Vroegtijdige ziekte van Lyme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Union_Bolero

Vroegtijdige ziekte van Lyme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-21 22:29

Hoi Bokkers,

Na alle ellende met de paarden zit ik zelf met een probleem.

Vorige week dinsdag kwam ik tot de ontdekking dat ik een teek op mijn kaak had (links). "Rare plek", dacht ik nog. Ik had gee idee hoe en wanneer de teek er was gekomen. Vriendlief heeft mij geholpen met de teek er voorzichtig uit te halen, wat gelukkig goed is gelukt. Een paar dagen in de gaten houden en dan verder.

Afbeelding

Afbeelding

....Totdat donderdag avond opeens mijn linker gezicht verdooft aanvoelde. Ik vertrouwde het niet en belde de volgende dag de huisarts. Ik mocht langskomen, waarbij mijn gezicht wat oppgezwollen was en mijn kaak lymfeklieren ook. Ik kreeg uit voorzorg een eenmalige boost antibiotica kuur voorgeschreven. Binnen 72 uur nadat de teek eruit werd gehaald zou dit een positieve werking moeten geven om de ziekte van lyme te voorkomen. De 2 pillen gelijk ingenomen en wachten maar.

Over het weekend heen werd ik opeens enorm verkouden en erg vermoeid. Maandagavond was de lymfeklier in mijn nek zo groot als een knikker en vertrouwde ik het wederom niet. Dinsdag weer naar de dokter gegaan, waarbij hij het zelf ook niet vertrouwde en het na de boost antibiotica kuur toch leek op vroegtijdige lyme disease. Nu weer 10 dagen aan de antibiotica, waarvan ik nu 2 dagen heb gehad. Vanmiddag kreeg ik het gevoel van een brok in mijn keel (wederom links), waarbij ik zelf denk dat de lymfeklieren hier ook een rol bij spelen. Dinsdag was al te zien dat de klieren in mijn keel ook opgezet waren.

Ik hoop nu dat de antibiotica gaat aanslaan, en dat dit niet overgaat in langdurige lyme met alle gevolgen van dien. Mijn lichaam reageert wel degelijk op de tekenbeet, waarbij ik de hele dag door ontzettend moe ben en een slechte concentratie heb. Als ik teveel heb gedaan zijn hoofdpijn en duizeligheid het gevolg. Ik heb verder geen kring of vlekvorming, geen koorts, maar wel malaise klachten.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en die ervan af zijn gekomen dmv antibiotica? Hadden jullie ook soortgelijke klachten? Ben verder nog nooit gebeten door een teek en dan kom ik gelijk de verkeerde tegen...

Amado7

Re: Vroegtijdige ziekte van Lyme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 22:31

Gelukkig geen ervaring mee. Maar dat is wel even schrikken. Hopelijk valt het mee. Je bent er gelukkig vroeg bij! :(:)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 22:58

Schrikken hoor.

Ben je al getest op borrelia en co-infecties? Is de teek ingestuurd? Dikke kans dat deze teek besmet was met meerdere infectie ziekten. Denk oa aan babesia, bartonella etc.

Doordat je er zo ziek van bent zou ik je door je huisarts gelijk laten doorsturen naar een deskundige. Oa het radboud in Nijmegen heeft een kenniscentrum. En als ze niet willen helpen zou ik zo spoedig mogelijk naar een ILADS arts gaan. Heel veel sterkte.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 23:10

Laat je idd zeker testen zoals Hannanas hierboven vermeld op borrelia enzo.
Toen ze bij mij eindelijk de lyme ontdekte testte ik ook positief op klierkoorts.

Helaas waren ze bij mij veel te laat om te ontdekken wat er mis was dus antibiotica had geen effect meer maar jij bent er gelukkig snel bij en je hebt een heel grote kans om gewoon te genezen.
Ga zeker terug naar je huisarts of behandelende arts met je klachten, ik dacht dat de normale antibiotica-kuur 30 dagen was maar na je post ben ik hier dus niet meer zo zeker van. :)

Union_Bolero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-21 23:33

Hannanas schreef:
Schrikken hoor.

