Herstel zenuwen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Reina_Lucia

Herstel zenuwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 13:25

Hoi bokkers,

Dinsdag avond heb ik een ongeluk gehad. Mijn moeder zwaaide de deur achter haar dicht, ik wou de deur tegenhouden maar ging dwars door het glas.

Eindstand, 7 pezen kapot, slagaderlijke bloeding en mijn zenuwen kapot. Nu heb ik woensdag nacht om 3 uur een spoed operatie gehad met en hebben ze alles weer herstelt. Ik zit nu 2 weken in het gips en krijg daarna voor 2/3 maanden een spalk.

Ook krijg ik uiteindelijk revalidatie training om ervoor te zorgen dat mijn zenuwen weer gaan werken want het is niet zeker of ik het gevoel in 3 van mijn vingers terug krijg. Nu is mijn vraag of er hier mensen zijn die ervaring hebben met het herstellen van zenuwen etc

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 13:49

Poeh wat een heftig ongeluk zeg.. Heel veel sterkte.
Zijn je zenuwen echt door gegaan? En hoe oud ben je (ongeveer)?

Ik heb alleen ervaring met beknelde zenuwen en daarvan schade. Het gaat met horten en stoten. Toen ik was geopereerd zei de chirurg dat binnen twee jaar alles is hersteld wat nog ging herstellen, maar bij mij is uit m'n hoofd een jaar daarna toch nog het gevoel onder de nagel van mijn pink teruggekomen.

Reina_Lucia

Re: Herstel zenuwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 13:58

Ja de zenuwen waren echt door en zijn onder de microscoop aan elkaar gezet. En ik ben 15.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 14:03

Ik denk ook wel dat het afhangt per plek, de impact etc. Zenuwen groeien heel traag aan, in het 1e jaar merk je eigenlijk pas de meeste verbetering. Alles wat nadien is, moet je als leuke extra en geluk aanzien. Je kunt last krijgen van zenuwpijnen, maar na het 1e jaar leer je er automatisch mee omgaan zegmaar. Zo hebben de chirurgen/artsen mij uitgelegd en zo heb heb ik het ook ervaren na trauma aan elleboog (met diverse operaties er bovenop) en rugoperatie. :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 14:04

Ik heb ooit zelf mijn vingertop bijna eraf gesneden (ik dacht dat ik wel met een mesje een potlood kon slijpen :+ ). Zenuwen waren door, is niet aan elkaar gezet. Heeft jaren geduurd maar het gevoel is helemaal terug gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 14:09

Ik heb niet zulke heftige zenuwbeschadigingen als jij, maar wel lichte beschadigingen en verkleefd littekenweefsel rond zenuwen in m'n arm zitten. Het ergste vind ik de zenuwpijn tijdens het genezingsproces. dat wordt na verloop van tijd wel minder - ik heb er nu alleen nog last van als er veel druk op heeft gestaan. Masseren geeft soms wat verlichting, zeker in het begin als het littekenweefsel zich nog aan het vormen is, en anders smeer ik er soms wat Voltaren Emulgel op, dat werkt voor mij goed.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 14:10

Ik had maar een kleine beschadiging maar dat heeft ongeveer jaar geduurd voordat ik weer gevoel terug kreeg. Pas na 9 maanden voelde ik iets van verbetering. Van wat ik begreep duurt het herstel van zenuwen best lang. Beterschap ts :knuffel:

Eva_de_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 14:26

Ik kan je helaas geen advies geven, maar ik wens je wel heel veel sterkte! Wat een heftig ongeluk :knuffel:

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 14:31

Jeetje wat een naar ongeluk.

Bij mij zijn de zenuwen in de schouder afgekneld geweest, en daar waarschijnlijk afgestorven. Dat betekent dat mijn arm en hand verlamd waren.

Nu, bijna 10 maanden verder, gaan mijn schouder en arm weer goed (functionaliteit weer terug, kracht voor 75% terug), pols ok, en heb ik weer wat functionaliteit in mijn hand. Maar nog lang niet alles.
Het gevoel in mijn hand is nog niet helemaal terug. Ik voel wel wat, maar het is altijd een beetje een "slaaphand".

Of het weer helemaal goed komt weten ze niet. Ik moest er rekening mee houden dat het niet meer helemaal goed komt.

Het goede (en sleche) nieuws: zenuwen kunnen weer aangroeien, maar het duurt lang. (mij is verteld door de neurochirurg dat de "eindstand" na 2 jaar pas is).
En herstel vergt veel geduld en veel oefenen: ik ga iedere week naar de fysio, en naar de hand therapeut. En zelf dagelijks oefeningen (ben ik ongeveer een half uur mee bezig)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 14:33

Oef, dat is een flink ongeluk geweest! Behoorlijke schade ook aan je hand dus :(:) heb je veel pijn, of valt het mee?

Zenuwen kunnen tot een jaar aan elkaar groeien en herstellen. Daarna is het wat het is.

Ik heb zelf tien jaar geleden een behoorlijk zwaar ongeluk met glas gehad, waarbij ik bijna mijn rechteronderarm ben verloren. Er waren geen pezen door (die zitten daar niet), maar wel een zenuw en alle spieren. De zenuw is bij mij idd ook gehecht.

Een groot deel van mijn onderarm heeft het gevoel niet goed meer terug gekregen, maar daar wen je aan, echt! Het zal voorlopig voelen alsof je huid in watten ingepakt zitten, zo heb ik dat iig ervaren. Met tintelingen als je er overheen aait. Dit kan over het komende jaar nog gaan variëren, of niet.

Bij mij is mijn huid gevoeliger, maar voelt het er onder juist minder, ofzo? Het is lastig uitleggen hoe ik het voel, bovendien zal dat voor iedereen anders zijn, vermoed ik.

Heel veel sterkte met je herstel, er zal waarschijnlijk nog een hoop fysio volgen de komende tijd en dat zal niet altijd prettig zijn. Maar doe goed je oefeningen, dat is echt in je voordeel voor later! De fysio zal je helpen om het littekenweefsel te minimaliseren en daarmee je beweeglijkheid te vergroten tot normaliseren. Je handen zijn belangrijk! :(:)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 14:33

Mijn vader heeft dit lang geleden gehad.
Hij is toen ook geopereerd door een plastisch chirurg en weken met een soort stellage op zijn hand/pols gelopen. En hij had fysio en moest (later) met o.a. een balletje oefeningen doen om met name het herstel van de pezen te stimuleren.
Is bijna helemaal goed gekomen, fijne motoriek is wat minder.
Zijn vingertoppen voelen wel altijd een beetje dood aan.
Dus wel minder gevoel.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 14:35

Reina_Lucia schreef:
Ja de zenuwen waren echt door en zijn onder de microscoop aan elkaar gezet. En ik ben 15.

Nou je hebt je leeftijd
mee, op die leeftijd gaat het heel veel sneller omdat alles toch nog in ontwikkeling is :j scheelt een hoop

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 14:40

Ooit een zenuwbeschadiging in mijn pink gehad. Heeft een jaar geduurd voor ik weer wat voelde. Is uiteindelijk wel helemaal hersteld.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 14:50

Ik ken iemand wiens arm er afgeweest is.
Patiënt was onderweg naar ziekenhuis en daarna is arm terug gevonden.
Patiënt heeft nu wel afwijkende arm en functie is niet volledig.
X aantal jaar later redt patiënt zich er prima mee.
Schrijven wordt nu wel met andere hand gedaan.
Zenuw groeit meen ik mm per maand.

Monte_Cristo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 15:00

Aller eerst wat een naar ongeluk heb je gehad. Heel veel beterschap.

Ik had al bijna 15 jaar geen gevoel in mijn pink, ringvinger en de helft van mijn middelvinger door een trauma aan mijn elleboog. Door de trauma zaten mijn zenuwen bekneld in mijn elleboog. Al meerdere keren door de neuroloog besproken om een operatie te doen, maar steeds vonden ze het te riskant. Vorig jaar toch geopereerd en na een paar maanden kwam langzaam aan het gevoel weer terug. Helaas is het toen toch weet mis gegaan waardoor ik afgelopen januari weer een operatie gehad heb. Deze keer werd de zenuw verlegd. De neurochirurg zei dat mijn zenuwen erg flink beschadigd zijn en dat het lang duurd voordat dat helemaal hersteld is. Dit kan een half jaar tot een jaar duren.

Nu zijn jou zenuwen erger aan toe als die van mij dus ik hoop dat er ook zoiets voor staat. Wat ik in die 15 jaar wel geleerd heb is dat je ermee om leert gaan. Ook al had ik helemaal geen gevoel in die vingers kon ik toch dingen vastpakken, paardrijden en functioneren.

