Corona bij pasgeboren baby?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ntlie_

Corona bij pasgeboren baby?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 17:52

Afgelopen zondag ben ik bevallen van ons eerste kindje, een wolk van een zoon. <3
Super blij en gelukkig, maar nu in 1 keer van de roze wolk af....

Zowel mijn man als ik zijn positief getest op Corona.
We hebben de kleine natuurlijk lekker geknuffeld en ik geef ook borstvoeding. Nu maken we ons enorm veel zorgen, er is zo weinig bekend over baby’s met Corona... En helemaal bij pasgeboren baby’s. De kans dat ons zoontje het ook heeft is groot.

GGD en huisarts zijn al gebeld maar je krijgt niet echt antwoord op de vragen omdat ze het eigenlijk ook niet weten.

Zijn er mensen op bokt waarvan de baby Corona heeft gehad of iemand die er ervaring mee heeft?

Anoniem

Re: Corona bij pasgeboren baby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 17:57

Een collega van me volgt de opleiding tot pediatrische verpleegkundige en loopt nu stage op een NICU (néonatale intensieve). Als je wil kan ik bij haar wel eens navraag doen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 17:58

Zover ik weet is er op de hele wereld maar 1 baby geweest met Corona.
Maar ik hou natuurlijk ook niet alles bij ;).
Maar ik denk dat het dan wel uitgebreid op het nieuws zpu zijn geweest.
Zoals die ene toen.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 18:08

Op mijn werk (kinderopvang) is in december een baby geweest die corona heeft gehad, was toen 5 maanden. Hoorde van de ouders dat de dokter zei dat baby's snel herstellen en geen schade eraan over houden.

Ik ben helaas sinds gister ook positief en waarschijnlijk besmet door een baby. Moeder was positief en baby verkouden en heb dat kindje vrijdag gezien en na 6 dag kreeg ik klachten.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 18:44

SVRL schreef:
Een collega van me volgt de opleiding tot pediatrische verpleegkundige en loopt nu stage op een NICU (néonatale intensieve). Als je wil kan ik bij haar wel eens navraag doen.

Graag, alle extra informatie is welkom want er is zo weinig over bekend en op internet vind ik ook niks over pasgeboren baby’s en Corona...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 18:47

Via de borstvoeding krijgt kleine ook antistoffen van jou waardoor hij beschermd is. Wellicht dat hij het daardoor niet of iig minder krijgt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 18:49

Er is 1 baby overleden in Nederland met onderliggend lijden.
Verder lijken baby's er niet ziek van te worden.

Gefeliciteerd en klim Maar lekker op je wolkje :knuffel:

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 18:54

Van harte gefeliciteerd met jullie kleine! Ik snap de domper als je beide positief getest wordt. Hopelijk zijn jullie er niet zo ziek van?

Deze patiëntenfolder kwam ik tegen. Dit gaat specifiek over corona bij pasgeborenen.
https://www.azturnhout.be/sites/default ... orenen.pdf

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 18:55

Ik heb er geen ervaring mee, maar wil jullie wel veel sterkte en beterschap wensen!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 18:58

Ik vind het zo rot voor je Nathalie. :(:)
Ik hoop heel erg dat jullie geen erge klachten krijgen en dat je kleintje het ook niet krijgt...

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 19:09

Mijn nichtje van net 2 heeft corona gehad zonder symptomen. Haar broer van 4 was wat hangerig, en haar ouders hadden griepverschijnselen, maar zij had niks. Nu is een pasgeboren baby natuurlijk geen kind van twee, maar over het algemeen lijkt te gelden: hoe kleiner het kind, des te minder symptomen.
Daarom is er ook zo weinig bekend over baby's met corona denk ik, omdat ze zo weinig symptomen krijgen en ook niet snel getest worden. Als er om de haverklap baby's zouden worden opgenomen in het ziekenhuis vanwege corona, dan zouden we dat wel weten.

Bij zo'n ukkie is het enige dat je kunt doen denk ik goed de temperatuur bijhouden, want andere veranderingen zijn heel moeilijk op te merken bij een kindje waarvan je nog niet weet wat zijn/haar 'normaal' is.

Heb je wel kraamverzorging, of dat ook niet vanwege jullie besmetting? Want zo iemand is nu juist bij uitstek geschikt om de gezondheid van je kindje in de gaten te houden en eventueel aan de bel te trekken.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 19:34

We hebben wel kraamverzorging, die komt 3 uur per dag in een speciaal pak... Temperatuur houden we goed bij, verder is het idd lastig want als z’n adem piept of hij ademt wat sneller, hoeft dat bij een pasgeborene weinig te betekenen natuurlijk...

