Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Many schreef:Ben je ooit onderzocht op mitochondriële myopathie? https://www.spierziekten.nl/overzicht/m ... en-vormen/ Ik heb zelf (gelukkig) geen ervaring met de ziekte, maar heb ooit iemand geïnterviewd die deze heeft. In jouw verhaal las ik een aantal overeenkomsten met het verhaal wat zij me destijds vertelde.
Schemerdier schreef:Ik denk dat ik ook chronisch vermoeid ben geraakt door pfeiffer. Heb dat gehad op mijn 16e en nu (23) ben ik nog steeds moe, wel al minder dan de eerste 4 jaar. Ben ook getest op lyme en heb toen maandenlang antibiotica via infusen gekregen, maar ik betwijfel eigenlijk of dat enig nut heeft gehad.
Het frustrerendste is inderdaad het niet weten wat er nou precies met je scheelt, wat je precies mankeert. Daarom vind ik het ook zo moeilijk om er tegen anderen iets over te zeggen, want eens ze doorvragen weet je niet meer wat te antwoorden en heb ik altijd het gevoel dat ze je maar een aansteller vinden.
Mijn moeder heeft gelijkaardige klachten, ook chronisch vermoeid, maar kan ook bijna niet slapen en heeft fibromyalgie.
Toch raar hoeveel vrouwen zulke vage klachten hebben, vaak pijn en/of vermoeidheid... Ik ben benieuwd of daar ooit meer duidelijkheid over gaat komen wat de reden daar van is.
Schemerdier schreef:Ja klopt, TS het is misschien ook gewoon moeilijk om toe te geven aan jezelf? Dat je echt ziek bent en niet 'gewoon een beetje moe'.
Want ik zie mezelf niet (meer) als ziek, omdat ik momenteel 'goed' functioneer: ik studeer en mensen zien niets aan mij. Maar ik slaap wel zeker 9 uur, drink nooit meer te veel, ga niet uit, vermijd vermoeiende activiteiten en ben nooit volledig uitgerust. Dus hou ik mezelf dan voor de gek of valt het echt wel mee en overdrijf ik gewoon?
Ik zal het zien wanneer ik moet gaan werken, want dan vrees ik door de mand te vallen. Ik vrees dat ik niet fulltime kan werken, behalve als ik misschien erbuiten niets doe behalve eten, slapen en rusten, maar dat is toch ook geen leven.