Help! Hoe moet ik nou eten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anne.

Help! Hoe moet ik nou eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-21 22:27

Niet dat dat normaalgesproken een groot probleem is, maar nu even wel.

Ik ben vanmiddag bij de huisarts geweest, maar die kan mij blijkbaar op dit moment ook niet verder helpen. Daarom schakel ik Bokt in! (En als het verergert/niet vermindert een andere HA voor een second opinion, don’t worry)

Sinds vorige week dinsdag heb ik een vieze, bittere smaak in mijn mond. Op vrijdag is dit zo erg, dat ik amper een hap door mijn keel krijg door de gore smaak die alles heeft.
Op zaterdag komt er ook nog pijn achterin mijn mond bij en wordt het me te veel. Online een afspraak gemaakt bij de HA voor maandag (vandaag). De smaak lijkt op zondag iets weg te trekken, maar de pijn is er nog

Ik heb al eerder last in mijn mond gehad, maar zonder smaakjes. Dat was een candida infectie en is goed behandeld met Daktarin. Ik was in de veronderstelling dat het nu weer zo zou zijn, maar de HA zegt dat hij geen schimmel in mijn mond kan zie . Wel een ontsteking achterin, bij de keel. Dus ik ben afgewimpeld met een doosje ibuprofen.

Inmiddels zijn we een paar uur verder en begint nu mijn tong erg veel pijn te doen. Het brandt ontzettend. Dat naast de smaak en de pijn achterin mijn mond. En ik weet niet wat ik moet.
IJs verlicht maar tijdelijk, pijnstilling werkt hier blijkbaar niet voor..

Wie heeft een idee wat mij kan helpen om van de pijn af te komen? Wie heeft een idee wat dit kan zijn?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 22:29

Euhh heb je geen keel-abces?
Klinkt alsof je pus proeft. Vooral blijven doordrinken via een rietje, hoe kouder hoe beter.
En antibiotica nodig, morgen even terug naar de huisarts?

Ps: en als het onhoudbaar, zoveel pijn, blijft minnaar de huisartsenpost bellen hoor! Mocht je een abces hebben dan scheelt het enorm als de kno-arts deze opent!
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 13-09-21 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 22:29

Als je HA niets vindt… kan dit niet van een kies ofzo uit komen?
Dan zou je tandarts bezoeken een volgende stap zijn.

Heb je je keelamandelen nog?

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-21 22:36

Een kies lijkt me heel sterk, het begon achterop mijn tong/achter in mond en verplaatst nu dus blijkbaar naar voren.. Het is inmiddels ook net alsof er blaasjes op mijn tong zitten (die zie ik dan weer slecht..)
amandelen heb ik nog ja.. Maar volgens mij leken did niet gezwollen oid..

Een abces klinkt niet goed :oo .. De HA heeft wel gevoeld vandaag, maar voelde niets aan de buitenkant, nu kan dat natuurlijk ook ergens anders zitten..

lies_sparkle

Re: Help! Hoe moet ik nou eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 22:38

Ik zou morgen weer heengaan, dit klinkt niet als af te wimpelen met een ibuprofen!
Sterkte TS

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 22:39

Ik zou morgenochtend echt terug gaan naar je huisarts.
Het is wel je mondholte/keel.

En als die niet wil bel je na 17.00 de Hap.

Beterschap!

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-21 22:45

Dankjulliewel! Het idee is wel om idd morgen weer terug te gaan als het zo heftig blijft.. Mocht ik er straks nou niet van kunnen slapen, dan wordt het de HAP..

ik had stiekem gehoopt op iemand die een makkelijk huis- tuin en keukenmiddeltje kon noemen waarmee het snel over zou zijn.. :=

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 22:54

Je zou wel kunnen spoelen en gorgelen met zout-water.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 23:07

Hoe is je temperatuur?

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 23:08

Hannanas schreef:
Je zou wel kunnen spoelen en gorgelen met zout-water.

:j :j

Zou dat doen Ts

En als het niet gaat niet te lang wachten met bellen

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 23:16

Toen ik jong was heeft de huisarts mij en mijn moeder zo lang afgewimpeld met wat citrosanzakjes. Ik kon mijn mond niet meer open doen en niets eten. Mijn moeder vertrouwde het niet en is met me naar de hap gegaan. Die zag binnen no time dat ik een abces had en heeft direct antibiotica voorgeschreven. Dit sloeg niet aan en de kno arts kreeg het niet open gesneden dus uiteindelijk hebben ze me er aan moeten opereren. Moraal van het verhaal, als het niet goed voelt laat je niet afwimpelen! Beterschap en succes morgen bij de huisarts.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 23:16

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 23:25

(Mogelijk) herkenbaar. PB je morgen even.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 23:30

Heb je heel toevallig ergens in de afgelopen dagen pijnboompitten op?
Pijnboompitten syndroom (PNS Pine Nut Syndrome) geeft namelijk aan alles wat je eet of drinkt een enorm vieze bittere en soms metaal achtig smaak.

Ontzettend hardnekkig en je kan 't alleen uitzitten. Ik heb 't jaren terug gehad en sindsdien ontwijk ik alles waar pijnboompitten in zitten. Tis niet grappig.maar gaat gelukkig wel over.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 01:31

Ben je niet allergisch voor iets?