Ben je al getest op borrelia en co-infecties? Is de teek ingestuurd? Dikke kans dat deze teek besmet was met meerdere infectie ziekten. Denk oa aan babesia, bartonella etc.

Doordat je er zo ziek van bent zou ik je door je huisarts gelijk laten doorsturen naar een deskundige. Oa het radboud in Nijmegen heeft een kenniscentrum. En als ze niet willen helpen zou ik zo spoedig mogelijk naar een ILADS arts gaan. Heel veel sterkte.

Testen op borrelia had volgens hem weinig zin omdat deze pas zichtbaar zou zijn op het moment dat deze langdurig in het lichaam zou zijn. Over andere co-besmettingen hebben we het niet gehad. De teek hadden we jammer genoeg al door de leiding gespoeld....

Zit nu aan de antibiotica, ik lees overal dat dit de meest effectieve behandeling is...hoop dat het aanslaat.

Union_Bolero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-21 23:34

tessyke schreef:
Laat je idd zeker testen zoals Hannanas hierboven vermeld op borrelia enzo.
Toen ze bij mij eindelijk de lyme ontdekte testte ik ook positief op klierkoorts.

Helaas waren ze bij mij veel te laat om te ontdekken wat er mis was dus antibiotica had geen effect meer maar jij bent er gelukkig snel bij en je hebt een heel grote kans om gewoon te genezen.
Ga zeker terug naar je huisarts of behandelende arts met je klachten, ik dacht dat de normale antibiotica-kuur 30 dagen was maar na je post ben ik hier dus niet meer zo zeker van. :)

Wat naar zeg...wat heb je er precies aan overgehouden. Had je voor die tijd al wel een antibiotica kuur gehad voor de lyme?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 23:44

Union_Bolero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-21 23:56

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 00:13

Union_Bolero schreef:
janderegelaa schreef:
Je kunt tegenwoordig ook je teek zelf testen:

https://bergwijzer.nl/nieuws/test-zelf-de-teek

Ik had vernomen dat deze testen regelmatig vals-negatieve of vals-positieve resultaten geven....

In 2014 zeker. Maar dat is nu wel anders.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 00:13

Ik teste gek genoeg ook positief/had anti stoffen voor klierkoorts na een tekenbeet, wel géén lyme ..
Waren geen symtomen 1st dus gewoon ook antibiotica kuur, na een tijd kwamen gezondheidsklachten en is er verder getest.

Union_Bolero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-21 00:20

BillyJ schreef:
Ik teste gek genoeg ook positief/had anti stoffen voor klierkoorts na een tekenbeet, wel géén lyme ..
Waren geen symtomen 1st dus gewoon ook antibiotica kuur, na een tijd kwamen gezondheidsklachten en is er verder getest.

Heb (jammer genoeg) klierkoorts een paar jaar geleden al doorstaan (Eppstein-Barrvirus). Toen niet opgelopen door een tekenbeet. Lijkt mij niet dat ik in deze mate terugkerende klierkoorts heb.

De klachten zijn op dag 2 na het verwijderen van de teek begonnen, vrij snel dus.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 00:22

Misschien stelt het je wat gerust. Maar ik ben vorig jaar een keer of 5 gestoken rechts op mijn onderrug boven mijn bil. Door muggen/vliegen in het bos. Dat ging enorm opzetten en jeuken. Door die reactie kreeg ik ook zo’n grote bult in mijn lies (lymfe). Dit is vanzelf weg gegaan. Het is best een “normale” reactie. Hopelijk is het bij jou geen Lyme, maar wel goed dat jij er zo goed achteraan gaat!

