Ik word geopeerd en vind het onwijs spannend

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Ik word geopeerd en vind het onwijs spannend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 13:57

Hallo bokkers,
Ik ben 20 jaar en word binnenkort geopeerd aan mijn knie. Ik vind het zo onwijs spannend dat ik graag even van mij af wilde schrijven. Ik wilde graag even mijn hart luchten.

Ik ben in 2011 geopeerd aan mijn rug maar weet hier weinig meer van. Alleen dat ik in paniek was toen ik uit mijn narcose kwam.
Nu word ik geopereerd aan mijn knie. Eerst rechts en een half jaar later links. Ik heb gekozen voor algehele narcose ivm angst. Mijn rug is mijn zwakke en zeer gevoelige plek en dat ze daar een ruggenprik in zetten vind ik eng. Ik ben bang dat er van alles mis gaat en ik weet dat ik alleen ga zijn. Mijn vriend of ouders mogen niet meer ivm corona.

Als iemand tips heeft dat mag. Wilde vooral graag mijn hart luchten...

Kinke

Re: Ik word geopeerd en vind het onwijs spannend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 14:02

ik zou het ook spannend vinden hoor, logisch. Je laten opereren is niet iets wat je over het algemeen regelmatig doet. Geef vooral aan bij de verpleging dat je het zo spannend vindt. Geef dit ook aan bij de anesthesist, dat je ooit een keer in paniek uit je narcose kwam.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 14:03

Ik herken jou verhaal,ik mocht een koptelefoon op met muziek dat werkte echt. Neem iemand mee die jou kan steunen,er zijn ook natuurlijke middelen die goed werken. En schaam je niet hoor praat er in het ziekenhuis veel over.

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 14:05

Probeer voor je onder gaat aan leuke dingen te denken. Dus ga naar je happy-place dat helpt vaak om weer goed uit de narcose te komen.

Verder snappen ze ook in het ziekenhuis vast heel goed dat het spannend is helemaal nu niemand mee mag. Gewoon met ze over praten dan zijn ze vast extra lief en zorgzaam.

Verder natuurlijk heel veel sterkte!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 14:25

Sterkte!Ik ben enige tijd geleden voor het eerst in mijn leven geopereerd,ook aan mijn knie.Ik wou ook geen ruggeprik of zo maar liever algehele narcose.Het viel me alles mee. ik heb er eigenlijk niets van gemerkt.Dit komt vast wel goed!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 14:28

Dat lijkt me ook spannend! Vooral in deze tijd, waarin je i.v.m. corona niemand mee mag nemen. Ik zou als tip geven dat je gewoon eerlijk aan moet geven dat je erg gespannen bent. Soms is het mogelijk dat je van te voren iets kalmerends krijgt. Je zou eens kunnen vragen of dat bij jou/jouw operatie ook mogelijk is?

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 14:38

Een operatie is ook spannend.

Soms kan je nog even kletsen voordat je onder narcose ben.
En ik heb ook weleens ipod met muziek meegenomen.

Je kan aangeven het erg eng te vinden dan krijg je vaak een kalmeringspilletje voor je naar de operatiekamer gaat.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 14:42

Ruggenprik merkte ik helemaal niets van. Die kreeg ik 9 oktober.
Je voelt een soort.. ja.. ken je die bubbels uit bubble tea? Als je die doorbijt heb je zn propje. Dat propje voelde ik toen de naald door mijn vlies ging. Maar het deed echt geen zeer. Zelf niet een irritant gevoel. Gewoon een kiezeltje.

Algehele narcose heb ik 26 februari gehad. (Betrof overigens een operatie een dezelfde knie)
Die wilde ik bewust niet meemaken. Mijn meniscus was om mijn gewricht gedraait en er zat geen enkele beweging in. Een week lang.
Toen na een week oxocodon eindelijk de operatie was wilde ik hem niet meemaken. Doe je ding. Narcose was prima.. werd kalm wakker en riep alleen maar: hij kan weer strekken!!!
Om daarna kotsmisselijk te worden. Gelukkig hebben ze daar heel snelle en fijne medicatie voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 14:44

Heel erg begrijpelijk dat je het spannend vind! Je bent niet alleen, er zijn veel mensen rond jou op het ok en op de uitslaapkamer. Geef het vooral aan dat je het spannend vind, vraag of ze extra tijd nemen om even rustig met je te praten en je te kalmeren voor de operatie. Dat zijn ze echt wel gewend daar.

Hoe kalmer je bent terwijl je onder narcose gaat, hoe kalmer jij er zelf uit komt. Ik heb dat zelf ervaren (eerste keer als kind in paniek slapen, in paniek wakker. Vanaf de tweede keer vertelde mijn anesthesioloog bovenstaande en vanaf dan elke keer rustig wakker geworden) én ik merk het bij mijn eigen patiënten die in slaap gedaan worden. Hoe kalmer slapen, hoe kalmer je wakker wordt.

Misschien kun je op voorhand al een paar keer oefenen met iets wat je kalmeert? Een mantra, ademhalingsoefeningen, een snelle bodyscan? Iets wat je doet kalmeren voor je in slaapt gaat.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 14:56

Heyhey,

Ik ben een zestal weken geleden geopereerd aan mijn rechterknie.
Ik ben voorheen nog nooit geopereerd, ik was eigenlijk helemaal niet zenuwachtig.
De verpleegkundige legde mij alles zeer goed uit en het was ook een prettige ervaring.
Operatie is uiteraard altijd minder, maar toch nog goed vanaf gekomen.

Gaat nu eindelijk wat beter, aangezien ik wat problemen gehad heb met de brace. Nu gaat het wel goed!
Ik wens je veel succes en beterschap!

Praat erover! dat helpt ook veel! en vooral rust hebben, rust in alles wat je doet. ook in het ziekenhuis. daar blijf je zelf ook het rustigst van!

MuroniaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 14:58

Ik ben een paar maanden geleden (weer) aan mijn knie geopereerd onder volledige narcose. Een paar jaar geleden heb ik ook een rug (hernia) operatie gehad waar ik niet fijn uit ben bijgekomen. Ze hebben mij uitgelegd dat je bij de rugoperatie extra spierverslappers krijgt en dat je daardoor er anders uit kunt komen dan normaal bij volnarcose. Bij mij klopte het wel, want het wakker worden van de knie-operatie verliep dikke prima. Nergens last van gehad. Veel succes, het komt echt goed hoor!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 18:46

Dank jullie wel voor de lieve reacties. Doen mij erg goed. Fijn dat er meerdere mensen goed uit een knie operatie zijn gekomen. Ben ook onwijs benieuwd hoe ik mij ga redden na de operatie. Ik moet met krukken gaan lopen, ik loop dab met een stijf been. Heb wel al krukken maar nog niet veel mee geoefend.. Hoe ga ik naar het toilet als ik alleen ben en ik heb de braice om.. Vragen waarvoor ik het ziekenhuis niet wil belasten maar dat zijn de stomme dingen waar je over na gaat denken.. :=

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:50

dat kun je daar ook gewoon vragen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:53

Sterkte en veel succes, komt goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:06

Het is echt geen belasting voor het ziekenhuis als je zulke vragen stelt. Het hoort bij hun werk om jou goed geïnformeerd naar huis te laten gaan. Gewoon vragen; liever teveel dan te weinig :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:13

Yenni schreef:
Dank jullie wel voor de lieve reacties. Doen mij erg goed. Fijn dat er meerdere mensen goed uit een knie operatie zijn gekomen. Ben ook onwijs benieuwd hoe ik mij ga redden na de operatie. Ik moet met krukken gaan lopen, ik loop dab met een stijf been. Heb wel al krukken maar nog niet veel mee geoefend.. Hoe ga ik naar het toilet als ik alleen ben en ik heb de braice om.. Vragen waarvoor ik het ziekenhuis niet wil belasten maar dat zijn de stomme dingen waar je over na gaat denken.. :=

Daar ga je heel handig in worden is mijn ervaring!

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:20

Ik heb ook 2 weken met een brace gelopen. Je went er vanzelf aan!
Ik ben wel heel blij, dat ik dat ding niet meer om hoef.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:30

Ik brak mijn kuitbeen en ik werd geopereerd en ik mocht er lang niet op staan. Ik heb hulpmiddelen geleend bij een winkel om het mezelf makkelijk te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:55

Yenni schreef:

Ben je gek? Dat is helemaal geen belasting, dat hoort bij hun werk. Maar besef ook dat ze jou nooit helemaal goed kunnen voorbereiden als jij zelf geen vragen stelt of aangeeft bang te zijn. Als zij niet weten waar jij persoonlijk mee zit kunnen ze je geen voorbereiding op maat geven en dat willen ze heus wel.

Geen ervaring met knie operaties, maar je zou kunnen vragen of je na de operatie een fysiotherapeut kunt spreken voor je naar huis gaat. Die zitten bomvol creatieve ideeën en tips juist over bijvoorbeeld naar het toilet gaan.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 09:54

Dat lopen met krukken en naar het toilet gaan went vanzelf hoor :D

Ik heb zelf na een nieuwe achterste kruisband 6 weken in een strekbrace gezeten en kon dus
mijn been niet buigen en mocht er ook niet op staan. Daarna nog 6 weken in een brace die elke keer een klein stukje meer gebogen wordt. Je wordt vanzelf creatief in hoe je een en ander kunt oplossen.

Sterkte!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 23:55

Weet je al een datum?

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 00:02

Ik weet dat uitzonderingen in het ziekenhuis wel degelijk mogelijk zijn. Ik zou gewoon eens opbellen als ik jou was en vertellen dat je erg bang bent voor de operatie en het niet durft zonder een dierbare bij je. Bij een vriendin van mij werd die uitzondering ook gelukkig gemaakt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 00:06

Ik zat bij anesthesie en ik vroeg of ik valeriaan mocht nemen, dat was geen probleem. Ze zei dat veel mensen dat namen voor een operatie.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 14:07

Inmiddels nog contact gehad met het ziekenhuis, ik word 15 januari geopereerd om kwart voor 9 in de ochtend. Na een telefoontje mag mijn vader gelukkig mee tot ik slaap.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 14:08

Valeriaan zal ik nog eens navragen. Dank jullie wel voor de tips allemaal