Gebroken rugwervel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moon_light94

Gebroken rugwervel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 17:07

Geen idee wat ik precies uit het topic hoop te halen, maar ben wel benieuwd naar ervaringen en verveel me daarnaast rot in het ziekenhuis :+

Gisterenavond ben ik bij mijn manegeles van paard af gestuiterd en net even verkeerd op mijn onderrug geland. Gevolg: gebroken wervel, die tevens instabiel is en dus moet er geopereerd worden (morgen). Verder godzijdank geen uitvalsverschijnselen, terwijl dit vaak bij instabiele breuken wel voorkomt. Dus dat is weer erg geluk.

Pijn is nu gelukkig redelijk onder controle met pijnstilling, maar ik ben wel heel benieuwd hoe het herstel bij anderen ging? Ik ben er al op voorbereid dat het een langdurig proces is, maar hoe verliep dit voor jullie?

Gedeelde smart is halve smart, dus brandt los :) Heb ik ook even wat te doen :D

Neon

Re: Gebroken rugwervel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 17:09

Geen ervaring... maar ik wil je wel beterschap wensen

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 17:09

Wat schrikken zeg! Ik heb er geen ervaring mee maar wil je enorm veel sterkte en beterschap wensen!

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 17:13

Zo, dat is schrikken! Was het een harde klapper of een gevalletje verkeerd terecht gekomen en onwijs veel pech hebben?

Verder ook geen ervaring mee (gelukkig!). Maar wil je wel beterschap wensen en succes met de operatie morgen! +:)+

Palmera

Beterschap!

izzie

Wat vervelend!
Ik heb een aantal jaren geleden ongeveer hetzelfde mee gemaakt. Ik viel van mijn paard en voelde meteen dat het niet goed zat. Meteen geprobeerd mijn tenen te bewegen en dat ging gelukkig nog. Met mijn moeder naar het ziekenhuis gereden en bij iedere drempel ga je echt door een hel.
Mijn L1 bleek gescheurd te zijn en iets ingezakt.
Gelukkig hoefde ik niet geopereerd te worden. Wel een week in het ziekenhuis gelegen. Verschrikkelijk was dat. Je mag niet zitten of staan en plassen in bed bleek voor mij echt onmogelijk. Dus toen maar een catheter ingebracht.
Daarna nog 4 maanden thuis geweest met een corset.
Toen weer langzaam alles opbouwen. Zat ik de eerste keer weer op mijn paard na een half jaar, lag ik er meteen weer af! Maar toen niks ernstigs gelukkig haha.
Nu een aantal jaar verder gaat het heel goed. De scheur en inzakking zitten er nog wel dus een tweede keer er op vallen lijkt me niet goed.
Verder voelt het rondom L1 nog steeds beurs (alsof er een blauwe plek is). Maar als dat alles is heb ik veel geluk gehad. Voor hetzelfde geld raak je verlamd idd.
Heel veel sterkte de komende tijd en hopelijk gaat het snel beter!

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 18:21

Dank voor alle beterschapswensen!

Denise_Storm: het was wel een aardige klapper maar had ook wel de pech precies op mn voet/onderrug uit te komen. Wervels zijn daardoor in elkaar geduwd met breuk in 1 tot gevolg. Ongeluk zit in een klein hoekje, zag ik alweer.

izzie: dat klinkt ook naar ja! Herken je verhaal van de auto. Zolang ik maar lig gaat het wel, maar toen ik nog niet wist dat het gebroken was en ik overeind moest komen, pfoe dat was wel heel heftig.
Hier ook een katheter trouwens, is anders inderdaad geen doen. Zag daar echt tegenop maar ben er nu echt blij mee. Wel fijn dat het bij jou relatief goed genezen is, op wat restklachten na. Het kan idd veel erger uitpakken!

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 18:37

Herkenbaar,
Ik heb in maart dit jaar ook mijn rug gebroken.
L1 indeukingsfractuur, stabiel, dus kwam er zonder operatie vanaf.
Uiteindelijk 2 maand mee thuis geweest en ondertussen nog altijd veel last van. Mag niet lang blijven rechtstaan, stofzuigen is na 20 minuten ook een ramp, hetzelfde voor andere zaken waarbij je fysiek bezig bent. Bij controle ct kwam er uit dat mijn wervel verder ingezakt is en ondertussen goed scheef staat.
Dit heeft ook zo zijn gevolgen op het werk, laat me op de verkeerde plaats een shift moeten draaien en ben na 2 uur rijp om me neer te leggen. Had onlangs een middagwacht gedaan, 45 minuutjes, heb nadien 3 dagen rugpijn gehad.
Hierdoor ben ik weer naar het ziekenhuis gegaan, nu neurochirurgie ipv orthopedie.
Nu een MRI laten doen en te horen gekregen dat het nog dit jaar geopereerd moet worden, gepland op 10 december. (door covid kon het niet sneller)

Ik ben blij voor jou dat ze je direct helpen. Mij dierven ze door covid niet helpen toen ik hem net gebroken had en dat resulteert in de problemen die ik nu heb.
Veel sterkte. Zorg voor een goed boek, een gameboy/switch, smartphone en netflix en je zult je niet vervelen. (ik heb een haakwerk welke ik overal mee naartoe neem)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 18:37

Jeetje wat rot. Beterschap!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 18:43

Ai toch! Eerst en vooral beterschap!
Waar zit de breuk ergens? Ter hoogte van?

Ik heb nu 6 jaar geleden wat gebroken gehad. Die breuk is op zich goed hersteld maar ik heb er wel een chronische rug- en bekkenpijn aan overgehouden en ook wat krachtverlies in mijn benen. Nu blijkt dat wel uitzonderlijk want de zus van mijn vorige instructrice bv heeft helemaal nergens meer last van na haar rugbreuk en operatie.
Meteen toen ik de grond raakte, voelde ik ook dat het mis was. En mijn eerste reflex was toen ook mijn tenen bewegen, wat lukte. Op dat moment was ik een soort van gerustgesteld. Mijn man echter niet, die had eea gecheckt en me gezegd te blijven liggen en die heeft de ambulance gebeld. Aardig overdreven vond ik dat maar anderzijds geraakte ik wel niet recht. Zelfs toen ze me voorzichtig omdraaiden om op de brancard te leggen, gilde ik het uit van de pijn.
Toch zat ik na half jaar weer op mijn paard :) .

Veel succes morgen bij de operatie +:)+ !

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 18:51

Lukasje: L3 is het geloof ik, net iets boven mn heup qua hoogte. Wat je schrijft over dat het overdreven is zo’n ambu herken ik ja haha. Ik zei ook heel hard neee joh is gewoon een spier. Ja niet dus :+

Wat naar Keandra, nog zoveel last! Ik ben idd wel blij dat ze zo snel wat gaan doen. Ze gaan het dan helemaal vastzetten, dus dan kan het als het goed is ook niet meer alsnog inzakken oid. Dat is wel een prettig idee.

Han21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 19:02

Wat een pech zeg! Als eerste heel veel beterschap...

Ik heb vorig jaar december ook na een val van het paard mijn rug gebroken. Bij mij was wervel L1 gescheurd, ingezakt en er was een stukje afgebroken (een populaire wervel zo te lezen :+ ). Na de val ben ik nog opgestaan en heb ik een stukje gelopen maar er was gelukkig niets verschoven.

Ik heb 3 dagen in het ziekenhuis gelegen en ben de 3e dag dus ingegipst. De eerste 2 maanden heb ik een vast gipskorset gehad, die kon dus niet af. Daarna kreeg ik er een die snachts af mocht.

Ik kan je vertellen, het gips is geen pretje, maar ook geen ramp. Het enige wat ik écht vervelend vond was dat ik niet mocht autorijden en niet fatsoenlijk kon douchen, en op een gegeven moment gaat dat jeuken en voelt het gewoon viezig... Voordeel was wel dat ik gewoon mocht lopen, maar uiteraard niet belasten of bukken. Na een week of 3 ben ik weer naar school gegaan. Dit ging maar was wel slopend.

Bij mij is alles goedgekomen. Na die drie maanden ben ik rustig gaan opbouwen. In het begin hield ik natuurlijk nog wel wat last, maar nu een jaar later merk ik het bijna niet meer. Het enige wat ik eraan over heb gehouden is een bobbeltje dat je door mijn huid kan zien op mijn wervel, en natuurlijk dat hij ingezakt is. Ik zit overigens sinds een paar maanden alweer op het paard!

Moet je nu eigenlijk in het gips als je geopereerd wordt? Lijkt me best heftig, een operatie aan je rug. Ik wil je heel veel succes en sterkte wensen!

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 19:03

Wat schrikken zeg.
Sterkte morgen met de operatie en heel veel beterschap toegewenst!

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 19:09

Dank weer allemaal, lief al die gelukswensen.

Han21: ik weet eigenlijk niet precies, ik geloof wel een korset maar dan wel een “losse” dus niet echt gips. Morgen nog eens even goed navragen. Gips lijkt me wel rottig ja! Niet even fatsoenlijk kunnen douchen is echt irritant.
Operatie is wel beetje spannend ja; toch gevoelig gebied daar. Aan de andere kant vind ik het wel weer een prettig idee dat het straks helemaal vastgezet is. Momenteel heb ik bij elke mini beweging het idee dag ik alles sloop daarbinnen (komt ook wel door de 1000 waarschuwingen van de artsen :Y) )

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 19:24

Och jeetje wat een pech. Heel veel sterkte en beterschap.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 22:31

Ik had een corset dat uit mocht telkens ik neer lag. Het maakte je bovenlichaam immobiel, hielp wel, maar zorgde er wel voor dat je bepaalde dingen niet of amper kon doen.
Voor mij was het echt opbouwen hoe lang ik kon zitten, eten aan tafel was een hel de eerste weken ....
Maar ben echt blij dat ze je direct degelijk gaan helpen. Dat gaat een groot verschil maken om ervan te recupereren.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 22:51

