Alternatief voor diclofenac (niet maagsap resistent)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Alternatief voor diclofenac (niet maagsap resistent)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 18:47

Hey bokkertjes,

ik stel deze vraag namens een vriend van me, daar wij als paardenmensen toch vaak in de kreukels liggen lijkt het me hier wel op zijn plaats.

Persoon in kwestie heeft serieuze complicaties aan zijn rug, waaronder een vergroeide wervel waardoor de zenuwen via die vergroeien uitpuilen. Dit is niet operabel daar die zenuwen echt vast zitten in de vergroeiing.

Hij kreeg hiervoor altijd diclofenac natirum 75mg, elke dag 1 voor het slapen gaan. Dit was echter altijd de NIET-maagsapresistente variant. Deze is op een gegeven moment niet langer voorradig geraakt door corona dus hij is toen tijdelijk overgestapt op diclofenac natrium 75mg, maar de maagsapresistente variant, echter werkt deze variant voor geen zak, ook niet als hij de pil open bijt.
De goede variant zou begin december weer beschikbaar komen maar blijkt nu waarschijnlijk uit de handel te gaan en vooralsnog lijkt het alternatief alleen iets van morfine te zijn, wat natuurlijk in dit stadium nog geen optie is. (Hij is 35 dus ook nog jong).

Ik ben dus benieuwd, heeft iemand hier kennis van een vergelijkbaar medicijn als diclofenac die op dezelfde manier effectief is, maar dus niet zo heftig is als morfine?

Bedankt!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 18:51

Naproxen misschien? En dan op recept, van de drogist is veel zwakker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 18:52

Kan hij geen diclofenac zetpillen krijgen van de dokter?

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 18:52

Ik denk dat je daar toch het beste de huisarts voor kan bellen. Die hebben er verstand van.

Xyris

Re: Alternatief voor diclofenac (niet maagsap resistent)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 18:58

Bedankt voor de tips tot op heden, hij heeft ook een afspraak bij de huisarts staan, maar die gaf dus aan, morfine, en dat lijkt mij wat kort door de bocht, er is namelijk verder niks anders geprobeerd. Ik fungeer even als doorgeefluik zodat hij het bij zijn huisarts kan voorleggen.

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 19:00

De vraag ook al bij de apotheek voorgelegd? Misschien dat ze nog meer alternatieven hebben?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 19:03

Oh nee eigenlijk niet, ook wel een goede, die hebben natuurlijk een andere kijk erop

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 19:07

Wellicht in Belgie nog wel te krijgen?

Anders Naproxen, Meloxicam, Arcoxia of Tramadol, genoeg mogelijkheden, overleg het met de huisarts.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 19:09

wat apart, ik kan niet tegen diclofenac en krijg daarom dan naproxen.
maar laat hem inderdaad even met de apotheek overleggen,zij weten heel goed wat het beste dan is.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 20:03

Naproxen is het alternatief wat dan vaak gebruikt wordt. Met een maagbeschermer.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 20:08

Arcoxia. Werkt bij mij ook beter dan Diclo.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 20:44

Hij kan ze ook eerder innemen.
Maagsapresistente tabletten gaan pas werken als deze in de darmen zijn (waardoor maagschade wordt voorkomen) en dat duurt dus langer qua werking dan bij niet-maagsapresistente medicijnen.
Volgens mij geldt er een tijd van 4 uur, maar dat kan ook per medicijn verschillen; vraag anders even na bij de apotheek.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 20:50

Ik mag ze niet via de maag krijgen.
Via zetpil zou wel kunnen. Is dat niet mogelijk ?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 20:51

Arthrotec 75mg Is een combinatie tablet van Diclofenac en een maagbeschermer in 1. Deed hier altijd heel goed zijn werk.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 21:06

Zeg het even uit mijn hoofd maar volgens mij is de diclofenac ret 75 van aurobinde wel leverbaar en is die niet msr
Dus dat zou die kunnen vragen bij de apotheek .
Weet niet of hij al andere nsaid’s heeft geprobeerd . Zijn er namelijk nog wel wat hier boven in het topic al genoemd .
Wie weet werken die wel .