Union_Bolero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-21 00:34

MarlindeRooz schreef:
Misschien stelt het je wat gerust. Maar ik ben vorig jaar een keer of 5 gestoken rechts op mijn onderrug boven mijn bil. Door muggen/vliegen in het bos. Dat ging enorm opzetten en jeuken. Door die reactie kreeg ik ook zo’n grote bult in mijn lies (lymfe). Dit is vanzelf weg gegaan. Het is best een “normale” reactie. Hopelijk is het bij jou geen Lyme, maar wel goed dat jij er zo goed achteraan gaat!

De arts gaf inderdaad ook aan dat het een lokale reactie kan zijn. Alleen duurt het al een week en had hij gehoopt dat de lymfe kleiner zou worden. Deze was tov vrijdag flink gegroeid. Ook omdat we niet weten of de teek er meer dan 24 uur in heeft gezeten wilt hij het risico niet nemen. Liever 10 dagen antibiotica, dan je leven lang lyme....

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 09:43

Union_Bolero schreef:
MarlindeRooz schreef:

De arts gaf inderdaad ook aan dat het een lokale reactie kan zijn. Alleen duurt het al een week en had hij gehoopt dat de lymfe kleiner zou worden. Deze was tov vrijdag flink gegroeid. Ook omdat we niet weten of de teek er meer dan 24 uur in heeft gezeten wilt hij het risico niet nemen. Liever 10 dagen antibiotica, dan je leven lang lyme....

Ik heb 9 jaar lyme
10 dagen ab is echt te kort
Welke heb je gekregen?

Union_Bolero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-21 09:55

tokedri schreef:
Ik heb 9 jaar lyme
Welke heb je gekregen?

Doxycycline heb ik nu kregen, 2 maal daags 1 tablet. Volgens de arts (en ik heb gespiekt op internet) is dit de duur van een antibiotica kuur voor vroegtijdige gelokaliseerde lyme. Volgens hem, omdat we er zo vroeg bij zijn, hoeft de kuur geen weken te duren. Als de klachten tegen die tijd niet weg zijn, dan wordt de kuur verlengd. Heb je zelf ervaring met een ab kuur, wanneer kwam jij erachter dat je lyme had en hoe?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 10:08

Union_Bolero schreef:
Hannanas schreef:
Schrikken hoor.

Testen op borrelia had volgens hem weinig zin omdat deze pas zichtbaar zou zijn op het moment dat deze langdurig in het lichaam zou zijn. Over andere co-besmettingen hebben we het niet gehad. De teek hadden we jammer genoeg al door de leiding gespoeld....

Zit nu aan de antibiotica, ik lees overal dat dit de meest effectieve behandeling is...hoop dat het aanslaat.

Het klopt wat jouw arts zegt, pas ongeveer 6 weken na de tekenbeet zijn antistoffen in het bloed meetbaar. Wanneer je in die tussentijd een AB behandeling hebt gehad is het niet zeker dat deze antistoffen dan meetbaar zijn.

De meeste mensen genezen gewoon wanneer ze snel na een tekenbeet een antibiotica behandeling krijgen, dus ik denk dat je goede kans maakt :)

En of "jouw" teek besmet zou zijn maakt niet uit, jouw huisarts heeft eigenlijk al geconstateerd dat je de ziekte van lyme hebt en behandeld je ervoor.

Mochten de klachten na deze behandeling nog voortduren dan mag je huisarts de behandeling ook verlengen en is er de mogelijkheid dat je naar het lymecentrum (NLE) doorverwezen kunt worden. Mijn tip is je niet te veel aan te trekken van alle verhalen op internet en gewoon rustig je behandeling afwachten. Echt de grootste groep mensen die op tijd een behandeling krijgen genezen zonder verdere problemen :j

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 10:13

Ik heb afgelopen jaar na een tekenbeet ook aan de antibiotica gezeten. Ik reageer doorgaans vrij heftig op insectenbeten, dus had in eerste instantie zoiets van ik kijk even wat er gebeurt. Maar het bleef rood en ging jeuken (wel wat minder heftig bij jou dus, al zat het in mijn been dus qua lymfeklieren valt dat wat minder op misschien). Toen ook 10 dagen doxycycline, en mededeling dat ik volgende beet sneller langs kan komen voor die binnen 72 uur puls. Binnen een paar dagen trok de roodheid weg en was het eigenlijk gewoon over.

