.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 18:18

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-23 11:24, in het totaal 2 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 18:46

Ik lees dat er in je omgeving veel gebeurt en je dat je ontzettend aan trekt.
Misschien is het goed om je te focussen op je eigen leven.
Jij bent verantwoordelijk voor jouw geluk. Je kunt heel boos zijn op iedereen om je heen, maar ik lees tussen de regels door dat die best hun best doen om er voor je te zijn.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Zoek een zingeving, dagindeling, structuur. Wellicht ook bij de poh ggz aangeven dat het niet zo lekker loopt in je sociale omgeving.
Wellicht is die ondersteuning niet afdoende voor je.

Goof

Re: Ik ben opgebrand en weet niet meer wat ik moet doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 18:51

Als je zoveel waarde hecht aan je vriend zorg dan op zijn minst ook dat je hem ook iets kan bieden. Continue te laat komen of gewoon zomaar ineens niet op komen dagen geeft niet aan dat je veel waarde aan hem echt.
Lief dat hij je een pauze wil geven, bij mij had dit einde verhaal geweest.

Sterkte met de rest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 18:54

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-08-22 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 18:56

Het beste wat je kunt doen is keihard aan jezelf werken en dat is supermoeilijk als je het allemaal even niet meer weet, maar wel heel erg de moeite waard.

Het hoe en wat inhoudelijk is meer iets voor hulpverleners en denk niet aan bokkers om je uit te leggen.
Ik kan alleen maar zeggen; je bent het waard om goed voor jezelf te zorgen! Wees lief voor jezelf en dan volgt de omgeving vanzelf.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:01

Annet_Dottie schreef:
smurffie schreef:
Ik lees dat er in je omgeving veel gebeurt en je dat je ontzettend aan trekt.
Misschien is het goed om je te focussen op je eigen leven.
Jij bent verantwoordelijk voor jouw geluk. Je kunt heel boos zijn op iedereen om je heen, maar ik lees tussen de regels door dat die best hun best doen om er voor je te zijn.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Zoek een zingeving, dagindeling, structuur. Wellicht ook bij de poh ggz aangeven dat het niet zo lekker loopt in je sociale omgeving.
Wellicht is die ondersteuning niet afdoende voor je.

Ik trek het me denk ik wel aan, maar niet bewust. Het is een trekje van mij om de neiging te hebben eerst voor een ander te zorgen en dan pas voor mezelf. Ik wil je zeker niet tegenspreken maar ik ben op niemand boos, ik ben sowieso niet zomaar boos. Ik heb alle situaties omschreven omdat dat dingen zijn die mij stress opleveren maar boos vind ik een iets te groot woord.
Wat betreft dat je tussen de regels door leest dat deze mensen hun best doen er juist voor me te zijn kan ik het helaas niet mee eens zijn, mijn moeder doet haar best inderdaad wil, maar die doet misschien een beetje te veel haar best.
De rest van m'n familie doen in mijn ogen echt hun best niet om er voor mij te zijn, die zullen ook geen idee hebben over hoe ik me voel overigens omdat ik maar zo zelden iemand spreek.

Bedankt voor je reactie :)

Toch even op een puntje inhakend..
Je familie doet misschien wel hun best, alleen dat doen ze op hun manier..iedereen heeft een eigen manier van denken het beste te doen. Jij doet ook je best met je vriend toch? En toch laat je hem soms zomaar zitten of kom je veel later.
Ben je dan een slecht mens?

Ik denk dat bijna ieder mens binnen zijn of haar mogelijkheden zijn best doet.
En dan heb je nog mensen die hun best doen zichzelf vooral te helpen.
Helaas, die bestaan ook.
Maar dan heb je twee opties:
1: 'jullie helpen mij niet en daarom voel ik mij zo' is misschien heel erg waar, maar brengt je nergens.
2: 'jullie kunnen mij misschien niet altijd geven wat ik nodig heb, maar ik waardeer je poging en ik leer mijzelf hoe ik hiermee om kan gaan'

1 houdt je altijd in een afwachtende positie, 2 brengt je op een punt waarbij je de baas bent over eigen leven. :)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:02

Goof schreef:
Als je zoveel waarde hecht aan je vriend zorg dan op zijn minst ook dat je hem ook iets kan bieden. Continue te laat komen of gewoon zomaar ineens niet op komen dagen geeft niet aan dat je veel waarde aan hem echt.

