Zoontje, 11 maanden, wil geen andere melk dan borstvoeding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ImkeTarek

Zoontje, 11 maanden, wil geen andere melk dan borstvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 21:16

Hoi,

Ik begin langszaam aan een beetje met mn handen in het haar te zitten.

Toen mijn zoontje 6 maanden was wilde ik eigenlijk de borstvoeding afbouwen en overstappen op kunstvoeding. Meneer was het hier niet mee eens, heb minimaal 4 soorten KV geprobeerd (en na een paar keer proberen weg kunnen gooien) en alles werd geweigerd.
Eerst dacht ik dat het aan de fles lag, maar die accepteerde hij met BV wel.

Ik woon in Engeland en heb 9 maanden verlof gehad. Dus met 6 maanden was het niet zo'n probleem en ben gewoon doorgegaan met BV.
Mijn "verlof" werd ivm lockdown (helaas) met een maandje verlengd en ik heb intussen de BV afgebouwd tot 2x per dag ('s ochtends en 's avonds) aan de borst voeden en dan nog kolven voor 1 fles overdag.

Vooral het kolven begon me echt op te breken en heb vorige week het OK gekregen van de health visitor (zoiets als consultatie bureau, maar hier komen ze aan huis) om over te stappen op gewone (volle) koemelk met vitamine druppels, maar het liefst wel met nog 2x per dag BV.
Jeeej, kolven hoefde niet meer!!!

Helaas blieft meneer de koemelk ook niet....
En ik had toch echt gehoopt om BV helemaal af te bouwen met 1 jaar. Het idee dat ik nog, ik weet niet hoe lang, door moet gaan met BV staat me (helemaal) niet erg aan.

Hij eet verder super goed en gevarieerd. Ik kook vers voor hem (of batch cooking en dan invriezen), groente, rijst, aardappels, pasta, vlees en vis en natuurlijk gaat fruit er ook goed in. Hij eet regelmatig met de pot mee.

Hij ontbijt met Cow and Gate porridge (pap), waar melk poeder in zit deze,voor de ingredienten
En daarnaast is hij ook gek op griekse yoghurt (helaas wel meer van de fat-free dan van de full fat).

Ik heb overigens al geprobeerd om KV door de BV te mengen, om aan de smaak te wennen, maar zodra er meer dan 1/3e KV in zit, wilt ie het niet meer.

Wie heeft er tips om mijn zoontje aan de gewone melk te krijgen?
Of tips om evt melk nog meer te vervangen?

Edit; water drinkt hij goed de hele dag door uit een 360 beker. Melk heb ik zowel uit een fles, gewone beker als een 360 beker geprobeerd te geven
Laatst bijgewerkt door ImkeTarek op 21-01-21 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 21:18

Waarom moet ie per se melk drinken? Mijn oudste zoon heeft zichzelf vanaf 12 maanden afgespeend en drinkt sindsdien geen melk meer. Hij groeit prima, alleen het CB vindt idd dat ie melk moet drinken.

De jongste is nu 21mnd en drinkt nog borstvoeding (1 a 2x per dag) en wil ook geen gewone melk.

Mijn man en ik vinden koemelk allebei niet te drinken dus ik denk dat het iets genetisch is :))
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 21-01-21 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 21:19

Yoghurt in een fles met wat groter gat in de speen

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 21:21

verootjoo schreef:
Waarom moet ie per se melk drinken? Mijn oudste zoon heeft zichzelf vanaf 12 maanden afgespeend en drinkt sindsdien geen melk meer. Hij groeit prima, alleen het CB vindt idd dat ie melk moet drinken.

De jongste is nu 21mnd en drinkt nog borstvoeding (1 a 2x per dag) en wil ook geen gewone melk.

Mijn man en ik vinden koemelk allebei niet te drinken dus ik denk dat het iets genetisch is :))

Dit. Mijn kinderen zijn na de bv ook niet overgegaan op gewone melk. Zo enorm gezond en noodzakelijk is het ook weer niet :-)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 21:22

Even een heel andere insteek en als het antwoord "nee" is, ligt daar je oplossing.

Is je kind een kalfje?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 21:23

Waarom wil je m aan de melk hebben.

Ik heb mijn meiden nooit melk gegeven. Alleen borst.
Mn oudste bliefde ook geen andere melk en at verder gewoon zoals wij deden. Ze hebben altijd alles mee gegeten.
Nu zijn ze 9 en 6, de oudste lust wel melk nu, de jongste niet. Prima zo toch.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 21:24

Heb je al andere soorten melk geprobeerd? Geitenmelk bijvoorbeeld? Of aangeboden in een bekertje i.p.v. een flesje?
Vergeleken bij BV smaakt andere melk echt heel vies. Mijn dochter (inmiddels bijna 7) lust nog steeds geen andere melk, maar lust gelukkig wel graag yoghurt, kwark en andere zuivelproducten.

