Piriformis syndroom, ten einde raad

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Romeo2007

Piriformis syndroom, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-21 08:49

Hi allemaal,

Vorig jaar februari was ik uitgerekend van onze dochter. Mijn zwangerschap is goed verlopen zonder klachten.
Helaas bleek bij 34 weken zwangerschap dat mijn man kanker had. We kwamen in een gigantische rollercoaster terecht van operaties en chemo. Ik ben ingeleid met 37 weken omdat hij moest starten met de chemo. Dit heeft tot mei vorig jaar geduurd en de rust is weer wat meer terug. Het gaat nu goed met hem.

Helaas met mij niet. Doordat hij zo ziek was heb ik direct na de bevalling alles weer gedaan. Tillen, lopen etc. Doordat hij ook zo ziek was ging ik uit verdriet ook maar uren wandelen met de kinderwagen. Ik liep ook gewoon door de pijn heen, maar ik heb mezelf compleet weggecijferd.

Inmiddels zit ik sinds vorig jaar mei met ondraaglijke pijn. Ik heb een enorm kloppende en zeurende pijn in mijn bil en ook in mijn lies. Kan met slapen niet liggen en de pijn is dan het ergste. Ik kan stretchen wat ik wil, maar krijg het er niet uit. Inmiddels slik ik tramadol maar krijg hier weer maagpijn van. Daarnaast heb ik sinds kort ook enorme last van mijn stuitje. Deze wordt scheef getrokken doordat er teveel spanning komt op alle spieren beneden door die grote bilspier.

Er zijn röntgenfotos gemaakt en een MRI met contrastvloeistof. Volgens de orthopeed is er niks te zien en zou het in de spieren moeten zitten. Er is een injectie in mijn bil gezet omdat de huisarts aan een slijmbeursontsteking dacht, dit hielp! Maar voor kort. Het was dus geen slijmbeursontsteking.

Inmiddels ben ik ten einde raad. Weer een nacht wakker gelegen door de pijn. Ik word moedeloos en hulpeloos van de pijn. Ik doe qua beweging alleen maar wat wandelen omdat sporten en paardrijden de boel lijkt te triggeren .

Ook vooral veel verdriet, waarom dit nu ook nog na alle ellende? Gelukkig zorgt mijn man goed voor mij en ons dochtertje.

Ik ben sinds januari onder behandeling bij een chiropractor en fysio. Beiden wekelijks. Het is sindsdien wel verbetert, maar het gaat niet weg.
Ik doe oefeningen en rekken en krijg diepe massage gecombineerd met chiropractie .
Het enige wat ik dinsdag nog ga proberen is dry needling.

Inmiddels ben ik ten einde raad. Zijn er bokkers die ervaring hebben met piriformis? Hoe ben jij ervan af gekomen?

Nog een laatste toevoeging: ik heb een GBP gehad en mag hierdoor veel medicatie niet slikken ivm kans op een maagbloeding. Denk aan alle NSAID en ontstekingsremmers. Dit maakt het ook dat ik direct op morfine wordt gezet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Piriformis syndroom, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 08:59

Hi, als er is vastgesteld dat het geen hernia is dan denk ik dat laser je wel heel goed kan helpen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 09:00

Zoek een goede en ervaren osteopaat.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 09:05

Is die diagnose ook zo gesteld? Ik herken namelijk veel van de klachten maar bij mij komen ze door coccygodynie.

Met dry needling heb ik ervaring na mijn schouder/ nek in de knoop zat na een val van een paard, dat werkte erg goed! Ik voelde vrij snel de spanning en zenuwpijn afnemen, kwam wel een dag een beurs gevoel voor terug op die plek maar liever dat dan die spanningspijn.

Bloem39

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 09:11

Dry needling helpt bij mij goed, de behandeling kan pijnlijk zijn maar ook heel effectief, zeker bij klachten, zoals jij die beschrijft. Succes dinsdag!
En wat je ook nog kunt proberen, is lokale nsaid, dus via een spiergel.
En als dry needling niet helpt dan is inderdaad een osteopaat nog een optie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 09:24

Het kan alsnog een slijmbeursontsteking zijn. Dat komt omdat ze zelden precies op de juiste plek prikken en omdat het toch wel vaak terugkomt. Het kan ook met de stand van je voeten te maken hebben. (Dat speelt bij mij) Dan kan een steunzooltje helpen. Laser deed bij mij helemaal niets overigens.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 09:28

Ik herken het wel, niet zo erg als jij, maar toch bijzonder vervelend. Bij mij kwam het nadat ik weer door mijn rug was gegaan en ik een poos bij een manueel therapeut heb gelopen. Hij heeft me netjes van de rugpijn af geholpen, maar ondertussen kwam dus die pijn in de bil. En daar konden ze niks mee. Uiteindelijk heb ik gezegd dat ik er maar mee leven moest en na een poos is het gewoon afgezakt. Nu heb ik geen last meer, een enkele keer, als mijn rug opspeelt, doet de bilspier ook mee, maar dat is niet vaak meer.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 09:29

Bij mij dachten ze 4 jaar geleden ook aan het piriformis syndroom. Ik ben daarvoor behandeld door een manueel therapeut maar het werd alleen maar erger. Bij mij bleek het een hernia te zijn. Is dat bij jou uitgesloten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 09:31

Is het geen Ischias, dat klinkt ook een beetje zo.

Mijn moeder moeder had een versleten heup, die had ook enorme klachten, in bil en lies.
Is er echt een duidelijke diagnose gesteld?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 09:34

Ik las het topic uit nieuwsgierigheid.
Maar wat je omschrijft lijkt op de pijn en irritatie wat ik ook heb.

Ik kan het redelijk tegensturen door goede schoenen aan te trekken, indien nodig een extra inlegzooltje van scholl aktiv work.
Die in mijn werkschoenen waren laatst op en ik had het niet echt in de gaten.
Pijn, nouwelinks de vrachtauto in kunnen.
Gister nieuwe gehaald en vrij snel de helft minder qua pijn.
Een goed bed doet ook wonderen.
Vorige jaar januari een nieuw matras gekocht omdat ik knettergek werd van de pijn.
Ik kon ochtends niet opstaan.
En doordat mijn spieren nachts kunnen ontspannen, kan ik normaal opstaan

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 09:38

je kunt eens kijken bij een bekkenfysio misschien kan die nog iets vinden

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 09:41

Hier ook al inmiddels maanden last van.
Veel te lang mee doorgelopen en nu sinds 3 weken bij een manueel therapeut.
Deze heeft bindweefsel los getrokken, “gekraakt” en dry needling toegepast.

Ontzettend pijnlijk, alhoewel ook dat nu de laatste keer beter werd, maar het heeft wel mijn klachten die steeds erger werden op zijn retour gestuurd. Het is nog niet weg, maar het veranderd en verminderd. Zo kan ik bijv weer opstaan zonder 15 minuten krom lopen en dat mijn been uitvalt.

Dry needling heeft in mijn ogen weer een positieve lijn in werking gezet maar is nog geen tovermiddel.

Daarnaast heb ik stretch oefeningen en zelf massage met een tennisbal. Deze klem je op de zere plek op je bil en de muur en draai je kleine rondje met enige druk. Daarna stretchen. Je vindt er wel filmpjes van.

We zijn er ook helaas nog lang niet. Maar volgens de manueel therapeut mag ik ook niet verwachten dat waarmee ik maanden heb doorgelopen en verwaarloosd nu in 3 weken “opgelost” is. Jammer... :+

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 09:42

Mijn vrouw is een hardloopster en heeft hier een paar jaar geleden ook last van gehad.
Ze heeft oefeningen van de fysio gehad, is "gekraakt", heeft dry needling gehad en heeft een uitgebreide analyse laten maken bij een sport podoloog die vervolgens zooltjes voor in haar loopschoenen heeft gemaakt.
Het is nu zo goed als weg alleen "slaat" er soms nog wat vast in de buikspieren maar dat is eigenlijk altijd gelijk te verhelpen met dry needling.
Op de site van Runners World kun je veel oefeningen vinden voor je heupen en billen.
Misschien heb je ook baat bij een goede podoloog, een kleine onbalans in je looppatroon kan op den duur heel belastend worden.
Laatst bijgewerkt door Albert op 01-05-21 09:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-21 09:42

Bedankt voor jullie berichten. Ik ga het even goed lezen nog.

Ik heb steunzolen aan laten meten in november. Dus die heb ik al. Of het geholpen heeft? Geen idee, de pijn is juist alleen maar erger geworden.

De MRI en rontgen zijn juist gemaakt om andere dingen zoals een hernia uit te sluiten. Hier is bewust naar gekeken.
De orthopeed heeft mij doorverwezen naar de chiropractor en zij heeft de diagnose gesteld dmv testen en lichamelijk onderzoek. Ook omdat de behandeling die ze uitvoert wel wat heeft geholpen maar omdat het al zo lang niet goed zit zegt zij dat het ook langer suurt voordat het weer goed is.

Ik zit ook nog te denken aan de mogelijkheid om een ontstekeningsremmer te laten injecteren in mijn bil.

Bekkenfysio ben ik ook al geweest. Ook speciaal voor mijn stuitje. Hebben ook gekeken naar mijn houding. Ik trek onbewust vaak mijn billen in. En tips gekregen voor zitten etc. Verder kon zij mij niet helpen na 3 consulten.
Laatst bijgewerkt door Romeo2007 op 01-05-21 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 09:42

Ik lees even mee, ik heb er ook last van.
Bij mij trekt het momenteel wel steeds weer weg (of op zijn minst zakt het), maar het komt ook steeds weer terug. Bij mij lijken lopen en fietsen de triggers te zijn, heel vervelend.
Ik loop ervoor bij een bekkenfysio en doe erg veel oefeningen om het los te houden en doe veel aan yoga. Toch kom ik er niet vanaf.
Ik herken de pijn 'snachts ook, ik word er soms echt wakker van. Heel naar.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-21 09:44

Goof schreef:
Bij mij trekt het momenteel wel steeds weer weg (of op zijn minst zakt het), maar het komt ook steeds weer terug. Bij mij lijken lopen en fietsen de triggers te zijn, heel vervelend.
Ik loop ervoor bij een bekkenfysio en doe erg veel oefeningen om het los te houden en doe veel aan yoga. Toch kom ik er niet vanaf.

Lotgenoot! ;) Vooral de nachten zijn het ergste. Het niet stil kunnen liggen, trillende bilspier en die drukkende en kloppende pijn.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 09:47

Ben je een zijslaper?
Dan kan een kniekussen misschien nog helpen.
Je bekken blijft dan recht als je slaapt ipv in te knikken.
Ook een goede foam roller kan helpen de spieren te laten ontspannen.
Daarnaast is magnesium citraat een fijne aanvulling voor je spieren.
(Hardlopen is blijkbaar niet zo simpel als het lijkt)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 09:51

Romeo2007 schreef:
Goof schreef:

Lotgenoot! ;) Vooral de nachten zijn het ergste. Het niet stil kunnen liggen, trillende bilspier en die drukkende en kloppende pijn.

Ja, het is bij mij echt een diepe zeurende pijn ofzo. En het maakt geen verschil of ik juist op die zij lig, de andere zij of op mijn buik of rug. Het doet gewoon echt pijn.
Ik heb er ook wel eens aan gedacht of het niet ischias is. Het gaat nu aardig, maar als ik weer bij de fysio terecht kom ga ik dat toch eens aankaarten.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 09:51

Spuit je B12? Mijn B12 tekort klachten begonnen met het piriformis syndroom ;) B12 slikken helpt helaas niet bij een gbp zie http://B12institute.nl daar kun je veel informatie vinden.

Dry needing hielp maar zo zo.. Werkte wel het beste. Heb hierna nog een slijmbeursontsteking in beide heupen gekregen en een paar jaar later deden al mijn pezen en aanhechtingen pijn gedurende de dag, steeds een verzuurd gevoel in mijn bovenbenen en mijn bovenrug die kneitervast zat zodat ik na tramadol inmiddels antidepressiva in lage dosering slikte tegen zenuwpijn, gabapentine tegen zenuwpijn en oxycodon voor de heftige momenten.

Laat dus zeker je B12 en vitamine D eens testen, onder 350 (B12) zit je al in het grijze gebied. Slik je B12 tabletten? Dan zijn je waardes enige tijd niet betrouwbaar en kun je beter even stoppen voordat je prikt. Als je op Facebook de groep vitamine B12 tekort, de vergeten ziekte intikt krijg je ook erg veel informatie.

Met je zwangerschap heb je mogelijk ook extra B12 gebruikt.

Let wel, ik zeg niet dat dit de oorzaak is maar het is het zeker waard om je goed te informeren en uit te laten zoeken of je klachten hier vandaan komen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 09:54

Ik zou sowieso elke avond voor je naar bed gaat die bil flink insmeren met magnesium-olie, in de categorie "alle beetjes helpen" :j Hopelijk wordt het snel minder.... wat je omschrijft klinkt net als Ischias.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 09:54

Heel herkenbare klachten... bij mij ontstaan na een val. Heb een jaar met veel pijn rond gelopen. Ben uiteindelijk voor een second opinion in het ziekenhuis terecht gekomen bij de pijnpoli. Die beste man zei, ik kan er een spuit in jensen, kan zijn dat het helpt, zo niet kan ik je stuitje verwijderen want die drukt op een zenuw zoals die nu staat. Maar laten we eerst even kijken wat de bewegingstherapeut kan. Hij had een lijst met aan het ziekenhuis verbonden Caesar therapeuten en ben bij https://www.cesar-info.nl/bdr978201-Pra ... -Lint.html terecht gekomen. Denk dat ik 6 sessies gehad heb en ben nu al 1,5 jaar pijnvrij. Ik spande mijn spieren zo aan dat m’n stuitje naar binnen trok en op m’n zenuwen drukte.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 10:09

Jeetje, dat is allemaal niet niks dat je hebt meegemaakt... En dan krijg je ook nog zo'n trap na :/

Dit is misschien een hele gekke gedachte, maar misschien kan het naast de lichamelijke behandelingen ook helpen om met een psycholoog te praten (als je dat nog niet doet)? Uit je bericht haal ik dat de hele situatie veel met je heeft gedaan, niet alleen lichamelijk maar ook mentaal. En mentale spanning draagt ook weer negatief bij aan lichamelijke spanning... Dus wie weet helpt het om bij een psycholoog langs te gaan.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 11:07

Jeetje TS, wat een zware periode hebben jullie achter de rug en zo frustrerend dat er geen einde aan lijkt te komen.

Dryneedling heeft hier wel geholpen tegen de pijn (de behandeling vond ik overigens echt niet leuk, een week erna wel) maar het was echt een zoektocht. Ik herken ook het meer pijn ervaren bij sporten of in de nacht, ik slaap nog steeds met zwangerschapskussen omdat dat de pijn helpt voorkomen. Bepaalde posities of een ander matras konden het verbeteren/verergeren. Verder kan het soms helpen om eens te switchen van fysio. Er zijn zoveel verschillende therapieen en methodes, wellicht dat een ander net wel het juiste te pakken krijgt.

Ik sluit me daarnaast aan bij Runa, het kan geen kwaad om eens een afspraak te maken bij de psycholoog. Alleen het gevoel "waarom dit ook nog" kan enorm veel met je doen, naast alle oliebol die je al mee hebt moeten maken. Ben je überhaupt al toegekomen aan enige verwerking of verkeer je nog in overleefmodus? Baat het niet, schaad het niet.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 11:17

In welke regio woon je? Ik ken een hele fijne bekkenbodemfysio die ook kan dry needlen. Ik herken je klachten van het begin van mijn zwangerschap en ben er van overtuigd dat door elke 2 weken trouw naar deze fysio te gaan ik nu met 39+ nog steeds fit rondloop.

Sterkte met je herstel, zowel fysiek als mentaal.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 11:34