Wanneer neem jij je eiwitshake?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DewiRox

Wanneer neem jij je eiwitshake?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-21 23:09

Vorige week ben ik begonnen met het drinken van eiwitshakes. Momenteel ga ik 3 tot 4 keer in de week naar de sportschool en ik fiets nog zo'n 100 tot 200 km per week met mijn racefiets. Daarnaast heb ik ook nog een staand beroep.

Nu sport ik niet zozeer met een bepaald doel. Het is dan ook niet dat ik gestart ben met het drinken van eiwitshakes om echt spieren op te willen bouwen of om af te vallen. Maar ik vind het wel belangrijk om mijn lichaam wat te kunnen helpen bij het aanvullen van te korten. Hiervoor heb ik 2 weekjes mijn eten bijgehouden, gewoon om eens te zien wat ik gemiddeld een beetje binnen krijg.

Ik ben er toen achter gekomen dat de hoeveelheid eiwitten die ik binnenkrijg vaak niet eens de aangeraden minimale hoeveelheid is voor iemand van mijn gewicht die niet sport. Laat staan voor als je 3 tot 4 keer per week een uur aan bodypump of bodycombat doet. Aan de hand daarvan en ook stiekem wel een beetje op aanraden van andere die mij wel eens zeiden dat het best goed kan zijn om eiwitshakes te drinken, heb ik ook een pot 'wei protein' in huis gehaald.

Mijn vraag is alleen, wanneer kan ik nou het beste een shake nemen? Hoe doen jullie dat?

Elke ochtend lijkt mij het meest regelmatig. Echter ontbijt ik al met een smoothie met havermout, chiazaad, lijnzaad enz. Ik moet er dan eigenlijk niet aan denken om ook nog een shake weg te moeten werken. Daarnaast lijkt het mij ook niet goed om het grootste deel van je eiwitinname dan meteen gelijktijdig in de ochtend al te hebben.

Nu had ik ook gelezen dat het goed is om 1 tot 2 uur voor het sporten een shake te nemen, maar dan mag dit ook weer niet net voor een grote maaltijd zijn. Nu sport ik vaak 's avonds, na het eten. Dit betekent dat ik daar dus ook niet mee uit kom.

Is na het sporten dan maar het beste? Of wellicht voordat ik ga slapen?

Drinken jullie dagelijks een shake, ook als je niet sport? Opzich kom ik al zelden aan de dagelijkse hoeveelheid eiwitten dat wordt aangeraden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 23:15

Ik heb meestal rond 3-4 uur een dipje en meestal nam ik hem dan. Voor de “lekker” en tegen het snaaien. :j

Neem hem nu niet meer want sport niet echt veel.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 23:21

Ik neem aan dat je sport eiwit shakes bedoelt en niet die maaltijd vervangende shakes?

Afhankelijk van de hoeveelheid eiwitten die de maaltijden me gaven neem ik een halve of hele shake voor het sporten plus wat creatine. De eiwit shakes hebben toch ook bcaa en wat eiwitten. Daarna een hele na het sporten. Op spierpijn dagen naderhand neem ik ook inderdaad rond 3u zodat het ook vult.

MarlindeRooz schreef:
Ik heb meestal rond 3-4 uur een dipje en meestal nam ik hem dan. Voor de “lekker” en tegen het snaaien. :j

Ik vind ze smerig :+

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 23:29

Niet. Ik kan er niet tegen en vind het ook nog eens niet te drinken (ik doe aan krachttrainen, 3 tot 4 keer per week). Ik baseer m’n voeding op m’n minimale intake aan eiwitten, maar dan niet via supplementen zoals eiwitshakes. Veel eieren, kwark, kip en andere voedingsstoffen zorgen ervoor dat je het ook op de juiste manier binnen krijgt (en als ik jouw verhaal zo hoor, dan zou ik je dit eerder aanraden dan random shakes naar binnen te gaan gooien).

Ik zou ze, als je ze wel neemt, of voor het sporten of erna nemen. Ligt ook een beetje aan hoe je lichaam erop reageert, het kan best zwaar op de maag liggen dus ik zou daar wel even op letten met je intake. Daarnaast is het ene merk de andere niet, dus let er goed op dat je geen zooi neemt wat alleen maar aangevuld is met dingen zonder dat het concreet whey is ;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 23:39

Courses schreef:
Veel eieren, kwark, kip en andere voedingsstoffen zorgen ervoor dat je het ook op de juiste manier binnen krijgt (en als ik jouw verhaal zo hoor, dan zou ik je dit eerder aanraden dan random shakes naar binnen te gaan gooien).

