Hoe ontspannen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

colinneke

Hoe ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-21 20:08

Hallo bokkers,

Vanwege een heftige gebeurtenis 2 maanden geleden loop ik bij de praktijk ondersteunster.
En moet iets gaan zoeken waardoor ik ontspan.

Maar hoe doe je dat ontspannen?

Vind het heerlijk om wat te lezen of te puzzelen maar of ik daar ook echt ontspannen van wordt?

Gister een dagje sauna gehad dus dat was echt wel ontspannen. Dus misschien daar een abonnement op nemen.

Maar wat doen jullie om echt te ontspannen?

Brainless

Re: Hoe ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 20:12

Als mijn hoofd moeilijk doet (te veel nadenken enz) dan ga ik meestal puzzelen (vooral legpuzzels vind ik leuk), ook sudoku houd mijn hoofd lekker bezig.
Ben ik lichamelijk gespannen dan ga ik iets met de paarden doen, wandelen/stukje rijden enz.
Anders een middagje met mijn vriendin "ouwehoeren" helpt ook goed.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 20:15

Wandelen met de hond door het bos of over het strand.

Wat me ook helpt is telefoon mee en mooie dingen zoeken om te fotograferen. Dan ben je meer met de omgeving bezig.

Of naar de sportschool en flink aan de bak.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 20:16

Bij mij helpt het om naar buiten te gaan, lekker een eind lopen, liefst in een gebied met wijds uitzicht, dus de heide of zandverstuiving of anders langs de IJssel (ik woon aan de Veluwezoom, maar aan zee of langs een meer zou bij mij bijvoorbeeld ook prima werken), niet een te dicht bos en zeker niet in de stad ofzo (mooi park zou nog wel kunnen).

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 20:18

Voor mij werkt wandelen vaak heel ontspannend. Ik kan dan echt mijn hoofd leeg maken terwijl ik ondertussen geniet van de natuur etc. (Eigenlijk ben ik sinds mijn burnout jaren geleden gaan wandelen)

Ook puzzelen kan mij die ontspanning geven. Ik kies dan vaak voor redelijk moeilijke puzzels en kan me (soms letterlijk) blind staren op de puzzel.

Beide activiteiten zorgen tegenwoordig ook dat ik ruimte heb om op een andere manier over zaken na te denken, of juist het hele plaatje te zien of juist een situatie die me dwars zit van me af te zetten. In het begin ging het me vooral om het genieten. Met wandelen de kleinste wonderen der natuur zien en er van genieten. Met puzzelen, de trots op elk stukje wat ik had aangelegd en de puzzel zien groeien.

In het verleden ging ik ook wel breien, dat wil ik ook wel weer oppakken eigenlijk....

Paardrijden en met de paarden bezig zijn geeft mij ook ontzettende ontspanning. Helemaal als ik zo'n les heb dat alles goed gaat en alles klopt. Ik vergeet dan echt even een uurtje alles om me heen.

Bedenk in ieder geval niet dat je je moet ontspannen, maar laat het je overkomen!

Ik hoop dat je iets vindt wat jou ontspanning gaat geven. Heel veel succes in ieder geval

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 20:20

Naar buiten gaan, wandelen.

Is mindfullness niet iets voor je?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 20:22

Wandelen in het bos, liefst een paar uur in mijn uppie.
Yoga, ook heerlijk ontspannend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 20:25

Wat goed dat je hulp hebt gezocht! En fijn dat die sauna je goed deed. Zeker vaker doen als je dat fijn vond!

Ik ga mee met mijn voorgangers: wandelen, het liefst alleen en in het bos (de kleur groen schijnt ook te helpen) of bij water. Of even yoga of kroelen met een willekeurig paard. :) En een vriendin geeft me wel eens Reiki. Dat is maar vaag en alternatief, maar ik vind het heeel ontspannend (beetje meditatief) en val er soms zelfs bij in slaap! :o

astrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 20:31

Allereerst wat super goed van je om hulp te hebben gezocht.
Mij hielp het om lekker met de hond aan de wandel te gaan en het liefst ergens waar je zo weinig mogelijk mensen tegen komt.
En de legpuzzels van van Haasteren werken ook erg rustgevend.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 20:32

Hier ook wandelen en ook een tijd diamondpaint gedaan dat werkte bij mij ook heel goed.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 20:46

Lekker rondscharrelen in de koeienstallen van mijn ouders.

