Zakgeld/kleedgeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Zakgeld/kleedgeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-21 18:50

Ik heb een twaalfjarige dochter en ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe andere ouders het doen met kinderen van rond deze leeftijd met betrekking tot zakgeld en/of kleedgeld?

Mijn dochter kreeg toen ze 11 was 2 euro per week en sinds ze 12 is 4 euro per week zakgeld. Daarnaast krijgt ze van opa elke maand 20 euro.
Vroeger kreeg ze het contant op een vaste dag per week, maar tegenwoordig wordt het op haar rekening gezet. Ze kan inmiddels zelf pinnen met haar pas en ik heb zicht op wat ze ermee doet via mijn app.

Nu gaat ze vanaf deze week naar het voortgezet onderwijs en ik denk dat ze vanaf dan ook meer gebruik zal gaan maken van haar geld. Eerder spaarde ze het eigenlijk allemaal op.

Ik vraag me af of ik zo een beetje op de goede weg ben met een kind van deze leeftijd? Ze vroeg me deze week wanneer ze eigenlijk kleedgeld zou krijgen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo goed weet wanneer je daarmee begint. Volgens mij was ik echt al iets ouder toen ik dat zelf kreeg.

Eleeke

Re: Zakgeld/kleedgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 18:54

Mijn 13 jarige krijgt 10 Euro per week en 50 Euro kleedgeld.
Van die 10 euro koopt hij ook 1x per week wat te eten als hij laat moet dansen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 18:57

Hier een 13-jarige met 15€ per maand zakgeld en 50€ kleedgeld. Ik ben er mee begonnen omdat ze steeds meer zelf online gingen bestellen en dus ook betalen en dat moest ik dan steeds doen, daar werd ik hartstikke flauw van, haha, dus snel kleedgeld geregeld.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 19:01

Kleedgeld gaf ik vanaf 13,14? Weet ik niet precies meer maar op de middelbare werd de behoefte groter om bepaalde kleding te dragen. Goede schoenen, ondergoed en jassen was voor ons en de rest mocht ze zelf kopen. Daarnaast geen zakgeld maar een totaal bedrag. Middelbare is wel een goed moment om te beginnen .
De jongens vonden het best, die wilden geen kleedgeld.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 19:02

Wij zijn nog niet zo ver, zijn pas net met zakgeld bezig maar ik denk er wel soms over na.
Wat moeten ze gemiddeld allemaal betalen van dat kleedgeld? Voor 50 per maand (600 per jaar) kleden wij makkelijk ons hele gezin namelijk.

Mijn ouders gaven me de keus vroeger: kleedgeld, of gewoon krijgen wat je nodig hebt. Ik heb toen voor het 2e gekozen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 19:05

Eleeke schreef:
Mijn 13 jarige krijgt 10 Euro per week en 50 Euro kleedgeld.
Van die 10 euro koopt hij ook 1x per week wat te eten als hij laat moet dansen.

50€ kleedgeld per week??

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 19:06

Ik maak elke maand een bedrag naar haar rekening over maar dat is niet bedoeld om op te maken. Als ze dingen nodig heeft dan koop ik die zelf voor haar. Wil ze bijzondere dingen dan moet ze die zelf betalen maar ik probeer haar te leren dat ze zoveel mogelijk spaart voor later.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 19:08

Suzanne F. schreef:
Ik maak elke maand een bedrag naar haar rekening over maar dat is niet bedoeld om op te maken. Als ze dingen nodig heeft dan koop ik die zelf voor haar. Wil ze bijzondere dingen dan moet ze die zelf betalen maar ik probeer haar te leren dat ze zoveel mogelijk spaart voor later.

Maar dat is dus geen kleed maar spaargeld?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 19:09

vanaf een jaar of 12 kregen mijn dochters 50,- in de maand aan kleedgeld en de leeftijd in geld als zakgeld.. dus bij 12 jaar 12 euro, 13 jaar 13 euro enzovoort...
dit zakgeld stopte toen ze zelf een bijbaantje kregen. Kleedgeld ben ik blijven betalen tot ze stufi kregen. Ene dochter kocht er kleding van, andere heeft het flink opgepot en heeft een mooie spaarrekening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 19:09

Sizzle schreef:
Wij zijn nog niet zo ver, zijn pas net met zakgeld bezig maar ik denk er wel soms over na.
Wat moeten ze gemiddeld allemaal betalen van dat kleedgeld? Voor 50 per maand (600 per jaar) kleden wij makkelijk ons hele gezin namelijk.

Mijn ouders gaven me de keus vroeger: kleedgeld, of gewoon krijgen wat je nodig hebt. Ik heb toen voor het 2e gekozen.
Zelfde bij ons. Ik kreeg 20 euro zakgeld per maand, kleding was voor rekening van mijn ouders. Nu hebben mijn zusje en ik sowieso geen gat in onze hand (eerder het tegenovergestelde, we zijn echt twee money hoarders :') ), dus mijn ouders zagen de meerwaarde van kleedgeld niet zo.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 19:10

bigone schreef:
Suzanne F. schreef:

Maar dat is dus geen kleed maar spaargeld?

