Hyperventileren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Photograph

Hyperventileren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 16:20

Beste bokkers,

Ik ben sinds gisteravond (waarschijnlijk) aan het hyperventileren. Ik ben benauwd, als ik te lang sta word ik duizelig, mijn hart doet weer super veel, wat ik vaker heb.

Ik wacht al 6 weken lang op een afspraak bij de dokter zodat ze een hartkastje kunnen plaatsen bij mij. Maar elke keer is er weer iets anders waardoor het niet kan. Maandag bel ik voor de 4e keer want de hartklachten worden steeds erger.

Daarnaast heb ik gister me hartslag zelf gemeten, ik kom tussen de 50 en 60, best laag voor iemand van 16. Ik heb momenten dat als ik loop of in paniek raak, dat me hele lichaam gaat trillen. Ben ook misselijk, en dan raak ik nog meer in paniek omdat ik bang ben om over te geven. Ik was net ook heel bang om flauw te vallen en heb al een paar keer gezegd tegen me moeder dat ik naar het ziekenhuis wil, gewoon met de angst om dood te gaan.

Weet iemand wat ik kan doen? In een zakje ademen helpt niet, wordt daar alleen maar benauwder van. En hoelang kan zo’n hyperventilatie wel niet duren?

Photograph

Re: Hyperventileren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 16:25

wijzig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 16:32

Hyperventilatie duurt zo lang als jij hyperventileert. :+ Je hartslag vind ik niet schokkend laag — ik zou me meer zorgen maken als hij extreem hoog was geweest.

Verder: leg je handen op je buik en adem daarheen gedurende een paar seconden, voordat je weer uitademt. Ik kan ook even een breathing GIF voor je opzoeken, dan moet je mee-ademen met de beweging van de afbeelding, dat kan ook helpen. :)

Edit, zo'n ding: https://cdn.doyou.com/wp/2016/12/breathing-gif-5.gif
Als hij uitzet, adem jij in, als hij krimpt, adem je uit. :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-01-21 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 16:35

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 16:42

Dat klinkt meer als een angstaanval heel eerlijk gezegd.
Als je dan denkt dat het iets met je hart is, dan versterkt je die paniek en krijg je inderdaad symptomen zoals zweten, misselijk, duizelig, hartkloppingen e.d.
Ik zou zeker wel verder aandringen bij de HA, want je weet immers maar nooit. Misschien gelijk even oo ijzer prikken, dat geeft ook dezelfde verschijnselen.Een hartslag van 50-60 is overigens niets mis mee.

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 17:59

Sizzle schreef:
Als je dan denkt dat het iets met je hart is, dan versterkt je die paniek en krijg je inderdaad symptomen zoals zweten, misselijk, duizelig, hartkloppingen e.d.
Ik zou zeker wel verder aandringen bij de HA, want je weet immers maar nooit. Misschien gelijk even oo ijzer prikken, dat geeft ook dezelfde verschijnselen.Een hartslag van 50-60 is overigens niets mis mee.

Je hebt het over op ijzer prikken, kan het dan eraan liggen dat ik te weinig ijzer heb? Ja, al 4 x gebeld naar de huisarts maar hele tijd weer een ander smoesje lijkt het wel

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 18:45

Werkt een pufje tegen hyperventileren?

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:00

Photograph schreef:
Werkt een pufje tegen hyperventileren?

Daarvan gaat je hartslag omhoog, dat zou ik niet doen.

Je zou ademhalingsoefeningen kunnen doen, vier seconden inademen, twee seconden vasthouden, vier seconden uitademen.

Je kan ook even gaan hardlopen? Of gaan zingen? Dat reguleert volgens mij de ademhaling - ook iets voorlezen uit een boek bijvoorbeeld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:03

TS; je bent 16 toch? Heb je dit al bij je ouders aangegeven, dat het nu zo Edith is?

Als het al zo lang blijft hangen en je blijft je beroerd voelen kan je beter even langs de dokter gaan, of in elk geval bellen voor overleg. Zij kunnen je verder helpen dan mensen via bokt.
Je kan ook zelf de huisarts bellen, op jouw leeftijd kan dat ook zonder dat je ouders er van weten.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:06

Ik heb veel gehad aan een haptonoom. Iemand die je leert op de juiste manier en bewust te ademen. Ik kwam erachter dat ik onbewust via mijn schouders ademde ipv over de buik :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:06

just_kiki schreef:
Ik heb veel gehad aan een haptonoom. Iemand die je leert op de juiste manier en bewust te ademen. Ik kwam erachter dat ik onbewust via mijn schouders ademde ipv over de buik :)
Een fysio kan je er eventueel ook bij helpen. :j

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:17

Ik vind het ook klinken als een angst /paniekaanval. Een paniekaanval voelt alsof je doodgaat maar is niet erg of gevaarlijk. Alleen :ik ben geen dokter en heb je ook niet gezien.
Voor de zekerheid de huisarts of huisartsenpost bellen kan geen kwaad, zij kunnen het beste inschatten of er misschien toch iets aan de hand is :)

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:28

Ik kan je deze video echt aanraden:
https://youtu.be/yzW6cDIzwCQ

Ik heb erg veel last gehad van hyperventilatie, nou klinkt dit inderdaad meer als een paniek-of angstaanval, maar dit kan overal voor helpen. Ik heb het ongeveer 3 keer per dag voor 3 maanden lang gedaan, maar dat hoeft natuurlijk niet! Ik vind het heel fijn omdat je er zelf niks bij hoeft te doen, alleen maar liggen en ontspannen ademhalen.
Verder raad ik je aan om niet teveel op je ademhaling te letten als het niet hoeft. Nou is dat natuurlijk heel moeilijk, want denk maar eens niet aan een paarse olifant als iemand jou verbied daaraan te denken, maar het kan wel al veel schelen.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:41

Ik kan op het moment dat ik verkeerd ademhaal niet goed lang uitademen. Wat bij mij helpt om weer normaler te gaan ademenen en minder benauwd te voelen is uitblazen alsof je zeg maar wil fluiten maar dan net niet fluiten. Helemaal uitademen en aan het eind 2 seconden vasthouden voor je opnieuw inademt. Voor mij werkt dat veel beter dan welk zoveel seconden in en uitademtelling dan ook.

Je verhaal doet inderdaad denken aan paniek en (wellicht chronische) hyperventilatie. Heel vervelend vooral als je het niet weet want je houdt het dan met je eigen angst alleen maar in stand.

Gebruik je dingen met caffeine? Koffie, red bull etc? Dit kan namelijk enorm hyperventilatie triggeren als je daar gevoelig voor bent.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:44

Misschien een rare vraag maar heb je ook last van je darmen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:45

Voor mij was het al genoeg om te weten dat het een paniekaanval is. Daarna kon ik het als het ware tegen mezelf zeggen: het zit in je hoofd, je gaat niet dood. Sindsdien ook eigenlijk niet meer gehad.
Ik had vroeger regelmatig ijzer tekort dan kreeg ik ook hartkloppingen en duizeligheid, maar niet het gevoel van kortademigheid.
Een pufje is absoluut niet voor zulke dingen bedoeld, niet zelf met medicatie experimenteren.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:49

In een zakje ademen juist niet doen met hyperventileren.

Als ze al een kastje willen plaatsen zou ik daar zeker even opwachten voordat je de diagnose hyperventilatie aan jezelf geeft.

Er is ook nog een vorm van hyperventilatie genaamd chronische hyperventilatie. Ik heb ook te maken met deze vorm en had vroeger ook een aardig snelle hartslag. Ik heb er best veel klachten door maar niet meer dagelijks omdat ik weet hoe ik er mee om moet gaan.

Wel zou ik eerst dat onderzoek doen. Ik kwam erachter doordat ik mijzelf te erg herkende in het chronische hyperventileren in combinatie met angst. Na een fysio bezoek werd dit bevestigd te zien aan een aantal spieren in mijn boven rug.

Ik ben er ook wel eens voor naar de arts geweest omdat ik ervan was overtuigd dat het mijn hart was. Bloeddruk opgemeten en die was perfect. Ik ben magnesium pillen gaan slikken en die sloegen bij mij goed aan.

hoge hartslag heb ik eigenlijk nooit meer. Wel eens kloppingen maar die komen dan toch meer vanuit de darmen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 22:48

Sintara schreef:
Een paniekaanval voelt alsof je doodgaat maar is niet erg of gevaarlijk. Alleen :ik ben geen dokter en heb je ook niet gezien.
Voor de zekerheid de huisarts of huisartsenpost bellen kan geen kwaad, zij kunnen het beste inschatten of er misschien toch iets aan de hand is :)

Serieus...?

Een mens voelt zoveel angst dat zij denkt dat ze dood gaat "en dat is niet erg" - mijn hoela...

Je gaat er doorgaans niet dood aan, je hart is prima in orde en we hebben tegenwoordig emdr - dus in die zin is het idd niet gevaarlijk.
Maar wel heel naar.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 23:07

Sophie_Wind schreef:
Ik kan je deze video echt aanraden:
https://youtu.be/yzW6cDIzwCQ

Ik heb erg veel last gehad van hyperventilatie, nou klinkt dit inderdaad meer als een paniek-of angstaanval, maar dit kan overal voor helpen. Ik heb het ongeveer 3 keer per dag voor 3 maanden lang gedaan, maar dat hoeft natuurlijk niet! Ik vind het heel fijn omdat je er zelf niks bij hoeft te doen, alleen maar liggen en ontspannen ademhalen.
Verder raad ik je aan om niet teveel op je ademhaling te letten als het niet hoeft. Nou is dat natuurlijk heel moeilijk, want denk maar eens niet aan een paarse olifant als iemand jou verbied daaraan te denken, maar het kan wel al veel schelen.

Bedankt voor t delen. Ik ga de video een tijdje proberen. Mn lichaam schiet snel in de stress. Hopelijk helpt t mij ook.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 23:22

Als je nog lang op je huisarts moet wachten, kun je wellicht in de tussentijd naar een fysiotherapeut of oefentherapeut - liefst eentje met verstand van psychosomatiek. Als je minderjarig bent, zit dit gewoon in je basisverzekering. Zij kunnen even met je meekijken en meedenken en bv. ademhalingsoefeningen of ontspanningsoefeningen met je doen. Dan ben je in de tussentijd daar ieg mee bezig en wellicht stelt dat je wat gerust. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 23:29

Janneke2 schreef:
Sintara schreef:
Een paniekaanval voelt alsof je doodgaat maar is niet erg of gevaarlijk. Alleen :ik ben geen dokter en heb je ook niet gezien.

Serieus...?

Een mens voelt zoveel angst dat zij denkt dat ze dood gaat "en dat is niet erg" - mijn hoela...

Je gaat er doorgaans niet dood aan, je hart is prima in orde en we hebben tegenwoordig emdr - dus in die zin is het idd niet gevaarlijk.
Maar wel heel naar.
Dat is wel een heel creatieve interpretatie van wat Sintara zegt. :') Er staat dat een paniekaanval niet erg is, of althans, niet in de zin dat er direct van alles zwaar mis is met je lichaam en je hart op het punt staat het te begeven.

En hoeveel angst iemand heeft voor ze een paniekaanval krijgen, kun je van achter een scherm niet beoordelen.

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 23:33

(Chronische) Hyperventilatie is zo naar! Ik heb er lang last van gehad. Uiteindelijk bleek ik ook een flink vitamine D tekort te hebben, sinds dat beter op pijl is gaat het super.

Ik kan je dus aanraden om ook bloed te laten prikken en te checken op tekorten.

Verder hielp bij mij een zakje ook niet vanwege paniek. Langer uitademen dan inademen vond ik wel prettig. Bij mij hebben oefeningen bij de fysio geholpen om een echt heftige aanval te kunnen managen. Als ik bijvoorbeeld een aanval kreeg in een winkel of de bus kon ik mezelf rustig genoeg krijgen om naar buiten te komen. Ook wandelen hielp omdat je dan wat meer zuurstof verbruikt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 00:29

De app stop panic and anxiety is een aanrader. Die legt je uit dat het normale reacties zijn en dat je het gevoel moet leren ondergaan.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 01:30

Sizzle schreef:

En dan hyperventileren is niet vreemd..

Ik kan me erg in jou vinden TS.
Heb 6 jaar geleden twee inhalators gekregen voor zulke aanvallen. Ookal duurde deze geen dagenlang, ze ontstonden (ontstaan) wel snel.
Hier ontstonden ze bij erge spanning zoals wedstrijd of wanneer er iets getriggerd werd dat weer gelijk stond aan deze spanning.

Ik hoop dat je er snel vanaf bent!!

Edit:
Ik ben jaren hierna met PTSS gediagnosticeerd (door een ander voorval maar zal wel in verband staan), waardoor EMDR mij zeker heeft geholpen. Ik lees hierboven ook iets over EMDR.
Als het geen medische oorzaak heeft en je wel mentaal erg dwars zit, is het wellicht handig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 01:44

Ik heb jaren heel erg last gehad van hyperventilatie, heel herkenbaar wat je ook zegt, misselijk en angst om flauw te vallen, echter door je angst word het alleen maar erger. Je valt echt niet zomaar flauw van hyperventileren, juist niet zoals een psycholoog mij ooit uitgelegd heeft.
Een jaar of 15 geleden kreeg ik van mijn stiefmoeder een hyper-free, google maar eens. Het is een soort kastje die een beetje lijkt op een mobiele telefoon (heel vaak gehad dat mensen zeiden oh heb je 2 telefoons?), heel simpel het helpt je bewust te ademen door dat ding en daardoor word het beter. Een zakje maakte mij ook benauwder ipv beter. Je hebt een ruimte voor je mond (ik klem hem tussen m'n tanden als ik hem gebruik) en onderin een opening waar je adem er uit gaat.
Wat ook helpt als je er echt zodanig in zit dat je heel misselijk bent is overgeven als het even kan, het stomme is dat het daarna over is.
Ik kon me vroeger super druk en zenuwachtig maken om dingen, bijvoorbeeld als ik naar m'n vriendje ging die in midden NL woonde was ik in het begin zo zenuwachtig dat ik ging hyperventileren en tegelijk heel misselijk werd, bang om over te geven maar toen het eenmaal gebeurde en het daarna gelijk klaar was wist ik dat ik liever dan maar over ging geven dan nog langer me belabberd voelen. Vinger in m'n keel steken heb ik nooit hoeven doen overigens.

Verder als je dit vaker hebt, ga eens mediteren of zoek op YouTube naar the honest guys als je een beetje Engels kan verstaan. Zij hebben filmpjes met een begeleidende meditatie, hele rustige en prettige stemmen en ze hebben filmpjes van 5 minuten tot wel een uur. Ook als je problemen hebt met in slaap vallen kan ik je die echt aanraden in de titels staat waar het je bij kan helpen en het heeft mij echt geholpen om kalmer te worden.

Beetje lange reactie maar hopelijk kan je er wat mee :)