Sterkte met de rest.

Hier wil ik mij bij aansluiten. Ik denk dat het noodzakelijk is dat jij rust en regelmaat in je eigen leven gaat krijgen. Behoud of neem contact op met degene die een plek in jouw leven verdienen maar focus je vooral op jezelf. Wat wil jij en hoe ga je dit voor elkaar krijgen.
Succes.

Divers

Ik zie vooral een wijzende vinger naar de anderen, maar besef je dat 1 vinger naar een ander, er nog steeds 4 naar jezelf zijn.

Jij zit ook de hele dag thuis, waarom ben jij dan moe en opgebrand en kan je vader zich dan niet ook zo voelen?

Als jouw vriendin je 's ochtends een bericht stuurt en jij reageert pas in de middag dan kan je het haar niet kwalijk nemen dat ze iets anders is gaan doen. Je kan niet verwachten dat ze op de bank blijft zitten tot jij antwoordt...

Je zegt dat corona als een excuus wordt gebruikt om niet met jou af te spreken, maar er wordt wel met anderen afgesproken. Wellicht wil je dit niet horen, maar heb je wel eens overwogen dat mensen niet meer met jou af willen spreken omdat je niet komt of te laat komt? Of doe je dat alleen bij je vriend? Je geeft zelf al aan dat je moeder geen prettig persoon is, dan is het niet zo raar dat zij niet uitgenodigd wordt.

Mensen hebben genoeg aan hun hoofd, jij zegt dat niemand hun best doet er voor jou te zijn maar wellicht hebben ze dat wel altijd gedaan en heeft het niks uitgehaald? Ik zou het dan ook een keer zat zijn en me op mijn eigen problemen/gezin/whatever willen focussen...

Ik zou nog eens goed naar jezelf en je eigen patronen kijken en je goed beseffen dat jouw levensstijl niet aansluit aan die van de mensen om je heen. Dat is prima, maar verwacht niet dat zij zich aanpassen. Als jij altijd te laat komt, uberhaupt zonder aangeven niet op komt dagen of je dag en nacht ritme om wilt gooien dan kan je niet van anderen verwachten dat ze daar in mee gaan.

Begin eens met een fatsoenlijk maar simpel ritme. Sta op een fatsoenlijke tijd op, was je gezicht, poets je tanden, eet wat, deel je dag in en ga op tijd weer naar bed. Je zal zien dat je je beter voelt als je niet de hele dag in je bed ligt te stinken en eruit komt wanneer je daar zin in hebt. Ook als het moeilijk is om je bed uit te komen, probeer het een week. Ik zeg niet dat mentale problemen opgelost kunnen worden door een wekker te zetten, maar jouw dagindeling zal er niet aan meewerken om het beter te maken.

Goed, nogmaals, wellicht de harde waarheid en wil je dit niet horen, maar dit zijn de dingen die me opvielen aan je bericht.
Laatst bijgewerkt door Divers op 31-01-21 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Shae

Sterkte!

Een aantal dingen viel me op. Misschien lees ik er overheen, maar is het niet hebben van een dagbesteding tijdelijk? Je zegt dat je geen dagbesteding hebt, maar je vriend wel. Hij heeft behoefte aan ritme, maar jij hebt geen dag/nachtritme op dit moment. Ben je bereid om daar wat aan te doen en ben je daartoe in staat?

