Zwanger (geweest) en overgewicht.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jintexx

Zwanger (geweest) en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 21:52

Hallo,

De titel zegt al een beetje de inhoud van het topic.

Je hoort veel dingen die verbonden zijn aan het zwanger worden, zijn of geweest wanneer er overgewicht in het spel is.

Ik wil graag met behulp dat dit topic meer verhalen horen over dames die zwanger willen worden, zijn of bevallen zijn terwijl ze overgewicht hebben.

Zelf hebben wij een kinderwens en heb ik zelf overgewicht.
Hierdoor ga je toch goed nadenken.

Heb je tips of tops geef deze aan om elkaar te helpen!

Groetjes!

xMarieke

Re: Zwanger (geweest) en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 09:27

Wat bedoel je precies met overgewicht? Mijn bmi was 25.nogwat alle keren dat ik zwanger werd. Behalve die 2x toen het 24.nogwat was toen kreeg ik een miskraam.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 09:43

Ik heb echt heel erg overgewicht gehad

Ondanks dat bij de eerste poging zwanger, en nooit maar dan ook nooit problemen gehad op bekkenklachten na. Geen vocht, geen suiker, geen hoge bloeddruk. Maar 7 kilo aangekomen in zwangerschapstijd. Moest wel verplicht in het ziekenhuis bevallen ivm bmi.

Inmiddels héél veel afgevallen en nu ruim 37 weken van nummer twee.

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-21 16:54

Als idee van overgewicht bij +30.
Maar lager mag ook.

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 17:01

Hier overgewicht en PCOS. Eerste keer duurde het lang voordat ik zwanger werd en tegen de tijd dat ik onderzocht werd in het ziekenhuis ben ik toch natuurlijk zwanger geworden. Toen een BMI van 34.
Prima zwangerschap gehad en geen bijzonderheden.
Na mijn zwangerschap was ik al snel de zwangerschapskilo's kwijt en daarna nog 12 kilo extra afgevallen. Inmiddels (10 maanden na mijn bevalling) na 1 ronde zwanger van de 2e. Nu met een BMI van 31 en 13 weken onderweg.
Tijdens de zwangerschap wel meer controle op suiker (onder andere een OGTT) maar ik heb niet echt op mijn eten gelet. Ik ben de eerste keer rond de 15 kilo aangekomen denk ik.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat mijn vet zich met name rond mijn benen en billen heeft gevestigd, dat scheelt ook voor je gezondheid.

PeeltjE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 17:28

Hier ook behoorlijk overgewicht tijdens mijn beide zwangerschappen (altijd al overgewicht gehad overigens, van kind af aan). Bmi was ruim 35+. Beide keren bij de eerste poging zwanger, helemaal in het begin wel 1 miskraam gehad, dit kan altijd gebeuren natuurlijk. Verder geen problemen tijdens de zwangerschappen. Moest wel verplicht onder controle in het ziekenhuis en dus ook bevallen in het ziekenhuis ivm BMI. Suiker werd een paar keer extra gecontroleerd ivm meer risico daarop. Klein voordeeltje van het ziekenhuis vond ik wel dat ze echt élke controle even een echo maakten, ik heb me een lading foto’s :+ Weet natuurlijk niet of dat overal zo is, haha. Gelukkig nooit complicaties gehad, beide keren dmv keizersnede bevallen (ivm stuitligging) en was zo weer op de been, geen centje pijn. Destijds werd mij door de diëtiste van het ziekenhuis aangeraden om mijn ‘gezin compleet te maken’ en daarna een gastric bypass te overwegen. Dit heb ik inderdaad gedaan en ben inmiddels heel veel afgevallen. :j

Er heeft overigens nooit een gyneacoloog ‘vervelend’ gedaan over het feit dat ik overgewicht had, iedereen was altijd heel lief. Zelfs toen ik eigenlijk veel te vroeg na m’n eerste keizersnede weer zwanger bleek O:)

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 17:37

Ik meld me! Had bij zwanger worden een BMI van 34/35. Ik werd spontaan zwanger, maar was erg bang dat het niet zou lukken door mijn gewicht. Dat het wel was, was een enorme verrassing. We waren er op dat moment ook niet heel erg mee bezig. Ik zat wel onder de categorie "medisch door overgewicht" en heb gewoon bij de verloskundige gelopen. Maar door mijn gewicht wel bevallen in het ziekenhuis, wat ik zelf ook graag wilde en achteraf maar goed was. Moest op de OK worden gehecht :=
Wel extra groeiecho's gehad, suikertest en die dingen, maar ik heb daar gelukkig geen last van gehad. Bloeddruk ook altijd keurig.
Flinke BI gehad en nog last van, dus nu wel aan het afvallen. Dat wilde ik al, maar heeft even op pauze gestaan. Dochter is nu 1 trouwens :)

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-21 18:16

Fijn dat er ook echt positieve verhalen tussen zitten!

Ik zie vaak alleen de donkere wolken, dus dit maakt het voor mij wel iets geruster.
Ben nu met mijn eerste cyclus bezig na het stoppen van de pil. Dus gaan zien wanneer het ons gaat lukken.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 18:20

Het kan echt, al ben ik het natuurlijk ook wel eens met de mensen die zeggen dat de risico's wat kleiner zijn als je minder zwaar bent. Maar soms gebeuren dingen zoals ze gebeuren en heb je op de factor gewicht even wat minder invloed.
Het enige wat ik jammer vond, is dat het lang duurde voor ik echt een mooie ronde buik kreeg. Ik heb van mezelf een soort B-vorm buik en heb echt heeeel lang geen mooi bolletje gehad. Uiteindelijk kwam het wel redelijk, maar echt mooi strak rond is hij nooit geweest. Maar dat is natuurlijk bijzaak, als dat kleintje maar gezond is <3

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-21 18:57

Ik ben het er zeker mee eens dat een lager gewicht altijd beter is. Niet alleen voor een zwangerschap.

Maar zoals we allemaal wel weten is het heel lastig om op een gezonde manier af te vallen en een gezonder gewicht te behalen.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 19:03

Jintexx schreef:
Ik ben het er zeker mee eens dat een lager gewicht altijd beter is. Niet alleen voor een zwangerschap.

Maar zoals we allemaal wel weten is het heel lastig om op een gezonde manier af te vallen en een gezonder gewicht te behalen.

Helemaal mee eens! Afvallen, en veel afvallen, is echt een enorme opgave. Dat doe je niet zomaar.
Hopelijk voor iedereen die hier zwaarder is en zwanger is of zwanger wil worden lukt het vlot en hebben jullie geen last van je gewicht. Het kan echt!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 19:31

Ik was ook flink te zwaar toen ik zwanger werd. Was in 1x raak dus dat ging al goed.
Heb wel last gehad van bekkeninstabiliteit, maar dat had bij een zwangerschap op normaal gewicht ook gekund.

Bij overgewicht moet je wel een suikertest doen tijdens je zwangerschap. Hier kwam bij mij toen wel een verhoogd risico uit en daardoor onwijs goed op mijn eten gelet gedurende de zwangerschap en ik was na de bevalling lichter dan toen ik zwanger werd. Mijn tip is dan ook wel dan ongeacht of je nou een medische reden hebt of niet, let echt goed op je eten en geef niet te snel toe aan eetbuien, puur omdat je zwanger bent.

Wescha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 19:39

Ik heb ook overgewicht en twee kinderen rijker.
De eerste keer was ik binnen een half jaar zwanger, de tweede keer heeft het bijna twee jaar geduurd.

Mijn zus, zelfde leeftijd, meer overgewicht. Heeft 6 jaar geduurd Voordat ze zwanger was. Een tweede is nooit gelukt.

Zelf stond in niet onder extra onder controle. Wel bekkenklachten gehad.

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 19:47

Ik ben het er mee eens dat veel afvallen echt een opgave is maar kan ook beamen dat afvallen heel goed kan zijn bij vruchtbaarheidsproblemen (natuurlijk ook afhankelijk van de oorzaak, ik wil niet zeggen dat afvallen altijd de oplossing of gewicht de oorzaak is!!). Proberen af te vallen en zwanger te worden gaan hier prima samen en ik krijg ook een betere cyclus als ik onder een bepaald gewicht zit.

Voor mij was de geboorte van mijn dochter echt de grootste motivatie ooit om de strijd tegen de kilo's aan te gaan, ze zijn het echt waard! <3

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 19:53

Hier was ik bij de eerste 114 kg en tijdens de zwangerschap 6,8 kg aangekomen. Moest vanwege hoge bmi wel verplicht in het ziekenhuis bevallen maar we wilde dit sowieso al. Verder een ongecompliceerde zwangerschap gehad.

Inmiddels 20 kg lichter en nu pril zwanger van nr 2. Hopen op net zo een ongecompliceerde zwangerschap als bij nr 1.

Beide zwangerschappen geen moeite om zwanger te raken. 1e gepland en 2 cyclus was het zover. 2e niet gepland en door de pil heen. Niet dat deze minder gewenst is, alleen een paar maandjes eerder dan wij gepland hadden.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 19:56

Gamova schreef:
Voor mij was de geboorte van mijn dochter echt de grootste motivatie ooit om de strijd tegen de kilo's aan te gaan, ze zijn het echt waard! <3

Precies dat laatste heeft mij ook overtuigd om eens echt de strijd aan te gaan met de kilo’s. Was 20kg lichter en wilde nog verder, maar nu ik weer zwanger ben stel ik dat even uit. Komt straks na de bevalling weer.

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-21 20:19

liedjuh2 schreef:
Gamova schreef:

Precies dat laatste heeft mij ook overtuigd om eens echt de strijd aan te gaan met de kilo’s. Was 20kg lichter en wilde nog verder, maar nu ik weer zwanger ben stel ik dat even uit. Komt straks na de bevalling weer.

Fijn om dit ook te lezen!
Zoals ik mijzelf ken ga ik hier ook zeker nog meer motivatie uit halen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 20:24

Ik ben beide keren vrij vlot zwanger geraakt en heb twee prima natuurlijke bevallingen gehad :)
Wel op moeten komen voor mijn rechten ten opzichte van protocollen maar dat was prima te doen hoor

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 20:40

Ik kan idd ook beamen dat afvallen voor je kindje echt wel een goeie stimulans is :j en heel stom, maar in mijn geval nu ze er is kan ik het beter dan toen ik zwanger wilde worden.

Gefeliciteerd Liedjuh! *\o/*

AnoukS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 20:46

Ik zal me ook even melden.
Ik heb ook overgewicht, ben op dit moment 24 weken zwanger van ons eerste kindje. Héél snel zwanger geraakt, wat ik niet had verwacht, omdat iedereen idd blijft aangeven: pas op, door overgewicht is het moeilijker.

Ik ga bevallen in het ziekenhuis, ben medisch, mede door het gewicht. Ik heb de eerste afspraken in ziekenhuis als behoorlijk vervelend ervaren, maar zijn echt net ff verloskundigen geweest die mij echt als nummer zagen, niet als mens. Hebben mij echt het gevoel gegeven dat ik de kleine al met 1-0 achter op de wereld zet, vanwege de risico's die ik neem door met overgewicht zwanger te zijn Gelukkig daarna enorm gerustgesteld door fijne gynaecoloog en verloskundige.

Vooralsnog mooie bloeddruk, geen indicatoren dat mijn overgewicht een negatief effect heeft op de kleine. Moet wel de suikertest doen, en dan bevallen in het ziekenhuis. Maar sta ingeschaald op het 'gewone zorgpad', zoals ze dat noemen hier, dus nog geen rode vlaggen.

Keet schreef:
Ik ben beide keren vrij vlot zwanger geraakt en heb twee prima natuurlijke bevallingen gehad :)
Wel op moeten komen voor mijn rechten ten opzichte van protocollen maar dat was prima te doen hoor

Heb je een voorbeeld waar je tegenaan bent gelopen?
Ik kreeg bij mijn eerste afspraak dus idd al een aantal dingen te horen van:
Dit kan niet, dit mag niet, dit gaat niet gebeuren.. alleen vanwege protocollen. Langzamerhand bezig met mijn bevalplan, en wil tóch graag een aantal dingen 'aanvechten'. Dus benieuwd naar jouw ervaring.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 21:09

Butterfly schreef:
Ik kan idd ook beamen dat afvallen voor je kindje echt wel een goeie stimulans is :j en heel stom, maar in mijn geval nu ze er is kan ik het beter dan toen ik zwanger wilde worden.

Gefeliciteerd Liedjuh! *\o/*

Dankje!

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 21:11

Even voor mijn jdee: vanaf welk gewicht ben je medisch? Althans qua BMI?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 21:13

Ze wilden mij direct overdragen aan het ziekenhuis. Want dat was protocol.
Nee dus, dat weiger ik. Ik heb verder geen gezondheidsklachten dus dat vind ik onzinnig. Wel suikertest gehad, dat vond ik prima.
Grote kindjes dus keizersnede. Echt niet! Grootbkindje dus eerder inleiden. No way!

Mocht je twijfelen over je rechten, neem dan contact op met de stichting geboortebeweging. Zij zijn altijd bereid om te sparren en weten veel over de rechten! van een zwangere vrouw

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-21 21:16

Romeo2007 schreef:
Even voor mijn jdee: vanaf welk gewicht ben je medisch? Althans qua BMI?

Gezond BMI is tussen de 18,5 en 25.

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 21:22

Met mijn 34 was ik niet medisch. Hangt natuurlijk ook van eventuele onderliggende risico's en aanwezige klachten af. Je spreekt officieel volgens mij van overgewicht boven de 25 en obesitas boven de 30.