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 21:16

Leg het even voor aan de apotheker inderdaad. Mogelijk kan hij de huidige medicatie wel nemen in combinatie met medicijnen die de pH van de maag beïnvloeden waardoor de medicatie wel goed opgenomen wordt.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 21:16

De mga tabletten zijn niet leverbaar, denk dat hij die bedoelt. Alternatief is idd gewone tabletten, kan zijn dat die niet goed werken want die werken minder lang door dan de mga tabletten. Eventuele alternatieven zijn naproxen (heeft sowieso de voorkeur boven diclofenac betreft bijwerkingen) of ibuprofen. Zijn nog andere NSAID’s maar die hebben niet de voorkeur. Tussen NSAID’s en morfine zit nog een categorie; halfopiaten (tramadol bijvoorbeeld). Dus dat zou eventueel ook nog een optie kunnen zijn.
Combineert hij het met paracetamol? Dat mag je er in de hoogste dosering naast slikken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 21:31

Een tramadol voor het slapen gaan vind ik wel fijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 21:38

Jessix schreef:

Maar dat is een morfine preparaat

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 22:09

NatasjavE schreef:
Jessix schreef:

Maar dat is een morfine preparaat

Ja, het is een opiaat zoals al eerder in het topic is uitgelegd.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 22:14

Ik slik pregrabeline wegens bijna dezelfde klachten.
Versleten tussenwervelschijven en daardoor uitpuilende zenuwen welke fikse rugklachten geven.

Heb flink wat geprobeerd maar dit werkt het beste voor mij zonder bijwerkingen eigenlijk.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 08:18

Jessix schreef:

TS vroeg om een middel wat niet zo heftig werkt als morfine. Nu weet ik niet waarom TS daar de voorkeur aan geeft.
Maar Tramadol is behoorlijk heftig. En zeker zeer verslavend.

Ze zijn destijds als alternatief voor morfineachtige pijnstillers gepresenteerd maar daar komen ze inmiddels aardig van terug. Of beter...doktoren worden terughoudender met deze middelen.

Nou gaat het bij TS om een zeer chronisch probleem. Ik zou dus met de HA overleggen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 10:22

NatasjavE schreef:
Jessix schreef:

TS vroeg om een middel wat niet zo heftig werkt als morfine. Nu weet ik niet waarom TS daar de voorkeur aan geeft.
Maar Tramadol is behoorlijk heftig. En zeker zeer verslavend.

Ze zijn destijds als alternatief voor morfineachtige pijnstillers gepresenteerd maar daar komen ze inmiddels aardig van terug. Of beter...doktoren worden terughoudender met deze middelen.

Nou gaat het bij TS om een zeer chronisch probleem. Ik zou dus met de HA overleggen.

Uiteraard moet haar vriend met de huisarts overleggen. :j

Ik weet wat zij vraagt voor haar vriend, maar ik noem, net als twee andere mensen in de topic, toch ook Tramadol als optie. Wanneer je chronisch pijn hebt en NSAID's niet goed kan verdragen kan Tramadol namelijk een goede optie zijn. Net als de eerder genoemde pregrabeline bij zenuwpijn.

Die medicatie is inderdaad weer een stapje heftiger, dat klopt. Maar als chronisch pijn patiënt moet je toch wat om het leven enigszins dragelijk te houden... Al deze medicatie is uitsluitend op recept te verkrijgen, dus overleggen met je huisarts, daar ontkom je niet aan.

TS, heeft je vriend al eens een pijnpoli of pijnkliniek geprobeerd? Kan ook echt de moeite waard zijn.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 21:28

Heb vandaag even gekeken maar de diclofenac retard 75 is bij onze groothandel gewoon weer leverbaar. Dus laat hem het even navragen bij zijn apotheek .
Dan kan hij gewoon terug naar het middel waar hij tevreden over was

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 01:13

Bedankt nogmaals allemaal, ik heb het allemaal doorgesluist!

@ Genja, ik heb het doorgegeven, erg fijn. Ik vraag me af waarom zijn huisarts zegt dat het uit de handel is/gaat, heb jij enig idee waarom een arts dat zou zeggen?

@ Jessix, ja hij loopt bij de pijnpoli, er zijn ook allemaal behandelingen gedaan waaronder een experimentele behandeling met naalden die de pijn zouden moeten uitschakelen (werd in de zenuwen gestoken) verschrikkelijke aanpak zonder effect. Op dit moment lijkt er niet een oorzaak oplossende behandeling te zijn, maar werkt de diclofenac retard dus wel vrij goed, hij kan in ieder geval er mee slapen, dat geldt niet voor de andere diclofenac varianten. Verder ist maar afwachten of er in de toekomst nog andere behandelingen beschikbaar komen.