Altijd koud na duursport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lies_sparkle

Altijd koud na duursport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 20:39

Hi bokkers,

De laatste tijd heb ik regelmatig lange sportmomenten. Dit zijn momenten van minstens een halfuur. Ik loop hard en fiets rond op de mountainbike. Super leuk maar ik loop tegen een probleem aan.

Elke keer heb ik het ontzettend koud achteraf. Hoe warm het buiten ook is, ik vries dood. Ik heb goede sportkleding aan en ook verschillende laagjes zodat ik altijd goed kan kleden en dus niet te warm gekleed ben. Ook heb ik altijd een lange cooling down en kom ik altijd terug met een hartslag onder de 100.

Ik eet voor de inspanning geen grote maaltijden. Maar wel meerdere kleine. Onderweg houd ik regelmatig (+/- eens per halfuur) even pauze om wat te drinken en neem ik regelmatig iets van suiker of fruit(suiker).

Het koud hebben duurt lang en het enige wat lijkt te helpen is even slapen. Dan ben ik weer gereset. Iemand tips om dit te voorkomen? Het is echt heel onpraktisch en na 2 uur mountainbiken lig ik nu weer onder een berg dekens dood te vriezen op de bank.

Merci!

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 20:43

klinkt als een suikerdip. misschien iets tragere koolhydraten voor je snackpauze.

Sting

Re: Altijd koud na duursport

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 20:57

Ga je warm genoeg weg? En hoe lang duurt je cooling down? Ik merk dat als ik koud wegga, dat het dan erg lang duurt voor ik warm ben. Zeker niet in een half uur, meestal langer. Dus ik doe thuis voor ik wegga alvast wat keren de trap op en neer in een warmere omgeving (uitgaande van nu qua temperatuur). En ik wandel liever binnen nog wat door het huis als cooling down dan buiten, als ik het qua temperatuur tricky vind; alvast mn badjas halen, thee zetten, schoenen en horloge etc opruimen. Dan blijf ik beter qua temp dan dat ik buiten een stukje wandel.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 21:29

Ik ga altijd warm genoeg weg, ik heb een rugzak mee en veel laagjes aan. Altijd na een beetje opwarmen kan ik een (of meer) laagjes uit doen.

Ik fiets/wandel altijd minstens 15 minuten op een rustig tempo. En inderdaad, ik doe thuis ook nog even wat dingetjes: wat eten maken, spulletjes opruimen, etc. Het is niet dat ik sport en dan direct stil kom te zitten.

Wat ik misschien nog toe moet voegen is dat ik na een uurtje ongeveer ook heel erg misselijk word. Dit is eigenlijk altijd bij iets eten na zo’n inspanning.

Er zit iets niet helemaal lekker denk ik :)

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 21:37

Tijdens die 15 min cooling down al een vesje/jasje aan doen?

En heb jij je o eerste shirt/ hempje droog of nattig/ clammig

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 21:37

lies_sparkle schreef:
Wat ik misschien nog toe moet voegen is dat ik na een uurtje ongeveer ook heel erg misselijk word.

yeah you kinda sorta maybe skipped the headline.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 22:06

Ik krijg het ook altijd koud als ik een lange trail heb gelopen. Dit gebeurt bij mij na een kwartiertje in de auto. Dan begin ik erg af te koelen. Thuis neem ik dan echt een lange hete douche, want ik sta vaak te rillen. Midden in de winter helpt dat soms ook niet helemaal.
Wat bij mij wel wat helpt is meteen droge kleren aan bij de auto.
Hete thee in een thermoskan mee en die bij de auto opdrinken.
Goede sportvoeding mee onderweg, ik gebruik voor trails boven de 20km tailwindnutrition. Banaan tijdens het lopen verdraag ik ook goed.
Van tevoren een goed ontbijt nemen.
Meteen wat eten na het sporten om tekorten aan te vullen. Ook al ben je misselijk. Uitproberen wat je goed kunt verdragen.

