Yoga gaat verhuizen, financiële compensatie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Niniane

Yoga gaat verhuizen, financiële compensatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-21 12:41

Hoi,

Wellicht denken jullie na het lezen van dit verhaal wel dat ik te erg op de centen zit, maar goed.. :+

Sinds net voor de corona uitbraak volg ik yoga lessen bij een yogaschool. Helaas de lockdown gehad, dus een aantal maanden niet geweest. Daarna weer enkele maanden wel, totdat we rond november/december dus niet meer naar groepslessen/sportscholen mochten. Nu is het eind mei en mogen de groepslessen nog steeds niet.

Al die tijd heb ik mijn contributie betaald. De keuze om wel of niet te betalen is nooit voorgelegd geweest. De school heeft een paar lessen gefilmd en die beschikbaar gesteld. Kwaliteit niet bepaald om over naar huis te schrijven, maar goed, niet het ergste.

Nu gaan ze per 1 juli verhuizen, wat ervoor zorgt dat de reistijd voor mij te groot wordt en ik daardoor moet opzeggen. Waar ik dan van baal is dat ik maanden contributie heb betaald, maar nu we richting einde lockdown zitten, ik eigenlijk gewoon voor noppes heb betaald.

Het gaat hier niet om wereld bedragen, maar opgeteld toch wel over de €200 euro. Ik heb de eigenaar gemaild met de vraag van financiële compensatie, maar die heeft ze gewoon keihard genegeerd en wenst me veel succes in de toekomst.

Ik kan hier niks mee en kan er eerlijk gezegd ook niet goed tegen en wil gewoon mijn contributie geld van de afgelopen maanden terug.

Wat zouden jullie doen, of ben ik nu gewoon een krent?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:43

Niniane schreef:
Hoi,

Wellicht denken jullie na het lezen van dit verhaal wel dat ik te erg op de centen zit, maar goed.. :+

Sinds net voor de corona uitbraak volg ik yoga lessen bij een yogaschool. Helaas de lockdown gehad, dus een aantal maanden niet geweest. Daarna weer enkele maanden wel, totdat we rond november/december dus niet meer naar groepslessen/sportscholen mochten. Nu is het eind mei en mogen de groepslessen nog steeds niet.

Al die tijd heb ik mijn contributie betaald. De keuze om wel of niet te betalen is nooit voorgelegd geweest. De school heeft een paar lessen gefilmd en die beschikbaar gesteld. Kwaliteit niet bepaald om over naar huis te schrijven, maar goed, niet het ergste.

Nu gaan ze per 1 juli verhuizen, wat ervoor zorgt dat de reistijd voor mij te groot wordt en ik daardoor moet opzeggen. Waar ik dan van baal is dat ik maanden contributie heb betaald, maar nu we richting einde lockdown zitten, ik eigenlijk gewoon voor noppes heb betaald.

Het gaat hier niet om wereld bedragen, maar opgeteld toch wel over de €200 euro. Ik heb de eigenaar gemaild met de vraag van financiële compensatie, maar die heeft ze gewoon keihard genegeerd en wenst me veel succes in de toekomst.

Ik kan hier niks mee en kan er eerlijk gezegd ook niet goed tegen en wil gewoon mijn contributie geld van de afgelopen maanden terug.

Wat zouden jullie doen, of ben ik nu gewoon een krent?

Wel een beetje mosterd na de maaltijd om dat nu van maanden terug te gaan vragen.

Je kan het proberen want het is wel geld maar heel fraai is het niet.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:44

Of je nou wel of niet kon na corona, dat geld was je toch even goed kwijt geweest?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:46

Ja je bent een krent.

Weet niet zo goed hoe ik netjes moet gaan verwoorden, maar ik denk dat als je bij jezelf te rade gaat je dit dondersgoed snapt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:47

Als je betaald hebt om je plek vrij te houden, dan kan ik mij dit voorstellen.
Maar zo te lezen heb je zelf nergens over gedacht, en komt nu ze gaan verhuizen dit naar boven.

