Dagelijks zonnebrand smeren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Dagelijks zonnebrand smeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:54

Ik las net dit artikel van Kassa: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/ ... r-moet-dat

Het gaat over dat je eigenlijk elke dag zonnebrand moet smeren.
Ik doet dat eigenlijk alleen op zonnige dagen en vroeg me af of ik echt zo slecht bezig ben? :=

En hoe werkt dat dan in de praktijk, elke dag een laagje of ook om de paar uur opnieuw smeren zoals bij zonnen wordt geadviseerd?

Ben benieuwd!

Minoes

Re: Dagelijks zonnebrand smeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:02

Ik gebruik gezichtsverzorging van image. Ik ben dit op advies van een huidtherapeut gaan gebruiken (nova skim).
Ik smeer ook dagelijks spf :j . Nu alleen 's ochtends, het zit verwerkt in mijn dagcrème en foundation. In de zomer smeer ik ook in de middag nog een keer.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:09

Ik smeer niet elke dag met een spf maar heb wel een dagcreme met 15 spf. Die gebruik ik vooral ‘s zomers. In de winter ben ik er eerlijk gezegd iets minder mee bezig. Maar ben ik ook minder buiten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:09

Ik doe dit altijd voor ik naar buiten ga.Als alternatieve dagcreme.En dan ook nog factor 50+.Ik ben heel zongevoelig en verbrand anders snel.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:11

Ik gebruik dagcrème met spf 15, en in de zomer doe ik wel echt aan zonnebrandcrème. Niet tegen verbranden, dat doe ik nooit maar gewoon tegen huidschade.
Als je naar huid gurus luistert /kijkt gebruiken zij elke dag spf 30/50 maar dat vind ik in Nederland echt overdreven. Zeker in de winter

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:17

Ik gebruik ook een dagcreme met spf.

Maar mensen, wat voor ongezonds krijgen we allemaal binnen juist door wat we op onze huid smeren.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:17

Mijn zus is huidtherapeut en adviseert mij dit ook, zeker doordat ik zo bleek en verbandingsgevoelig ben.
Ik doe het echter niet, ik vind mijn Biodermal dagcreme fijner dan een product met spf.

In de zomer smeer ik wel goed. Andere seizoenen nauwelijks tot niet. Tot grote ergernis van mn zus. :=

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:41

Zorg wel voor dat je een zonnebrand creme gebruik die niet schadelijk voor je is.

Zie https://www.zaailingen.com/de-perfecte- ... en-milieu/

En waar je ook mee zit is vitamine D, je lichaam maakt die aan onder invloed van zonlicht. Het gebruikt van zonnenbrand creme in de winter kan juist zorgen voor een vitamine D te kort.

Ik vindt raar advies om hele jaar door zonnenbrand creme te gaan smeren.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 12:35

Ik vraag me af in hoeverre zo'n dagcrème met spf werkt. Moet je het dan niet erg dik smeren en om de paar uur herhalen? Zelf doe ik het niet, maar dat heeft meer met luiheid te maken. :Y)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 12:38

Ik heb een dagcrème met 30 spf maar ik denk dat niet genoeg is, waarschijnlijk moet je het iedere keer smeren voor je naar buiten gaat en niet enkel 's morgens?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 12:43

Ik vraag mij dan echt af: de meeste mensen in NL lopen eerder kans op vitamine D te kort dan teveel, zeker in de winter.

Als de zonkracht onder de 3 komt is de kans op verbranden zowieso nihil en dat hele mini beetje is niet eens genoeg om je normale D op peil te houden. Hoezo zou je dan dat kleine beetje weg gaan smeren? Vitamine D is ook heel gezond. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 12:44

Sem_ schreef:
Ik vraag me af in hoeverre zo'n dagcrème met spf werkt. Moet je het dan niet erg dik smeren en om de paar uur herhalen? Zelf doe ik het niet, maar dat heeft meer met luiheid te maken. :Y)

Dit vraag ik me dus ook heel erg af. In een lik dagcrème zit niet alleen maar spf zoals in zonnebrand, dus hoe dik moet je hem dan smeren?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 12:44

In de winter is de zon niet krachtig genoeg om vitamine D op te doen, dus bijslikken doe je sowieso al best.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 12:46

Sunnda schreef:
Ik vraag mij dan echt af: de meeste mensen in NL lopen eerder kans op vitamine D te kort dan teveel, zeker in de winter.

Als de zonkracht onder de 3 komt is de kans op verbranden zowieso nihil en dat hele mini beetje is niet eens genoeg om je normale D op peil te houden. Hoezo zou je dan dat kleine beetje weg gaan smeren? Vitamine D is ook heel gezond. :)

https://www.drleenarts.com/smeersmoesje ... onnebrand/ punt 3.

Weet niet in hoeverre dit klopt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 12:48

Ja, ik doe het. Vanwege grote kans op huidkanker in familie en pigmentvlekken door de zon. Voordeel is dat rimpels ook sneller komen door de zon, dus dat ga je ook nog iets tegen haha.

Maar goed, mijn reden is dus de huidkanker. Ik moet al elk jaar op controle en zij geven aan het echt goed te beschermen. Vitamine D had ik ook al een te kort voordat ik met spf begon, dus dat maakt ook niets uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:57

MyWishMax schreef:
Ja, ik doe het. Vanwege grote kans op huidkanker in familie en pigmentvlekken door de zon. Voordeel is dat rimpels ook sneller komen door de zon, dus dat ga je ook nog iets tegen haha.