Cooling down en warming up doe ik niet aan, ik ga gewoon trailen.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 22:22

Direct droge kleren aantrekken. Zeker als je van die warmte-afvoerende ondershirts draagt. Hoe beter ze de warmte afvoeren, hoe kouder je wordt na je training. Een katoenen shirt evt met een warm vest er over heen. En doe desnoods ook je bh uit als die nat is.

Als je warm blijft, word je waarschijnlijk niet meer misselijk.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 22:41

Ik herken het wel, sommige zeggen van bewegen wordt je lekker warm (heb het sowieso snel koud) maar dan moet ik de hele dag blijven bewegen want zodra het stopt krijg ik het heel snel koud en daarna ook pas weer warm na een hete douche

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 22:43

Ik lees mee, ik wordt na hardlopen ook altijd steenkoud, ook midden in de zomer. Droge kleren aan, warm aankleden, douchen, niets helpt, behalve geduld hebben..

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 22:56

lies_sparkle schreef:
Onderweg houd ik regelmatig (+/- eens per halfuur) even pauze om wat te drinken en neem ik regelmatig iets van suiker of fruit(suiker).

Geen suiker eten terwijl je sport. Ik weet niet op welk niveau je bezig bent, maar 99% van de hobbyisten heeft geen extra voeding nodig tijdens het trainen. Integendeel. Ik heb het meegemaakt dat mensen gingen sporten om gewicht te verliezen en de kilo's er zo bij kwamen. Omdat ze onderweg allerhande sportdranken en energierepen aan het nuttigen waren.

Suiker moet verteerd worden. Het lichaam haalt bloed weg van je spieren en de bloedvaten onder de huid naar de maag en de dunne darm. Gevolg 1: de prestatie valt tegen. Gevolg 2: je krijgt koud. Gevolg 3: als je blijft sporten is de bloedtoevoer naar de maag/dunne darm dikwijls nog altijd onvoldoende, en je wordt misselijk.

Dus neen, geen suiker onderweg. Als je thuis komt, eerst even rustig bekomen. Dan een glas melk, en eventueel een klein beetje extra suiker. Melk is een fantastische sportdrank. Veel beter dan de meeste dingesens die je in de sportwinkel koopt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 23:05

Een loopje van een half uur is voor mij geen lang sportmoment. Ik ben hardloper, maar met een duurloop van korter dan een uur las ik zeker geen pauze in en eten doe ik al helemaal niet. Uiteraard zorg ik ervoor dat ik gedurende de loop wel blijf drinken, maar ook dat eigenlijk alleen in de zomer of bij een duurloop van langer dan 1,5 uur.
Wat ik wel merk is dat ik na thuiskomst niet te lang moet wachten met douchen, anders is er de kans dat ik koud word. Dus mijn tips zijn eigenlijk: niet eten onderweg (helemaal eens met Bigben), niet teveel pauzes en niet te lang wachten met douchen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 23:08

Flower033 schreef:
Direct droge kleren aantrekken. Zeker als je van die warmte-afvoerende ondershirts draagt. Hoe beter ze de warmte afvoeren, hoe kouder je wordt na je training.

Die dingen doen toch helemaal niks? Voor mij geldt gewoon hoe meer kleding, hoe meer warmte. Warmteafvoerende kleding bestaat in mijn ogen niet. Kleding isoleert.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 23:21

Merk jij geen verschil tussen een goed ondershirt en een katoenen shirt? Bij mij blijft katoen veel natter. Ik ben een ontzettende zeikerd met sportkleding. In sommige shirts zweet ik al als ik ze nog maar net aan heb. En qua materiaal zijn ze op het oog gelijk aan shirts die ik wel fijn vind.

Als je geen verschil merkt, elk nat shirt ontrekt warmte aan je lijf. Direct na het sporten een droog shirt aantrekken helpt. Zelf vind ik het fijn om dan juist geen sportshirt aan te trekken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 23:30

Flower033 schreef:
Merk jij geen verschil tussen een goed ondershirt en een katoenen shirt? Bij mij blijft katoen veel natter. Ik ben een ontzettende zeikerd met sportkleding. In sommige shirts zweet ik al als ik ze nog maar net aan heb. En qua materiaal zijn ze op het oog gelijk aan shirts die ik wel fijn vind.