Gaan ze echt zo ver verhuizen dat je niet mee kan? Carpoolen met anderen geen optie?

Qua compensatie, tja, neem je verlies en wens ze een fijne toekomst. Betaald heb je toch al, als je het niet wou/kon missen dan had je gelijk op moeten zeggen.

purny

Re: Yoga gaat verhuizen, financiële compensatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:50

Ik vind je ook een krent. Als je dat geld niet had willen betalen had je in de corona tijd op moeten zeggen.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:53

Nou ik snap anders wel dat je niet blij met de nieuwe locatie die te ver weg is, en dat je er nu niks meer aan hebt. Ze wijzigen eenzijdig de overeenkomst. Wat staat er in de algemene voorwaarden?

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:53

Nou, ik kan me goed voorstellen dat je baalt. Netjes je contributie betaald om je sportschool door de crisis heen te helpen, mogen ze weer open, blijken ze in feite je sportschool niet meer te kunnen zijn doordat zij besluiten te verhuizen. Hoezo mosterd na de maaltijd, TS dacht toch gewoon terug te komen bij de school. Nu plaatst de school zich buiten haar bereik. Als TS eerder had geweten van de verhuizing, had ze opgezegd. Dus ik vind juist de school hierin niet netjes.

Daarnaast, een heleboel mensen hebben hun abonnement opgezegd, zodat ze niet bleven betalen. Dat heeft TS niet gedaan. TS, ik vind je allesbehalve een krent en ik vind dat je de school best aan z'n jasje mag trekken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:54

Ik snap TS wel. Ze heeft 6 maanden 'vooruit betaald'/'de eigenaar gesponsord' met het idee: ik blijf bij deze school/heb er een band mee/op één of andere manier halen we de schade wel in.

Nu gaat de school opeens verhuizen, is die band die je hebt dus verbroken en de kans om 'in te halen' dus gewoon weg. Het is niet zó gek (en sowieso was het sjieker geweest van de eigenaar van de school om op z'n minst een keuze te geven/op te schorten/halveren of whatever) dat je niet te gaan zeiken over contributie of opzeggen omdat je ook wel snapt dat het poedersuiker is voor de eigenaar.

Maar met het wegvallen van de mogelijkheid dat je kunt blijven lessen snap ik best dat je nu baalt van de 'liefdadigheid' die je vertoont hebt - en die kennelijk niet erg gewaardeerd wordt.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 19-05-21 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:54

Nouja, ik snap TS ergens wel. Ze betaalde de contributie door omdat ze het idee had dat ze na de lockdown weer naar de yoga zou kunnen gaan, dat is nu niet het geval. Dan heb je dus ruim een half jaar een sportschool gesponsord zonder dat je daar überhaupt iets van merkt.

Er is wel een topic waarin het een en ander besproken werd over het wel of niet betalen van sportscholen als deze gesloten waren maar ik weet niet meer hoe dat topic heet.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-21 12:54

Ja, ze gaan inderdaad te ver verhuizen.

Ik heb met alle liefde betaald met het idee dat ik daarna weer fijn lessen kan volgen, maar daar is nu geen sprake meer van. Daarnaast knaagt het dat ze klakkeloos hebben afgeschreven zonder de keuze voor te leggen om dat wel of niet te doen, zoals een Basic-Fit heel netjes heeft gedaan. Dat vind ik achteraf zelf ook niet fraai.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:57

Ibbel schreef:
Ik snap TS wel. Ze heeft 6 maanden 'vooruit betaald'/'de eigenaar gesponsord' met het idee: ik blijf bij deze school/heb er een band mee/op één of andere manier halen we de schade wel in.

