Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
belle_boef schreef:En stel dat er dan alsnog weer ASS uit komt dan goed om uitleg vragen waar ze dat bij jou op baseren zodat je het kan begrijpen.
En genoeg mensen die met ASS prima kunnen functioneren en maar in enkele situaties vast lopen. aSS is zo breed. Niet voor niets een spectrum
Joy_Mennings schreef:Ik ben nu 21, bijna 22. Het gaat om de diagnose PDD-NOS.
Citaat:Het is dus niet iets wat zou verdwijnen.
Citaat:Echter heb ik eigenlijk alleen last van 'extreme verlegenheid'. En van wat ik begrepen was het bij de diagnose de vraag of het PDD-NOS was of eerder iets in de trant van sociale angst. Als ik dat opzoek past het veel beter bij de problemen die ik ervaar.
Citaat:Nu snap ik dat ik het langs me neer zou kunnen leggen, maar het voelt toch niet prettig. Wanneer iemand het nogmaals zou bevestigen, dan zou ik dat wel kunnen.
Citaat:Ik heb bij normale artsen steeds het gevoel dat ze me niet serieus nemen. Ik heb chronische nekklachten gehad voor jaren en elke arts schreef het af op mijn autisme. Ook bij de psychische test voor mijn rijbewijs werd er door de assistente vanalles gezegd waar mijn oren van stonden te klapperen (ooh je hebt jezelf wel geleerd om mensen aan te kijken, gestopt met studie? Misschien moet je een niveau lager gaan doen, dat is voor veel mensen met autisme nodig, etc.)
Janneke2 schreef:Als ik grof ben zeg ik: dat is niet eens een diagnose.
De letters bijna letterlijk vertaald : "er loopt iets niet goed in de ontwikkeling, maar ik doe geen uitspraak over 'hoe, wat, waarom'."
Nu kan zo'n uitspraak zin hebben in bepaalde gevallen, maar het is heel erg 'mager' en hoort je leven niet te bepalen.
Dat is al helemaal een kwalijke zaak!!!!
Als een psycholoog zegt 'er is iets, maar ik weet niet goed wat', horen dit soort aannames NIET tot het professionele gedrag.
Dit gezegd hebbend - veel mensen krijgen het label niet omdat er psychologisch iets 'mis' is, maar omdat er sprake is van 'soft neurological signs'.
Vaak zijn die te verhelpen - en soms groeit iemand er gewoon overheen. (Bijvoorbeeld door paard te rijden...)
Mijn zoon had ooit dit label - de hele familie is sindsdien bij het INPP over de vloer geweest. (https://www.inpp.nl)
Nou, naar de huisarts en vraag een verwijzing naar een psycholoog ivm sociale angst.
Je hoeft de psycholoog niet te vertellen dat je ooit eerder onderzocht bent.
Dat hoeft nooit, dat heet privacy. (Als het qua gevoel etc aan de orde is, kun je zeggen dat je ooit, jaren geleden bij een psycholoog over de vloer geweest bent, maar je kunt zeggen 'dat het niet klikte' en dat je daar niet kwam puur voor jezelf. En er eventueel nog aan toevoegen dat je je bekeken voelde door de bril van 'zij zal wel net zo zijn als haar broer'.)
Een beetje psycholoog begint met zelf een diagnose te stellen.
Uiteraard kan het verschillen, kom je bij een eerste lijns psychologe ivm een 'beperkte' klacht als sociale angst, of bij een psychotherapeut met zowel de sociale angst als allerlei gedoe rond diagnoses...
Brrr....
(Nekklachten en autisme - ik heb geen idee!! Op zich kan ik ook meepraten van artsen die niets met nekklachten kunnen.)
En een goede psycholoog kent het verschijnsel 'self fulfilling prophecy'. Breken met een label dat jou niet past is alleen maar goed!
Edit: mijn Klaas is opgegroeid in een gezin met een zwaar autistisch zusje (syndroom van Rett) - dat trekt een ENORME wissel op een gezin. Maar dat is wezenlijk iets anders dan dat jij binnen het autisme spectrum zou vallen...!!!
Joy_Mennings schreef:Ik heb natuurlijk wel last van bepaalde dingen op sociaal vlak (anders zou ik mezelf uiteraard ook niet herkennen in sociale angst oid). Ik ben liever open tegen degene die mijn second opinion zou gaan doen over de diagnose die ik gekregen heb.
Citaat:Misschien is het wel juist, maar zie ik de 'symptomen' niet, dat zou uiteraard ook kunnen.
Citaat:Over de nekklachten, dlink tussen autisme en nekklachten was waarschijnlijk het makkelijkste aangezien er fysiek geen reden voor gevonden werd.
Citaat:Uiteindelijk een aardige reumatoloog tegen gekomen die mij serieus nam en me doorverwezen heeft naar revalidatie. Dit was echt een verlichting, totdat ik door corona online lessen moest gaan volgen en dus te veel stilzit.
belle_boef schreef:Ben je gevoelig voor spanning? En gaat die spanning in je nek zitten? En krijg je dan daardoor nek klachten?
manubres schreef:Zou je misschien hoogsensitief kunnen zijn? Dit lijkt in veel symptomen op ASS maar is toch heel verschillend. Hoogsensitieve mensen krijgen nog wel eens foutief het etiket autisme.
Urbiezira schreef:Zit het verschil tussen HSP en autisme hem niet in het sociale aspect? En het juist wel/niet kunnen herkennen van de emoties van anderen? Op heb ik nu een hele stereotyperende definitie van ASS te pakken?
Urbiezira schreef:Zit het verschil tussen HSP en autisme hem niet in het sociale aspect? En het juist wel/niet kunnen herkennen van de emoties van anderen? Op heb ik nu een hele stereotyperende definitie van ASS te pakken?