Hm ja beetje wel ja. Maar als ze weer eens een trui wil waar ze er al tig heeft dan betaalt ze die zelf.
Ze gebruikt die rekening ook voor tussendoortjes bij de supermarkt in de pauze enzo. Ijsje in de stad of frietje na het zwemmen.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 19:18

Ik kreeg vanaf het moment dat ik naar de middelbare ging 10 euro zakgeld per week en 50 euro kleedgeld per maand

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 19:21

Vooral wanneer een kind aangeeft dat ze eigenlijk wel kleedgeld wil zou ik dat gewoon doen, duidelijke afspraken maken wie wat betaald en op is op.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 19:23

Ons oudste zoon is 16, krijgt sinds juli geen zakgeld meer daar hij fulltime werkt, hij krijgt wel 50 euro kleedgeld in de maand.
Ons 15 jarige zoon krijgt 5 euro zakgeld in de week op zijn rekening gestort,hij wil nog geen kleedgeld want hij vind het leuker en gezelliger om samen met mij te winkelen.
Ons dochter van 11 krijgt 2,50 zakgeld per week op haar rekening gestort,kleedgeld is bij haar nog niet aan de orde, ons jongste zoon van 10 krijgt 1,50 zakgeld per week contant,ook voor hem is kleedgeld ook nog niet van toepassing.

Onze 2 oudsten zetten ook elke maand geld op hun spaarrekening, de oudste werkt fulltime ( straks iets minder uur ivm start bbl opleiding), ons 15 jarige heeft in zijn vakantie veel gewerkt en zal nu school weer begonnen is met name 1 dag in het weekend werken ivm eind examen jaar.

Wij zetten bij alle vier ook elke maand geld op hun spaarrekening.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 19:25

Onze oudste is nu ook 12 en gaat naar voortgezet onderwijs, hij krijgt elke week 10 euro vanaf deze week.

Kleedgeld krijgt hij nog niet, als hij kleren nodig heeft, dan krijgt hij die.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 19:40

Mijn dochter is 16 en krijgt 75 per maand kleed/zakgeld. Daarnaast betaal ik haar sporten, drogisterij artikelen, schoolspullen, een goede winter- en zomerjas en 2 paar goede schoenen per jaar..
Ben wel benieuwd wat anderen aan hun kind van deze leeftijd geven, zij vindt het nl veel te weinig en zegt dat haar vriendinnen veel meer krijgen..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 19:41

Desi_2409 schreef:
Mijn dochter is 16 en krijgt 75 per maand kleed/zakgeld. Daarnaast betaal ik haar sporten, drogisterij artikelen, schoolspullen, een goede winter- en zomerjas en 2 paar goede schoenen per jaar..
Ben wel benieuwd wat anderen aan hun kind van deze leeftijd geven, zij vindt het nl veel te weinig en zegt dat haar vriendinnen veel meer krijgen..

Ik vind het een net bedrag hoor.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 20:36

Desi_2409 schreef:

Dan vraag je haar even naar de telefoonnummers van die vriendinnen, deze smoes hoorde ik 20 jaar geleden al.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 20:38

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 21:02

Desi_2409 schreef:

Dat is volgensmij gewoon een normaal bedrag

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 21:08

Ik ook, maar dan kreeg ik nog wel af en toe jas/schoenen/dagje winkelen. Maar ook omdat mijn ouders goede kwaliteit schoenen heel belangrijk vinden.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 21:10

Oke ik groei niet meer maar heb voor mezelf als volwassene een budget van 30 euro per maand en daar red ik het makkelijk mee. Kleedgeld heb ik eigenlijk nooit gehad maar als er iets nodig was dan kreeg ik er wel geld voor, nooit echt een vast bedrag voor kleding gehad. Vanaf m'n 16e ging ik werken en kon ik ook zelf mijn kleding kopen. Wel interessant om het zo te lezen, iedereen gaat er toch wel weer anders mee om.

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 21:12

Dochter 14 krijgt 6 euro zakgeld per week en 65 kleedgeld per maand.
Sporten betalen wij en twee keer per jaar de helft van schoenen en jas.
Sinds ze kleedgeld krijgt is ze veel bewuster bezig met kleding kopen, scheelt mij veel geld zo.
Zoon , bijna 16 krijgt 7,50 per week, heeft een bijbaan en verdient zo’n 100 per maand.
Hij wil geen kleedgeld hij krijgt kleding enz van ons.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 21:12

Inderdaad kreeg ik ondergoed en een goede jas vaak wel betaald. Verder kreeg ik (volgens mij) 50 euro per maand voor overige dingen. Wat lekkers, avondje weg etc.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 21:13

Ik kreeg vanaf mijn twaalfde 50€ kleedgeld per maand. Dat mocht ook nergens anders heen gaan dan kleding. Ik kreeg één paar schoenen per jaar, één jas en onbeperkt ondergoed + sokken.

Daarnaast 20€ zakgeld per maand waarmee ik mocht doen wat ik wilde.