Niet iedereen wil dat. Ik verdraag geen kwark en ben vega.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 00:11

F_Orumster schreef:
Courses schreef:
Veel eieren, kwark, kip en andere voedingsstoffen zorgen ervoor dat je het ook op de juiste manier binnen krijgt (en als ik jouw verhaal zo hoor, dan zou ik je dit eerder aanraden dan random shakes naar binnen te gaan gooien).

Het zijn voorbeelden, ik ken genoeg vega/vegan bodybuilders ;) Kwestie van onderzoek doen en je voeding willen aanpassen. Lees: andere voedingsstoffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 05:45

Aangezien je sport na het eten, en waarschijnlijk niet meer een maaltijd eet vlak voor je naar bed gaat, zal een shake na je training de meeste profijt opleveren. Doe dat meteen na je training (aangezien het whey eiwitten zijn) of vlak voor het naar bed gaan (misschien volgende keer een langzamer werkende eiwit kopen - is vaak nog goedkoper ook).

Verdun het echter niet teveel zo vlak voor je naar bed gaat want anders moet je er 's nachts uit.

DewiRox

Re: Wanneer neem jij je eiwitshake?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-21 06:20

Het gaat inderdaad om een sport eiwit shake, van het merk foodspring (dus volgens mij aardig zonder troep).

Ik kan mij vinden in wat jij zegt courses, zo sta/stond ik er ook meer in. Maar in combinatie met mijn werk en ook het niet eten van de dingen die jij opnoemt, lukt het me niet om een 'voedingsschema' te vinden die mij genoeg eiwitten geven (ik eet nagenoeg geen vlees, met eieren doe je mij echt geen plezier en ook bijvoorbeeld kwark ben ik niet dol op).

Ik denk inderdaad dat ik ze vanaf nu voornamelijk na het sporten zal nemen.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 06:32

Ik was ook begonnen met losse shakes, maar vond dat lastig in te passen en niet zo lekker wegdrinken. 's avonds neem ik net zo lief wat kwark. Ik eet nu eiwitpoeder meestal bij (door) mijn ontbijt als dat geen kwark is. Dus door de smoothie / havermout / pannenkoeken / muffins etc. Dat bevalt mij beter, merk geen verschil met 's avonds eiwit. Ik sport ook vrij intensief met 3x per week krachttraining zoals body pump en hardlopen. Ik heb weinig last van spierpijn en spierkracht en spiermassa nemen duidelijk toe. Voordeel van eiwit in de ochtend vind ik dat ik er lang van vol zit.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 06:59

Na het sporten nemen, dan geef je je lichaam dan ook ondersteuning bij het herstel :) Inderdaad niet alles wat eiwitrijk is gelijktijdig eten want dan kan je lichaam het niet allemaal goed opnemen.

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 07:25

Mijn man heeft zo'n grote pot van body & fit whey perfection.
Hij drinkt de shake altijd na het sporten ter herstel.
Nu tijdelikk ook 's ochtends een shake. Hij heeft corona gehad en dan zijn extra eiwitten blijkbaar heel goed.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 07:41

Ik gebruik alleen shakes op zware trainingsdagen :) Dat is voor mij 2 of 3x in de week. Ik gebruik het niet bij cardiotraining, heb dan daarna vaak ook geen spierpijn dus lijk het ook niet nodig te hebben.
Ik neem hem eigenlijk altijd een half uur na de training, niet ervoor. Vreselijk om met zo'n volle buik te trainen :+ Dat is dan in plaats van een bakje kwark.

Voor mij is het inderdaad ook om het eiwitgehalte op te vullen wat ik in mijn voeding niet altijd voor elkaar krijg.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 10:04

Ik neem er eentje 's avonds met havermelk of sojamelk, meestal rond 20.00 uur. Gold Standard 100% Whey Banana.
Door een tijdelijk dieet mag ik heel veel soorten eten niet en ben ik er even mee gestopt. Ik heb shakes geprobeerd op basis van erwten en rijst (vegan-varianten dus), maar die zijn echt niet te zuipen. Heel korrelig en de basissmaak van erwt en rijst proeft er fel dooruit. Geen aanrader. Er bestaan varianten op basis van rundsvlees of ei, maar die smaken ook fel naar rund of ei, dus ja. Nee :7
Nu probeer ik extra eiwitten te eten door meer vleesbeleg, groter stuk vlees, 's avonds snacken met roze garnalen.. Maar ik herstel wel veel sneller als ik shakes drink.

Ik sport trouwens altijd 's ochtends en eet vrijwel direct erna mijn lunch.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 10:14

Courses schreef:
F_Orumster schreef:

Het zijn voorbeelden, ik ken genoeg vega/vegan bodybuilders ;) Kwestie van onderzoek doen en je voeding willen aanpassen. Lees: andere voedingsstoffen.

Ik weet het, en ook het mooist. Ik houd wel rekening met eiwitrijke bronnen maar ik werk niet thuis en Daarnaast wil ik er niet te obsessief mee bezig zijn, dat slaat nog weleens door bij mij. Een shake is dan wel makkelijk en snel. Daarnaast zijn whey eiwitten zeer goed opneembaar. Ik vind alleen alles vies dus het is achterover slaan en doorgaan.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 10:19

Ik neem mijn shakes altijd na het sporten ter ondersteuning van het spierherstel. Ik kom altijd met moeite aan mijn eiwitten, dus de shakes zijn voor mij wel een essentieel onderdeel van mijn dieet geworden. Ik heb wel 'dunne' shakes die wegdrinken als limonade of melk, die dikkere shakes krijg ik niet weggewerkt omdat die mij teveel een verzadigd gevoel geven. Ik zweer bij de vegan protein van MyProtein, dat is echt net limonade en kun je daardoor ook makkelijk opdrinken zonder dat je er heel vol van gaat zitten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 10:23

Ik verwen mezelf met een half kopje sinasappelsap plus lekker veel cacao en nog één en ander - daar gaat ook regelmatig weiproteine in. Y)(^)

Aan sportschool doe ik niet, maar ik fiets alles, mest Knollie uit plus alle dingen zoals poetsen en beweging geven.

Qua eetritme doe ik iets dat lijkt op intermittend fasting en ik eet vegetarisch. Op die manier kun je uitstekend eiwitten binnenkrijgen, het doel is om oma's spieren op peil te houden tot ik een jaar of tachtig ben.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 15:56

F_Orumster schreef:
Courses schreef:

Ik weet het, en ook het mooist. Ik houd wel rekening met eiwitrijke bronnen maar ik werk niet thuis en Daarnaast wil ik er niet te obsessief mee bezig zijn, dat slaat nog weleens door bij mij. Een shake is dan wel makkelijk en snel. Daarnaast zijn whey eiwitten zeer goed opneembaar. Ik vind alleen alles vies dus het is achterover slaan en doorgaan.

Het ligt er maar net aan welk merk je gebruikt of dat goed opneembaar is. Veel van de commercieel verkrijgbare merken zijn aangevuld met iets anders (daarom krijgen veel mensen snel last van hun huid) - dus het is maar net hoe je het wilt indelen. Ik ben ook totaal niet obsessief met m'n eten bezig maar shakes hoeven dat niet op te vangen, dat is echt prima te doen op andere manieren. Zeker als het niet lekker is, waarom jezelf daarme kwellen :+

Goed voorbeeld ervan zijn ook al die eitwitrepen; ik heb nog maar weinig opties gevonden die een beetje te eten zijn én waar ik persoonlijk geen uitslag van krijg. Mijn huid reageert direct op aanvullingen in whey, dus dat is een makkelijke manier te herkennen wanneer iets 'zuiver' is of niet. Ik heb mezelf verder niet verdiept in de merken dus een lijst heb ik er niet van, maar ik weet van een aantal merken wel dat ik dat nog niet naar binnen zou gooien ook al kreeg ik geld toe (wat inmiddels ook wetenschappelijk bewezen is). Afijn; you do you.

TS; Zoals ik in m'n vorige bericht ook al aangaf, ik denk dat je er zelf meer aan hebt om concreet te kijken naar wat je voeding nu is en dat zover mogelijk aan te vullen dan een 'easy way out' te zoeken. Zeker over fitness en voeding staat online zoveel informatie (en nog tegenstrijdig ook). Iedereen sport wel met een bepaald doel (hoeft geen podium ambitie te zijn, maar je hebt wel een onderliggend idee erbij). Kijk voor jezelf wat dat is, kijk naar je keuzes op basis van eten (vega/vegan/andere voorkeuren) en dan kun je op die manier een goede balans erin vinden wat voor jezelf ruimte geeft om je doelen te halen maar ook je eigen voeding binnen wat jij comfortabel vind te passen. Als je alleen maar eiwitshakes naar binnen werkt maar qua training niet aan de intensiteit toe komt om dit te hoeven aanvullen, dan is het ook eigenlijk zonde werk.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 16:37

Hier een gebruiker van de XXL Nutrition eiwitshakes. Sport intensief (kracht) en daarnaast begin ik 's ochtends met een eiwitrijke shake, twee scheppen oats en lijnzaad er doorheen. Daarnaast neem ik na het sporten ook nog vaak eiwitshake om je spieren te laten herstellen. Sowieso is het goed om tussendoor ook veel eiwitten te eten - eieren, kwark, vis etc. en voor het sporten wat cafeïne (poedervorm of gewoon koffie).

Ik weet niet wat jouw sportschema is, maar bovenstaand heeft alleen nut als je ook veel (kracht)sport uitoefent, anders voegen de hoeveelheid eiwitten niets toe.