Nu gaat de school opeens verhuizen, is die band die je hebt dus verbroken en de kans om 'in te halen' dus gewoon weg. Het is niet zó gek (en sowieso was het sjieker geweest van de eigenaar van de school om op z'n minst een keuze te geven/op te schorten/halveren of whatever) dat je niet te gaan zeiken over contributie of opzeggen omdat je ook wel snapt dat het poedersuiker is voor de eigenaar.

Maar met het wegvallen van de mogelijkheid dat je kunt blijven lessen snap ik best dat je nu baalt van de 'liefdadigheid' die je vertoont hebt - en die kennelijk niet erg gewaardeerd wordt.

Dit inderdaad. Ik ben ook mijn clubs blijven betalen omdat ik na deze periode graag wil blijven sporten bij mijn huidige clubs.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:03

Het is inderdaad wat dubbel. Je betaald inderdaad voor een dienst en gezien niemand ook wist wanneer je weer kon starten met yoga of andere sporten snap ik goed dat je blijft betalen. Want ja wie weet mag het weer in februari/maart/april/mei etc. en je wil toch je plekje graag houden. Nu je dan hoort dat ze gaan verhuizen en het te ver weg gaat zijn snap ik goed dat het heel zuur is. Ik zie het als domme pech en een samenloop van omstandigheden. Zij konden er ook niets aan doen dat ze dicht moesten blijven. Het is van allebei de kanten een vervelende situatie en eigenlijk zou ik in deze mijn verlies nemen. Als je ergens anders lid van was geweest had je ook niet kunnen sporten.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:03

Ik vind je geen krent hoor... je blijft lid met de gedachte dat je daarna weer fijn kunt sporten. Als je van tevoren had geweten dat ze zouden vertrekken dan had je t vast opgezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:05

Wat is dit nou, hoezo is TS een krent omdat ze hiervan baalt? Ik snap wel dat je financiële compensatie wil.

Het gevoel dat ze je geen keus hebben gegeven omtrent wel/niet/deels doorbetalen moet je proberen hier buiten te laten, daar had je zelf ook naar kunnen vragen toen je merkte dat ze gewoon bleven afschrijven. Daar kan je nu niets meer aan doen vind ik.

Maar de combinatie van door blijven betalen en nu ze open gaan, gaan ze verhuizen en dan balen: ja die begrijp ik heel goed. Daar zou ik ook niet blij van worden en ik vind het goed dat je het bent gaan navragen. Misschien toch nog even een belletje eraan wagen en vragen of zij een oplossing weten? Ik denk niet dat je hoeft te verwachten dat ze je volledig compenseren, maar iets van compensatie/tegemoetkoming mag wel.

Het enige wat ik me nog afvraag: wanneer gaan ze verhuizen? Als je nog een paar maanden kan sporten vind ik het ander verhaal dan wanneer ze nu dichtblijven tot ze zijn verhuisd.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:08

Ik snap je ook wel en zou er ook gruwelijk van balen.
En ja, officieel heb je recht op financiele compensatie aangezien zij hun dienst niet hebben kunnen leveren. https://www.achmearechtsbijstand.nl/die ... ik-betalen

Persoonlijk zou ik in dit geval aangeven dat je recht hebt op geld terug maar gezien de omstandigheden bijvoorbeeld de helft zou willen terug hebben. Iets in die richting.
Maar ik snap inderdaad wel dat je baalt ja...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:08

Bij wet heb je gewoon recht op je geld terug als ik het goed begrijp, lees dit maar:
https://www.achmearechtsbijstand.nl/die ... ik-betalen

Ik vind je ook geen krent hoor.. ik heb mijn sport ook gewoon doorbetaald, maar als ik daar niet meer terecht zou kunnen na covid had ik ook mijn geld terug gewild. Sportscholen boden die optie al aan.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:10

Niniane schreef:

Ik heb met alle liefde betaald met het idee dat ik daarna weer fijn lessen kan volgen, maar daar is nu geen sprake meer van. Daarnaast knaagt het dat ze klakkeloos hebben afgeschreven zonder de keuze voor te leggen om dat wel of niet te doen, zoals een Basic-Fit heel netjes heeft gedaan. Dat vind ik achteraf zelf ook niet fraai.

