Blaasonsteking en nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AmyJamess

Blaasonsteking en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-20 10:34

Hoi,
Zoals de titel al zegt heb ik vermoedelijk een blaasontsteking. Het begon afgelopen dinsdag en tot op heden heb ik nog steeds erg veel last van pijnlijk gevoel, en continu het gevoel te moeten plassen.
Gisteren op werk had ik echt ontzettende pijn en liep om het half uur naar de wc. Vanmorgen werd ik dan ook wakker met flinke pijnsteken in mn rechter zij. Vandaag heb ik mij ziek gemeld op werk omdat ik zoals ik me gister voelde en met de pijn echt niet kan werken.
Nou wou ik vanmorgen de huisarts bellen alleen is de praktijk gesloten tot volgende week maandag.
Nou weet ik niet goed wat ik moet doen. Ik heb er best veel last van en lijkt niet beter te worden. Ik kan een zo geheette waarneemlijn bellen wat op de website van onze HA praktijk staat.
Ook las ik op internet over cranberrysap/pillen, dit zou helpen tegen blaasonsteking. Ik zou dit vandaag kunnen kopen en de komende dagen nog even afwachten
Wat is verstandig?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:35

Veel cranberrysap en water drinken. Je hebt inderdaad ook cranberrypillen die helpen. Sterkte, het is geen pretje!

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:37

Had je niet gewoon vorige week dinsdag een potje plas kunnen inleveren bij de huisarts.
Dan had je nu al geen last door de kuur die je krijgt.
Ik zou die waarneemlijn bellen. Daar kan je vast ook een kuur krijgen. Ik geloof zelfs dat als je te lang door loopt met een blaasontsteking dat tot andere heftigere dingen kan leiden.

marley93

De waarneemlijn bellen. Je wil niet dat dit doorslaat naar een nierbekkenontsteking, dan ben je een stuk verder van huis.
En de cranberrysap kan nooit kwaad, maar laat er zeker naar kijken.

Sem_

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:38

Als je nu al zoveel last hebt zou ik echt niet wachten. Dit jaar heb ik regelmatig blaasontsteking gehad. En waarbij ik dacht ik kijk nog even aan of het over gaat, stonden de volgende dag de tranen mij in de ogen als ik moest plassen. Als je je nu al ziek gemeld hebt, gewoon naar de huisarts gaan. Zeker niet wachten, daar heb je alleen maar jezelf mee

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:41

Bij mij werkt cranberrysap nauwelijks, maar brandnetelthee juist heel goed. Dat werkt verzachtend en ontstekingsremmend. Als ik het voel opkomen zet ik een liter thee, en die drink ik vrij snel leeg. Dan probeer ik eventjes niet naar de wc te gaan, zodat de blaas zich een beetje kan vullen en de brandnetel zijn werk kan doen. De pijn neemt dan echt snel af.
Daarnaast neem ik meestal een vit C 1000 tablet.

Verder ging ik meestal naar de apotheek bij het ziekenhuis voor een kuur antibiotica als de huisarts dicht was. Die blaasontstekingen beginnen altijd in het weekend :')

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:44

Een hele week met een blaasontsteking rondlopen is zachtsgezegd geen pretje. Het kan zelfs gevaarlijk zijn en een nierbekkenontsteking worden als de blaasontsteking niet op tijd behandeld wordt.
Veel drinken en cranberrysap kan een beginnende blaasontsteking doen overwaaien maar als je er al een aantal dagen veel last van hebt gaat dat niet genoeg zijn.
Je moet gewoon nu snel een kuurtje hebben, blaasontsteking is iets wat je zelf vaak goed aanvoelt. Zou zeker nu de huisarts bellen, niet wachten!
Sterkte, ook met die klotekuur straks :(:)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:47

extra vit. c tabletten nemen, dus eigenlijk 2 dagen overdosis, verhoogd de zuurgraad van je urine en dood bacterieen. (niet langer dan 2 dagen achter elkaar nemen.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:49

Ik zou ook de waarnemend praktijk even bellen, zeker met steken in je zij erbij. Natuurlijk helpen cranberry en vitamine C en alles wat je urine zuur maakt ook, maar als je er al een week last van hebt kunnen er al heel veel bacteriën zitten.
Heb je ook koorts of verhoging?

Als je een flinke ontsteking hebt waar je mee doorloopt heb je zo een nierbekkenontsteking te pakken, geloof me daar word je niet blij van. Bij mij resulteerde dat in een week ziekenhuis en bijna een half jaar nasleep. Dat kun je maar beter voor zijn.

Hommage

Re: Blaasonsteking en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 11:28

Waarnemend praktijk of de hap bellen. Die kunnen ook in het weekend urine checken en antibiotica geven.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 11:34

Veel drinken, dat werkt bij mij vaak het beste. Daarnaast de waarnemende praktijk bellen. Waarschijnlijk kun je urine inleveren, testen zij en krijg je een kuurtje.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 11:37

Cranberrysap helpt wel, maar in de meeste Cranberrysappen die je in de supermarkt koopt, zit maar een paar procent cranberrysap. Dan helpt het natuurlijk niet. Gewoon heel veel drinken. Je hebt de neiging om weinig te drinken, want dan hoef je niet te plassen.
En contact opnemen met de huisarts. Zeker als je hoge koorts krijgt. De bacteriën kunnen omhoog kruipen naar je nierbekken. Met een nierbekkenontsteking belandt je vaak in het ziekenhuis. Zie berichten hierboven.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 11:40

Cranberrysap met suiker werkt eerder averechts, suiker in het algemeen eigenlijk.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 12:07

Cranberry sap en vitamine C werken preventief, maar om een blaasontsteking te verhelpen heb je antibiotica nodig.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 12:10

Niet laten versloffen hoor. Dan kruipt de ontsteking omhoog naar je nieren en kan je een nierbekkenontsteking krijgen. En als je dat dan weer laat versloffen (onwaarschijnlijk want enorm hoge koorts en veel pijn, maar toch) gaat dat ten koste van je nieren.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 12:12

Manose, werkt veel sterker dan cranberry’s

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 12:13

Toen ik steken in mijn zij kreeg was het bij mij al een (beginnende) nierbekkenontsteking. Dat ga je met cranberrysap echt niet meer oplossen, dat werkt inderdaad meer preventief.

Mijn praktijk is op de een of andere manier ook altijd gesloten als ik een blaasontsteking heb, maar dan bel ik naar de vervangende praktijk. Dan kun je daar terecht, ze laten je hier geen week mee rondlopen.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 12:33

De waarnemend huisarts bellen.

Wat mij ook wel helpt ( ik heb chronische blaasontsteking) is cranberry capsules als kuurtje slikken voor 5 dagen, dan slik ik 's ochtends 2 capsules, 's middags 2 capsules en ' s avonds 2 capsules.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 12:46

Zeker de waarnemer bellen.

Ik heb nierbekken ontsteking gehad. Geloof mij dat wil je echt niet. Ik heb totaal 7 antibiotica kuren gehad voordat ik er vanaf was.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 12:47

Matheno schreef:
Cranberry sap en vitamine C werken preventief, maar om een blaasontsteking te verhelpen heb je antibiotica nodig.

_/-\o_

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 12:51

Matheno schreef:

Volgens mij klopt dat niet, ik heb op een jongere leeftijd vaak blaasontsteking gehad (in 1 jaar zelfs 3 keer!) en toen zei de huisarts van ja we gaan geen antibiotica meer geven, i.v.m. resistentie etc.
Toen moest ik dus bovenstaande nemen en veel water drinken, om de ontsteking er als het ware uit te plassen.

Ik denk dat het er vanaf hangt hoe erg de ontsteking is. Afgaande op wat TS omschrijft ben ik het met je eens dat daar antibiotica aan te pas moet komen.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 12:59

Lay_D schreef:
De waarnemend huisarts bellen.

Wat mij ook wel helpt ( ik heb chronische blaasontsteking) is cranberry capsules als kuurtje slikken voor 5 dagen, dan slik ik 's ochtends 2 capsules, 's middags 2 capsules en ' s avonds 2 capsules.

Even off topic, ik dacht dat ik nooit iemand zou vinden die t ook chronisch heeft :D

Ikzelf vermijd suiker en melk op weken dat t echt erg is. Heel veel drinken, liefst gewoon water. Vitamine C werkt ook, zoals hierboven gezegd. En Cranberries heb ik hier standaard in huis. Als sap, gedroogd en de gekende pillen. Maar t beste werkt voor mij nog een cranberrie thee uit duitsland. Ik heb nu standaard zo'n zakje in mijn tassen zitten. Als ik dan aan t werk ben en ik voel t opkomen kan ik t meteen drinken en ben ik er 9 van de 10 keer voor..

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 13:03

Heel veel drinken en vermijd hierbij zoetigheid (daar houden bacteriën van). Vitamine C en cranberry zijn heel erg zuur, dit helpt wel om het de bacteriën nu onaangenamer te maken.

Mijn advies voor nu: bel de waarneemlijn, breng je urine langs en waar nodig schrijven zij jou antibiotica voor. Bij mij duurde een blaasontsteking altijd tussen de 5 en 7 dagen.

Sterkte. :knuffel:

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 13:37

Ik zou er niet mee blijven lopen. Alle genoemde adviezen hier werken misschien deels, maar om hem echt weg te krijgen zijn er antibioticakuren.
Ik probeer zelf ook altijd eerst met vit.C, cranberry en de andere huistuin en keukenmiddeltjes, daar is niks mis mee. Maar na een week is mijn advies toch ook urine inleveren bij een HAP of waarnemer. Succes.
Laatst bijgewerkt door marleen_88 op 21-12-20 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt