Mag ik hiervoor van en naar België? (Corona)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

welshfan97

Mag ik hiervoor van en naar België? (Corona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 08:39

Beste bokkers,
Ik vraag me iets af en weet ook niet zo goed waar ik de juiste info kan vinden, misschien kunnen jullie me helpen.

Ik ben bezig met mijn coschappen (stages van de opleiding geneeskunde) en heb vanaf aankomende week een aantal weken vakantie. In die tijd zou ik gaan werken/stage lopen samen met mijn paard op een stal in België. Echter moet ik 1 keer per week naar huis voor mijn tweede paard en 1 keer per week naar huis voor mijn baantje in de supermarkt (essentieel beroep in deze tijden). Maar ik vroeg me af, mag dit wel? Ik heb er eerder ook niet bij stil gestaan dat de grens een probleem kan zijn, heel eerlijk voelde het ook nooit als grens, als bewoner van het grensgebied ga ik namelijk best vaak naar België. Zo bleek ook dat ik een verklaring nodig heb om daar te mogen tanken, iets wat ik nog regelmatig zonder verklaring deed omdat ik het niet wist. Vandaar dat ik het nu wel zeker wil weten of het mag en wat ik dan moet regelen.
Ik ga naar een stal in Wallonië, ik spreek geen frans dus wil graag vooraf alles in het frans op papier hebben staan voor het geval ik staande zou worden gehouden.

Is er iemand die het antwoord weet op het bovenstaande? Alvast heel erg bedankt!

Ohja dat dit soort activiteiten niet worden aangeraden in corona-tijd klopt. Echter merk ik aan mezelf ik het nodig heb om even iets anders te doen, ik heb al een jaar lang alleen stage gelopen in ziekenhuizen en alle vrije dagen gewerkt in de supermarkt. Daarnaast staan mijn paarden normaal op een grote drukke pensionstal, de stal waar ik stage ga lopen is rustiger en met een klein vast team waardoor ik minder contactmomenten dan normaal heb. Ik kan me voorstellen dat sommige dit dubieus vinden, toch wil ik kijken of het mogelijk is.

mag

Re: Mag ik hiervoor van en naar België? (Corona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 08:54

Woon werk verkeer mag wel, je moet dan een verklaring van je werkgever hebben.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 08:55

Je moet in ieder geval een verklaring op eer hebben. https://www.info-coronavirus.be/nl/
Handig is om daarnaast je werkgeversverklaring of afspraken rond stage mee te nemen.

Voor werk, opleiding en verzorgen van dieren en mantelzorg mag je de grens over.
Aangezien dat is wat je gaat doen, is het toegestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 09:38

Voor België geldt dat je niet meer naar het buitenland mag als het niet essentieel is. Is de stage hier in kader van je opleiding voor je latere beroep? Zo ja, dan is het essentieel en anders niet en heb je dus geen geldige reden om de grens over te komen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 09:41

beide paarden meenemen en baan in supermarkt proberen onbetaald verlof voor deze periode

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 09:49

Als de stage niet (werk) opleiding gerelateerd is is het niet essentieel. Het is een paarden stage als ik het goed snap? Dat is dus hobby aangezien jou studie medisch gerelateerd is. Dus nee, je mag de grens niet over. Ook al heb je er zo een nood aan. Denk dat de meesten dat wel hebben hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 09:54

"Vanaf wanneer mogen toeristen terug van en naar België reizen?
Vanaf woensdag 27 januari tot 1 maart komt er een verbod op reizen met een recreatief-toeristisch karakter, zowel vanuit België als naar België.

Dit (in)reisverbod geldt dus niet voor reizen in het kader van:

dwingende gezinsredenen (bijvoorbeeld co-ouderschap);
bezoek aan partner binnen een duurzame relatie;
begrafenissen en huwelijken van verwanten;
studies en stages;
medische redenen;
grensarbeid en andere professionele redenen.
Ook voor inwoners van grensregio’s geldt een uitzondering. Zij mogen nog steeds de grens over voor dagdagelijkse activiteiten.

