven klinkt erg rustig?
Twee dagen op kantoor en dan 5 dagen lessen? Hoe veel lesklanten heb je op een dag? Is dat ochtend, middag, avond?

Als ik zo lees heb je het misschien niet persee druk, maar ervaar je snel druk en wordt je daar chaotisch van.

Je kunt natuurlijk met lessen aanhouden dat je een dag (of dagdeel) per week geen klanten hebt en die tijd gebruikt om je huis te poetsen.
Maar met twee personen zou het huishouden een uurtje of drie per week moeten zijn aan grote dingen en dus een kleine moeite.

Ik denk dat je dus op zoek moet naar een stukje planning in je leven en niet het ' doe maar op de lange baan'.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 08:40

Hier doe ik s ochtends een uur voor ik ga werken wat in huishouding. Ik werk 4 volle dagen. En oe die dagen ook voor ik werk een was draaien en ophangen. Omdat ik uur met de honden loop voor mijn werk plus uur huishouden is s avonds alles relaxt en aan kant. In het weekend doen vriend en ik beiden op de zondag ochtend 2 uur in huishouding. Ik boven, hij beneden. Zo kunnen we alles goed bijhouden. Meestal op zondag minder tijd nodig en kunnen we vlotter wat leuks doen. Koken en midsag wandeling met de honden doen we eigenlijk gewoon degene die meeste tijd heeft. Op vrijdag beiden moeilijk dan eten we restjes vanuit de diepvries of soep oid. Paarden doet mijn vriend in combinatie met eigenaar van andere paard. Soms val ik in. Volgensld jaar staan we daar alleen voor maar is weer goed te combineren met de honden uitlaten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 08:56

kijk anders eens of een opruimcoach wat voor je is?
die kan je heel goed helpen om die structuur er in t zetten en je handige tips te geven waardoor het wel weer gaat lukken om jouw huishouden weer goed t kunnen doen :j

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 09:03

Maak een lijst met wat je dagelijks moet doen, ik heb ook totaal geen structuur en dit helpt mij goed. En ook accepteren dat er dagen zijn waarbij het gewoon niet goed lukt. Ik heb een lijst in excel gemaakt met wat ik welke dag doe en als ik iets heb gedaan dan vink ik dat af. Ik heb ook een weekmenu zodat ik niet hoef na te denken wat ik moet koken die dag.
Afbeelding
Dit is een oude lijst rood is sanitair, geel is keuken, groen is met wat buiten te maken heeft, blauw is de bovenverdieping etc. Grijs hoeft niet en wit moet wel die dag.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-21 09:05

Sunnda schreef:
Je leven klinkt erg rustig?
Twee dagen op kantoor en dan 5 dagen lessen? Hoe veel lesklanten heb je op een dag? Is dat ochtend, middag, avond?

Als ik zo lees heb je het misschien niet persee druk, maar ervaar je snel druk en wordt je daar chaotisch van.

Je kunt natuurlijk met lessen aanhouden dat je een dag (of dagdeel) per week geen klanten hebt en die tijd gebruikt om je huis te poetsen.
Maar met twee personen zou het huishouden een uurtje of drie per week moeten zijn aan grote dingen en dus een kleine moeite.

Ik denk dat je dus op zoek moet naar een stukje planning in je leven en niet het ' doe maar op de lange baan'.

Lessen zijn wisslend ook kwa tijden. omdat ik ook rekening moet houden met diegene die les wilt en de tijd dat ze kunnen.

bijv volgende week werk ik maandag tot 16.00. Dinsdag komt de hoefdmid en geef ik les van 14.00 tot 16.00. Dan ben ik rond 16.30 thuis. Woensdag weer werken tot 16.00. Donderdag 11.30 een les staan. Dan komt de fisio voor 1 van mijn paarden en heb ik om 14.30 weer les staan dus zo rond 16.00 thuis.

vrijdag heb ik om 10.30 tot 11.30 les staan. Dan door naar de paarden en dan vervolgens om 16.00 les geven en om 18.00 les geven.

Dus savonds zou ik het huishouden kunnen doen. We eten meestal tussen 17.30 en 18.30. Ik raak snel overprikkeld dus soms moet ik ook even rust hebben voordat ik weer op wat kan doen. Weekend probeer ik geen lessen te plannen maar zo nu en dan geef ik dan wel les.

oja en tussendoor ook nog ergens mijn oudere paard trainen en met mijn jonky wil ik ook aan de slag.

Ik moet eigenlijk gewoon tegen mezelf zeggen rond 20.00 na uitbuiken van avond eten ga ik even uurtje wat in huis doen. al is het maar een half uurtje.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 09:08

Wat bij mij helpt is elke dag een huishoudklus in te plannen.

Op dagen dat ik werk een kleine klus (bijv. de kamer stofzuigen, bed verschonen of een was draaien) en als ik meer tijd heb een grotere klus, zoals ramen lappen, of de bovenverdieping stofzuigen.
Dat geeft mij structuur, en het blijft netjes.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 09:12

Het klinkt bij jou eerder alsof je moeite hebt met plannen dan dat je druk ervaart. Ik ben vrijdags vrij en weet dan dat ik alle klusjes in huis doe. Dweilen? Vrijdag. Ramen lappen? Vrijdag. Kastjes schoonmaken? Vrijdag. Etc. Was, zuigen, en afstoffen gaan tussendoor. Helpt dat voor jou ook? 1 dag in de week waarin je de grote huishoudelijke klusjes doet zodat je het niet hoeft te verspreiden door de week. Dat geeft wellicht wat rust in je hoofd
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 30-09-21 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 09:12

Is je huis ook erg vol? Hier helpt minimaliseren wel echt. Is ook nodig want wij wonen in een 2-kamer appartement.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 09:14

Maar wat doe je in de ochtenden dan, zeg tussen 8.30 en lunchtijd?

Als je elke dag een uurtje van die ochtend neemt voor het huishouden, en dan structureel wat doet. Dan kan je het makkelijk redden op de dagen dat je niet werkt om het huishouden er bij te doen. Dus op dinsdag-donderdag-vrijdag-zaterdag ochtend alle ochtenden een uurtje, dan zul je zien dat je op zaterdag weinig meer hoeft.

Strakke planning maken en je daar aan houden de eerste tijd is de makkelijkste manier om er mee te beginnen. En dan ook rust inplannen!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-21 09:19

maandag en dinsdag werk ik van 07.00 tot 16.00

overige dagen zou ik ind in ochtend huishouden kunnen doen. De hond moet ook uit gelaten worden. Ik moet ind gewoon plannen. het is ind mijn hoofd die er een gaos van maakt. En dan doe ik of niks meer of ik wordt boos en ga fanatiek aan de slag en ben ik daarna kapot.

Zolder moet nodig keer opgeruimd worden en uitgezocht. Dit wil ik zaterdag of zondag gaan doen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 09:21

MarliesV schreef:
Maar wat doe je in de ochtenden dan, zeg tussen 8.30 en lunchtijd?

Als je elke dag een uurtje van die ochtend neemt voor het huishouden, en dan structureel wat doet. Dan kan je het makkelijk redden op de dagen dat je niet werkt om het huishouden er bij te doen. Dus op dinsdag-donderdag-vrijdag-zaterdag ochtend alle ochtenden een uurtje, dan zul je zien dat je op zaterdag weinig meer hoeft.

Strakke planning maken en je daar aan houden de eerste tijd is de makkelijkste manier om er mee te beginnen. En dan ook rust inplannen!

Dat inderdaad. En zet de planning wat meer naar jouw hand, als ik het zo lees heb je veel verloren tijd tussen je lessen, dat kan echt beter.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 09:21

plutolover schreef:
maandag en dinsdag werk ik van 07.00 tot 16.00

overige dagen zou ik ind in ochtend huishouden kunnen doen. De hond moet ook uit gelaten worden. Ik moet ind gewoon plannen. het is ind mijn hoofd die er een gaos van maakt. En dan doe ik of niks meer of ik wordt boos en ga fanatiek aan de slag en ben ik daarna kapot.

