Hét middel tegen keelpijn?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Galja

Hét middel tegen keelpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-21 23:31

10 jaar geleden kreeg ik de ziekte van Pfeiffer. Het begon met keelpijn en zeer vermoeid zijn. Na een aantal ab kuren was de keelpijn over maar de vermoeidheid bleef en na bloedonderzoek kwam er dus uit dat ik Pfeiffer had.
Inmiddels ben ik er wel overheen gegroeid :') maar mijn keel is altijd een gevoelig punt gebleven. Niet dat ik er in het dagelijks leven last van heb, maar een verkoudheid bv begint bij mij altijd met keelpijn.( wat meestal na een paar dagen weer over is)
Tot dusver wat achtergrond informatie

Ruim 3 weken geleden voelde ik het al aankomen, m’n keel deed vervelend dus ik werd verkouden. Keelpijn ging verder in hoesten en snotteren en de keelpijn bleef. Paracetamol, trachitol, strepsels...en uiteindelijk ibuprofen...niks leek het te verzachten en het hoesten werd steeds erger en daarmee ook de keelpijn.
Dus een Corona test gedaan ( dat moet tegenwoordig anders tel je niet meer mee :+ ) en die was negatief.
Dus ik afgelopen maandag de huisarts maar gebeld met het hele verhaal en de assistente ging het bespreken en kreeg ik doodleuk het antwoord dat het typische verkoudheidsklachten zijn, ik maar paracetamol en trachitol moest slikken en dat het met een paar weken wel beter zou zijn...
Vertelde dat ik al 3 doosjes achter m’n kiezen had en of ze geen paardenmiddel hadden :+ uhh, nou nee dus..
Inmiddels aan de strepfen ( die werkt ook ontstekingsremmend is mij gezegd ?) en Vinceel keelspray op aanraden van iemand maar ook dat werkt niet. Van m’n stem is ook niet veel meer over...
Ik heb af en toe mega hoestbuien ( vooral snachts ) hoest slijm op en heb echt een stekende pijn in m’n keel wat met vlagen wat minder is maar duidelijk aanwezig.
Ik drink veel water, slik nu 3-4x per dag 2 paracetamol en spray zo’n 4x per dag en ondertussen zuig ik op de strepfen :')

WIE HEEFT ER NOG TIPS??

Uiteraard bel ik maandag de huisarts nog een keer als het niet minder wordt want hier wordt ik ( letterlijk en figuurlijk) moe van... ;(

Tallie1979

Re: Hét middel tegen keelpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 23:36

Gorgelen met zout water? Misschien helpt het!

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 23:37

Er is een homeopathisch (geloof ik) tabletje wat mij er vaak door helpt.. Tip van mijn moeder, strepsil en strepfen hielp hier ook niet meer, net als trachitol (dove tong hele dagen :') ) Ik heb ook jarenlang elke herfst/winter keelpijn -O- Vreselijk is het. Zal even voor je zoeken!

Edit: ik denk dat het deze was!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door MerleSimone op 08-01-21 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 23:39

Ik ben altijd erg geholpen met carbasalaatcalcium, ooit een tip van mijn huisarts. Haal het bij de apotheek, in lauw water oplossen en gorgelen en met hele kleine slokjes door slikken. Dan nieuwe slok, gorgelen en weer met kleine slokjes door slikken. Tot het op is. Ben er zo altijd snel mee geholpen!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 23:42

Ik gorgel met Superol, oud middel dat mijn vader gebruikte maar werkt als een tierelier maar wel goor!
Nu alleen nog te bestellen bij Bik drogisterij,

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 23:48

Welcome to the club, 20 jaar geleden bij mij.
Bij een nachtje minder slaap slaat het gelijk op mijn niet bestaande amandelen (zijn ooit verwijderd).
Het is wel steeds minder.
Mijn advies is gezond eten en genoeg slapen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 00:05

Tijm verzacht keelpijn. Samen met wat honing, ook dat verzacht en is anti bacterieel. Het zal waarschijnlijk niet je problemen oplossen maar j hopelijk verzacht het iets.

https://www.vereniginghomeopathie.nl/pl ... 20keelpijn.

Verder zuig ik altijd op een kokindje (dropje) als ik kriebel hoest heb, dat helpt op eoa manier veel beter als bijv hoestsiroop.

Sterkte, ik hoop dat iets helpt en laat je niet afschepen bij de huisarts...

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 00:07

Misschien niet het antwoord waar je op hoopt maar bij mij helpt Jägermeister echt als een idioot. Ooit eens gedaan op aanraden van een vriendin (tijdens een feestje ja :)) ) en ik moet zeggen, mijn keelpijn was de volgende dag over en heb eigenlijk nooit meer keelpijn nu ik er over nadenk :Y) _O-

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 00:08

Alcohol ontsmet :P

Mijn moeder is van ellende een keer aan de strorum gegaan. Werkte ook als een tierelier :P

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 00:10

Bij mij heeft logopedie geholpen. Ik sta voor de klas en gebruikte mijn stem (onbewust) verkeerd. In de jaren waarin ik naast de studie stage liep en werkte, had ik zo’n 5-10 keelontstekingen per jaar tussen oktober en april ongeveer. Bij mij gaf de huisarts toentertijd ook aan dat ik geen thee moest drinken (ook niet met honing), maar koude dranken. En waterijsjes eten. Ook heb ik met van dat spul moeten gorgelen, maar ik weet niet meer hoe het heet. Inmiddels sta ik 7 jaar voor de klas en heb ik nergens meer last van gehad...
De momenten dat ik heel verkouden ben en ik keelpijn voel opkomen neem ik een paar Hot Coldrex per dag en gaat het weer weg:)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 00:13