Je geeft aan dat je moeder je een rotgevoel kan geven. Heb je haar daar weleens over verteld of naar gevraagd? Geef je weleens letterlijk aan 'je hebt dit voor me gekocht, maar weet je dan niet dat ik dat niet kan eten?' of 'Je zegt nu dit, en dat geeft me een vervelend gevoel omdat ik je heb verteld dat zus en zo'. Of je vriendin? Andere familie? Durf je mensen te controleren en aan te geven 'dit gebeurt en dan doet dat dit met me'? Misschien hebben mensen het niet door, misschien zijn mensen bang voor een explosieve reactie... Er kan van alles uitkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:04

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-08-22 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:04

Annet_Dottie schreef:
Wat betreft dat je tussen de regels door leest dat deze mensen hun best doen er juist voor me te zijn kan ik het helaas niet mee eens zijn, mijn moeder doet haar best inderdaad wil, maar die doet misschien een beetje te veel haar best.
De rest van m'n familie doen in mijn ogen echt hun best niet om er voor mij te zijn, die zullen ook geen idee hebben over hoe ik me voel overigens omdat ik maar zo zelden iemand spreek.

Eigenlijk geef je in je bericht aan dat je verwachtingen hebt van je familie (je wil dat zij hjn best doen voor jou), maar zij weten niet hoe het met je gaat en weten niet dat jij die behoefte hebt.
De teleurstelling zit dan in jouw verwachting en niet in hun gedrag.
Als je iets van hen wil, bespreek het dan. Vraag het, vraag om hulp.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:06

Ik ben het wel met mijn voorgangers eens.
Je zit ontzettend in de slachtofferrol en dat is op een aantal punten best begrijpelijk, maar ik zou ook de oorzaak bij jezelf zoeken.
Idd zorg voor een normaal fatsoenlijk dagritme. Dat scheelt echt al een hele hoop.

Wat betreft je familie en vriend: Denk eraan dat het ook van 2 kanten moet komen. Zo te horen steken jouw familie en vriend juist veel energie in jou maar krijgen ze er bijna niets voor terug (of eigenlijk wel een beetje stank voor dank). Dan zal het op den duur ook ophouden natuurlijk.

Laat dit topic anders eens aan je ouders en vriend lezen. Wie weet hebben zij ook aanvullingen en adviezen en maak je je problemen makkelijker bespreekbaar :)
Uiteindelijk ben jij zelf degene die de juiste handvatten moet aanpakken en de knop moet omzetten. Er zijn genoeg mensen die je daar een handje bij kunnen helpen, maar daar moet je dan wel open voor staan.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 31-01-21 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:09

Annet_Dottie schreef:
Goof schreef:

Sterkte met de rest.

Oke dus bij tegenslag of als jou partner even niet lekker in z'n vel zit is het bij jou einde relatie? :') Bedankt voor je toevoeging, jammer dat het (op mij) een beetje bot overkomt...

Ik denk dat ik snap wat Goof probeert te zeggen. Zie het zo: je vriend heeft het druk, jij niet. Als jullie afspreken kom je te laat of helemaal niet én je hebt vreselijke stemmingswisselingen dus bent ook niet altijd de gezelligste. Er zijn genoeg mensen die dat niet trekken of accepteren van een partner.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:11

De enige die wat in deze situatie kan veranderen ben jij. Dus ik vind het dan ook niet terecht dat je iedereen aanwijst waar het probleem zou kunnen. Jij hebt ergens last van en jij hebt bepaalde behoeften. Dan moet jij ook degene zijn die om de juiste hulp gaat vragen. Daar ben je zelf het meeste me geholpen. Wil je hulp van je familie? Maak het dan bespreekbaar en geef vooral aan wat jij krijgt wilt en behoefte aan hebt. Daarbij is aan jou de verantwoordelijkheid om daar wat mee te doen. Zie het als een investering in jezelf. :)

Ik heb/had overigens een vriendin als jij, kwam of te laat of kwam niet. Geloof me, daar was ik snel klaar mee. Ik ga mijn agenda niet elke keer aanpassen en ik denk dat die mensen ook je heen er ook klaar mee zijn.
Laatst bijgewerkt door Nayomie op 31-01-21 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:13

Shae schreef:
Annet_Dottie schreef:

Oke dus bij tegenslag of als jou partner even niet lekker in z'n vel zit is het bij jou einde relatie? :') Bedankt voor je toevoeging, jammer dat het (op mij) een beetje bot overkomt...