Maar goed, mijn reden is dus de huidkanker. Ik moet al elk jaar op controle en zij geven aan het echt goed te beschermen. Vitamine D had ik ook al een te kort voordat ik met spf begon, dus dat maakt ook niets uit.

Smeer je echt zonnebrand of spf in een dagcrème?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:09

Nee, echt spf. In een dagcrème zit vaak te weinig, omdat je daarvan niet genoeg opsmeert. Je moet namelijk wel een goede hoeveelheid smeren en dat is meestal niet de hoeveelheid die mensen gebruiken met een dagcrème.

Daarnaast vind ik dagcrème met spf vaak ook niet prettig( vaak extra ingrediënten waar ik niet tegen kon, geen fijn gevoel of puistjes erdoor). Hoop losse spf ookbniet, maar na tijd zoeken wel een aantal gevonden die prettig zijn.

Ik word trouwens alsnog wel bruin hoor, ik verbrand heel snel en met smeren niet, maar krijg uiteindelijk wel een kleurtje. Ik vervel alleen niet meer omdat ik niet verbrand en het blijft langer haha. Gezicht wordt bijna niet bruin omdat ik naast smeren ook gewoon vaak met hoofd in de schaduw zit.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:33

Ik gebruik al een aantal jaar iedere dag SPF 50 bovenop mijn normale dagcrème. Niet omdat ik bang ben dat ik snel verbrand, maar omdat de zon nummer 1 staat op rimpels krijgen en ain't here for it.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:37

Niniane schreef:
Ik gebruik al een aantal jaar iedere dag SPF 50 bovenop mijn normale dagcrème. Niet omdat ik bang ben dat ik snel verbrand, maar omdat de zon nummer 1 staat op rimpels krijgen en ain't here for it.

Ja soms vind ik het ook wel shocking om te zien wat de zon doet qua rimpels (laatst foto gezien van een vrachtwagenchauffeur die aan een kant veel meer rimpels had omdat hij aan die kant altijd in de zon zat).
Maar smeer je dan alleen in de ochtend een laagje zonnebrand en dan verder niet meer? Beschermt dat dan de hele dag, dat kan ik me niet echt voorstellen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:38

Het werkt gedurende de dag wel steeds minder goed, dat klopt. Maar dan nog doet het heel veel meer dan niets

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:46

Ik smeer sinds kort ook een dagcreme met SPF, factor 50. Het is een heerlijke creme die niet vettig aanvoelt. En ik doe het ter bescherming van mijn huid tegen de zon. Naar mijn idee zijn we daar als mensheid namelijk te lui en nonchalant mee bezig.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:47

brokjes schreef:
Niniane schreef:

Ja soms vind ik het ook wel shocking om te zien wat de zon doet qua rimpels (laatst foto gezien van een vrachtwagenchauffeur die aan een kant veel meer rimpels had omdat hij aan die kant altijd in de zon zat).
Maar smeer je dan alleen in de ochtend een laagje zonnebrand en dan verder niet meer? Beschermt dat dan de hele dag, dat kan ik me niet echt voorstellen.

Ik smeer in de ochtend een flinke laag en laat het daarbij. Is inderdaad beter om gedurende de dag bij te smeren, maar ben eerlijk gezegd net een tikkeltje te lui om dat te doen, vooral nu het winter is.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:01

Heeft iemand tips voor een goede zonnebrandcreme? Sinds een paar maanden ben ik iedere dag gaan smeren (deed ik al wel als de zon fel was). Het is mijn goede voornemen om dit in 2021 iedere dag te blijven doen. *D

Verbranden doe ik sowieso snel, maar ik heb ook 3 pigmentvlekjes ontwikkelt (hyperpigmentatie). 1 heb ik al een paar jaar, maar die andere 2 merkte ik van het herfst op. -O- Zelf denk ik dat er verband kan zijn met het thuiswerken, op kantoor zit ik niet voor een raam en nu sinds maart thuis zit ik wel voor een raam. En als ik niet (veel/in de middag) naar buiten ga dan smeerde ik geen spf.

Probleem is alleen dat alle spf die ik heb geprobeerd na opdrogen op mijn gezicht gaat pillen of heel erg blijft glimmen. Ik heb al geprobeerd; eucerin, biodermal, dr leenaarts en gewoon Nivea. Iemand tips? Mag ook Korean sunscreen zijn, daar ben ik zelf niet mee bekend.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:07

Ja ik gebruik dat heilig (op gezicht en hals), omdat ik geen huidkanker én geen rimpels wil. Zomers smeer ik 50 onder m'n dagcrème en gedurende de dag nog eens. Nu in de winter smeer ik 30 (omdat ik toevallig niet minder heb liggen ook hoor) of als ik niet buiten kom dan niet. SPF in dagcrème werkt doorgaans veel minder sterk, het wordt aangeraden om zonnebrandcrème los te smeren naast je dagcrème.

Ik slik vitamine D bij en gebruik de matterende zonnefluïde van Biodermal.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:24

Ik smeer elke dag, althans dat probeer ik.

Ik heb een hele fijne Koreaanse spf 50 voor het gezicht, die niet in je ogen brand en fijn 'opdroogt' (ook onder make up). Tevens is 'ie ook coral reef save, mocht je dat belangrijk vinden.

Ik bestel 'm hier: https://www.yesstyle.com/en/tcuc.EUR/co ... SgQAvD_BwE