Als je geen verschil merkt, elk nat shirt ontrekt warmte aan je lijf. Direct na het sporten een droog shirt aantrekken helpt. Zelf vind ik het fijn om dan juist geen sportshirt aan te trekken.

Katoen is sowieso een slecht idee met sporten. Als dat je referentiekader is...
Met sporten trek je sportkleding aan, en die is niet van katoen. Dat is het slechtse dat je kunt doen.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 23:49

Ik herken het, bij mij werkt het om wat zout te eten. En ook heb ik sinds kort compressie sokken, ik heb het idee dat die ook een positieve invloed hebben op de bloedsomloop en daardoor warmte regulatie.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 00:32

Ohw ja, zo bekend! Met 25 graden buiten toch nog de verwarming in de auto aan doen. :+
Anyway, het probleem is bij mij opgelost toen ik aan de zout tabletten ging onderweg. Die nam ik eigenlijk in na een tip omdat ik me zo slap voelde na een stevige halve, en het hielp ook bij dat achterlijke gekoukleum.
Ik heb ze bij de deacthlon besteld.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 00:42

Ik herken het ook na lange duurlopen (15km en meer). Zeker als ik erna nog de auto in moet, brrrr!!!

Wat ik eraan doe:
-in de auto zoveel mogelijk nat spul uit en warm spul aan. Nat washandje mee in een ziplock zakje en daarmee even langs mijn hoofd en hals en oksels. Dan droge warme kleren aan. Denk aan lekkere trainingsbroeken en fleece pull. Warme drank mee in de auto en drinken maar.
- bij thuiskomst niet blijven bewegen of wat dan ook maar gelijk een warm bad in. Werkt altijd. Veel water drinken en pas eten als dat lekker voelt. Bij erge kou water vervangen door thee.
- indien nodig erna een dutje. Met dik dekentje.

Het hoort bij duur inspanningen voor mij. Je lichaam heeft lang en hard gewerkt. Tijdens erg lange lopen drink ik gelletjes en water. Water is zo belangrijk!
Als je echt misselijk wordt zou ik denken dat je of te diep bent gegaan of ervoor en tijdens niet genoeg hebt gegeten en gedronken.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 00:53

Ik wordt koud door mijn kleding en het zweet wat daaraan zit door het mountainbiken. Soms mijn tenen ook wat koud en pijnlijk gevoel ( ik heb wintertenen). Door teveel lagen kleding kan je ook ontzettend gaan zweten waardoor je het ook weer koud krijgt. Ik maakte in de winter de fout door een thermoshirt eronder te doen. Ik kreeg het ook altijd koud door het zweet in kleding waardoor het nat werd.

bezwete Kleren niet te lang aanhouden en direct gaan douchen.

Na het douchen is het bij mij over.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-21 07:26

Super veel reacties! Dankjulliewel!

Fijn dat er meer mensen zijn die het herkennen!

Hmmm ik at juist regelmatig iets omdat ik dacht dat dat zou helpen. Ik dacht een beetje brandstof onderweg is wel handig. Ik ga het zonder proberen! Qua aankomen hoef ik mij geen zorgen te maken, ik ben eigenlijk wat te licht dus een paar kilo’s erbij zou niet verkeerd zijn :) . Maar ik snap het gehele idee waarom onderweg iets eten niet werkt wel ja!

Ik heb echt goede sport shirts aan en zweet eigenlijk ook weinig. Maar even andere kleding aantrekken is wel een goede (& douchen/badderen) ik maak inderdaad wel de fout om de hele tijd in mijn sportkleding te blijven hangen :)

Zouttabletten, interessant! Dankjewel Palmera ik ga mij er even op inlezen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 08:07

probeer eens om de laatste tien minuten van je hardlopen te eindigen met wandelen.
dat haalt je hartslag naar beneden en dan kan het zijn dat je minder snel koud bent.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 08:34

Ik doe dan wel niet aan duursport maar ik heb het als mijn lichaam moe wordt. Dus na een ochtend klussen in huis bijvoorbeeld. Dan ben ik rond de middag echt moe en dan krijg ik het ook zo koud.
Het komt ook van binnenuit dus heeft weinig te maken met materiaal van kleding/shirts vermoed ik.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 15:14

Ik weet niet hoe lang je achter elkaar sport? Tot een halve marathon haal ik wel op alleen water, maar als ik langer loop eet ik zeker wat.
Niet eten vind ik dan een slecht advies. Zeker als je al wat te licht bent kun je onderweg al tekorten aanvullen.