Ook ontspan ik altijd als ik met mijn paard bezig ben.

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-21 20:49

Iedereen bedankt voor de antwoorden!

Sudoku en dat soort puzzels doe ik nu vooral om mijn hersenen weer "aan" te krijgen. Die zijn toen op standje overleven gegaan dus die moesten echt weer even aangezwengeld worden.

Zie heel veel wandelen dus mijzelf een schop onder mijn * geven in plaats van op de bank liggen met kat op schoot. Wat natuurlijk ook heel fijn is.

Danseresje schreef:
Bedenk in ieder geval niet dat je je moet ontspannen, maar laat het je overkomen!

Dit vind ik heel mooi gezegd. Gister bij de sauna moest ik ook echt even "een drempel over" en verstand op 0 zetten voordat ik echt zen werd. Dus dat vind ik ook al een supertip, dank je!

Yoga en mindfullness sluit ik niet uit, bij de sauna hadden ze zo`n ruimte. Wilde dit gaan doen maar toen was het bijna tijd voor de massage.

Legpuzzels is ook wel een goeie, die bij mijn ouders eens onder het stof vandaan halen

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 21:03

Wat goed dat je er aan "werkt".
Wat ik fantastisch vind om helemaal tot rust te komen is Trust Technique bij/met mijn paarden.
Werkt ook met honden of katten of andere dieren. Dus ik vind die kat op de bank helemaal zo gek nog niet :)

In het linkje staat een artikel wat ik er over geschreven heb (ben geen officieële TT practioner) en als je googled op Trust Technique - James French kun je ook genoeg filmpjes vinden.

Soms kan beweging idd ook ontspanning geven maar het is ook wat bij je past. De één vindt breien heerlijk ontspannend, ik zou er knettergek van worden.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 21:11

<3 Luisterboeken

M1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 21:14

Misschien een rare, maar mij helpt podcast luisteren. Ik val meestal in slaap terwijl ik normaal echt uren kan liggen piekeren en stressen.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 21:22

Je kan ook iets met je handen doen zodat je niet hoeft na te denken. Doe het zelf projecten vind ik altijd leuk. Uitgebreid koken werkt bij mij ook goed. En soms als ik mentaal echt op ben zet ik op Netflix gewoon een ouderwetse, hersenloze slapstickcomedy op. Denk aan Tom en Jerry of mr. Bean.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 21:37

Ik vind de combinatie van iets doen zoals puzzelen of kleuren heel fijn in combinatie met een rustige podcast of muziek.

Maar ik ben nu ook een andere manier aan het ontdekken: heel klein. Ik heb een fitbit-achtige watch met hartslagmeter en een hele korte ademhalingsoefening (6 keer: 4 tellen in, 6 tellen uit, bij elkaar dus exact 1 minuut.) Maar wat heel erg helpt is dat ik kan zien dat het zoveel verandering geeft. Die ademhalingsoefening kende ik allang, maar deed ik nooit omdat ik nooit helemaal overtuigd was dat het wat uit zou maken. En ik dacht er ook niet aan op momenten dat het aan de orde was. Nu begint het een beetje te wennen en geloof ik toch wel dat het helpt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 21:49

Op blote voeten in de natuur gaan wandelen. Het is goed voor je lichaam, je focust je op je voeten (want ondergrond :D ), je aardt goed want contact met de aarde. En het is gewoon een hele andere beleving. En de natuur is (voor mij) rustgevend..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 21:49

colinneke schreef:
Hallo bokkers,

Vanwege een heftige gebeurtenis 2 maanden geleden loop ik bij de praktijk ondersteunster.
En moet iets gaan zoeken waardoor ik ontspan.

Maar hoe doe je dat ontspannen?