Daar ben je zelf toch bij geweest? Ik snap dat je zoiets had van we gaan straks weer verder en dan nu de verhuizing. Dat is een risico van het betalen terwijl je eigenlijk ook wel wist dat je er geen fysieke lessen voor terug zou krijgen, voor hetzelfde geld waren ze failliet gegaan, was er ook niets terug te vorderen geweest.
Voor zou ik het als een leerschool nemen en dat de volgende keer van te voren overleggen. Of het verlies van de 200€ moet je niet kunnen dragen dan zou ik het nog een keer per mail overleggen. Dat je het heel prettig en netjes van ze zou vinden als ze bijvoorbeeld de helft terug betalen.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 19-05-21 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:12

Onali schreef:
Ja je bent een krent.

Weet niet zo goed hoe ik netjes moet gaan verwoorden, maar ik denk dat als je bij jezelf te rade gaat je dit dondersgoed snapt.

Wat?
TS had geeneens hoeven door betalen toen er geen lessen waren; zij gunde het hen wel en nu gaan ze verhuizen waardoor zij niet meer er heen kan.
Zij is juist geen krent, anders had ze gelijk bij de eerste sluiting haar abonnement niet meer betaald.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:13

Ik heb min of meer hetzelfde dus ik snap ts goed.

Mijn kapper -- grotere keten met meer zaken -- werkt met jaarkaarten. Vorig jaar dus veel gemist. In nov een nieuwe gekocht maar helaas de boel ging weer op slot.

Dus in totaal 4 maanden niet heen kunnen gaan. Maar ze komen je ook niet tegemoed. Terwijl kappers wel een vergoeding hebben gehad.
Ik zit er ook een beetje dubbel , er valt niet over te praten

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:16

meggiemeg schreef:
Niniane schreef:

Daar ben je zelf toch bij geweest? Ik snap dat je zoiets had van we gaan straks weer verder en dan nu de verhuizing. Dat is een risico van het betalen terwijl je eigenlijk ook wel wist dat je er geen fysieke lessen voor terug zou krijgen, voor hetzelfde geld waren ze failliet gegaan, was er ook niets terug te vorderen geweest.
Voor zou ik het als een leerschool nemen en dat de volgende keer van te voren overleggen. Of het verlies van de 200€ moet je niet kunnen dragen dan zou ik het nog een keer per mail overleggen. Dat je het heel prettig en netjes van ze zou vinden als ze bijvoorbeeld de helft terug betalen.

Je gaat er toch wel een beetje vanuit dat je binnen een paar maanden weer kan beginnen dus ik snap haar best. Ik vind dat de yogaschool in kwestie best even mocht communiceren hierover met haar klanten.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:16

Ik vind je geen krent hoor, ts :)

Dit vind ik erover, het gaat om de juridische grondslag:

...Maar is het juridisch überhaupt haalbaar om als lid eenzijdig te besluiten geen contributie meer te betalen? Nee, zegt Marjo Vink van juridisch adviesbureau Legal Letters. ,,Menig lid denkt nu misschien dat de inning van contributie niet doorloopt of dat hij geld terug kan vorderen. Maar dat is niet zo. De inning van contributie bij de leden loopt gewoon door. Ook al is de sportclub dicht.”

Wanprestatie
De juridische relatie tussen een sportclub en een lid is het lidmaatschap. ,,Het is statutair vastgelegd dat je contributie moet betalen. Als lid van een vereniging, ben je akkoord gegaan met de statuten en ben je dus contributie verschuldigd.” Het maakt dan niet uit of de club haar doelstellingen waar heeft kunnen maken, legt Vink uit. ,,Bij een lidmaatschap is geen sprake van wederkerigheid van rechten en plichten zoals bij een overeenkomst het geval is.”

