Bloedneuzen en nog eens bloedneuzen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DideH

Bloedneuzen en nog eens bloedneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 22:15

Om mee te beginnen: ik ben vandaag naar de huisarts geweest (kreeg huisarts i.o.), maar er zijn vast bokkers die hier ook ervaring mee hebben. Ik ben op zoek naar ervaringen en wellicht tips.

De titel zegt het al: bloedneuzen.
Nu heb ik mijn hele leven al snel bloedneuzen gehad (vaak bij temperatuurswisselingen, meestal paar keer per maand bloedneus), maar de laatste weken is het echt ellende.

Ik heb de laatste 3 weken eigenlijk elke dag wel een bloedneus gehad, soms meerdere malen per dag. Afgelopen maandag was ik er na bloedneus nummer 3 om 10u s ochtends klaar mee en heb ik de huisarts gebeld. Na eerst een hoop checkvragen over of ik wist wat ik moest doen bij een bloedneus mocht ik vandaag dan toch langskomen.

Conclusie van de huisarts i.o.: kwetsbare/broze huid in mijn neus i.c.m. aderen dicht onder de huid, waardoor ik snel bloedneuzen krijg. Gezien er op dat exacte moment niets bloedde kon ze ook niets dichtbranden zei ze. Advies: voorzichtig in gaan smeren met vaseline ter voorkominh van neusbloedingen door droge lucht binnen.

Nu ben ik daar vanochtend direct mee begonnen, maar had ik zojuist bloedneus nummer 4 vandaag. Ze komen ook echt op de meest random momenten (midden in de nacht bijv., gelukkig word ik altijd direct wakker op het moment dat het begint te lopen, tijdens het werk (kantoorbaan) en zojuist tijdens het sporten).

Mijn vraag: zijn er mensen die hier ook mee kampen en wat is jullie gouden tip (als die er is)?

jeetje77

Re: Bloedneuzen en nog eens bloedneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:22

Geen gouden tip. Wel herkenning. Ook al jaren last van

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:23

Vaseline in je neus?

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 22:24

Iris82 schreef:
Vaseline in je neus?

Jep! Dat was het advies

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:28

Mijn broer, die had ze standaard elke ochtend bij het tanden poetsen.

Uiteindelijk zijn beide neusgaten gebrand en heb ik nooit meer vernomen dat hij er last van heeft gehad.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:29

Hier ook last maar dat hebben ze in het ziekenhuis gewoon dicht kunnen branden hoor. Misschien kan je huisarts het niet maar dat moet het ziekenhuis wel voor je kunnen regelen. Ben tot op de de dag van vandaag blij want ik had ze ook om de haverklap.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:35

Ja! Ik heb een gouden tip. Gebruik een luchtbevochtiger, bijvoorbeeld van Medisana. Werkt als een tierelier!

Edit: een fijne creme is Nisita, is in principe vaseline maar de vorm van het product laat het makkelijker aanbrengen.
Laatst bijgewerkt door Eapy op 10-03-21 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:36

Mijn vader heeft dit vroeger als kind gehad en zelfs voor in het ziekenhuis gelegen. Bij hem hebben ze inderdaad ook dicht gebrand.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:38

Bij mijn moeder ook dichtgebrand. Ze heeft er nooit meer last van gehad.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 22:40

Hmm als ik dit zo lees hoeft het dus niet op het moment zelf te bloeden om dicht te branden?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:42

mijn man had er ook heel lang last van, huisarts wou er eerst niks aan doen.
Op een gegeven moment toch weer afspraak gemaakt en toen dichtgebrand. Nooit meer last gehad.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:46

Bij mij hebben ze het ook dicht gebrand en daar hoefde het niet voor te bloede op dat moment.

Ik werd s'nachts steeds wakker in een plas bloed.

Heb van de ha toen een doorverwijzing gehad naar de kno - arts.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 22:50

dravergekkie schreef:
Bij mij hebben ze het ook dicht gebrand en daar hoefde het niet voor te bloede op dat moment.

Ik werd s'nachts steeds wakker in een plas bloed.

Heb van de ha toen een doorverwijzing gehad naar de kno - arts.

Pohh dat lijkt me heel naar!
Ik heb gelukkig op de een of andere manier een directe trigger dat ik meteen wakker word. Heb altijd wattenschijfjes op mijn nachtkastje liggen dus dan prop ik er daar altijd direct eentje van in om te voorkomen dat het een bloedbad wordt.

Heb nog wel de afspraak staan dat als het met dat vaseline smeren niet snel beter wordt dat ik dan over 2 weken weer terug mag komen. Mocht dat zo zijn dan ga ik denk ik toch inderdaad om die doorverwijzing vragen voor dichtbranden als ik jullie ervaringen zo hoor.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:52

Heeft de huisarts je bloeddruk opgenomen? Ik weet dat mijn zus het zeer regelmatig had voordat ze aan de bloeddrukverlagers zat en daarna niet meer. Uiteraard zijn er veel meer mogelijke redenen maar zou daar als arts dus wel naar gekeken hebben.

Horizonnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:56

Hier ook heel veel herkenning! Heel vervelend maar ik heb ook nog geen gouden tip, behalve altijd zakdoekjes bij je hebben! :S

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:58

Erg herkenbaar, ik heb in slechte periodes ook meermaal daags bloedneuzen en in de nacht ook ( lijkt erger te zijn rond menstruatie). Bij mij een aantal jaar terug dicht gebrand bij KNO, heeft niet echt geholpen. Ik heb niet echt tips.. is behoorlijk onhandig al die bloedneuzen dus lees mee.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 23:06

Mijn broer had dit ook heel extreem, is dicht gebrand en nooit meer last van gehad. Hij heeft nooit vaseline gebruikt

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 23:09

Een vriendin van me had vroeger vaak een bloedneus. Ik herinner me haar verslag toen er door de (KNO?)arts naar gekeken was nog en vooral die ene uitspraak die hij had gedaan: "Jeetje, wat een grote ader zit daar, zo'n grote ader heb ik nog niet eerder gezien". Na dichtbranden van die blijkbaar hele grote ader heeft ze nooit meer een bloedneus gehad.

beline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 23:12

Ik en mijn vader en ook mijn zoon hebben een soort van allergie voor gewone melk.
Heftige bloedneuzen en lang.
Geen melk = geen bloedneuzen meer.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 23:15

De broer van mijn moeder heeft het op het moment heel erg, maar die is er zelfs licht van in zijn hoofd door het vele bloedverlies. Loop op het moment bij de huisarts en ziekenhuis ervoor hij moet zijn neus ook met vaseline insmeren (maar een klein beetje erg eigenwijs).

Ik heb er soms ook last van, maar gelukkig nog weinig. Enige wat ik heb dat als ik krijg dat het een volledig bloedbad word wegens andere medicatie.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 23:19

Gewoon verwijzing naar KNO-arts. Hoeft echt niet te bloeden om het dicht te branden.
Je krijgt een neusspray om je neus te verdoven, dus je voelt er verder niets van. Hooguit ruik je een beetje een brandlucht alsof je spiesje op de BBQ ligt te verbranden :+

Bloeddruk idd wel nog even laten checken als dat niet gebeurd is, had een collega met niet te stoppen bloedneuzen waarbij dat kwam door idioot hoge bloeddruk. Als jouw bloedneuzen wel simpel te stoppen zijn zal het echter vermoedelijk geen hoge bloeddruk zijn waardoor ze ontstaan.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 23:25

Ik had altijd als kind veel bloedneuzen, en op een periode 4 jaar geleden elke dag weer raak. Tijdens het tanden poetsen, in de douche, gewoon op de bank. Elke keer 't zelfde neusgat en het bleef ook rustig 15-20 minuten lopen. Ben toen naar 't zkh geweest, aders te dicht onder de huid en ze hebben het direct dicht gebrand. Dat is echt even naar (ondanks verdoving toch best gevoelig en de geur van vuur in je neus is best 'eng') maar sindsdien nooit meer een bloedneus gehad geloof ik, en anders 1-2 keer. Zo'n opluchting! Het hoeft inderdaad niet op dat moment te bloeden om dicht te branden.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 23:49

Dank voor alle ervaringen :)

Bloeddruk heeft ze niet opgemeten. Hoge bloeddruk zit wel in de familie. Had hem zelf nog niet daaraan gelinkt eigenlijk omdat ik juist jarenlang een te lage bloeddruk heb gehad. Maar ben inmiddels wat jaartjes ouder en een vrij stressvolle baan, dus dat zou er misschien mee te maken kunnen hebben?

Verbrande spiesjes op de bbq in je neus :')

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 00:13

Eapy schreef:
Ja! Ik heb een gouden tip. Gebruik een luchtbevochtiger, bijvoorbeeld van Medisana. Werkt als een tierelier!

Dit helpt ook voor mijn peuter die anders meerdere nachten per week een bloedneus heeft. Ding was weekje kapot (nieuwe gekregen) en prompt begon het weer.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 00:27

Heb ook bloedneuzen en heb 't een keer dicht laten branden. Resultaat: er is inmiddels een gat ontstaan in mijn tussenschot en ik heb nog steeds vaak bloedneuzen. Enige wat helpt is een vette zalf smeren.