Wat schrijven ik geboorte kaartje...?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Beauty26

Wat schrijven ik geboorte kaartje...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-21 16:11

Ik hoop dat het hier goed staat..

Ik zit in dubio! Een vriendin van ons is net bevallen, maar iets meer als een jaar geleden hebben hun hun zoontje verloren (stil geboren) 35 weken. Nu willen we graag een kaartje sturen, en heb k een mooi stukje van een gedicht gemaakt.. Maar daarin heb ik ook hun zoontje genoemd..

Want normaal is het zo dat als een jongen of meisje grote broer of zus word word t ook vernoemd/benoemd... Wat zeggen jullie...?

Stil geboren kindje wel of niet benoemen??? Ik wil ze uiteraard ook geen pijn doen... Maar ook niet doen alsof hun zoontje nooit bestaan heeft..

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 16:14

Wat moeilijk zeg, ik zou het wel benoemen maar meer zoiets van “X zal van boven een trotse grote broer zijn”, maar ik zou er niet teveel over schrijven voordat het verdriet de overhand neemt
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 12-05-21 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Beauty26

Re: Wat schrijven ik geboorte kaartje...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-21 16:16

Nee daarom.. T is zo moelijk! :o

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 16:24

Ik zou dan iets doen gefeliciteerd met jullie zoon "naam" en kleine broer van "naam eerdere kindje"

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 16:25

Ik zou het af laten hangen van hoe ze er zelf over praten? Heb je al een geboorteberichtje gezien? Als ze zelf het eerder geboren kindje benoemen op een bepaalde manier dan kan jij dat natuurlijk ook doen :)

Heeft het eerdere kindje een naam die je weet?

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-21 16:36

Hoi bedankt voor de reacties. Ja we weten de naam van het kindje dat overleden is, we waren ook bij de crematie van de kleine man. Ze praten er over t algemeen vrij makkelijk over, maar ja nu in deze nieuwe situatie weet ik dat niet. Kleine is gisteren middag pas geboren.. Dus nog geen kaartje gehad..

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 16:38

Het is natuurlijk jouw vriendin en het ligt eraan hoe zij erin staat. Ik heb helaas een aantal vrienden die een kindje zijn verloren en bij hen noem ik die kindjes wel als het er gelegenheid voor is. Dus ook bij de geboorte van hun broertjes en zusjes. Je bent ook ouder van alle kindjes, je hebt er 1 (of meer) in je huis en 1 (of meer) helaas alleen in je hart wonen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 16:40

Oh maar als je zo dichtbij staat dat je zelfs daarbij bent geweest, dan is er helemaal niks raars aan lijkt mij als je dat benoemt. Heel lief juist :)

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 16:43

Ik denk dat het voor de ouders erg fijn is dat mensen erkennen dat hun kindje heeft bestaan en dat de herinneringen aan het kindje levendig worden gehouden. Uiteraard zou het pijn doen en een traan veroorzaken maar ik denk dat het alleen maar mooi en fijn is dat hun stilgeboren kindje benoemd en niet vergeten wordt.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 16:46

Als hun overleden kind wordt doodgezwegen, doet dat ouders vaak nog eens extra pijn.

Het kind noemen is het kindje erkennen.

Ik zou het wel doen.

Mijn broer verloor zijn zoontje. Het doodzwijgen vond/vindt hij verschrikkelijk.
Laatst bijgewerkt door Boras op 12-05-21 16:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 16:48

Ik zeg ook doen natuurlijk is er verdriet, maar negeren is erger. Ze zijn het zelf echt niet vergeten en zullen er ondanks de blijdschap ook bij stilstaan dat ze die mooie tijd niet met hun andere kind mee konden maken.
Zeker als het om een goede vriendin gaat .
Maar ... dan is het nog steeds moeilijk wat je opschrijft denk ik

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 16:49

Je kan ook wachten op het geboortekaartje om te zien of ze hun eerste kindje daar ook op vernoemen.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-21 16:50

Vanaf een wolkje viel een traantje.
Zo lief en klein,
Het was van blijdschap en van liefde
Want (naam) had er zo graag bij willen zijn.

Helaas werd anders besloten, en mocht het niet zo zijn!

Jullie hebben nu een hele mooie dochter, met een prachtige naam! Die een hele mooie toekomst voor zich heeft,
Jullie veel liefde en geluk gaat geven

Aan wie jullie ook veel geluk en liefde kunnen gaan geven! Met een hele mooie toekomst in het verschiet!

Geniet van jullie prachtige gezinnetje

Zoiets zat ik aan te denken.. Watt vinden jullie?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 16:52

Ik zou het zeker benoemen. Niets zeggen is altijd erger dan iets zeggen en de meeste mensen durven het niet. Zelfs als ze er even verdrietig van zijn is het nog altijd mooi dat er iemand is die aan hun andere kindje denkt.

Edit: Super mooi wat je geschreven hebt!!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 16:58

Beauty26 schreef:
Zo lief en klein,

Jullie hebben nu een hele mooie dochter, met een prachtige naam! Die een hele mooie toekomst voor zich heeft,

Aan wie jullie ook veel geluk en liefde kunnen gaan geven! Met een hele mooie toekomst in het verschiet!

Ik zou het zo niet doen, hoe lief ook bedoeld natuurlijk.

Er zitten wat zinnen in die verkeerd zouden kunnen vallen of nog pijnlijk zijn. Zou het risico niet nemen en het kindje in minder woorden benoemen.

Het is heel persoonlijk natuurlijk hoe iets bij een persoon binnenkomt. Moeilijk te zeggen als je de betrokkenen niet kent.
Laatst bijgewerkt door Boras op 12-05-21 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 17:01

Heel mooi gedichtje! Ik zou het als ouder erg mooi vinden.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 17:03

Een levend kindje na een stil geboren wordt ook wel regenboog kindje genoemd. Wellicht kan je daar wat mee.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 17:13

Autumnn schreef:
Wat moeilijk zeg, ik zou het wel benoemen maar meer zoiets van “X zal van boven een trotse grote broer zijn”, maar ik zou er niet teveel over schrijven voordat het verdriet de overhand neemt

Ik vind deze zin eigenlijk wel mooi.

Ik vind het gedichtje heel lief bedacht, maar het komt een beetje zwaarmoedig op mij over ipv vrolijk.

Maar ik zou het zeker benoemen :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 17:17

Beauty26 schreef:
Zo lief en klein,

Hier ligt voor mijn gevoel wel heel erg de nadruk op het eerste kindje en komt het een beetje over alsof het tweede kindje er 'vooruit dan maar....' ook mag zijn.

Als jullie zo dichtbij dit stel staan, zou ik het eerste kindje geloof ik niet benoemen, juist omdat ze dan wel weten dat jullie dit kindje niet vergeten zijn en met hen meeleven.
Ik zou de nadruk echt leggen op het geluk dat dit kindje brengt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 17:19

Ik vind het eerste kindje benoemen zeker mooi. Maar dit gedichtje niet. Sorry. Dat legt de nadruk er naar Mijn idee teveel op.

Marleen_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 17:20

Ik vind het een mooi gedichtje, maar wel veel nadruk op het eerste kindje inderdaad.
Wat ik zou doen is de eerste vier regels (t/m had er bij willen zijn) op de linkerkant van het kaartje zetten en dan rechts gewoon felicitaties met het nieuwe kindje en hier niet nogmaals benoemen. Op die manier benoem je het wel, maar koppel je het ook een beetje los.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 17:23

Boras schreef:
Beauty26 schreef:
Zo lief en klein,

Ik zou het zo niet doen, hoe lief ook bedoeld natuurlijk.

Er zitten wat zinnen in die verkeerd zouden kunnen vallen of nog pijnlijk zijn. Zou het risico niet nemen en het kindje in minder woorden benoemen.

Het is heel persoonlijk natuurlijk hoe iets bij een persoon binnenkomt. Moeilijk te zeggen als je de betrokkenen niet kent.

Ik ben zelf geboren na een dood kindje... mijn gestorven broertje werd op mijn felicitatiekaartjes niet genoemd, (of die kaartjes zijn me nooit getoond...) en ook niet op mijn geboortekaartje.
Ik herinner me de ijskoude doodsangst die me bekroop toen mijn ouders me vertelden over mijn dode broertje, "Ga ik ook dood?". Kijk dus uit... niet om het broertje te verzwijgen, maar praat er gewoon zelf met de ouders over, het is goed hun verdriet te erkennen, maar liever niet op een kaartje dat de kinderen later zelf kunnen lezen, nou ja, zo denk ik erover.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 17:38

Ik zou er niet zo'n nadruk op leggen gewoon zo simpel houden zoals ik het zei het gaat om dit nieuwe kindje niet het gestorven kindje.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-21 17:39

Bedankt voor de reacties!

Heel gemengd merk ik.. Moeilijk want t kindje is er toch echt geweest, foto's van gemaakt (fotograaf etc geweest) ik wacht het kaartje denk ik even af.. En vandaaruit zal ik denk ik wat schrijven...

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 17:42

Solistar schreef:
Autumnn schreef:

Ik vind deze zin eigenlijk wel mooi.

Ik vind het gedichtje heel lief bedacht, maar het komt een beetje zwaarmoedig op mij over ipv vrolijk.

Maar ik zou het zeker benoemen :)

Ik ga hierin mee.

Mijn beste vriendin is haar eerste zoontje ook verloren en daar is ze echt hele trotse moeder van. Dus die vinden het fijn dat je benoemt. Klinkt alsof jouw vrienden zelfde hebben. Maar enkel benoemen, niet zwaar maken.