Ziekte van Lyme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fearn

Ziekte van Lyme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 16:26

Hoi,
Ik maak toch even een topic want ik maak me wat zorgen. Op internet staat ook van alles en komt niet overeen met wat de HA mij vertelde, dus misschien kan iemand mij hier meer vertellen.

Vorige week heb ik 2 tekenbeten opgelopen, nu weet ik dat teken de ziekte van Lyme kunnen overbrengen en ik ben daar dus ook behoorlijk bang voor..

De teken heb ik wel binnen 24 uur verwijderd (wel met de hand) en de plekjes daarna ontsmet. Ik zag er toen niet zo veel aan, dus dacht dat het wel in orde was.

Nu echter blijven die plekjes steeds rood en zien ze er geïrriteerd uit. Ik heb dus de HA gebeld echter zeggen zij dat het te laat is om nog met antibiotica te behandelen. (Het is nu 6 dagen geleden dat ik de teken had). Ik moet nu dus maar afwachten of ik ziek wordt of niet.. En of er een kring op de plekjes ontstaat..

Maar ik vind dat toch een zeer onprettig idee. Er hoeft namelijk niet altijd een kring te ontstaan en ik zou liever nú iets doen als dat kan.. Ik lees ook dat je namelijk in een later stadium nog kunt behandelen..

Heeft mijn HA echt gelijk en moet ik het maar gewoon afwachten? (Is trouwens nu ook een vervangende HA, mijn eigen is op vakantie, dus dat is allemaal ook niet echt ideaal..).

Hopelijk weet iemand meer..alvast bedankt :)

BigOne

Re: Ziekte van Lyme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 16:30

Niet afwachten , je hebt ze al fout verwijderd dus zorgen dat je een amoxicilline kuur krijgt , desnoods via er huisarts van de lymevereniging

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 16:32

bigone schreef:
Niet afwachten , je hebt ze al fout verwijderd dus zorgen dat je een amoxicilline kuur krijgt , desnoods via er huisarts van de lymevereniging

Ja klopt.. ik heb de 1e teek per ongeluk verwijderd en de 2e had ik niet zo over nagedacht dat het met een tekenpen moest.. ze waren nog wel maar heel klein en ik heb niet gezien dat er een stukje is achtergebleven of zo, maar toch..

Kun je gewoon zomaar zo'n kuur krijgen?

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 16:32

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 16:40

future_vet schreef:
Je huisarts volgt de richtlijnen: https://richtlijnen.nhg.org/behandelric ... ma-migrans

“ antibioticumprofylaxe is alleen effectief < 72 uur na verwijderen van de teek ”

Hmm, ja dat zeiden ze inderdaad ook. Ik wist niet dat 't zo snel moest, anders had ik wel eerder gebeld :(

Hopen dat het allemaal meevalt dan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 17:09

Rood worden van de beet zelf is normaal. Ze spuiten een stofje in om het bloed beter te laten stromen, dus het bloed zit daar vlak aan de oppervlakte en stolt lang ook niet zo goed en blijft dus lang zichtbaar. Het hoeft dus geen teken van ontsteking te zijn.

En niet alle teken zijn besmet en over het algemeen moeten ze ook best lang zitten.

Amoxiciline is gewoon een breed spectrum AB, daar zijn er wel meer van dus ik snap de voorkeur voor Amoxiciline niet, bigone?

Het is nooit te laat om met AB te behandelen, alleen kan het succes ervan minder zijn als je laat bent.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 17:56

Lusitana schreef:
Het is nooit te laat om met AB te behandelen, alleen kan het succes ervan minder zijn als je laat bent.

Zo werkt verantwoord antibiotica gebruik niet.

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 18:16

Moet je dan altijd profylactisch met ab starten na een tekenbeet? Ik hou gewoon de plek in de gaten..

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 19:02

Heb je een idee hoe lang de teek er al zat? Dat maakt namelijk een verschil. De teek zuigt zich eerst vol (denk de eerste 24u) en geeft dan over. Pas dan kan de ziekte van lyme overgedragen worden.
Wat ik meestal doe als ik een tekenbeet heb of symptomen krijg die in verband gebracht kunnen worden met lyme (bv verkoudheidsklachten, spierpijn,...), dan neem ik steviadruppels (vrij verkrijgbaar bij bv koopjesdrogisterij). Dat zou ook effectief zijn in de behandeling van of voorkomen van lyme.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 19:08

pateeke schreef:
Heb je een idee hoe lang de teek er al zat? Dat maakt namelijk een verschil. De teek zuigt zich eerst vol (denk de eerste 24u) en geeft dan over. Pas dan kan de ziekte van lyme overgedragen worden.
Wat ik meestal doe als ik een tekenbeet heb of symptomen krijg die in verband gebracht kunnen worden met lyme (bv verkoudheidsklachten, spierpijn,...), dan neem ik steviadruppels (vrij verkrijgbaar bij bv koopjesdrogisterij). Dat zou ook effectief zijn in de behandeling van of voorkomen van lyme.

Ik ben die dag ervoor tussen 11 en 4 uur in een weiland- en bosgebied geweest, en rond 7-8 uur smorgens de dag erna heb ik ze verwijderd. En daarna gelijk ontsmet met alcohol.

Hmm, zal de klachten eens in de gaten houden. Heb nu verder nergens last van nog.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 19:11

Nog een tip: trek een kring rond het rode plekje. Dan kan je zien of die plek groeit of niet. Als het groeit, zeker naar de dokter!

Als je nog eens een teek verwijdert, 'bewaar' die dan bv in een potje of op plakband. In het labo kan men onderzoeken of de teek besmet is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 19:17

future_vet schreef:
Lusitana schreef:

Zo werkt verantwoord antibiotica gebruik niet.

Ik bedoel: sommige symptomen komen laat dan moet je toch gaan behandelen, en enig succes kun je dan nog verwachten. ipv "sorry maar je bent te laat" en niks doen.
Het was bedoeld als gerusstelling. De tijd kan nu eenmaal niet teruggedraaid.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 19:22

pateeke schreef:
Nog een tip: trek een kring rond het rode plekje. Dan kan je zien of die plek groeit of niet. Als het groeit, zeker naar de dokter!

Als je nog eens een teek verwijdert, 'bewaar' die dan bv in een potje of op plakband. In het labo kan men onderzoeken of de teek besmet is.

Oh ja, dat is wel een goede tip ja :) met een pen ofzo een rondje tekenen.

Dat 2e kan hopelijk nog als tip dienen voor mensen die nu nog een teek ontdekken :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 19:25

Hier kun je af en toe bij de LIDL een tekenkit kopen met daarin een tang, ontsmettende wipes, pleisters en een zakje om de teek in te doen. Heb je die nooit bij de LIDL in Nederland?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 20:02

Lusitana schreef:
Hier kun je af en toe bij de LIDL een tekenkit kopen met daarin een tang, ontsmettende wipes, pleisters en een zakje om de teek in te doen. Heb je die nooit bij de LIDL in Nederland?

Nee, dit heb ik echt nog nooit gezien.

Mijn moeder trok ze er vroeger altijd met een pincet uit. En momenteel hoop ik elke dag dat mijn kids er geen krijgen want ik durf die engerds er niet uit te pielen. Ben in staat de huisarts daarvoor te bellen :+

Maar ik zou het gewoon in de gaten houden. Als ze nog niet volgezogen zijn krijg je niet zo gauw Lyme. Ik heb iig tig teken gehad en nog nooit Lyme.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 20:22

Geen idee, 't is niet iets dat ik standaard in huis zou hebben (vanaf nu misschien wel :+ ). Misschien hebben ze het wel bij de drogist in NL?

Ik heb ook werkelijk nooit teken (kan me ook niet herinneren er ooit één gehad te hebben). Maar die ene dag was het dus echt pech :')

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:24

Ik kan je hopelijk wat gerust stellen.
Ik heb in mijn leven wel meer dan 50 teken gehad. Meeste wel binnen 24 uur verwijderd.

Ik ben er nog nooit ziek door geworden.
Het is wel van belang om het plekje goed in de gaten te houden en bij veranderingen aan de bel te trekken.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 22:13

daantjuhhh schreef:
Ik heb in mijn leven wel meer dan 50 teken gehad. Meeste wel binnen 24 uur verwijderd.

Het is wel van belang om het plekje goed in de gaten te houden en bij veranderingen aan de bel te trekken.

:oo Meer dan 50? Jeetje, misschien heeft jouw lichaam er inmiddels helemaal een resistentie voor opgebouwd. :D

Maar dat is wel geruststellend inderdaad. :)

Je hoort hier en daar toch allerlei horrorverhalen..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 22:20

IsaCalixa schreef:
daantjuhhh schreef:

:oo Meer dan 50? Jeetje, misschien heeft jouw lichaam er inmiddels helemaal een resistentie voor opgebouwd. :D

Maar dat is wel geruststellend inderdaad. :)

Je hoort hier en daar toch allerlei horrorverhalen..

Hahaha. Ja je hoort natuurlijk ook eigenlijk alleen de horror verhalen.

lizard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 22:46

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 23:41

Ik heb momenteel Doxycycline ivm een vermoedelijke tekenbeet. Mijn huisarts kon vorige week niet uitsluiten dat het een tekenbeet was.

Gevolg is 10 dagen AB.

Ik ben vermoedelijk gebeten begin juni. Plekje was net een pukkeltje toen en trok weg.

Vorige week zaterdag zat dit ineens op de plek van het “pukkeltje”
Afbeelding

Vorige week maandag dokter. Ik had op zondag een ring om het randje van de plek getekend.

Afbeelding

Na 24 uur met AB:

Afbeelding

Na 48 uur AB:

Afbeelding

En nu niks meer te zien.

Ik heb gelukkig geen grote rode ring gehad, dus de kans op lyme is minimaal.

Ik zou terug gaan naar de dokter als je plek groeit. Teken een ring zoals ik ook heb gedaan, dan kan je het goed in de gaten houden.

Overigens, ik had geen pijn en geen jeuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 00:02

Pff balen TS :(

Maar ook hier een geruststellend verhaal, heb ooit 2 dagen een teek gehad, met de hand uitgetrokken, volgens mij niets aan overgehouden.

Je was er echt op tijd bij dus ik zou me niet al te veel zorgen maken. Maar begrijp ook wel dat je liever kort op de bal speelt.
Het blijft eng zo'n tekenbeet :n

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 03:51

Hier ook ooit eens een teek gehad, was voor mij de eerste keer. Deze verwijdert en verder nooit wat mee gedaan. Echter een maand of meer later viel me op dat ik op die plek toch echt wel een grote rode plek was groeide uit tot een plek van ong 10x10cm. Toen toch naar de huisarts gegaan die aangaf dat ze toch wel verdacht vond en leek op de erythema migrans door lyme/tekenbeet. Kreeg toen een 10 daagse kuur van doxycycline. Waarna de plek is weggetrokken.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 08:29

Hier ook lyme gehad, maar nooit een tekenbeet gezien. Dus we hebben geen idee gehad hoelang terug ik dan gebeten was. Maar toen wel direct gestart met antibiotica. Verder gelukkig geen restverschijnselen aan over gehouden. Begon bij mij met een klein plekje, wat groeide naar deze plek:

Afbeelding

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-21 11:11

@Tallie goh dat is dan inderdaad wel weer snel weggetrokken, en dat je na zo'n lange tijd nog steeds een kuur kon krijgen.

@Linsey zo dat is een flinke plek, lijkt wel op Lyme. Gelukkig heb je verder ook geen verschijnselen gehad :)

Bij mij zijn de plekjes tot nu toe onveranderd, de ene is zo'n halve cm en de andere 1 tot 1,5 cm hooguit. Het plekje op mijn been voel ik ook Niet, alleen op m'n arm blijft ie steeds jeuken :+ zo moeilijk om niet te krabben haha