Al wie toch naar het buitenland reist moet een verklaring op eer kunnen voorleggen.

Vanaf maandag 25 januari moeten reizigers die ons land binnenkomen uit het Verenigd Koninkrijk, Zuid-Afrika en Zuid-Amerika (bv. omwille van professionele redenen) tien dagen verplicht in quarantaine. Zij moeten ook een negatieve PCR-test afleggen op dag 1 en 7 van hun verblijf hier. Ook andere reizigers (niet-residenten) die vanuit het buitenland naar België reizen, moeten voortaan zowel voor hun vertrek, als bij aankomst in ons land een negatieve test afleggen.

Recreatieve-toeristische reizen binnen de eigen landsgrenzen zijn wel nog steeds toegelaten."

Dit zijn de regels die gelden, komt van de website van de overheid. Dus, zoals reeds eerder gezegd, het mag alleen als het past in kader van je opleiding voor je toekomstige beroep.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 09:58

Je mag als grensbewoner ook de grens over als dat wat je gaat doen aan beide kanten van de grens mag en tot je
Nergens staat gespecificeerd hoeveel dorpen/gemeentes/km afstand je nog grens bewoner bent.

Net zoals nergens te vinden is vanaf welke leeftijd een kind een eigen verklaring op eer moet hebben.

Op info-coronavirus.Be staat als toegestaan: “reizen die studie gerelateerd zijn”. Nergens de verplichting dat je van die studie je beroep moet maken.

Ik begrijp je verwarring en als er al gecontroleerd wordt, ligt het ook nog aan de uitleg van degene die je controleert.

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 10:12

Het allerbelangrijkste is dat je een verklaring van eer bij je hebt. Ik woon in het grensgebied en ga regelmatig (ook voor boodschappen) heen en weer en dat is geen probleem. Er worden regelmatig grenscontroles gehouden en wanneer je geen verklaring van eer hebt wordt je teruggestuurd, krijg je een waarschuwing of een boete. Ze stellen verder geen vragen over wat je hebt ingevuld op je verklaring van eer, als je hem maar bij je hebt.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 10:14

Bloemetje75 schreef:
Je mag als grensbewoner ook de grens over als dat wat je gaat doen aan beide kanten van de grens mag en tot je
Nergens staat gespecificeerd hoeveel dorpen/gemeentes/km afstand je nog grens bewoner bent.

Ik he hier ergens iets over gelezen maar kan het zo snel niet terug vinden.

Van wat ik begreep ging het bij grens bewoners over bv school of sport van kinderen over de grens of supermarkt. Je moest dit dan wel kunnen bewijzen volgensmij. Het lijkt mij dat het dan echt om een vrij klein gebied rondom de grens gaat.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 10:18

Kort gezegd je mag niet op vakantie, maar wel over de grens voor werk of studie.
En in het lang gezegd : http://www.ejustice.just.fgov.be/mopdf/2021/01/26_3.pdf
Dus als je een geldig arbeidscontract hebt of een stagecontract vanuit een erkend opleidingscentrum denk ik wel dat jij over de grens mag. Verklaring op eer + kopie van contracten zou voldoende moeten zijn.
Minder duidelijk is of je wel of niet in quarantaine moet en moet testen.
Elke Belg die terugkomt na meer dan 48h in het buitenland moet 10 dagen in quarantaine en op dag 1 en 7 testen. Geen idee hoe dat voor jou als Nederlandse is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 10:19

Bloemetje75 schreef:

Net zoals nergens te vinden is vanaf welke leeftijd een kind een eigen verklaring op eer moet hebben.

Op info-coronavirus.Be staat als toegestaan: “reizen die studie gerelateerd zijn”. Nergens de verplichting dat je van die studie je beroep moet maken.

Ik begrijp je verwarring en als er al gecontroleerd wordt, ligt het ook nog aan de uitleg van degene die je controleert.