Zolder moet nodig keer opgeruimd worden en uitgezocht. Dit wil ik zaterdag of zondag gaan doen.

https://sochicken.nl/huis-opruimen

Misschien heb je hier wat aan. Er staan meer artikelen op deze blog!

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 09:25

Wat bij mij veel structuur heeft gegeven zijn de volgende toepassingen:
-huis/kleding/opslag/paardenspul allemaal uitgezocht, verdiept in minimalisme. Inmiddels alleen de nodige spullen die gebruikt worden en die ook allemaal een vaste plek hebben. Hierdoor voorkom je dat het een troep wordt, mits je alles na gebruik natuurlijk weer meteen op de vaste plek terug legt. Dat geeft mij overzicht en rust, en makkelijker schoon en opgeruimd te houden.
-agenda inplannen. Wat zijn de belangrijkste dingen in grote lijnen, welke dagen moet je werken, wanneer heb je lessen gepland staan? Wat moet er met welk paard gebeuren? Maak een lijst met huishoudelijke taken en plan het in wanneer er dan tijd voor is. Let wel op, plan je dagen niet te vol. Vaak kosten dingen toch meer tijd dan je denkt, en mocht er onverwacht wat tussen komen loop je ook niet meteen vast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 10:01

Ik herken het en wat mij hielp is mezelf een schop onder mijn kont geven en gewoon beginnen. Niet dat conatante uitstellen. Zo te horen heb je in principe tijd genoeg.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-21 10:10

ik dach ik ga even kijken naar een weekplanner die ik op kan hangen..

zijn het allemaal magnetische borden die je op een koelkast kan plakken.. Maar ik heb gewoon een ingebouwde koelkast in mijn keuken...

ik wil er gewoon 1 voor op de muur..

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 10:10

Daarom hebben wij een schoonmaakster die het grootste deel bezig is met opruimen. :')
Ook mijn kledingkast wordt een paar keer per jaar weer netjes opgestapeld en ingeruimd.

Wij zijn ook maar met z'n 2'en, maar hebben allebei een hekel aan schoonmaken/opruimen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 10:19

Ik herken je gevoel en wat voor mij vooral heeft geholpen is echt opruimen. Dus alle kastjes uitgezocht wat er in ligt, kledingkast uitgeruimd, echt alles even doorzocht.
Het wordt er tijdelijk nog rommeliger van maar nu heeft iig alles een goede plek en zijn er gewoon minder spullen.

Verder probeer ik de accepteren dat ik niet alles kan en dat dat ook niet hoeft. Ik ervaarde heel veel druk om mijn huis schoon te houden omdat iedereen dat heeft. Mijn baan als huishoudelijke hulp heeft mij geleerd dat dat absoluut niet waar is.

Ik doe voor nu wat ik kan en hou een dag in het weekend vrij zodat we eventueel de dingen kunnen doen die doordeweeks niet gelukt zijn

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 10:46

Ik begrijp je helemaal!

Zelf heb ik 2 kinderen, en heb ik een hele tijd niet gewerkt, toen ging het huishouden redelijk.
echter ben ik sinds een tijdje weer aan het werk en is het huishouden er toch wel bij ingeschoten.. het is wel schoon in huis maar overal ligt iets. het is nergens echt opgeruimd.
Nu probeer ik ook wat regelmaat te hebben in het huishouden. er is bijvoorbeeld een app Sweepy, daar kun je voor elke dag/week/maand wat dan ook een planning maken voor wat je precies gedaan wilt hebben. dit helpt mij wel want nu heb ik overzicht in wat ik per dag wil doen in huis.