Ik heb uitslag gehad door medicatie, ook in mn mond en kon niks eten door de pijn. Ik kreeg van de huisarts lidocaïne zalf. Dat verdoofd een beetje. Maar dan moet je echt wel weten dat het niet iets is wat nu snel erger wordt en noodhulp behoeft.

Mijn man had na het trekken van een kies een abces die enorm snel groeide en zijn keel dichtkneep. Die moest wel met spoed een kleine ingreep op de SEH.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 05:15

Ik had een paar weken geleden enorm last van mijn mond. Smaak was heel naar/vies, eten zelf voelde ook onplezierig. Tong, verhemelte en binnenkant wangen tintelde zo erg dat het me soms wakker hield. En tandenpoetsen was bijna niet te harden en dat verergerde ook de pijn en tintelingen. Blijk ik heel overgevoelig te reageren op menthol en na een paar dagen mentholvrij (met Elmex) tandenpoetsen was het helemaal over!
(Ik had al een paar jaar dat ik niet met koud water mijn mond kon spoelen na tandenpoetsen, maar gewoon koud water drinken overdag was geen probleem. Dat is nu ook voorbij)
Misschien niet helemaal hetzelfde wat jij ervaart, maar misschien heb je er toch wat aan.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-21 07:33

Bedankt voor het meedenken allemaal! Ik heb gelukkig wel kunnen slapen. Gisteravond toch nog maar 2 pcm er achteraan gedaan en toen ging het aardig.

Ben benieuwd naar je PB Cowboy!

Ik heb geen pijnboompitten gegeten in de dagen voor het begon. Een amandelsteentje is ook goor, maar dat verklaart de pijn niet..

Allergie zou nog kunnen.. maar ik heb dit nu al een week.. en het vermindert niet.. Dus dan zou ik constant iets moeten eten of drinken waar ik vanuit het niets allergisch voor ben geworden..

Tandenpoetsen doet bij mij ook ontzettend pijn Qimm, dus ik ga zometeen zéker ook Elmex halen.
En gorgelen met zout water komt ook op m’n lijstje!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 07:57

Misschien uit een andere hoek, maar een vriendin van mij heeft vorig jaar haren van de processie rups in haar keel gehad. Er was toen ook een abses ontstaan. Ik zou toch eens aan je dokter vragen of hij ook echt in je keel kan kijken. Het heeft bijna twee weken geduurd voordat het weg was. Ze had wel medicijnen maar weet even niet welke.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 08:02

VillaNeusjes schreef:
Heb je heel toevallig ergens in de afgelopen dagen pijnboompitten op?
Pijnboompitten syndroom (PNS Pine Nut Syndrome) geeft namelijk aan alles wat je eet of drinkt een enorm vieze bittere en soms metaal achtig smaak.

Ontzettend hardnekkig en je kan 't alleen uitzitten. Ik heb 't jaren terug gehad en sindsdien ontwijk ik alles waar pijnboompitten in zitten. Tis niet grappig.maar gaat gelukkig wel over.

Hieraan dacht ik ook. Ik heb eens meer pijnboompitten dan gewoonlijk gegeten, in plaats van maximaal een stuk of 10 ongeveer 2 x zoveel. Heb ruim 3 weken zo'n bittere smaak in mijn mond gehad dat ik niks lustte. Eten of drinken helpt niet; alles smaakt vies.

Sindsdien eet ik bijna nooit meer pijnboompitten en al helemaal nooit meer dan een paar.

Ik heb gehoord dat dit alleen bij de Chinese pijnboompitten voorkomt; weet niet of dat waar is. Bijna alle pijnboompitten in de handel zijn Chinees. De niet-Chinese zijn langwerpiger en veel duurder.

Als dit het probleem is, zal het na ongeveer een maand over zijn.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 08:09

Pijnboompitten was ook meteen waar ik aan dacht. Bah, wat was dat vies. Maar dat verklaart de pijn niet.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 08:14

Pijnboompitten zorgen niet voor pijn, maar kan wel zorgen voor allergie. Ik ben benieuwd wat de ha zo zegt ts. Wat voor diagnose gaven ze? Want bij keelontsteking bijv wordt er vaak in eerste instantie afgewacht omdat het vaak vanzelf overgaat. Maar ik lees meer over pijn in je mond dan pijn in je keel? Vind het branderige gevoel ook apart.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 08:17

Heb je (veel) tongbeslag?

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-21 08:24

De HA gaf de diagnose keelontsteking omdat gistermiddag de pijn ook nog meer gecentreerd was achter op mijn tong.. Maar sinds gisteravond is het echt heel mijn tong.

Weinig tot geen aanslag Sourire. Daarom heeft deHA ook geen schimmel gediagnosticeerd denk ik.. Terwijl de vorige keren dat ik een schimmel had er ook geen aanslag was.. maar het verloop is nu zo anders dat ik er zelf ook over ga twijfelen..

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 08:31

Heb je al aan het herpes virus gedacht? Dit heeft mijn nichtje van 2 een tijdje geleden gehad in haar mond en het overgebracht op mijn schoonzus. Klinkt een beetje als dezelfde symptomen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 08:36

Anne. schreef:
Tandenpoetsen doet bij mij ook ontzettend pijn Qimm, dus ik ga zometeen zéker ook Elmex halen.
En gorgelen met zout water komt ook op m’n lijstje!

De mentholvrije elmex dus, geen gewone (even voor de zekerheid toevoegen)
https://www.elmex.nl/products/product-r ... toothpaste