Dit is echt weer de mazen van het net zoeken :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 10:21

petra8 schreef:
Het allerbelangrijkste is dat je een verklaring van eer bij je hebt. Ik woon in het grensgebied en ga regelmatig (ook voor boodschappen) heen en weer en dat is geen probleem. Er worden regelmatig grenscontroles gehouden en wanneer je geen verklaring van eer hebt wordt je teruggestuurd, krijg je een waarschuwing of een boete. Ze stellen verder geen vragen over wat je hebt ingevuld op je verklaring van eer, als je hem maar bij je hebt.

In de media hebben ze duidelijk gezegd dat grensbewoners enkel naar hun vaste supermarkt of bakker mogen gaan en niet dat ze zomaar naar eender waar mogen rijden. En met studie of stage weet ieder fatsoenlijk mens dat men daarmee bedoeld dat het gaat over studie of stage passend in je reguliere opleiding.

Hou toch op met regels naar je hand te willen zetten. Het is dankzij dit soort denken, dat het virus vrij spel blijft hebben. TS doet een medische opleiding, niet iets in de paardensector. Deze stage is puur hobby gericht en dus niet essentieel.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 10:40

Moestuin schreef:
Bloemetje75 schreef:

Dit is echt weer de mazen van het net zoeken :n

Nee moestuin, dat is de dagelijkse realiteit als grensbewoner...

Er is gewoon heel veel onduidelijk en onlogisch!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 10:43

Het is toch gewoon werk/stage? Daar zitten verder echt geen nadere voorwaarden aan, dus dat mag gewoon. En ja, dan mag je ook gewoon naar huis tussendoor. Dus, die verklaring invullen en klaar.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 10:53

Ik snap heel goed dat je als je het afgelopen jaar co-schappen in het ziekenhuis gedraaid hebt toe bent aan deze "stage" op een stal.
Zolang je een stageovereenkomst hebt lijkt dit me ook geen probleem met de regels.

Concreet antwoord op je vragen heb in niet. Is het niet mogelijk om je 2e paard mee te nemen en die paar dagen niet te werken?

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 11:22

Dankjewel allemaal voor zoveel reacties!

Het is helaas niet mogelijk het tweede paard mee te nemen omdat andere werknemers/stagiares ook maar 1 paard mee mogen nemen dus daar heb ik begrip voor.

Daarnaast klopt het dat ik grensbewoner ben (ik woon letterlijk 200 meter van de grens dus dat valt wel onder grensgebied), maar de stal valt niet onder grensgebied van Nederland (75km België) in.

Ik snap dat iedereen toe is aan iets anders dan corona. Ik vind de situatie lastig omdat ik een NOS-NSF status zou krijgen waardoor het onder topsport valt, helaas ging dat door corona niet door. Anders had het nu wel gemogen want reizen voor topsport mag wel. Daarnaast ben ik door corona mijn paard waarmee ik dat zou gaan doen kwijt geraakt, ik reed deze namelijk voor eigenaren en we hadden afspraken over tot wanneer dit paard mocht blijven, maar door corona hebben zij besloten hem terug te halen.
De stage in de paarden valt niet onder mijn studie dat klopt. Wellicht mag ik dat niet zo op het internet zetten, maar ik heb helaas de pech dat ik met een goed stel hersenen en zonder ouders met een hele dikke portemonnee (ik heb niks te klagen hoor) ben geboren. Een financieel zekere toekomst in de paardensport is voor mij dus niet realistisch vandaar dat ik een andere studie doe (die ook heel gaaf is hoor). Dat maakt niet dat ik minder fanatiek en serieus ben in de sport. Maar ik begrijp ook dat er qua regels ergens een grens moet worden getrokken.

Ik ga de stal eens vragen of zij een werkgeversverklaring kunnen maken, of dat dat bij zo'n korte periode niet kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:40

Ik snap jou TS maar ik vind dit echt super teleurstellend om te lezen. Hier is de slogan in België: Samen erdoor. Maar dergelijke actie's vind ik echt niet samen. Dat iedereen eens blijft waar die hoort te blijven. Die stage kan volgend jaar ook nog. Spijtig dat je een paard bent verloren door corona, iedereen verliest. En aan diegene die gaan zeggen dat reizen niet het probleem is: De eilanden die geen reizigers binnen laten of enkel met 2 weken quarantaine zijn corona vrij op hier en daar eens een enkeling. Het komt echt wel door de vrije grenzen en het grotere verloop van mensen dat wij er mee blijven zitten.

Ik ben zo blij dat de grenzen eindelijk terug toe zijn, maar dan blijven mensen uitzonderingen zoeken... Het mag niet, punt uit. Probeer het dan ook gewoon niet geregeld te krijgen op 1 of andere manier.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:43

Als zij er niet gaat werken, dan toch iemand anders. Het werk moet toch gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:06

Maar het is geen werk, het is een rijtechnische stage, waarvoor zij betaald. Want gratis zal dit wel niet zijn. Ik snap het echt niet dat mensen maar uitzonderingen blijven zoeken. Ik ontstip hier want ik heb het echt gigantisch moeilijk met het feit dat sommigen maar uitzonderingen blijven zoeken terwijl de rest, waaronder ik! ons strak aan de regels houden. Hier kan ik geen begrip/noch respect voor opbrengen.

Noem het wat je wil, kader het in zoals je het wilt, het is een rijtechnische stage en dus hobby. Als TS loon marktcomform uitbetaald krijgt, dan is het iets anders. Maar dat zal wel niet, anders was deze vraag hier ook niet geweest.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:19

Moestuin, waar staat dat TS betaald voor haar stage?

Weet je, je kunt er heel boos over doen. Wij houden ons ook aan de regels maar het is van de zotte vaak!

We wonen al van voor de invoer van de euro in België dus ik koos voor 2x belasting aangifte en 2 portemonnees.
Mijn 14 jarige zoon gaat in Nl naar school dus heeft thuis onderwijs want middelbare scholen zijn dicht. Hij mag wel de grens over voor het geven van training aan een groepje 8 jarigen veldhockeyers (krijgt hij voor betaald dus bijbaantje), als het groepje wat hij training geeft, tijdens de training wedstrijd doet tegen leeftijdsgenootjes van diezelfde club als onderdeel van de training, mag hij dat begeleiden (en fluiten). Als hij op zaterdag diezelfde wedstrijd zou fluiten en hij krijgt niet betaald mag het niet. Krijgt hij 2€ voor die wedstrijd op zaterdag te fluiten, dan mag hij precies het zelfde wel doen want hij krijgt betaald.....

TS zou een topsportstatus hebben als er geen corona was... En wie weet krijgt ze die topsportstatus volgend jaar wel als ze nu die stage doet en niet als ze die stage niet doet.... Het is dus iets meer dan gewoon hobby.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:24

Ze noemt het gewoon werken/stage, en dat mag. Zonder voorwaarden. Is geen gek iets en ook geen uitzondering.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:26

Ja met verklaring op eer. Niet te moeilijk denken. Ik moet dagelijks de grens over met deze redenen. Wanneer je gewoon je zaakjes op orde hebt is het geen probleem

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:35

Tsja, ik had het ook echt nodig om naar Nederland te komen om afscheid te nemen van oma en haar begrafenis te kunnen bijwonen, en gezien de regels was het ook mogelijk, maar ik neem mn verantwoording en heb dit dus moeten missen.

Een stage die onderdeel van een studie is, wat je dus later werk op gaat leveren, is wat anders dan een stage die je doet omdat je graag een betere amazone wil worden. Gewoon laten gaan en volgend jaar nog eens proberen. Als iedereen nou die verantwoording neemt ipv steeds dat grijze gebied in te willen, dan zijn we veel sneller van dit gedoe af...

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:42

Studie / stage / werk mag toch gewoon?