Hopen dat ook bij jou de kuur aanslaat en je er snel vanaf bent! :(:)

Union_Bolero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-21 10:31

irmaz schreef:
Het klopt wat jouw arts zegt, pas ongeveer 6 weken na de tekenbeet zijn antistoffen in het bloed meetbaar. Wanneer je in die tussentijd een AB behandeling hebt gehad is het niet zeker dat deze antistoffen dan meetbaar zijn.

De meeste mensen genezen gewoon wanneer ze snel na een tekenbeet een antibiotica behandeling krijgen, dus ik denk dat je goede kans maakt :)

En of "jouw" teek besmet zou zijn maakt niet uit, jouw huisarts heeft eigenlijk al geconstateerd dat je de ziekte van lyme hebt en behandeld je ervoor.

Mochten de klachten na deze behandeling nog voortduren dan mag je huisarts de behandeling ook verlengen en is er de mogelijkheid dat je naar het lymecentrum (NLE) doorverwezen kunt worden. Mijn tip is je niet te veel aan te trekken van alle verhalen op internet en gewoon rustig je behandeling afwachten. Echt de grootste groep mensen die op tijd een behandeling krijgen genezen zonder verdere problemen :j

Ben heel blij dat mijn arts de stempel lyme erop heeft gezet, en gelijk is begonnen met behandelen. Ben zelf altijd enorm vatbaar voor bacteriën etc., ik reageer er altijd net iets te heftig op. Heb wel de hoop dat de antibiotica gewoon aanslaat en dat de eventuele borellia wordt onderdrukt. Ik ga er met goede hoop in! :j

NoeskaMoos schreef:
Ik heb afgelopen jaar na een tekenbeet ook aan de antibiotica gezeten. Ik reageer doorgaans vrij heftig op insectenbeten, dus had in eerste instantie zoiets van ik kijk even wat er gebeurt. Maar het bleef rood en ging jeuken (wel wat minder heftig bij jou dus, al zat het in mijn been dus qua lymfeklieren valt dat wat minder op misschien). Toen ook 10 dagen doxycycline, en mededeling dat ik volgende beet sneller langs kan komen voor die binnen 72 uur puls. Binnen een paar dagen trok de roodheid weg en was het eigenlijk gewoon over.

Hopen dat ook bij jou de kuur aanslaat en je er snel vanaf bent! :(:)

Klinkt als een soortgelijk verhaal, in mijn nek en kaak vallen de lymfeklieren inderdaad meer op. Had zelf de kuur binnen 72 uur al gehad, maar weinig resultaat. Ik heb er wel redelijke hoop in als ik jouw verhaal hoor. _/-\o_

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:30

Union_Bolero schreef:
tokedri schreef:
Ik heb 9 jaar lyme
Welke heb je gekregen?

Doxycycline heb ik nu kregen, 2 maal daags 1 tablet. Volgens de arts (en ik heb gespiekt op internet) is dit de duur van een antibiotica kuur voor vroegtijdige gelokaliseerde lyme. Volgens hem, omdat we er zo vroeg bij zijn, hoeft de kuur geen weken te duren. Als de klachten tegen die tijd niet weg zijn, dan wordt de kuur verlengd. Heb je zelf ervaring met een ab kuur, wanneer kwam jij erachter dat je lyme had en hoe?

Ik heb maanden infusen gehad en maanden oraal.
Ik had een tekenbeet en in eerste instantie geen kring
Die kwam na maanden. Kuur was te kort
Ilads artsen ( lyme artsen) raden na een beet en jouw klachten 6 weken ab aan

Union_Bolero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-21 11:35

tokedri schreef:

Hoelang na de tekenbeet kreeg jij antibiotica toegediend? Je benoemt dat je pas na maanden een kring kreeg, dus zijn ze toen ook pas begonnen met behandelen? In dit vroege stadium wordt een 10 daagse kuur aangeraden. Wanneer dit later dan 3 maanden na de beet is, word inderdaad langdurige antibiotica kuur geadviseerd.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:45

Union_Bolero schreef:
tokedri schreef:

Hoelang na de tekenbeet kreeg jij antibiotica toegediend? Je benoemt dat je pas na maanden een kring kreeg, dus zijn ze toen ook pas begonnen met behandelen? In dit vroege stadium wordt een 10 daagse kuur aangeraden. Wanneer dit later dan 3 maanden na de beet is, word inderdaad langdurige antibiotica kuur geadviseerd.

Direct na de beet kreeg ik twee weken doxy.
Dus toen er geen sprake was van een kring of klachten.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:51

Komt de zwelling niet eerder door een extra bacteriële infectie erbovenop?
Heb zo ook ooit 2wkn met dikke keel/klieren rondgelopen na een bijensteek in schouder, waarbij ik dus een bacteriële infectie had ..

Zou het wel goed in de gaten houden dat het binnen de 10/14dgn wegtrekt, zeker met de antibiotica.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 12:01

Fijn dat je huisarts snel behandeld en het herkent! Ik lees al dat hij de kuur wil verlengen als je klachten na de tien dagen niet over zijn, dat lijkt mij heel belangrijk. Blijf de komende tijd ook alert op vage klachten.

Liever in het begin een paar weken extra antibiotica dan langdurige/chronische Lyme.
Ik heb zo'n 3 jaar antibiotica (en dan ook nog eens altijd twee soorten tegelijkertijd) gehad, waaronder infusen en ik ben er nog niet vanaf. Op tijd behandelen is zo belangrijk, dan zijn je kansen vele malen beter.

Union_Bolero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-21 12:08

BillyJ schreef:
Komt de zwelling niet eerder door een extra bacteriële infectie erbovenop?
Heb zo ook ooit 2wkn met dikke keel/klieren rondgelopen na een bijensteek in schouder, waarbij ik dus een bacteriële infectie had ..

Zou het wel goed in de gaten houden dat het binnen de 10/14dgn wegtrekt, zeker met de antibiotica.

Er werd eventueel gedacht dat mijn lichaam gewoon heftig reageert op de insectenbeet. Ik ben allergisch voor vele dingen (voedsel, omgevingsallergiën en dieren), waardoor ik ook heftiger reageer op dingen dan normaal. Bij twijfel mag ik altijd bellen.

Wel moet ik zeggen dat ik geen "brok gevoel" in mijn keel meer heb. Wel nog een bobbel in mijn nek van de lymfeopzetting, maar die is een stuk minder pijnlijk en opgezet.

Union_Bolero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-21 12:11

melody7 schreef:
Fijn dat je huisarts snel behandeld en het herkent! Ik lees al dat hij de kuur wil verlengen als je klachten na de tien dagen niet over zijn, dat lijkt mij heel belangrijk. Blijf de komende tijd ook alert op vage klachten.

Liever in het begin een paar weken extra antibiotica dan langdurige/chronische Lyme.
Ik heb zo'n 3 jaar antibiotica (en dan ook nog eens altijd twee soorten tegelijkertijd) gehad, waaronder infusen en ik ben er nog niet vanaf. Op tijd behandelen is zo belangrijk, dan zijn je kansen vele malen beter.

Wow, dat klinkt als veel ellende.... :(

Wanneer werd bij jou de lyme ontdekt en begon je met de ab kuur? 3 jaar ab is echt lang....

Op dit moment voel ik me (als ik niet teveel hooi op mijn vork neem ;) ), wel prima. Mogelijke klachten kunnen ook door de ab komen, sinds ik daar altijd vervelend op reageer en bijwerkingen van ervaar.