Ik denk dat ik snap wat Goof probeert te zeggen. Zie het zo: je vriend heeft het druk, jij niet. Als jullie afspreken kom je te laat of helemaal niet én je hebt vreselijke stemmingswisselingen dus bent ook niet altijd de gezelligste. Er zijn genoeg mensen die dat niet trekken of accepteren van een partner.

Nee, dat is niet wat ik wilde zeggen ;)
Als mijn partner niet goed in zijn vel zit of stemmingswisselingen heeft is er niks aan de hand, helemaal prima, kan gebeuren, dan ben ik er voor hem.

Maar continue te laat komen en 'gewoon' niet op komen dagen is gewoon desinteresse. Dan hecht je weinig waarde aan de ander en hecht je vooral waarde aan je eigen belang.
Daar hoef je bij mij niet mee aan te komen. Geen interesse en niet rekening willen houden met een druk leven en een nieuwe baan op komst? Dan doei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:15

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-08-22 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:17

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-08-22 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:18

Maar je doet het nu weer, je vraagt om hulp, je krijgt niet te horen wat je wil horen en dan kruip je weer in de slachtoffer rol. Je hebt hoofdpijn en mensen wijzen met vingers.
Dat is niet waar, mensen geven hun mening over een situatie die jij zelf hebt uitgetypt. En daar heb je zelf om gevraagd. Als het dan niet is wat je wil horen kan je twee dingen doen: je ogen openen of er voor wegrennen.

Eerst zeg je dit: ''Als we een tijd afspreken kom ik pas veel later of ik kom die dag gewoon ineens niet'' en nu zeg je ''Ik kom nooit niet opdagen'' en ''Ik kom nooit ergens te laat''

Wel dus?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:23

Ts: laat dit topic rusten, zo te lezen ben je er niet klaar voor om met andere meningen om te gaan en dat is prima. :) Probeer eerst uit te vinden wat je hulpverlener voor je kan betekenen en kijk dan verder.

Bokt is gewoon onderdeel van de grote boze buitenwereld en soms heeft iemand daar even geen behoefte aan.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:24

Schakel gerust professionele hulp in! Dat hoeft niet meteen een psycholoog te zijn, neem met jouw verhaal contact op met jouw wijkteam/wijkcoach, die schakelen vervolgens de juiste instantie in voor jou (uiteraard in overleg). De hulp die je dan krijgt kost 19€ per maand of misschien iets meer als je veel verdient, dat vertellen ze je dan nog wel.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:25

Ik denk dat je verder weggezakt bent dan je zelf doorhebt. Heb je het hier al eens met je praktijkondersteuner over gehad?

Edit: die conclusie had je zelf ook al getrokken. Je hebt meer hulp nodig dan je jezelf kan geven. Fijn dat je zelf ook al bedacht had dat je daarvoor beter bij de praktijkondersteuner kan zijn. Laat je daar niet afschepen met 'iedereen heeft last van de lockdown'... sterkte.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:27

Slachtofferrol was ook het eerste wat ik dacht en nee, dat is niet lelijk bedoeld maar wel confronterend.

Je vriend geeft eerlijk aan waar nu zijn behoefte ligt, even afstand. Heel goed van hem en hopelijk komen jullie er straks samen uit.

De vriendin met hond en kind geef je de schuld omdat jij geen nee kan zeggen. Dat is toch echt je eigen verantwoording. Als ze hulp nodig heeft hoef je geen ja te zeggen, geef aan dat je zelf niet goed in je vel zit en een druk kind+hond nu even niet trekt. Of laat de hond voor haar uit in je eentje, lekker frisse neus halen en dan lever je hem weer af.

Nee zeggen is een kwaliteit die je toch echt bij jezelf en voor jezelf moet ontwikkelen. Je kunt anderen niet de schuld geven dat je dat niet kunt. En je bent er zelf het slachtoffer van zoals je merkt.