Als hij echt niet wil zou ik overleggen of je niet gewoon water of slappe thee mag geven. Met de BV en andere zuivelproducten zal hij waarschijnlijk wel voldoende binnen krijgen. Geen idee of donormelk in de UK voorkomt, maar dat zou eventueel ook nog een oplossing kunnen zijn.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 21:25

Misschien een domme vraag. Maar is melk echt nodig als hij wel andere vormen van zuivel tot zich neemt? Drinkt hij bijvoorbeeld wel water? Zodat hij wel zijn vocht krijgt? Want dan zou ik me niet zo blind staren op die melk...

Mijn zoontje is bijvoorbeeld ook gek op eru smeerkaas speciaal voor kinderen met extra calcium. En huttenkase. Maar hij drinkt overdag eigenlijk altijd water of slappe kruiden thee ( camille en munt zijn favoriet). Voor hij op bed gaat drinkt hij nog 1x bij mij. Gewoon omdat dat deel van ons bed ritueel is. Ik snap dat je heel graag wilt dat hij gewoon melk drinkt. Maar als hij die voedingsstoffen ook uit andere dingen krijgt is het misschien niet zo'n ramp als dat niet lukt.

Ik hoop dat je hier de gouden tip krijgt en hij lekker aan de melk gaat! Maar anders zou ik eens een kinder arts/ voedings deskundige raadplegen om te kijken welke voedingsstoffen hij daar uit zou moeten halen, en hoe dat op te vangen is zodat jij zelf ook kunt stoppen met de bv als het zo'n belasting voor je aan het worden is.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 21:25

Sluit me ook bij de voorgangers aan. Ik ben dan " het kind wat geen melk bliefde " en echt, wat was ik blij dat ik eindelijk mocht stoppen met melk drinken! Mijn ouders hebben het op alle mogelijke manieren geprobeerd, warme melk, chocolademelk (zelfs dat niet!) , melk met een smaakje, Optimel, en nog alle andere mogelijke manieren. Maar echt, het ging er niet in. Toen mn vader op een gegeven moment zei "waarom moet ze perse melk drinken? Dat kind is hartstikke gezond en vind het na al die jaren nog steeds niet lekker". Zo geschiedde. W
Weet je, onderhand ben ik goed gegroeid (1.80m) en hartstikke gezond en amper een griepje dus ik zie er de noodzaak ook niet van in. Als ik later kinderen heb, gaan die ook geen melk meer drinken na BV (behalve als ze het echt lekker vinden dan).
Ik snap überhaupt niet waarom we melk zouden moeten drinken van een dier, maar dat is een andere discussie :D

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 21:28

Fijn, zo snel al die antwoorden!
Tsja, moet melk? Dat is me wel altijd geleerd, hahaha! Idd, hij is geen kalfje en doet het super goed met 2x BV en wat andere zuivel producten.
Fijn om te horen dat ik niet de enige ben met dit "probleem" en dat andere kinderen gewoon gezond groot zijn geworden zonder!!

Melk geprobeerd te geven uit zowel fles, gewone beker en 360 beker, hij probeert een slok en dan is het klaar.
Water drinkt hij goed.

Ik probeer gewoon zo lang mogelijk vol te houden met de BV en bouw dat af zodra ik me er echt niet meer fijn bij voel :)

Edit; en ik heb multi vitamine in vloeibare vorm die de health visitor mij aanraadde
Laatst bijgewerkt door ImkeTarek op 21-01-21 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 21:30

Wat mijn voorgangers ook zeggen. Geen melk meer. Kinderen en mensen kunnen zonder. Wel met een gezond eet patroon dan verder.
Wij drinken allemaal geen melk hier :Y)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 21:34

#dietist

Hij krijgt gewoon zuivel binnen met 2x dd borstvoeding. Als je bv in de fles geeft, hoeveel drinkt hij dan ongeveer? Advies is (iig in NL) 500-300ml zuivel per dag. Borstvoeding is ook gewoon zuivel. Maar griekse yoghurt of de pap die je geeft is ook zuivel (de pap kun je voor ongeveer 1/2 tellen als zuivel) dus je zit echt wel prima in de hoeveelheden.