Vind het heerlijk om wat te lezen of te puzzelen maar of ik daar ook echt ontspannen van wordt?

Gister een dagje sauna gehad dus dat was echt wel ontspannen. Dus misschien daar een abonnement op nemen.

Maar wat doen jullie om echt te ontspannen?

Hmmm, ik weet niet exact wat ik van die opdracht vind.
Zo te lezen denk ik dat de heftige gebeurtenis nu nog steeds invloed op je heeft.
:(:)
Rot.
Balen.
Denkbaar staat je lichaam nog steeds in 'fight flight mode'.
Overleven doen we als mens / zoogdier etc op instinct, 'denken gaat te traag, iedere kwart seconde telt'.
Je gewone logische verstand moet je in deze toestand idd 'zelf aanzetten'. (Die 'stroop in het zaagsel' wil ik nog wel eens vervelend vinden.)
Op zich heeft het zin om dit te herkennen en als het een beetje kan los te laten.
Als jij met plezier leest of puzzelt: prima! :) Vooral doen!
En als het kan: contact met lieve, prettige mensen.
Huilen helpt ook. Net zoals woede uiten.
En qua muziek: momenteel ben ik 'verslaafd' aan 'passagio' van Einaudi (mijn dochter is bedreigd door haar voormalige trainer: 'Houd je mond dat je ontevreden bent'.)

En soms ontspan je als mens het beste na inspanning.
... vooral als je je herkent in 'fight/ flight' geef je lichaam haar zin, ga hollen, boksen of anderszins 'aan het werk'. Nadat de adrenaline er uit is, rust je veel makkelijker.
En je fantasie kan je ook helpen.
(... persoonlijk lig ik nu 'savonds iemand de nek om te draaien voor ik kan slapen.)

M1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 23:34

Oja en op de ipad heb ik de app happy color, is een soort kleuren op nummer maar dan op de ipad maar echt wel een soort 'moeilijke' platen. Werkt zwaar verslavend maar helpt me ook mezelf rustig te houden.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 23:52

Ik heb zelf in mijn leven ook een hele vervelende gebeurtenis gehad waardoor ik bij de praktijk ondersteuner terecht ben gekomen. Mijn hersens werkte niet meer goed en ik had constant flashbacks

Wat mij heeft geholpen is series kijken. Dan kon ik mij daarop focussen en dacht ik even niet meer aan de gebeurtenis. Ik viel bijvoorbeeld ook met de serie aan in slaap. Dat was wat ik toen nodig had.
Dingen als wandelen waar het stil en alleen was gaven mij alleen maar meer stress omdat er geen afleiding was.

Mijn advies is om op dit moment gewoon te doen wat goed voelt. Al is het niet iets wat je perse normaal zou doen. Op de bank liggen met de kat is helemaal niet erg als dat is wat nodig is, als je er aan toe bent kun je weer kleine dingen gaan doen

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 09:19

Ik zet zelf meestal een lekkere bak koffie en dan ga ik buiten vogeltjes kijken.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 12:41

Om je even nog wat meer te overtuigen:
Citaat:
Wandelen houdt je hersenen gezond. Wanneer je voldoende beweegt, raken je hersenen goed doorbloed en krijgen ze de voeding en zuurstof die ze nodig hebben. Ook zorgt het voor de aanmaak van nieuwe hersencellen én de verbindingen tussen de hersencellen worden sterker.

via: https://www.hersenstichting.nl/dit-doen ... n/bewegen/

Ik merk persoonlijk ook dat ik altijd met de meest creatieve ideeën kom als ik aan het wandelen ben (of gefietst heb). Desnoods kan je het combineren met een muziekje of een podcast. :D

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 12:44

Wandelen met de pony's, sporten en een momentje voor jezelf; dekentje, kop thee, boek/luisterboek/podcast

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 13:20

Ik kan me voorstellen dat in je eentje wandelen lastig is om op te starten. Misschien helpt het om het te koppelen aan geocachen, pokemon vangen of dat soort dingen. Dat kan erg motiverend werken om toch in beweging te komen.