En zorgen dat alles opgeruimd is kamer voor kamer. geef weg of verkoop spullen die je niet meer gebruikt. Als je minder spullen hebt hoef je ook minder op te ruimen, en het is beter bij te houden met poetsen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-21 10:58

klopt heb nu een weekplanner besteld. Apps werken bij mij dan niet.. dus dan maar op de oudewetse manier. In mijn apartement had ik ook een weekplanner niet specafiek voor huishouden toen, maar andere afspraken enz.

dus nu wil ik dat weer doen. Even kijken waar we hem op gaan hangen.

De zolder wil ik misschien vanavond mee starten, en anders echt het weekend.
kleiding kast is ook een goede, ik heb kleding zat maar ook dat is een chaotische bende haha. deels omdat ik niet veel meer past, maar ook omdat sommige kleding niet lekker meer zit.

Laatst wel de kasten in de huiskamer opgeruimd maar die zitten ondertussen ook weer vol. ik moet gewoon gaan minilaseren want er is genoeg wat weg kan. Ik ga niet op MP zetten dan blijf het te lang in huis. Dan gaat het maar naar de kringloop ofzo.

Of ik moet een hoekje maken voor mp.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 11:04

het klinkt mss vaag wat ik nu zeg maar ik plan mijn huishouden in als zijnde werk.. jij hebt kantoor dagen dan ben je keurig op tijd aan het werk. naar je lesklanten ben je ook op tijd. plan je huishouden ook in.. dus maandag van 10-12 boven stofzuigen en bedden verschonen en een was in de wasmachine.. ben je eerder klaar?? lekker dan heb je extra tijd.. op dinsdag heb ik dan weer andere klusjes
doe je er langer over?? dan " werk je over" en ik plan ook gezamenlijke klusjes in zoals tuinieren.. we hebben er beide een hekel aan maar als je samen op de vrijdagmiddag een uurtje knalt is het weer klaar.

doordat ik het zo doe hou ik het overzichtelijk en heb ik niet het gevoel dat ik alleen maar met het huishouden bezig ben.
Ik werk zelf 3 dagen en mijn man werkt 50-60 uur p week waardoor het huishouden op mijn schouders terecht komt. Met twee pubers en een paard vind ik het ook soms erg lastig. Maar het werkt op deze manier wel voor ons.
De kinderen moeten hun eigen kamer doen en ik heb wel een keer in de 2 weken iemand die voor mij de badkamers uitsopt en de ramen lap en de stofzuiger goed de bank uitzuigt en onder de kasten doorgaat enzo dat zijn gewoon tijdrovende klusjes en ik vind dat ik dat mag. Ik werk tenslotte ook en besteed gewoon hiervan 80 euro per maand uit aan een schoonmaakster.

schaam je niet als je ook als je maar met zijn 2 en ben een schoonmaakster neemt.. ik ken er legio die dat doen.
Laatst bijgewerkt door lnvdh op 30-09-21 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 11:06

plutolover schreef:
Ik ga niet op MP zetten dan blijf het te lang in huis. Dan gaat het maar naar de kringloop ofzo.

Of ik moet een hoekje maken voor mp.

In jouw geval: geen hoekje voor MP inrichten maar gewoon hop naar de kringloop. Dan heb je nl gelijk plezier van je opruimactie in plaats van dat je er weer een klusje bij creeert. Als je de boel op orde hebt kun je altijd nog een MP hoekje maken.

Schema maken voor schoonmaken en de dagelijkse dingen opruimen lijkt me handig. Wees niet te streng voor jezelf, het hoeft toch niet spik en span. Als je daar stress van krijgt dan maar iets minder schoon hoor.

Het opruimen/minimaliseren zou ik met je vriend gaan doen. Spreek uit dat je het lastig vindt om te doen en vraag hem jou te helpen. Helpen hoeft niet eens samen uitzoeken te zijn maar kan ook zijn dat hij je helpt te beginnen en dat hij bv de spullen naar de kringloop/stort/oud papier etc brengt voor je.

Succes!