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 00:15

Identiek verhaal bij mij. Ik bleek een cyste op mn stembanden te hebben. Deze is operatief verwijderd drie maanden terug. Normaal 3,5 week verkouden en keelpijn van de maand, nu alleen nog verkouden en nauwelijks keelpijn. Zegt mij genoeg :D
Aanvullend ook logopedie gehad, net zoals hierboven. En echt nergens meer last van. Terwijl ik rook en heel veel praat en nooit rust want ik slaap een uurtje of 4/5 per dag. Maar dit maakte echt heel veel verschil!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 00:16

De bruistabletten van de Lidl tegen smijm

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 00:22

Keeltabletten, op ijsklontjes zuigen, warme thee met honing, pure honing, spoelen met isobetadine mondspoeling...

Ik had dit ook. Uiteindelijk mijn amandelen laten verwijderen omdat ik zoveel keelontstekingen had en altijd ziek was. Heeft ruim 6 maanden geduurd voor dat genezen was, een echte hel maar nu zo blij dat ik dat heb laten doen. Ben zelden nog ziek en zoveel minder last!

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 01:25

Tijmsiroop van Weleda vind ik fijn.
Maar het allerbeste werkt Dolo Dobendan. Nadeel daarvan dat het in Duitsland wordt verkocht en hier alleen via de apotheek (of online in DE) te bestellen is.

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 01:51

Colludol maux de gorge

Haal ik als in in Frankrijk ben echt topspul

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 01:57

Prairy schreef:
Tijm verzacht keelpijn. Samen met wat honing, ook dat verzacht en is anti bacterieel. Het zal waarschijnlijk niet je problemen oplossen maar j hopelijk verzacht het iets.

https://www.vereniginghomeopathie.nl/pl ... 20keelpijn.

Verder zuig ik altijd op een kokindje (dropje) als ik kriebel hoest heb, dat helpt op eoa manier veel beter als bijv hoestsiroop.

Sterkte, ik hoop dat iets helpt en laat je niet afschepen bij de huisarts...

Ik drink altijd kamille thee met honing als ik last van m’n keel heb. Dat is een combinatie die voor mij erg verzachtend werkt.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 09:44

Er zijn meerdere kruiden die verzachtend werken, je kunt ze ook combineren, bijv tijm met kamille en honing. Alles bij elkaar kan ook. Of het dan nog te drinken is, dat weet ik niet :')

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 09:48

Trachitol is ook fijn, dat verdoofd het een beetje

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 09:50

Zeedraakje schreef:
Ik ben altijd erg geholpen met carbasalaatcalcium, ooit een tip van mijn huisarts. Haal het bij de apotheek, in lauw water oplossen en gorgelen en met hele kleine slokjes door slikken. Dan nieuwe slok, gorgelen en weer met kleine slokjes door slikken. Tot het op is. Ben er zo altijd snel mee geholpen!

Ik ook deze! Ik ben nooit echt ziek maar ik krijg 2 keer per jaar een milde keelontsteking zodra m'n weerstand te laag wordt.
Hier ook een tip geweest van de huisarts ooit, was een hele goede tip!
Toevoeging, is gewoon zonder recept bij de apotheek te halen en de smaak valt alles mee. Ik vind het niet lekker maar ook zeker niet heel smerig.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 10:01

Mijn moeder gaf ons vroeger bij keelpijn altijd tonsiotreen (geen idee of ik het zo schrijf haha) en dat gebruik ik nog af en toe, icm gemberthee. Ook als je geen keelpijn hebt werkt gemberthee ontstekingsremmend en bij mij helpt het het slijm op m'n stembanden te verminderen, erg handig als zangeres :D

Maar eigenlijk dacht ik als eerste aan stofallergie. Ben je daar wel eens op getest? Ik heb daardoor veel vaker keelpijn, voornamelijk in de ochtend. Mocht je positief zijn dan is dat waarschijnlijk de oorzaak en kan je via die weg hopelijk iets veranderen waardoor je minder keelpijn hebt.
Als dat het niet is en alle standaard geneesmiddelen niet helpen zou ik het in de homeopathische hoek etc zoeken. Daar weet ik niet echt iets vanaf maar het lijkt me het proberen waard met zo veel klachten.
Succes!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 10:06

Ik heb ook Pfeiffer gehad in mijn tienerjaren en dezelfde klachten gehad als jij TS. Bij mij zijn 3jr geleden mijn amandelen eruit gehaald en heb nooit meer ergens last van gehad.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 10:18

https://medstore.be/neo-golaseptine-spray-30-g

Ik heb dit ooit voorgeschreven gekregen in België bij een keelontsteking. Het ontsmet en heeft een licht verdovend effect. Het werkt fantastisch, vind ik. Ik nam het wel in combinatie met diclofenac, dat zal ook wel geholpen hebben tegen de pijn toen _O-

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 10:21

Na herhaalde keelontstekingen zijn bij mij mijn amandelen verwijderd en sindsdien nooit meer last gehad. Heb jij die nog?

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 11:38

WoW, wat een hoop reacties al! :wow:
Ik ga ze vanavond even op het gemakje doorlezen, ben nu op mn werk.
Dank jullie wel!