Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Denise_Tink schreef:Goed, ik vind de titel een beetje moeilijk te bedenken. Maar ik had/heb een abces in mijn lies / overgang naar de schaamstreek.
Om te beginnen: dit is in december al begonnen met een flinke ontsteking. Huisarts gebeld en langs geweest en die constateerde dat het om een (flink) ontstoken haarzakje ging met de daarbij horende harde bult en extreme roodheid en pijnlijkheid. Omdat de bult niet rijp hard was kon hij deze niet verwijderen en heb ik een antibioticakuur gekregen van 12 dagen. De bult trok vrij snel weg en ik heb netjes de kuur afgemaakt, wel de huisarts moeten beloven niet of minder/anders te scheren en de volgende keer sneller aan de bel te trekken.
Afgelopen dinsdag begon het weer met een flinke bult maar nog geen roodheid (op dezelfde plek) dus meteen een afspraak gemaakt voor woensdag. Woensdag bij de huisarts (in opleiding) geweest en deze heeft in overleg met mijn eigen huisarts besloten dat de bult “meer ontstoken” moest raken voor ze deze konden verwijderen. We gingen een paar dagen naar zee, maar ze verzekerde me ervan dat ze dat nu nog niet konden. Zaterdag was het natuurlijk raak: dik, pijnlijk, rood. Maarja... om daar de HAP voor te bellen vond ik ook niet nodig (stom achteraf misschien)
Gisteren dus meteen naar de huisarts en voordat ik ging, klapte hij open. Ik schrok ervan, de kleur, geur, ik zal het jullie besparen.. Toch maar naar de afspraak gegaan en de huisarts in opleiding besloot dat hij toch nog leger moest want de ontsteking was wel heel groot. Prima, ik kan veel pijn hebben maar dit was echt verschrikkelijk. Ik had gelukkig mijn moeder meegenomen. Ze hebben het dus opengemaakt en nog een hoop zooi uitgehaald, maar ook het vlies??? Verwijderd. Prima zou je zeggen, het zou opluchten volgens de huisarts en met een paracetamolletje wel over gaan. Ze hebben een gaasjesdrain aangelegd en deze mocht ik deze morgen verwijderen. Het begon gisteren al met algehele malaise, misselijk, pijn, me niet goed voelen maar dat weet ik aan de pijn en het gewroet in de ontsteking en ben ik optijd naar bed gegaan. Ik heb amper geslapen, ontzettend “zenuw”pijn de hele nacht en kon mezelf geen houding geven.
Vanmorgen zat de drain dus vast, ze hebben er droge gazen met jodium ingesopt. Ik heb het voorzichtig losgeweekt en uiteindelijk “los” kunnen draaien. Ik voelde me écht niet goed en heb koorts gemeten, 38,1 om 7 uur. Hmmm. Toch maar de huisarts weer gebeld want ik vertrouwde het niet. Ik hoefde volgens hen niks meer aan de wond te doen nadat de “drain” eruit was, maar ik bleef (en blijf) veel wondvocht verliezen. Assistente zou overleggen en rond het middaguur belde de huisarts, verhaal gedaan en hij heeft wederom een antibioticakuur voorgeschreven voor 7 dagen.
Maar nu komt het: het gevoel van algehele malaise blijft en steeds verhoging/koorts (ligt een beetje aan het moment van meten na pijnstilling, die overigens niks doet...) Ik snap en weet dat antibiotica tijd nodig heeft, maar ben net toch de wond goed gaan bekijken en spoelen en nu zit er echt (flink in mijn ogen) geel beslag in, maar het zit diep dus krijg het er zelf niet uit. Is het nu verstandig om morgen wéér te bellen? Ik voel me een beetje een zeur. Maar de roodheid eromheen is toegenomen vergeleken met vanmorgen (tot halverwege mijn schaambeen ongeveer en ik denk zo’n 2-3 cm om de wond zit een harde schijf. De wond overigens is +- 2 cm lang/breed (meer een flinke punt) en 1cm diep) De pijn trekt door in mijn liezen, bovenbeen en onderbuik.
Maak ik me teveel zorgen en moet ik het de tijd geven of wederom aan de bel trekken? Ik vertrouw het zelf niet, kan ook niet uitleggen waarom maar misschien is er iemand met ervaringen of tips misschien óf ik maak me gewoon teveel zorgen..
Sorry, het is een langer verhaal geworden als vooraf gedacht.
Sannens schreef:Bij mij in het ziekenhuis tekenen we de roodheid inderdaad ook af met pen/stift. Puur om te kijken of het verder uitbreid (en de antibiotica dus goed genoeg werkt of niet). Dus goed dat je dat gedaan hebt. Dan heb je voor morgen ook vergelijking.
We tellen vanaf boven de 38,5C als koorts. Daaronder is het wel verhoogde temperatuur maar geen koorts. Als je boven 38,5 meet dan zou ik contact opnemen met de huisartsenpost. Sowieso als je het niet vertrouwd, moet je gewoon contact opnemen met de huisartsenpost. Jij voelt je lichaam, jij weet wanneer je je niet goed voelt.
Wat voor pijnstilling gebruik je nu?
kiki1976 schreef:Verstandig dat je de rode plek hebt afgetekend, zo kan je idd goed zien of deze groter of kleiner wordt.
En zeker morgen bellen en eisen dat je gezien wordt door de ha zelf, niet door degene in opleiding (sorry zelf zeer slechte ervaringen mee)
Denise_Tink schreef:Sannens schreef:Bij mij in het ziekenhuis tekenen we de roodheid inderdaad ook af met pen/stift. Puur om te kijken of het verder uitbreid (en de antibiotica dus goed genoeg werkt of niet). Dus goed dat je dat gedaan hebt. Dan heb je voor morgen ook vergelijking.
We tellen vanaf boven de 38,5C als koorts. Daaronder is het wel verhoogde temperatuur maar geen koorts. Als je boven 38,5 meet dan zou ik contact opnemen met de huisartsenpost. Sowieso als je het niet vertrouwd, moet je gewoon contact opnemen met de huisartsenpost. Jij voelt je lichaam, jij weet wanneer je je niet goed voelt.
Wat voor pijnstilling gebruik je nu?
Ja ik ben benieuwd naar de vergelijking.
Ik heb net 38,2 gemeten, dus dat valt dan mee, bedankt voor je uitleg. Ik wacht het nu even af, mocht het in de nacht niet verergeren want dan bel ik gewoon.
Ik gebruik nu 2x daags 500mg naproxen aangevuld met 4x2 paracetamol 500mg
Sannens schreef:Heftig, je zit inderdaad goed in je pijnstilling. Als je het niet meer volhoudt gewoon bellen hoor! Dan moeten ze iets anders erbij gaan geven. En anders morgen inderdaad laten beoordelen (tenzij het spontaan beter gaat morgen).
Veel succes vannacht!
Charaz schreef:Welke antibiotica kuur heb je gekregen ?