Bedankt voor de link Vayo!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 19:43

Och jeetje wat een zorgen, logisch dat je daar ongerust op bent :(:)
Toevallig heb ik het laatst eens opgezocht toen een vriendin zwanger was. De meeste komen er goed vanaf, een enkeling kan wel erg ziek worden. Maar omdat je er vroeg bij bent komt het vast helemaal goed met de juiste zorg.
Heel veel sterkte.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 19:59

Ik kan geen advies geven alleen meis meis hou je sterk en een hele dikke knuffel hiervandaan

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 20:41

Hartelijk gefeliciteerd met de geboorte van je kindje TS. Zo had je je kraamtijd vast niet voorgesteld. Wat sneu. Probeer je niet teveel zorgen te maken, maar houd de vinger aan de pols. Hoop dat jullie zelf niet heel ziek zijn c.q. worden. Sterkte met alles

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 20:42

Allereerst van harte gefeliciteerd!
Wat vervelend zeg.
Ik heb zelf geen ervaring maar ik ken een stel uit nabije omgeving die een kindje hadden gekregen, kraamzorg bleek corona te hebben en ook het stel testte daarna positief.
Baby heeft, na verwachting, geen corona gehad (ze hebben niet getest). In ieder geval geen symptomen gehad.

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:09

Hier een vriendin met baby van 7 weken die Corona heeft gehad. Baby heeft flinke koorts gehad. Heeft zetpillen paracetamol gehad en is inmiddels weer helemaal fit.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:36

Kennis had een positieve test en baby van 6 weken ook.
Kindje heeft geen symptomen vertoont en niets aan te merken geweest.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:39

Gefeliciteerd met jullie kleintje! Wat ontzettend rot zeg, zo in je kraamtijd. Volgens mij is het verloop bij zo'n kleintje inderdaad vrij mild, met name ook door de antistoffen die via de borstvoeding binnen komen. Geef je borstvoeding of ben je gelijk gestart met kunstvoeding? Mocht je daar alsnog mee willen starten, al is het maar een aantal weken om dit te overbruggen, zou ik je aanraden even contact op te nemen met een lactatiekundige. Verder kun je gewoon niet zoveel helaas, maar hoop wel dat je nog kan genieten van deze tijd!

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:41

Gefeliciteerd met de kleine <3
Verder geen advies, maar ik hoop dat jullie toch een beetje van deze tijd kunnen genieten, want het klinkt behoorlijk heftig..

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:43

Een van onze patiëntes had Corona haar pasgeboren baby mocht ook in het ziekenhuis bij haar blijven en heeft geen Corona gehad.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 22:14

Snel weer op je roze wolk hoor!
Al lijkt me dat ook wel lastig, je kraamweek hoort een feestje te zijn en dat is jammer genoeg niet echt zo met zulke kraamzorg.

Maar niet bang zijn hoor. Er zijn zo goed als weinig/geen baby's met corona(symptomen) en je moet juist nu niet stoppen met borstvoeding! Het beste wat je in deze tijd kan geven is bv omdat je dan je anti stoffen meegeeft. Baby's zijn tot nu toe gelukkig niet ziek geworden van corona.

Edit: Gefeliciteerd!
Laatst bijgewerkt door Amado7 op 13-03-21 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 22:20

Gefeliciteerd met jullie zoon!
En ook beterschap voor jullie allebei en sterkte, dit is niet hoe je de kraamtijd zou willen. :(:) Ik hoop dat je toch ook gewoon kunt genieten **\O/**

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 23:12

Ik geef inderdaad borstvoeding dus hoop maar dat hij daar antistoffen mee binnen krijgt... Verder paar keer per dag temperaturen en we houden hem goed in de gaten, maar omdat hij nog zo jong is kennen wij zijn ademhaling bijv nog niet zo goed en ga je toch bij het minste of geringste je zorgen maken... Gelukkig hebben we nog tot dinsdag kraamhulp en staan we er niet helemaal alleen voor.

Verder ben ik blij enige andere verhalen te horen van Corona in de begin babytijd, ik hoop maar dat er idd zo weinig over bekend is omdat er gewoonweg bijna geen baby’s met Corona zijn.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 23:30

Vooral niet te gerust maken over de ademhaling. Zolang deze niet ontzettend benauwd en grauw klinkt en je babytje gewoon lekker roze is, geen zorgen. Ademhaling van babys zijn nooit regelmatig :D