Abces lies / schaamstreek. Ervaringen / tips gevraagd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Denise_Tink

Abces lies / schaamstreek. Ervaringen / tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 22:43

Goed, ik vind de titel een beetje moeilijk te bedenken. Maar ik had/heb een abces in mijn lies / overgang naar de schaamstreek.

Om te beginnen: dit is in december al begonnen met een flinke ontsteking. Huisarts gebeld en langs geweest en die constateerde dat het om een (flink) ontstoken haarzakje ging met de daarbij horende harde bult en extreme roodheid en pijnlijkheid. Omdat de bult niet rijp hard was kon hij deze niet verwijderen en heb ik een antibioticakuur gekregen van 12 dagen. De bult trok vrij snel weg en ik heb netjes de kuur afgemaakt, wel de huisarts moeten beloven niet of minder/anders te scheren en de volgende keer sneller aan de bel te trekken.

Afgelopen dinsdag begon het weer met een flinke bult maar nog geen roodheid (op dezelfde plek) dus meteen een afspraak gemaakt voor woensdag. Woensdag bij de huisarts (in opleiding) geweest en deze heeft in overleg met mijn eigen huisarts besloten dat de bult “meer ontstoken” moest raken voor ze deze konden verwijderen. We gingen een paar dagen naar zee, maar ze verzekerde me ervan dat ze dat nu nog niet konden. Zaterdag was het natuurlijk raak: dik, pijnlijk, rood. Maarja... om daar de HAP voor te bellen vond ik ook niet nodig (stom achteraf misschien)

Gisteren dus meteen naar de huisarts en voordat ik ging, klapte hij open. Ik schrok ervan, de kleur, geur, ik zal het jullie besparen.. Toch maar naar de afspraak gegaan en de huisarts in opleiding besloot dat hij toch nog leger moest want de ontsteking was wel heel groot. Prima, ik kan veel pijn hebben maar dit was echt verschrikkelijk. Ik had gelukkig mijn moeder meegenomen. Ze hebben het dus opengemaakt en nog een hoop zooi uitgehaald, maar ook het vlies??? Verwijderd. Prima zou je zeggen, het zou opluchten volgens de huisarts en met een paracetamolletje wel over gaan. Ze hebben een gaasjesdrain aangelegd en deze mocht ik deze morgen verwijderen. Het begon gisteren al met algehele malaise, misselijk, pijn, me niet goed voelen maar dat weet ik aan de pijn en het gewroet in de ontsteking en ben ik optijd naar bed gegaan. Ik heb amper geslapen, ontzettend “zenuw”pijn de hele nacht en kon mezelf geen houding geven.

Vanmorgen zat de drain dus vast, ze hebben er droge gazen met jodium ingesopt. Ik heb het voorzichtig losgeweekt en uiteindelijk “los” kunnen draaien. Ik voelde me écht niet goed en heb koorts gemeten, 38,1 om 7 uur. Hmmm. Toch maar de huisarts weer gebeld want ik vertrouwde het niet. Ik hoefde volgens hen niks meer aan de wond te doen nadat de “drain” eruit was, maar ik bleef (en blijf) veel wondvocht verliezen. Assistente zou overleggen en rond het middaguur belde de huisarts, verhaal gedaan en hij heeft wederom een antibioticakuur voorgeschreven voor 7 dagen.

Maar nu komt het: het gevoel van algehele malaise blijft en steeds verhoging/koorts (ligt een beetje aan het moment van meten na pijnstilling, die overigens niks doet...) Ik snap en weet dat antibiotica tijd nodig heeft, maar ben net toch de wond goed gaan bekijken en spoelen en nu zit er echt (flink in mijn ogen) geel beslag in, maar het zit diep dus krijg het er zelf niet uit. Is het nu verstandig om morgen wéér te bellen? Ik voel me een beetje een zeur. Maar de roodheid eromheen is toegenomen vergeleken met vanmorgen (tot halverwege mijn schaambeen ongeveer en ik denk zo’n 2-3 cm om de wond zit een harde schijf. De wond overigens is +- 2 cm lang/breed (meer een flinke punt) en 1cm diep) De pijn trekt door in mijn liezen, bovenbeen en onderbuik.