Ik heb vandaag bijvoorbeeld een trailrun van 32km gelopen en zeker weten dat ik dan eet, anders is het niet te doen.
Tijdens het lopen heb ik drie soort van winegums van isostar gegeten, een banaan, twee lakrisal tabletjes voor het zout en een zakje tailwind gemixt in een liter water (200kcal).

Vandaag trouwens niet erg last gehad van kou, pas toen we thuis waren kreeg ik kippenvel. Dus meteen onder de douche en toen was het over.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 15:21

Suzanne F. schreef:
Ik doe dan wel niet aan duursport maar ik heb het als mijn lichaam moe wordt. Dus na een ochtend klussen in huis bijvoorbeeld. Dan ben ik rond de middag echt moe en dan krijg ik het ook zo koud.
Het komt ook van binnenuit dus heeft weinig te maken met materiaal van kleding/shirts vermoed ik.

Een lichaam dat om éénder welke reden gestresseerd (en dus bedreigd) is (vermoeidheid, uitputting door sport of gewoon een stresserende periode) geeft belangrijke functies voorang. Veelal de functies die nodig zijn om te overleven bij dreiging. Jezelf warm houden is daar niet één van omdat het zich in principe voorbereid opbeweging en door beweging creëer je sowieso al warmte. :) Dat is inderdaad niet zo simpel op te lossen met "meer kleding".

Je zegt dat je iets ondergewicht hebt en dat je ook misselijk wordt na het lopen. Vraag je niet meer van je lichaam dan het momenteel kan bieden waardoor je elke keer dat je gaat lopen je reserves "op" gebruikt? Het klinkt voor mij alsof je lichaam dusdanig "op" is dat het gewoon niet meer alle functies gebolwerkt krijgt. De eerste die gaat is dan veelal warm houden en omdat het lichaam zoveel mogelijk om leidt naar hart, longen en spieren krijgt je maag/darmstelsel minder energie waardoor dat kan "stilvallen". Dat veroorzaakt veelal de misselijkheid. Als je al te licht bent zal je sneller in die fase komen. :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 15:27

Ik lees eigenlijk 3 dingen die me opvallen:

- Je bent eigenlijk iets te licht in gewicht
- Je bent misselijk na inspanning
- Je krijgt het enorm koud en dit gaat pas weg na slapen

Mij lijkt het dat dit niet aan je kleding ligt maar aan de energiehuishouding in je lijf. Als je duursport, is het voor je lijf handig om vetten te leren verbranden als energiebron. Doordat je nu steeds iets van suiker neemt, hoeft je lichaam geen vet aan te spreken, dus 'leert' het ook niet om op een duurzamere energiebron over te stappen.

Daarnaast is er dus in je lijf ook weinig vet beschikbaar. Dat je lichaam daarna wil slapen is ook een interessant teken. Als je weinig eet of reserves hebt, gaat je lichaam op een andere manier om energie vragen: slapen.

Al met al denk ik dat het koud krijgen en misselijk worden 2 dingen kan betekenen:

1. Je hebt te zwaar of te lang getraind
2. Je lichaam heeft te weinig energie over

Ik denk dat je dit het beste kan oplossen door:

- Elke keer als je dit voelt, je training iets terug te schroeven, zie het als signaal dat je teveel hebt gedaan.
- Na de training goed voedzaam te eten.
- Direct na het trainen warm douchen en droge kleding aan.
- Probeer iets aan te komen in vetmassa, zodat er ook reserve is voor je lichaam om energie uit te halen
- Niet vooraf en tussendoor suiker tot je nemen, hierdoor leert je lichaam niet duurzaam om te gaan met energie.

Tot halve marathon hardlopen heeft je lichaam in principe geen extra vocht of suiker nodig.