Ts ik heb geen ervaring ermee, maar ik wou toch even reageren om je een hart onder de riem te steken. Heel veel sterkte en beterschap gewenst :(:)

Witje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 23:05

Lang geleden ook door een val van een paard een gebroken rugwervel gehad. Wervel ingedeukt en gebroken. Gelukkig wel een stabiele breuk.ik heb een week in het ziekenhuis gelegen (in een kantelbed, dan mocht ik af en toe op mijn buik liggen). Daarna naar huis in de ambulance en thuis nog 8 weken in bed moeten liggen met een gipskorset aan. Mocht mijn bed niet uit, niet zitten. Alleen maar liggen. Toen de breuk geheeld was, ochtend ik alles weer doen. Helaas door het liggen veel spiermassa kwijt geraakt, dus met kleine stapjes alles weer moeten leren.

Heel veel sterkte, hoop dat het meevalt en je snel weer op de been bent!

goldith

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 19:09

TS, hoe is het met je? Is de operatie goed gegaan?

Mijn rug staat ook deels vast na een instabiele breuk. Is wel pas na een paar jaar vastgezet, heb in eerste instantie alleen een korset en bedrust gehad. Mocht je vragen hebben, mag je eventueel ook pb'en. Heel veel sterkte en een spoedig herstel gewenst!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 19:28

Hier in juni L1 gebroken. Deze wilden ze ook vastzetten, had een burst fracture met 1 cm hoogteverlies aan de binnenkant.
Omdat ik geen uitvalsverschijnselen had heb ik gevraagd of het niet conservatief kon. 10 weken gipscorset, daarna afbouwen en direct gestart met fysio en aangepast zwemmen.
Werk nu weer volledig, zat ook al snel weer te paard. Core stability trainen gaat het beste te paard.. Eerst alleen stappen, nu alle gangen, heb alleen nog niet weer gesprongen en gecrosst.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 19:55

Jeetje wat heftig zeg. Dat had toch heel anders kunnen aflopen...
Heel veel beterschap. Zo te lezen is in de meeste gevallen de prognose wel goed.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 20:12

Oeh dat is rot. Je kunt nou helemaal niets. Hopelijk snel de operatie en dat het dan goed mag halen.

Een aantal jaar geleden heb ik L1 en L2 gescheurd. Was stabiel en operatie was niet nodig. Wel een poos bedrust gehad en korset. Dat ding was verschrikkelijk midden in de zomer.

Ik wou geen ambulance want het viel vast mee. Eenmaal thuis kon ik niets meer en is de spoed gebeld. Ik moest een uurtje later maar langskomen. Dus half uurtje in de auto. Artsen vonden dat ik mazzel had.

Ik heb nu nog steeds wat zwakte in mijn been, vooral rechts. En lang in 1 houding kan ik ook niet.
Nou heb ik na de breuk alweer flink wat klappers gemaakt, wat ook niet zal helpen. Over het algemeen kan ik alles weer prima.

Heel veel beterschap en sterkte. Het is wel even afzien

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 21:03

Ik heb 3 gebroken wervels gehad na een val van mijn paard. Helaas werd ik niet serieus genomen door de SH en werd het afgedaan met het zou wel gekneusd zijn en ja natuurlijk doet het pijn het wordt vast beurs en blauw. Ik ben er dus mee doorgelopen en pluk daar nu dagelijks de vruchten van. ;)

Maar goed, jij krijgt gelukkig wel de juiste hulp, dus hopelijk kom je er dan ook beter vanaf. Heel veel beterschap.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 21:37

Hier helaas ook ervaring met een wervelbreuk na een val van het paard. Ook L1. Compressie fractuur met een afgegleden stuk. Verder gelukkig wel een stabiele breuk, dus operatie niet nodig.

Ik mocht direct na de diagnose weer naar huis in principe, alleen bleef ik flauwvallen en overgeven zodra ik recht probeerde te staan, dus toen toch een nachtje opgenomen geweest. Hoefde in eerste instantie geen corset, maar daar zijn ze na de eerste controle toch van terug gekomen.

Corset mocht gelukkig wel af als ik op bed lag. Qua beweging moest alles op geleide van pijn. Kreeg het advies zo veel mogelijk te blijven bewegen om de spieren rondom de wervelkolom sterk te houden. Ben ook heel snel begonnen met fysiotherapie en gelukkig ondertussen vrijwel geen last meer. Zat na ongeveer 6 maanden weer op het paard.

Apart dat er zo ontzettend veel verschil in advies zit zeg.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 21:52

Hier ook de L1 gebroken gehad, stabiel en iets ingezakt.

Na een paar dagen naar huis met corset dat uit kon in bed en douche.
Die het ik 6 weken gedragen en daarna gelijk fysiotherapie om de spieren weer op te bouwen.
Na 4 maanden op verzoek van fysio weer begonnen met rijden.

Is inmiddels heel wat jaartjes terug en nu eigenlijk geen last. Het is een zwak punt maar in het dagelijks leven geen pijn, alleen als ik te lang sta of als ik moe ben.