Maak ik me teveel zorgen en moet ik het de tijd geven of wederom aan de bel trekken? Ik vertrouw het zelf niet, kan ook niet uitleggen waarom maar misschien is er iemand met ervaringen of tips misschien óf ik maak me gewoon teveel zorgen..

Sorry, het is een langer verhaal geworden als vooraf gedacht.

karuna
Drukke kabouter

Re: Abces lies / schaamstreek. Ervaringen / tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:47

Ah ik ga even een topic voor je opsporen van iemand. Dan heb je wat leesvoer. En desnoods overleg met je huisarts erover

Maar helaas herkenbaar, hier is het nu onder controle omdat ik de mogelijke veroorzakers gevonden heb en wglaat uit mijn eten.

Maar ik weet er alles van, hier helpt het als het weer opspeeld scrubben met hibiscrub dagelijks en met rust laten verder. Eenmaal open nog meer scrubben met hibiscrub, verschonen en als het teveel uit de hand loopt ab.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:48

Het klinkt heel naar en kan me voorstellen dat je je zorgen maakt. Ik zou om een doorverwijzing vragen.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:48

Een wond en hebben en koorts krijgen betekent 1 ding: infectie. Antibiotica helpt daar uiteraard tegen maar als de wond niet schoon is ( pus ) dan geneest het niet. Helder wondvocht is normaal. Lijkt mij dat je toch verder geholpen moet worden dus ik zou nogmaals bellen en om eerlijk te zijn wellicht voor een second opinion gaan.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:50

Misschien even met een watervaste stift de omtrek van de roodheid zoals die nu is aftekenen, dan kun morgen goed zien of en zo ja, hoever de roidheid zich heeft uutgebreid tov vandaag. Verder ben ik geen arts, dus ik zou morgen gewoon de huisarts bellen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:51

Dat gele kan ook vetweefsel zijn.
Ik zou morgen sowieso weer aan de bel trekken want meestal na behandeling moet 90% van de pijn wel verdwenen zijn.

karuna
Drukke kabouter

Laatst bijgewerkt door karuna op 23-03-21 22:54, in het totaal 2 keer bewerkt

MilesNF

Bellen, dan kunnen zij beslissen of ze je willen zien of niet.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:54

Denise_Tink schreef:
Goed, ik vind de titel een beetje moeilijk te bedenken. Maar ik had/heb een abces in mijn lies / overgang naar de schaamstreek.

Om te beginnen: dit is in december al begonnen met een flinke ontsteking. Huisarts gebeld en langs geweest en die constateerde dat het om een (flink) ontstoken haarzakje ging met de daarbij horende harde bult en extreme roodheid en pijnlijkheid. Omdat de bult niet rijp hard was kon hij deze niet verwijderen en heb ik een antibioticakuur gekregen van 12 dagen. De bult trok vrij snel weg en ik heb netjes de kuur afgemaakt, wel de huisarts moeten beloven niet of minder/anders te scheren en de volgende keer sneller aan de bel te trekken.

Afgelopen dinsdag begon het weer met een flinke bult maar nog geen roodheid (op dezelfde plek) dus meteen een afspraak gemaakt voor woensdag. Woensdag bij de huisarts (in opleiding) geweest en deze heeft in overleg met mijn eigen huisarts besloten dat de bult “meer ontstoken” moest raken voor ze deze konden verwijderen. We gingen een paar dagen naar zee, maar ze verzekerde me ervan dat ze dat nu nog niet konden. Zaterdag was het natuurlijk raak: dik, pijnlijk, rood. Maarja... om daar de HAP voor te bellen vond ik ook niet nodig (stom achteraf misschien)

Gisteren dus meteen naar de huisarts en voordat ik ging, klapte hij open. Ik schrok ervan, de kleur, geur, ik zal het jullie besparen.. Toch maar naar de afspraak gegaan en de huisarts in opleiding besloot dat hij toch nog leger moest want de ontsteking was wel heel groot. Prima, ik kan veel pijn hebben maar dit was echt verschrikkelijk. Ik had gelukkig mijn moeder meegenomen. Ze hebben het dus opengemaakt en nog een hoop zooi uitgehaald, maar ook het vlies??? Verwijderd. Prima zou je zeggen, het zou opluchten volgens de huisarts en met een paracetamolletje wel over gaan. Ze hebben een gaasjesdrain aangelegd en deze mocht ik deze morgen verwijderen. Het begon gisteren al met algehele malaise, misselijk, pijn, me niet goed voelen maar dat weet ik aan de pijn en het gewroet in de ontsteking en ben ik optijd naar bed gegaan. Ik heb amper geslapen, ontzettend “zenuw”pijn de hele nacht en kon mezelf geen houding geven.

Vanmorgen zat de drain dus vast, ze hebben er droge gazen met jodium ingesopt. Ik heb het voorzichtig losgeweekt en uiteindelijk “los” kunnen draaien. Ik voelde me écht niet goed en heb koorts gemeten, 38,1 om 7 uur. Hmmm. Toch maar de huisarts weer gebeld want ik vertrouwde het niet. Ik hoefde volgens hen niks meer aan de wond te doen nadat de “drain” eruit was, maar ik bleef (en blijf) veel wondvocht verliezen. Assistente zou overleggen en rond het middaguur belde de huisarts, verhaal gedaan en hij heeft wederom een antibioticakuur voorgeschreven voor 7 dagen.

Maar nu komt het: het gevoel van algehele malaise blijft en steeds verhoging/koorts (ligt een beetje aan het moment van meten na pijnstilling, die overigens niks doet...) Ik snap en weet dat antibiotica tijd nodig heeft, maar ben net toch de wond goed gaan bekijken en spoelen en nu zit er echt (flink in mijn ogen) geel beslag in, maar het zit diep dus krijg het er zelf niet uit. Is het nu verstandig om morgen wéér te bellen? Ik voel me een beetje een zeur. Maar de roodheid eromheen is toegenomen vergeleken met vanmorgen (tot halverwege mijn schaambeen ongeveer en ik denk zo’n 2-3 cm om de wond zit een harde schijf. De wond overigens is +- 2 cm lang/breed (meer een flinke punt) en 1cm diep) De pijn trekt door in mijn liezen, bovenbeen en onderbuik.

Maak ik me teveel zorgen en moet ik het de tijd geven of wederom aan de bel trekken? Ik vertrouw het zelf niet, kan ook niet uitleggen waarom maar misschien is er iemand met ervaringen of tips misschien óf ik maak me gewoon teveel zorgen..

Sorry, het is een langer verhaal geworden als vooraf gedacht.

Trek eens een cirkel rond dat 'rode'. Het klinkt alsof er een ontsteking op zit, en dat moet je toch in de gaten houden. En als je het niet vertrouwd, ik zou gewoon eens langs spoed gaan. Beter te vroeg denk ik in deze gevallen
Laatst bijgewerkt door The_Cat op 23-03-21 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:54

Ai, dat klinkt erg pijnlijk en naar. Heeft je HA ook over hidradenitis suppurativa nagedacht?

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:55

Wat een narigheid! Kan het geen steenpuist zijn? Dat is flink pijnlijk en kan je ook echt flink ziek van zijn. Dat wordt veroorzaakt door een bacterie en die kan ook in je bloedbaan komen, dan voe je je echt doodziek. Zelf ervaring mee en pas met een specifieke antibiotica is het uiteindelijk over gegaan. Maar dan zouden ze het beste een kweek nemen welke ab er nodig is. Beterschap in ieder geval!

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:56

Hier zou ik ook zeer zeker weer voor bellen hoor... zeker als je het zelf niet vertrouwd. En je bent geen zeur hoor. Dit is gewoon hun werk. En liever een paar keer te vaak, als 1x te weinig bellen!!! Vorig jaar is mijn schoonmoeder bijna overleden aan een bloedvergiftiging na een blaasontsteking. Dus ik ben heel erg fan van als het niet goed voelt, gewoon bellen. Luister naar je eigen lichaam. Als jij voelt dat dit niet ok is. Gewoon weer naar laten kijken. Al is het maar zodat je jezelf niet helemaal gek maakt. Daar ga je je ook niet beter van voelen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 23:00

Is het geen infectie aan de klier van Bartholin? Daar heb ik helaas ook ervaring mee en is echt verschrikkelijk naar en pijnlijk.
Zo'n infectie kan ook regelmatig terug komen helaas. Een ingegroeid haartje kan daar ook de oorzaak van zijn.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 23:03

Als de pijn echt erg is, en ook met pijnstilling onvoldoende verdwijnt en je je zorgen maakt omdat je er ook echt ziek bij voelt kun je ook overwegen om nu de huisartsenpost te bellen om te overleggen wat verstandig is om te doen nu.

Denise_Tink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 23:05

Bedankt allemaal voor de snelle en fijne reacties.

Ik heb geen watervaste stift maar voor nu maar even met pen (voorzichtig) omcirkeld in de hoop dat dit er morgen nog opzit.

Op iedereen reageren wordt teveel, maar ik ga dus morgen gewoon bellen bedankt! En ook even lezen in de aangeboden topics, bedankt!

Over vetweefsel: dat zou misschien wel kunnen, maar ook aan de randen zat heel beslag, dit kon ik er zachtjes afdeppen, kan dat dan nog steeds of is de kans groter dat het gewoon infectie beslag is?

De klier van bartholin ben ik ook al tegengekomen, maar het zit hoger. Meer bovenkant lies en dan op de overgang naar de schaambot. Heel lastig uit de leggen..

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 23:26

Bij mij in het ziekenhuis tekenen we de roodheid inderdaad ook af met pen/stift. Puur om te kijken of het verder uitbreid (en de antibiotica dus goed genoeg werkt of niet). Dus goed dat je dat gedaan hebt. Dan heb je voor morgen ook vergelijking.

We tellen vanaf boven de 38,5C als koorts. Daaronder is het wel verhoogde temperatuur maar geen koorts. Als je boven 38,5 meet dan zou ik contact opnemen met de huisartsenpost. Sowieso als je het niet vertrouwd, moet je gewoon contact opnemen met de huisartsenpost. Jij voelt je lichaam, jij weet wanneer je je niet goed voelt.

Wat voor pijnstilling gebruik je nu?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 23:26

Verstandig dat je de rode plek hebt afgetekend, zo kan je idd goed zien of deze groter of kleiner wordt.
En zeker morgen bellen en eisen dat je gezien wordt door de ha zelf, niet door degene in opleiding (sorry zelf zeer slechte ervaringen mee)

Denise_Tink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 23:31

Sannens schreef:
Bij mij in het ziekenhuis tekenen we de roodheid inderdaad ook af met pen/stift. Puur om te kijken of het verder uitbreid (en de antibiotica dus goed genoeg werkt of niet). Dus goed dat je dat gedaan hebt. Dan heb je voor morgen ook vergelijking.

We tellen vanaf boven de 38,5C als koorts. Daaronder is het wel verhoogde temperatuur maar geen koorts. Als je boven 38,5 meet dan zou ik contact opnemen met de huisartsenpost. Sowieso als je het niet vertrouwd, moet je gewoon contact opnemen met de huisartsenpost. Jij voelt je lichaam, jij weet wanneer je je niet goed voelt.

Ja ik ben benieuwd naar de vergelijking.

Ik heb net 38,2 gemeten, dus dat valt dan mee, bedankt voor je uitleg. Ik wacht het nu even af, mocht het in de nacht niet verergeren want dan bel ik gewoon.

Ik gebruik nu 2x daags 500mg naproxen aangevuld met 4x2 paracetamol 500mg

Denise_Tink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 23:34

kiki1976 schreef:
Verstandig dat je de rode plek hebt afgetekend, zo kan je idd goed zien of deze groter of kleiner wordt.
En zeker morgen bellen en eisen dat je gezien wordt door de ha zelf, niet door degene in opleiding (sorry zelf zeer slechte ervaringen mee)

Ja daar ben ik heel benieuwd naar. De huisarts zelf is er bij geweest en ik heb (normaal) weinig moeite met mensen in opleiding, moeten het tenslotte leren maar ik heb wel het idee dat door het extra gewroet daar / door vragen stellen en door haar antwoord: ja sorry misschien heb ik het toch onderschat, dat ik inderdaad morgen mijn eigen huisarts wil zien en anders zeker spreken.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 23:40

Denise_Tink schreef:
Sannens schreef:

Ja ik ben benieuwd naar de vergelijking.

Ik heb net 38,2 gemeten, dus dat valt dan mee, bedankt voor je uitleg. Ik wacht het nu even af, mocht het in de nacht niet verergeren want dan bel ik gewoon.

Ik gebruik nu 2x daags 500mg naproxen aangevuld met 4x2 paracetamol 500mg

Heftig, je zit inderdaad goed in je pijnstilling. Als je het niet meer volhoudt gewoon bellen hoor! Dan moeten ze iets anders erbij gaan geven. En anders morgen inderdaad laten beoordelen (tenzij het spontaan beter gaat morgen).

Veel succes vannacht!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 23:53

Welke antibiotica kuur heb je gekregen ?

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 23:58

Ai klinkt pijnlijk! Ik heb er geen ervaring mee maar jij kent je lijf het beste hé! En liever 1x te veel bellen dan dat bv een infectie naar binnen slaat of verergert. Dus goed je gevoel volgen hoor!!

Denise_Tink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-21 00:02

Sannens schreef:
Heftig, je zit inderdaad goed in je pijnstilling. Als je het niet meer volhoudt gewoon bellen hoor! Dan moeten ze iets anders erbij gaan geven. En anders morgen inderdaad laten beoordelen (tenzij het spontaan beter gaat morgen).

Veel succes vannacht!

Ja die pijnstilling is top, althans sinds de naproxen net voel ik tenminste even wat minder pijn. Dat is fijn. Ik hoop ook dat het spontaan beter gaat, maar ik vrees het ergste Bedankt!!

Charaz schreef:
Welke antibiotica kuur heb je gekregen ?

Ik gebruik Amoxiciline / Clavulaanzuur 500mg / 125mg 3x daags.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 00:08

Qua medicatie denk ik dat je goed zit, je kan eens vragen hoe ze erover denken om het schoon te bruisen met waterstofperoxide.

Een keer extra controle kan nooit kwaad, je twijfelt dus ik zou zeggen bellen om een controle afspraak te maken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 00:44

Dat gele is debris en moet er echt vanaf anders kan het niet genezen. Verder zou ik professionele wondzorg vragen en een verwijzing naar een dermatoloog.

Hier een linkje naar verschillende soorten wonden en hun verzorging:

https://www.zorgvoorbeter.nl/docs/PVZ/v ... advies.pdf

Ik ga er wel in mee met de aandoeningen die eerder genoemd worden. Een oplossing die vaak wel helpt is definitief ontharen. Wat er niet meer zit kan immers ook niet meer ontsteken. Succes!

En o ja, je maakt jezelf terecht zorgen. Dus laat je niet afschepen bij de huisarts.