Ergens snap ik je moeder wel, zij probeert op haar eigen manier haar best voor jou te doen. Ze spreekt uit dat ze het leuk zou vinden samen te eten, ze neemt dingetjes mee waarvan ze hoopt dat je het graag lust. Maar ze krijgt stank voor dank van jou.
Lijkt me dus wederom aan jou om hieraan te werken want zo doorlopen met een eetprobleem is ook niet de manier toch? Blijkbaar beinvloed het nog flink je leven.

Zo kan ik nog wel doorgaan ik zie een heleboel gewijs naar anderen, maar anderen zijn niet verantwoordelijk voor jouw geluk. Dat ben je zelf. Misschien heb jij wel veel meer hulp nodig op psychisch vlak dan alleen een POH-GGZ.
En is er bvb ook nog een hoop winst te halen op het gebied van assertiviteit en zelfbeeld om wat steviger in je schoenen te staan ipv als een hoopje in elkaar te duiken en je ellendig te voelen als je teleurgesteld bent in een ander. Of dat nu je vader, moeder, vriend, etc is. Dat is ook iets waar je nog een leven lang iets aan kunt hebben dit beter te ontwikkelen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:28

Pittig, maar de beste raad is hier al gegeven. Strak ritme, stoppen met zelfmedelijden, goede dagindeling en je daar aan houden. En werken aan will to please, zeker bij die vriendin meteen laten gaan. Dat is geen vriendin en daar verlies je niets mee wanneer je die uit je adressenbestand schrapt. Op elke vraag van haar kant om op te draven is vanaf nu NEE je antwoord.
Want een jaar of zo geleden had je het ook al over haar dus moet dat nu toch wel eens duidelijk zijn.
Je hebt reuma dus intensief sporten enz zal er wel niet meteen inzitten maar je kunt wel een wandelschema opstellen dus doe er wat mee. Elke dag wandelen maakt je hoofd leeg en verder, stop met verwachtingen naar andere mensen toe omdat jij ook geeft, zo werkt het niet. Maak eens wat leuke persoonlijke kaarten voor je familie met een vrolijke lieve boodschap er op en stuur ze. Zoek een vrijwilligersbaan, koffie schenken in verzorgingstehuis bvb. Elke dag een uur iets moeten doen is belangrijk voor je ritme. Verder, bloed prikken bij arts op eventuele tekorten.
En niet meteen in de verdediging schieten wanneer je hier commentaar krijgt, lees het en doe er je voordeel mee.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:30

Lieve TS, wat rot dat je je zo voelt :knuffel:
Zoals ik het lees, is er veel gebeurt in relatief korte tijd en zie je vooral veel (voor je gevoel) uiteen vallen. Als je opgebrand bent, kom je gemakkelijker in een negatieve spiraal terecht. Iets kleins, zoals je omschrijft dat je iets kwijt was, kan dan de spreekwoordelijke druppel zijn. Gedachten gaan vaak over in grotere termen als 'ik doe ALTIJD mijn best voor een ander en ik krijg er NOOIT iets voor terug'. Relativeren wordt een stuk lastiger.

Wat ik je zou willen adviseren is om morgen naar de POH te bellen en te vragen om een afspraak op korte termijn. Hij/zij kan een inschatting maken of hij/zij je verder kan helpen of zorgen voor een doorverwijzing. Misschien zou je de tekst van dit topic kunnen laten lezen. Volgens mij zou je onwijs veel aan een goede spiegel kunnen hebben. Iemand die met je mee kan kijken en je kan coachen in hoe jij met de gehele situatie om kan gaan.

Heel veel succes!

Solica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:30

Ts dit bedoel ik echt niet vervelend, maar als iedereen hier zegt dat ze vinden dat je een slachtoffertol aanneemt. Zou daar dan geen kern van waarheid inzitten? Mensen zeggen dit echt niet om je een beetje te stangen, al denk jij misschien dat dit wel zo is. Ik hoop dat je de juiste hulp kan vinden.