In sommige gevallen ligt het nog iets anders. Zo werken bijvoorbeeld sportscholen niet met lidmaatschappen, maar met overeenkomsten. Hetzelfde geldt voor stichtingen. ,,Het is dan bepalend wat er in deze overeenkomst staat”, zegt Vink. ,,En er bestaan dan wel rechten en plichten. Als een sportschool zijn verplichtingen niet nakomt, dan levert dit in beginsel een wanprestatie op.” In het geval van een overeenkomst kan er echter sprake zijn van overmacht. In principe moet dat van geval tot geval bekeken worden.

Bron: https://www.ad.nl/den-haag/mogen-leden- ... ~ac76fce8/
Laatst bijgewerkt door Boras op 19-05-21 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:18

Een sportclub is alleen wat anders dan een sportschool. Bij een sportschool heb je geen verenigingsband. Bij een vereniging kan je het inderdaad niet zomaar terugeisen. Maar bij een bedrijf, als een sportschool, wel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:21

https://www.achmearechtsbijstand.nl/die ... ik-betalen
Citaat:
Wettelijk gezien hoeft u niet te betalen voor de periode dat de sportschool gesloten is door het coronavirus. De sportschool levert namelijk niet de dienst die u bent overeengekomen. Als u al lidmaatschapsgeld vooruit heeft betaald, moet u dat terugkrijgen.

https://www.consuwijzer.nl/coronacrisis ... oronavirus
Citaat:
1. Ik kan door de coronamaatregelen geen gebruik maken van mijn abonnement. Wat zijn mijn rechten?
Door corona kunnen veel bedrijven hun diensten niet leveren zoals gebruikelijk. Denk aan sportscholen, theaters en bioscopen. Wordt de dienst niet geleverd en kunt u daardoor geen gebruik maken van uw abonnement? Dan hebt u recht op compensatie. Volgens de wet hoeft u dan tijdelijk niet te betalen. Of het bedrijf moet u terugbetalen. U kunt zelfs uw abonnement beëindigen als het bedrijf lange tijd de afgesproken dienst niet levert.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:21

Ik begrijp de TS ook wel, maar denk ik dat je de contributie tijdens corona nu niet terug kan halen. Ik weet ook niet of het om een kleine yogaschool gaat of een grotere keten, want voor de een is het misschien makkelijker mogelijk om daar een aanbod over te doen dan voor een ander. Dat stukje is voor mij dan ook een beetje mosterd na de maaltijd.

Dat ze echter gaan verhuizen is wel een terechte reden om op te zeggen per datum verhuizing (of eerder als de opzegtermijn eerder verloopt). Nu is het voor ons objectief moeilijk te beoordelen hoever ze gaan verhuizen. Het is voor jou te ver, maar hoever praten we over qua kilometers? Als dit echt een verre verhuizing is, lijkt me dit een voldoende wijziging aan de zijde van de yogaschool om jou zonder verdere contributie te laten gaan.

Alles bij elkaar kan je nog proberen om toch het gesprek aan te gaan en proberen iets te middelen. Bijvoorbeeld dat je vanaf nu geen contributie meer hoeft te betalen ter compensatie van je gemiste lessen. Geef daarbij aan dat je juist de intentie had om terug te komen na corona, maar dat de verhuizing wat rauw op je dak valt en dit plan hierdoor in het water valt en of jullie erop deze manier uit kunnen komen. Valt er niet te praten, tja, dan moet je voor jezelf nagaan of dat je er de tijd en moeite in wilt steken om geld terug te krijgen.

Edit na het bericht boven mij: Hangt het er daarbij ook niet vanaf of de sportschool alternatieven heeft geboden? De yogaschool heeft digitale lessen aangeboden, dus heeft wel een dienst geleverd. Er valt te discussiëren of die dienst gelijk is als de dienst waar TS voor betaald heeft, maar het is niet alsof ze niets hebben gedaan.
Laatst bijgewerkt door mylittlejoy op 19-05-21 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt