Hoofd bonken voor slapen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AylaL

Hoofd bonken voor slapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 16:39

Hallo,

Dit is misschien een beetje vreemd maar als kind bonkte ik altijd met mijn hoofd op het kussen om in slaap te vallen. Dit is voor een kind heel normaal echter doe ik het na bijna 18 jaar nogsteeds :=

Ik val daardoor zeer moeilijk in slaap, doe er elke avond wel 3 kwartier over als ik geluk heb, tot ik zo moe ben dat ik het niet meer kan. Ik weet dat ik erdoor slechter in slaap val maar alsnog *moet* ik het doen :+

Heeft iemand enig idee wat zou kunnen helpen, want ik slaap zo enorm slecht erdoor.

Daarbij doe ik het niet als ik bij mijn vriend of iemand anders slaap, dan ga ik ritmisch met mijn voet tikken tot ik in slaap val omdat ik de ander niet wil storen.

Ik vind het een beetje stom om voor naar de huisarts te gaan en lees ook op internet helemaal niks erover.

Rennie89

Re: Hoofd bonken voor slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 16:58

Lijkt mij niet helemaal gezond nog op deze leeftijd, zou dit zeker met de huisarts bespreken...

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 16:59

Gewoon even langs je huisarts, die kan je ongetwijfeld helpen! Lijkt me heel vervelend voor je :(:)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 17:03

Klinkt alsof het iets dwangmatigs is. Gewoon even langs de huisarts gaan als je er last van hebt. :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 17:06

Een verzwaringsdeken wil ook nog weleens helpen. Maar ik zou inderdaad even aan je huisarts vragen. Het is een vorm van ontspanning. Misschien kan je een andere manier zoeken om dit te bereiken.

AylaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 17:07

Het is niet alsof ik het niet kan stoppen maar als ik dan in bed ga liggen denk ik altijd oke ik ga het niet doen want: anders doe ik er lang over om in slaap te vallen. En uiteindelijk ga ik het toch doen omdat ik dan het gevoel heb dat het in slaap vallen sneller gaat (Ookal weet ik heel goed dat dat niet zo was)
Suzanne F. schreef:
Een verzwaringsdeken wil ook nog weleens helpen. Maar ik zou inderdaad even aan je huisarts vragen. Het is een vorm van ontspanning. Misschien kan je een andere manier zoeken om dit te bereiken.

Dat is een goeie!

Ik ga binnekort dan wel even de huisarts bellen, maar akn niet echt bedenken wat hij er tegen zou kunnen doen

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 17:15

Mij helpt het om met een luisterboek in slaap te vallen, anders lig ik ook zo 2 uur of langer voor me uit te kijken. Oortje in zodat mijn vriend er geen last van heeft en dan slaap ik meestal binnen een kwartier wel, ik kan inmiddels niet meer zonder.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 17:21

Bij een dwanghandeling weet je vaak rationeel gezien wel dat het niet klopt, maar toch is het moeilijk te weerstaan om het niet te doen (omdat je zelf aangeeft dat je het *moet* doen/uiteindelijk toch gaat doen). Maar ik ben geen dokter uiteraard en misschien is dit wel helemaal niet aan de orde. :)

Als het te maken heeft met moeilijk kunnen ontspannen dan zou je misschien de bodyscan kunnen proberen, dit is een bekende mindfulnessoefening.
Laatst bijgewerkt door Sem_ op 01-01-21 17:23, in het totaal 2 keer bewerkt

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 17:22

Ik heb het ook jaren en jaren gedaan, zeker tot ver na mijn veertigste...
Uiteindelijk heb ik het mezelf kunnen, of eigenlijk moeten, afwennen, omdat ik een nekhernia kreeg. Op de röntgenfoto die ze toen van mijn nekwervels hebben gemaakt, was extreme artrose te zien. Ik had uitval van een arm, veel pijn, kon niet meer autorijden. Maar toen kon ik dus wel stoppen met bonken. Nekhernia is genezen, maar aan de artrose is natuurlijk niets meer te doen. Moraal: als het moet kun je dus wel stoppen!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 17:23

AylaL schreef:
Het is niet alsof ik het niet kan stoppen maar als ik dan in bed ga liggen denk ik altijd oke ik ga het niet doen want: anders doe ik er lang over om in slaap te vallen. En uiteindelijk ga ik het toch doen omdat ik dan het gevoel heb dat het in slaap vallen sneller gaat (Ookal weet ik heel goed dat dat niet zo was)
Suzanne F. schreef:

Dat is een goeie!

Ik ga binnekort dan wel even de huisarts bellen, maar akn niet echt bedenken wat hij er tegen zou kunnen doen

Doorverwijzen naar een psycholoog

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 17:24

Toch je huisarts bellen, hij/zij heeft voor zulke dingen geleerd, dus misschien weet jij de oplossing niet, maar die kan hij/zij je juist bieden!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 17:32

Ik doe het ook, 33 jaar. niet bonkend maar ik ‘schud’ vanuit mijn schouder (op mijn zij) mijn vader deed het alleen met z’n hoofd. Sleep Related Rhythmic Movement Disorder (ritmische bewegingsstoornis) wordt het genoemd. Ik doe het veel minder dan vroeger en niet als ik samen in bed lig met iemand. Ik doe het volgens mij om moe te worden, door de ritmische bewegingen wordt mijn hoofd leeg. Terwijl ik zonder schudden ook binnen 5 sec weg ben.. dus eigenlijk gaat mijn conclusie niet op.

Ben wel benieuwd wat een huisarts je kan bieden! Ook omdat jij er wel slecht door slaapt.

Ik ondervind er geen hinder van behalve dat het slecht is voor mijn krullen..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 17:34

wilma84 schreef:
Ik heb het ook jaren en jaren gedaan, zeker tot ver na mijn veertigste...
Uiteindelijk heb ik het mezelf kunnen, of eigenlijk moeten, afwennen, omdat ik een nekhernia kreeg. Op de röntgenfoto die ze toen van mijn nekwervels hebben gemaakt, was extreme artrose te zien. Ik had uitval van een arm, veel pijn, kon niet meer autorijden. Maar toen kon ik dus wel stoppen met bonken. Nekhernia is genezen, maar aan de artrose is natuurlijk niets meer te doen. Moraal: als het moet kun je dus wel stoppen!

Goed dat je dit schrijft. Want ik dacht eerst bij het verhaal van ts,wat geeft dat toch,je doet er niemand kwaad mee. Maar het kan dus wel fysieke klachten veroorzaken! Volgens mij is het net zoiets als weven bij paarden, iets wat stressverlichtend werkt.

AylaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 17:35

Wat fijn om te lezen dat meerdere mensen er last van hebben!

Ik had gelezen dat bij rhythmic movement disorder je het eigenlijk zelf niet doorhad?

Ik praat al met twee psychologen misschien kan ik het is op tafel leggen :)*

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 17:36

Misschien proberen te vervangen door een gezonder slapengaan-ritueel? Zoals een luisterboek luisteren, of steeds dezelfde rustgevende playlist opzetten? Ademhalingsoefeningen, tellen in hoofd,... Dus echt iets waarmee je in slaap kan vallen tijdens het doen ervan.

Maar ik denk ook dat een huisarts of een psycholoog raadplegen geen slecht idee is.

AylaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 17:38

Als ik probeer wat anders te doen voor het slapen gaan word ik heel onrustig altijd en daardoor begin ik weer te bewegen, dat maakt 't ook een stuk moeilijker om gewoon niet te bewegen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 17:45

Zorgen dat je goed moe bent voor je gaat slapen. Als je een hond hebt,een flinke avondwandeling maken of zo?

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 17:46

Ik zou het inderdaad eens met die psychologen bespreken.

Een verzwaringsdeken zou ik niet aan beginnen, als je daar aan begint kan je straks ook weer moeilijker zonder slapen. Net zoals dat bonken.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 17:50

Hier iemand met dwangneurose voor het slapen gaan en herken het zeker ergens wel. Ik doe het alleen meer met spullen rechtzetten. Ik dacht ook altijd van ik ga er niet mee heen ik schaamde mij er heel erg voor en dacht ook van volgens mij hoor ik opgenomen te worden in een of andere instelling.

Uiteindelijk toch de stap gezet en doorverwezen naar een psycholoog. Ik heb een redelijk geslaagde behandeling ervoor gehad en het heeft beter geholpen dan dat ik dacht. Heb het nog steeds wel maar de psycholoog zei ook blijf als het klein is het vooral doen dan geeft het verder geen schade. Het is de laatste weken weer wat erger maar hoop het weer even af te kunnen bouwen.

En een leuk weetje iedereen heeft dwangmatige handelingen. De een wat erger als de ander

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 17:54

Zebrastreep schreef:
En een leuk weetje iedereen heeft dwangmatige handelingen. De een wat erger als de ander

Dit even eruit gepikt want oh zo waar!

Ik val in slaap als ik aan het bokken ben op mijn mobieltje :P . Werkt geweldig en sneller dan bijv gewoon lezen. En ik baal als mijn mobieltje leeg is. Tikkie dwangmatig dus.

TS: dit is niet goed voor je gezondheid dus wel wat mee doen hoor! Dokter/ psych kan je verder helpen!

AylaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 18:24

Dankjulliewel!

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 18:29

Het is een patroon vanuit je jeugd, dit maakt dat ik daar wel iets mee kan.

Als kind zijnde had je een reden om dit te doen, dit gaf je een gevoel van veiligheid als het waren. Door te achterhalen waardoor jij je zo onveilig voelde om te gaan bonken met je hoofd, kun je het bonken vanuit de oorzaak aanpakken. Ander gedrag aanleren is te doen, maar vergt veel discipline. Als je de oorzaak achterhaalt dan is er nog steeds discipline nodig (omdat het een al jaren ingesleten patroon is), maar dan is het makkelijker omdat het onveilige gevoel wat eronder zit weg is.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 18:33

AylaL schreef:
Wat fijn om te lezen dat meerdere mensen er last van hebben!

Ik had gelezen dat bij rhythmic movement disorder je het eigenlijk zelf niet doorhad?

Ik praat al met twee psychologen misschien kan ik het is op tafel leggen :)*

Goed om te doen.

AylaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 18:48

kiomiamigo schreef:

Als kind zijnde had je een reden om dit te doen, dit gaf je een gevoel van veiligheid als het waren. Door te achterhalen waardoor jij je zo onveilig voelde om te gaan bonken met je hoofd, kun je het bonken vanuit de oorzaak aanpakken. Ander gedrag aanleren is te doen, maar vergt veel discipline. Als je de oorzaak achterhaalt dan is er nog steeds discipline nodig (omdat het een al jaren ingesleten patroon is), maar dan is het makkelijker omdat het onveilige gevoel wat eronder zit weg is.

Dit zal wrs vanuit mijn heel erg onstabiele jeugd zijn geweest, dat kan ik verder niet om 1 ding pin pointen en is dus moeilijk om "weg te nenem"

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 18:52

AylaL schreef:
kiomiamigo schreef:

Dit zal wrs vanuit mijn heel erg onstabiele jeugd zijn geweest, dat kan ik verder niet om 1 ding pin pointen en is dus moeilijk om "weg te nenem"

mooie uitleg kiomiamigo , het klopt inderdaad dat je het doet omdat je het als veiligheid ervaart. Dit kan komen wat je zegt vanuit je jeugd dat je heen veiligheid hebt gekregen van je ouders en dan dat soort dingen gaat ontwikkelen om het je een veilig gevoel te geven. En dat je geen veiligheid hebt gehad van je ouders in vooral de eerste meest belangrijke levensjaren kun je niks aan doen. Het is aan de ene kant wel heel interessant hoe het werkt ik verdiep mij er vaak in en dan vallen er wel veel puzzel stukjes op zijn plaats.

Ik heb helemaal geen moeilijke jeugd gehad , maar ik denk dat het is ontstaan door een aantal te snel opvolgende gebeurtenissen.