Ik wil je heel veel beterschap wensen.

Reina_Lucia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 18:06

Bedankt iedereen voor de beterschap man wensen.

Ik heb atm nog enorm veel pijn maar heb zware pijn stillers. En het is niet allen fysiek maar ook mentaal. Bij kleine dingen kan ik gelijk in paniek schieten en in tranen uit barsten.

Ik mag gelukkig mijn examens later maken want die zouden eigenlijk maandag beginnen. Maar ik ben vooral benieuwd hoe lang het zal duren tot ik weer kan beginnen met rijden? Mijn merrie word volgende week opgehaald door mijn instructrice en gaat daar eerst voor de komende tijd in training. Zodat ik geen wild paard heb wanneer ik weet kan opbouwen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 18:23

Dat is helaas zo een twee drie niet te zeggen jammer genoeg.. Maar je hebt nog een goede arm dus dát je weer kunt gaan rijden later dat is zeker :)
Neem nog even de tijd om uit het gips te komen en een klein beetje rust terug in je hoofd te krijgen. Flinke pijnstillers doen ook echt iets met je.
Lief zijn voor jezelf :j

Reina_Lucia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 20:44

Ja de pijnstillers maken me enorm duizelig en moe maar zonder is het echt niet te doen helaas.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 21:04

Reina_Lucia schreef:
Ja de pijnstillers maken me enorm duizelig en moe maar zonder is het echt niet te doen helaas.

Dat raad ik je ook echt niet aan meis. Natuurlijk heb je ze nodig, je bent net geopereerd!
Moe is misschien niet eens verkeerd, probeer je rust te pakken :j

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 21:23

Jolynne schreef:
Ik denk ook wel dat het afhangt per plek, de impact etc. Zenuwen groeien heel traag aan, in het 1e jaar merk je eigenlijk pas de meeste verbetering. Alles wat nadien is, moet je als leuke extra en geluk aanzien. Je kunt last krijgen van zenuwpijnen, maar na het 1e jaar leer je er automatisch mee omgaan zegmaar. Zo hebben de chirurgen/artsen mij uitgelegd en zo heb heb ik het ook ervaren na trauma aan elleboog (met diverse operaties er bovenop) en rugoperatie. :)

Ik kan je verkeerd begrijpen maar mag hopen dat je niet zo makkelijk over zenuwpijn praat :wow:
Als je zenuwpijn chronisch word dan is het niet zo dat je na een jaar er wel aan gaat wennen is mijn ervaring...

Heel veel sterkte TS klinkt heel naar. Herstel zenuwen kan heel lang duren en is niet makkelijk voorspelbaar.

Reina_Lucia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 22:56

Ik heb nu Tramadol voor de zenuwpijn maar de dokter zei dat hij verwacht dat de ergste pijn na de 1e week weer wat weg trekt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 23:01

Degene over wie ik spreek, kreeg ook tramadol. Ik meen zelfs in combinatie met nog iets anders qua pijnstilling.
Het afkicken van de tramadol moest secuur gebeuren.
Dosering verlagen gebeurde na maand of vier, afbouwen duurde ook meer dan half jaar.
Patiënt was gelijk aan een zware junkie wat afkicken betreft.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 23:03

Ik heb in augustus 2019 een grote operatie aan mijn ulnaris gehad (zenuw elleboog)
Die is onder de microscoop helemaal schoon gemaakt.

Daar werd direct bij gezegd dat herstel een jaar tot 2 jaar kan duren omdat zenuwen onwijs langzaam herstellen.

Ik ben bijna 2 jaar verder en helaas blijvende schade. Last van spasmes, pijnscheuten, krampen in mn hand en onderarm.

Ik denk dan ook, dat het heel moeilijk te zeggen is hoe het herstel gaat zijn.

Reina_Lucia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 15:06

Tramadol wouden ze eigenlijk ook niet meegeven maar met alleen dyclofenac zou ik het niet redden. Gelukkig is de pijn nu prima onder controle alleen heb ik enorm veel last van paniek aanvallen vanwegen het ongeluk.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 15:45

Misschien is het iets om aan trauma verwerking te gaan doen als je lichaam dat toe staat. Dus niet nu maar over een tijdje als je lichamelijk wat beter bent? Het is geen schande om daar hulp voor te zoeken hoor ts. :knuffel: