Denk je mij in reallife te herkennen. Stuur dan even een pb. Ik vind het fijn om te weten welke bekende mensen dit wel/niet weten.
Na lang twijfelen maak ik toch een topic aan. Enerzijds om mijn hersenspinsels (deels anoniem) te kunnen delen, anderzijds omdat er ongetwijfeld meer mensen moeite hebben met eten tijdens stress. Misschien kunnen we tips and tricks delen. Of is dit topic een stukje houvast voor iemand die iets vergelijkbaars ervaart, maar het lastig vindt om met bekenden te delen.
Voel je niet raar/eenzaam/een last o.i.d. . Of, wat ik wel eens denk: 'maar er zijn mensen die iets heftigs hebben meegemaakt. Zoals huiselijk geweld, een zwaar ongeval of een relatie met een narcist. Logisch dat hun er mentaal doorheen kunnen zitten. Ik kom gewoon uit een prima jeugd/omgeving en elk mens ervaart wel eens stress, stel je niet aan'.
Niets daarvan. Het is oke om niet oke te zijn.
Afijn. Mijn verhaal... Van jongs af aan vond ik het al lastig om te eten als er iets spannends stond te gebeuren. Een deel van de bokkers zal die verminderde eetlust herkennen. Een ander deel van de bokkers zal denken: 'maar juist op die momenten ga ik (vr)eten!'. Het kan allebei. Bij mij is de 'verminderde eetlust' helaas ietwat buiten proportie geworden.
Enkele jaren terug werkte ik in de horeca. Van tevoren twijfelde ik al of dit werk iets voor mij was, en het bleek inderdaad niets voor mij te zijn. Ik bouwde door het werk en de werkdruk spanning op. Teveel. Maar afijn. Iedereen ervaart wel eens stress en wie weet werd het beter als ik ervaring in het werk kreeg. Niet wetende dat ik met de beslissing om door te gaan mijzelf compleet voorbijliep. Het begon in die periode met kokhalzen, en na dagen/weken doorstribbelen in de horeca kwam ik bij het stadium overgeven. Niet alleen op het werk, idem dito bij het onderwerp 'eten' en in situaties die ik kon linken aan het werk. Zoals horeca, groepen mensen, eten met derden etc. Dagenlang kon ik niet eten, en wat ik probeerde aan eten hield ik niet binnen. Een duidelijk teken dat het mis was. Via de huisarts heb ik hulp gevonden bij een psycholoog. En daar heb ik zo verschrikkelijk veel stappen gezet! Ik kon weer 'los' en had in overleg met de psycholoog de gesprekken beëindigt. Ik heb tijdens vakanties in het buitenland zelfs in restaurants gegeten!
Op slechte dagen merkte ik nog wel dat het lastig is om te eten, maar daar kon ik tot dusver mee om gaan. Immers is mijn natuurlijke reactie bij stress ook een verminderde eetlust.
Nu, een paar jaar later, heb ik een enorme terugval. Ik heb fijn werk en fijne collega's. Daarnaast ben ik jong en is dit specifieke werk nieuw voor mij, dus het is even ervaren wat ik qua werkwijze fijn vindt. Maar daardoor loop ik ook wel eens tegen spannende dingen aan. Prima! De laatste maanden is er een combi van verschillende factoren geweest zoals het thuiswerken en een toenemende werkdruk. Dat laatste gebeurt vaker in dit werk en ging steeds goed.
Ik had een paar weken geleden de kans om op kantoor te werken, en een collega bood toen eten aan in een setting die veel raakvlakken had met mijn oude horecabaan.
Ik was al gespannen en bam. Ik sloeg compleet dicht.
Ik ben naar de wc's gegaan en zat op het randje van overgeven. De paniek sloeg toe en ik ben naar huis gegaan. De dagen erna heb ik mij in overleg met mijn leidinggevende ziek gemeld. Het ging absoluut niet. Deze dagen raakte ik bij de gedachte 'ik ga iets eten' al in paniek. Laat staan om uberhaupt iets te eten én dat eten binnen te houden. Mission impossible. Mijn energielevel was 0% en ik baalde. Ik baalde als een stekker dat ik een terugval had.
En nu zijn we weer een grote stap verder.
Ik heb afgelopen week een online intakegesprek gehouden met mijn oude psycholoog. stoer! Ik heb de stap gezet!

Het duurt nog een aantal weken voordat we de therapie kunnen opstarten. En dan kan ik samen met de psych uitzoeken waar de stress vandaan komt en hoe ik hiermee om kan gaan. Tot die tijd gebruik ik in overleg met de psych de oefeningen die ik eerder ook van de psych kreeg. Zoals het opschrijven van elke positieve ervaring met eten en het objectief kijken naar spannende momenten.
Stap voor stap komen we er wel weer. Op naar de momenten dat ik weer zonder stress kan eten.
Maar voor nu zie ik nog even teveel apen en beren op de weg. Vooral de momenten waarbij het heel normaal is om na een middagje bijkletsen even mee te eten bij anderen thuis. Deze momenten zijn lastig. Ergens wil ik 'ja' zeggen omdat ik niet weg wil lopen voor de situatie. Maar ik wil ook niet het risico nemen dat ik weer een complete blackout krijg inclusief overgeven.
Zo zijn ook de momenten lastig waarbij je met een groepje mensen weg bent. Het zit zo in onze cultuur om daarvoor of daarna even een terrasje te pakken, snackje te halen of gezamelijk iets te bestellen bij Thuisbezorgd. Nu heb ik door corona het 'geluk' dat deze situaties veel minder voorkomen. Maar toch. Vroeger kon ik van die momenten genieten, en nu ontloop ik ze het liefst. We gaan dus volle bak werken om deze momenten weer 'fijn' te maken