Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
secricible schreef:Of je wel of niet verzekerd bent in je land van herkomst, staat volledig los van of je iets vergoed krijgt via je EHIC. Dat zijn verdragen die op EU-niveau geregeld zijn.ista schreef:Tsja....even heel hard: dit is het risico van niet verzekerd zijn...
Heeft hij een EHIC-kaart? Daarmee kan het ziekenhuis de kosten op een eventuele buitenlandse verzekeraar verhalen.
Maar er is dus ook geen buitenlandse verzekeraar.
ista schreef:Hij is niet ingeschreven in Nederland, dus die boete is niet aan de orde.Zorgverlener kan sowieso de rekening indienen bij het CAK. Misschien is dat een optie om te overleggen met het ziekenhuis?
Daarnaast alsnog als de wiedeweerga de verzekering regelen. Als onverzekerde maak je namens ook nog kans op een boete van rond de €500,- als je je niet op tijd laat verzekeren.
Mkango schreef:ista schreef:Hij is niet ingeschreven in Nederland, dus die boete is niet aan de orde.Zorgverlener kan sowieso de rekening indienen bij het CAK. Misschien is dat een optie om te overleggen met het ziekenhuis?
Daarnaast alsnog als de wiedeweerga de verzekering regelen. Als onverzekerde maak je namens ook nog kans op een boete van rond de €500,- als je je niet op tijd laat verzekeren.
Citaat:Start verplichte verzekering
U bent verplicht verzekerd vanaf de dag dat u in Nederland komt wonen en zich inschrijft bij een Nederlandse gemeente. Of bij een Nederlandse werkgever begint te werken. Vanaf die dag krijgt u ook zorg uit het basispakket vergoed. Ook als u nog geen zorgverzekering heeft afgesloten. U heeft 4 maanden de tijd om een zorgverzekering af te sluiten.
U bent over die periode dus ook premie verschuldigd. Die betaalt u achteraf, zodra u binnen de termijn van 4 maanden een zorgverzekering afsluit.
Lalidan schreef:Zolang het enkel haar vriend is en niet haar geregistreerd partner, man oid én hij ook nog niet bij haar op het adres ingeschreven staat, gaat haar zorgverzekering weinig voor ze doen vrees ik. Dus ook ik zou eerst contact met het consulaat zoeken.
secricible schreef:Dat ben je ook pas als je een Nederlands paspoort hebt. Inschrijving maakt je niet meteen Nederlands staatsburger, je bent dan "slechts" ingezetene.Maar hij heeft zich dus nog niet ingeschreven... dus dan zou hij nog geen nederlands burger zijn en lijkt het me idd het meest realistisch dat hij kan terugvallen op regelingen als roemeens burger...
tita schreef:Voordat iemand gaat emigreren zorg je dat je het een en ander weet en verzekerd is
Erg zuur voor jou hopelijk is het blijvende echte liefde anders zit je dadelijk met boel schuld ook
Cayenne schreef:Pfoe, dat zal anders inclusief operatie wel een giga rekening worden
Ik hoop dat er iets mogelijk is qua regelen. Heeft hij een spaarpotje voor noodgevallen?