Ik vind overigens wel dat een kind van 11 mnd nog melk moet krijgen en mijn advies zou zijn die 300-500ml aan te houden. Dat hoeft zeker geen koemelk te zijn, in tegendeel, borstvoeding is het allerbeste. Maar voor een kind is zuivel wel nog essentieel en 11mnd is nog ruim onder de natuurlijke speenleeftijd, dus ik kan me niet vinden in een advies “geen melk”. Dus als je stopt met borstvoeding zou ik echt streven naar 300-500ml zuivel via de griekse yoghurt e.d. Eventueel kun je ook soyamelk nog proberen.

Tel op hoeveel borstvoeding hij (ongeveer) per dag krijgt, vul dat aan met griekse yoghurt en/of pap en opgelost. Geen frustratie bij hem, en niet bij jou. Beetje roomboter of een avocado voor de vetten en dan overleeft hij de fatfree variant ook nog wel :D
Laatst bijgewerkt door secricible op 21-01-21 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 21:40

Heb je wel eens geprobeerd gewone melk aan te lengen met water. Of bijvoorbeeld yoghurt aanlengen met melk?
Mijn middelste was een flesweigeraar en de beker vond ze na haar eerste pas interessant worden maar vond melk toen gelukkig wel lekker. De jongste krijgt nu met 11,5 maand nog 2x per dag bv en een keer per dag kv en heeft dat ook echt nog nodig merk ik.
Kijk vooral goed naar je kind en houd in de gaten dat hij voldoende zuivel binnenkrijgt totaal zoals secricible omschrijft. Dan komt het vast goed.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 21:40

Als je kind wel yoghurt neemt dan zie ik het probleem ook niet. Het gaat vooral om de calcium, vitB en vetten, die hoeven niet verplicht uit melk te komen.
Volle quark of yoghurt is ook prima.
Advies is ongeveer 300ml.

Keet

Re: Zoontje, 11 maanden, wil geen andere melk dan borstvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 21:44

Gewoon lekker ochtend en avond bv geven en de rest water aanbieden :) kan prima als ie wel yoghurt eet :)

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 21:45

Heb je al eens iemand anders het flesje laten geven terwijl jij al een tijdje de deur uit bent? Mijn jongste was een flesweigeraar, behalve als ik al een uurtje de deur uit was bijvoorbeeld...

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 21:50

Ik heb, overigens na een jaar pas, eerst borstvoeding met kunstvoeding gemengd. Dus steeds één schepje kunstvoeding, 30ml toevoegen aan de borstvoeding. Als je normaal een 210cc fles geeft dan 180cc BV en 30cc KV. Weet de precieze cijfers niet meer hoor. Maar KV smaakt echt totaal anders en zo heb ik dat dus langzaam opgebouwd.

Ik heb een kinderarts in de familie en die heeft nooit problemen gezien aan koemelk geven, heb ik geloof ik vanaf 1,5 jaar gedaan. Dan wel de volle melk tot ik dacht een jaar of 4. Maar goed, daar heeft iedereen een andere mening over. Mijn kinderen krijgen gewoon koemelk.
Laatst bijgewerkt door Kaygee op 21-01-21 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 21:51

Mijn zoon is nu een gezonde student van 20 jaar. Zichzelf afgespeend van de melk zo gauw hij tanden kreeg.
Alle consultatiebureau - wijsheden genegeerd, blijkbaar wist het manneke het zelf veel beter wat goed voor hem is.
(Okee als je zoon gaat praten en zegt dat alleen big macs, witte bolletjes met chocopasta, marshmallows en cola goed voor hem zijn ... dan heeft hij ook leren 'f#cken'.)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 21:58

Gem schreef:
Mijn zoon is nu een gezonde student van 20 jaar. Zichzelf afgespeend van de melk zo gauw hij tanden kreeg.
Alle consultatiebureau - wijsheden genegeerd, blijkbaar wist het manneke het zelf veel beter wat goed voor hem is.
(Okee als je zoon gaat praten en zegt dat alleen big macs, witte bolletjes met chocopasta, marshmallows en cola goed voor hem zijn ... dan heeft hij ook leren 'f#cken'.)

Blij dat mijn jongste dat niet gedaan heeft. Dan was hij afgespeend vanaf 4 maanden :=

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 22:01

Saskia9 schreef:
Wat mijn voorgangers ook zeggen. Geen melk meer. Kinderen en mensen kunnen zonder. Wel met een gezond eet patroon dan verder.
Wij drinken allemaal geen melk hier :Y)

Precies! Melk is niet gezond, eerder het tegenovergestelde.

Heel stoer van je dat je al zo lang borstvoeding geeft! Als je hem een verscheidenheid aan gezond voedsel aanbiedt dan heeft hij verder niet meer nodig.

Succes in ieder geval :)

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 22:01

Maflinger_S schreef:
Even een heel andere insteek en als het antwoord "nee" is, ligt daar je oplossing.

Is je kind een kalfje?

Hier zijn we gek op melk en op kaas, yoghurt, vla, kwark en noem maar op, producten waar we dus ook die melk van die koe (schaap, geit) voor nodig hebben, toch voel ik mij geen kalfje of lammetje. Ik vind het gewoon lekker en mijn kinderen ook.

Maar om on topic te gaan. Ik denk dat hij met je borstvoeding en evt andere zuivelproducten, de geadviseerde hoeveelheid zuivel wel binnen krijgt. Wil je graag toch vervangende melk gaan geven voor de borstvoeding kan je het misschien verdunnen met water?

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 22:02

secricible schreef:
#dietist

Hij krijgt gewoon zuivel binnen met 2x dd borstvoeding. Als je bv in de fles geeft, hoeveel drinkt hij dan ongeveer? Advies is (iig in NL) 500-300ml zuivel per dag. Borstvoeding is ook gewoon zuivel. Maar griekse yoghurt of de pap die je geeft is ook zuivel (de pap kun je voor ongeveer 1/2 tellen als zuivel) dus je zit echt wel prima in de hoeveelheden.

Ik vind overigens wel dat een kind van 11 mnd nog melk moet krijgen en mijn advies zou zijn die 300-500ml aan te houden. Dat hoeft zeker geen koemelk te zijn, in tegendeel, borstvoeding is het allerbeste. Maar voor een kind is zuivel wel nog essentieel en 11mnd is nog ruim onder de natuurlijke speenleeftijd, dus ik kan me niet vinden in een advies “geen melk”. Dus als je stopt met borstvoeding zou ik echt streven naar 300-500ml zuivel via de griekse yoghurt e.d. Eventueel kun je ook soyamelk nog proberen.

Tel op hoeveel borstvoeding hij (ongeveer) per dag krijgt, vul dat aan met griekse yoghurt en/of pap en opgelost. Geen frustratie bij hem, en niet bij jou. Beetje roomboter of een avocado voor de vetten en dan overleeft hij de fatfree variant ook nog wel :D

Ik had stiekem al gehoopt dat jij zou reageren, hahaha!

Ik was zeker niet van plan om mn 2x daags BV af te bouwen tot zn eerste verjaardag, maar werd zenuwachtig van het idee dat ik "niks" had om dit te vervangen daarna..
Dus het is fijn om te horen dat ik al op de goeie weg zit met yoghurt en zijn pap! En het idee dat ik "gewoon" kan stoppen als ik er écht klaar mee ben, maakt het makkelijker om voorlopig nog door te gaan met de BV,

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 22:02

Gem schreef:

:P

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 22:04

Dan niet denk ik dan :+
Mijn zoon, nu een grote vent van bijna 19 en 2.03 =:) heeft zo ongeveer een jaar 'aan de borst' gezeten en verder geen andere melk erbij. Daarna trouwens ook weinig tot geen melk, papjes maakte ik bijv met rijstemeel en moedermelk of soja- of amandelmelk. Ook omdat in onze familie veel allergiën voorkomen.
Dus ik zie het probleem niet.
En je ziet, die van ons is er niet minder van geworden :D hij is ook nooit ziek en heeft geen allergie ontwikkeld, ook geen astma, wat ook veel in onze familie voorkomt (hangt vaak samen, huidallergie en astma).

Oja, aanvulling, hij was laat met zijn tandjes. Pas na z'n 1e jaar kwamen die. Toen vond hij het zelf ook minder belangrijk, die borst. Net als hierboven werd beschreven. Was dat eigenlijk vergeten maar nu ik het lees denk ik weer oja, dat was ook zo.

En wat je zegt, je hebt alternatieven. Alleen geen melk. Nou dat is echt niet erg hoor :(:)
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 21-01-21 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 22:06

wyoming schreef:
Hier zijn we gek op melk en op kaas, yoghurt, vla, kwark en noem maar op, producten waar we dus ook die melk van die koe (schaap, geit) voor nodig hebben, toch voel ik mij geen kalfje of lammetje. Ik vind het gewoon lekker en mijn kinderen ook.
q

Oooooh, ik ben ook écht een kaas eter en mijn zoontje vindt dat ook erg lekker! Al ben ik daar nu, ivm het zout daarin, nog wel voorzichtig mee