Uiteraard pas ik de eiwitten op elk moment van de dag toe, ook als ik niet sport. Dat geeft het beste resultaat voor sporten. Zelfs als je lichaam in rusttoestand is en je sport veel, heeft deze eiwitten nodig.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 17:25

Hier ook direct na het sporten, ik heb vaak trek na het sporten en dat voorkomt ook weer snaaien bij mij.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 17:49

Persoonlijk neem ik ze, als ik ze al neem, in de ochtend als ontbijt. Ik ben vegetariër dus zo nu en dan neem ik wel eens een schepje poeder. Zelf sport ik (met name kracht) 3/4x per week. Neem niet iedere dag een shake, maar gewoon als ik niet echt tijd heb gehad echt mijn macros te halen. Niet dat ik nog tel wat ik eet maar toch.

Mijn shake is meestal wel niet heel zwaar, maar gewoon lekker om in de ochtend te drinken, meer een smoothie.

Kruidvat rood fruit vegan proteine poeder vind ik het fijnste in mijn shakes. Verder gebruik ik Linwood hemp seed poeder, spirulina poeder en chia zaadjes met een groente als spinazie/boerenkool, soya of amandelmelk en dan bevroren fruit + een verse banaan. Na het sporten vind ik het persoonlijk gewoon fijn een normale maaltijd te eten.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 18:30

Ik neem er een na het sporten en 's avonds tussen het avondeten en het naar bed gaan in vul ik mijn kwark aan met een schep whey of ik maak er een smoothie van met bevroren fruit en suikervrije amandelmelk. Je hoeft er niet per se een shake van te maken. Je kan het ook als aanvulling gebruiken. Overigens gebruik ik alleen de chocolade en witte chocolade smaak want andere smaken krijg ik ook niet weg.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 18:33

Niet. Ik neem mijn eiwitten door kwark te eten, volle yoghurt, kip, eieren etc. Ik vind de shakes echt niet te drinken.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 18:58

Ik denk dat je pas echt extra eiwitten nodig hebt als je zeer intensief sport..
Als je zo'n drie, vier keer per week je uitleeft in de sportschool volsta je naar mijn idee met een bakje extra kwark in de avond wel. En gewoon gezond eten natuurlijk.

Ik heb vorige week nog een trailmarathon gelopen, loop vaak twee halve marathons in de week, met soms 80 hardloopkilometers in de week.
Ik eet maar twee keer per week vlees en na een lange training neem ik een extra bakje kwark of een gekookt ei.
Gaat prima, ik herstel ook snel.
Eiwitten worden momenteel zo gehypet in reclames, mensen denken zo al snel dat ze tekort komen.

Ik snap wel dat je extra eiwitten neemt als je een soort van bodybuildingschema volgt.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:13

Op zo'n manier aan je eiwitten komen is niks mis mee hoor.
Je hebt je voeding bij gehouden met één simpele conclusie; te weinig eiwitten. Of je veel sport of niet het zijn er te weinig.
Een shake is een prima aanvulling. Als iemand elke dag 4 eieren en een bak kwark eet, zul je niemand horen over de te hoge eiwit inname. Alleen zodra het als een extra 'supplement' wordt in genomen, vallen er veel mensen over.
Voldoende eiwitten is voor iedereen aan te raden, ook als je hele dag op kantoor zit en savonds naar de bank verplaatst.

Enige waar je op moet letten (als je wilt afvallen) is dat een schep stiekem best wat calorieën bevat. Ik neem het met amandelmelk dus tikt wel door.
Ik pak het dagelijks als tussendoortje op het werk (eet vegatarisch dus kom echt niet aan m'n eiwitten en sport (soms)). Op dagen dat ik flink gesport heb, pak ik er soms eentje na de workout. Maar dat is dan meer om te voorkomen dat ik wat lekkers pak 'omdat ik het verdient heb' :+

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:16

Courses schreef:
Goed voorbeeld ervan zijn ook al die eitwitrepen; ik heb nog maar weinig opties gevonden die een beetje te eten zijn én waar ik persoonlijk geen uitslag van krijg. Mijn huid reageert direct op aanvullingen in whey, dus dat is een makkelijke manier te herkennen wanneer iets 'zuiver' is of niet. Ik heb mezelf verder niet verdiept in de merken dus een lijst heb ik er niet van, maar ik weet van een aantal merken wel dat ik dat nog niet naar binnen zou gooien ook al kreeg ik geld toe (wat inmiddels ook wetenschappelijk bewezen is). Afijn; you do you.

Repen zijn inderdaad te smerig. Ik neem niks zonder wetenschappelijke artikelen te lezen, maar ik kan weleens de merken wat beter onder de loep nemen. Neem meestal al wel de neutrale en neem de puurste whey isolaat (want lactose-intolerant) en zonder toegevoegde smaken en nep suikers, want die vind ik niet te pruimen.