Afspraak mondhygieniste afzeggen door eerdere ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Steentje

Afspraak mondhygieniste afzeggen door eerdere ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-20 21:37

Ik heb voor dinsdagochtend een afspraak staan bij de mondhygiëniste die ik wil afzeggen.

Ik ben twee keer eerder bij haar geweest en die ervaringen waren zó naar, dat ik niet meer bij haar in de stoel wil liggen. De laatste keer dat ik bij haar was, zei ze letterlijk 'normaal gesproken, als ik zie dat iemand niet goed heeft geflost en zijn of haar gebit goed heeft bijgehouden, stuur ik diegene terug naar huis toe. Maar nu ik moeder ben geworden, merk ik dat ik zachter ben geworden'. Ik wist niet wat ik hoorde..

Beide keren maakte ze eerder nare opmerkingen die ik niet oké vind.

Ook qua pijn is het niet te verdragen. Ik ben echt geen watje, maar beide keren was het zó pijnlijk en een groot bloedbad dat het was alsof iemand me een vuistslag had gegeven in mijn mond. Niet één keer heeft ze gevraagd of het ging of dat ik even wilde spoelen.

Ik heb er slapeloze nachten van en ik krijg buikpijn als ik er alleen al aan denk. Nu wil ik dus morgenochtend de tandartspraktijk bellen om de afspraak af te zeggen. Het moest eigenlijk binnen 48 uur, anders worden kosten in rekening gebracht, maar dat heb ik er in dit geval echt voor over.

Ik vind het alleen heel moeilijk om morgenochtend te bellen. Uit angst voor wat de receptioniste gaat zeggen of vragen.. Ik vind het heel moeilijk om mijn grenzen aan te geven en voor mezelf op te komen. Dit soort situaties wil ik het liefst helemaal uit de weg gaan, maar dat kan natuurlijk niet. Maar ik wil het gewoon écht niet, die afspraak. Ik hou het mooi bij de tandarts zelf en vraag hem de volgende keer of hij mijn gebit wil reinigen. Dat is een fijne man.

Wat kan ik het beste zeggen als ik morgenochtend af bel? :=

Siers83

Re: Afspraak mondhygieniste afzeggen door eerdere ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:39

Snap niet zo goed waarom je dan die afspraak gemaakt hebt?

HopeDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:39

Misschien opzoek gaan naar een andere? Klinkt nou niet echt goed..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:40

Dat je de afspraak helaas moet afzeggen.
Punt.
Je hoeft je niet te verantwoorden als je dat niet wil.

Ik zou het wel bespreken maar als je dat niet wil dan moet dat niet.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-20 21:41

Siersma schreef:
Snap niet zo goed waarom je dan die afspraak gemaakt hebt?

Nou, wat ik aangeef in de laatste alinea. Ik vind het lastig om voor mezelf op te komen en mijn grenzen aan te geven. Ik voelde me voor het blok gezet en daardoor heb ik bij de balie weer een afspraak gemaakt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:41

Wat dacht je van de waarheid te zeggen? Dat je je afgelopen keren onheus bejegend hebt gevoeld en geen vertrouwen hebt dat er een prettige patient/behandelaar relatie met deze vrouw mogelijk is?

Als je alleen maar 'helaas afzegt' wordt er gegarandeerd meteen een voorstel voor een nieuwe datum gedaan. En bovendien, als je niets uitlegt, verandert er ook niets. De praktijk zou toch eigenlijk wel moeten weten dat deze medewerker kennelijk niet overloopt van sympathie.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:42

Oef... ik snap je zo goed! Ik ben ook bang voor de tandarts, niet voor de pijn of behandelingen op zich maar omdat ik zo bang ben dat mijn gebit niet 'goed' genoeg is. Zo iemand als jouw mondhygiëniste zou er dus ook voor zorgen dat ik nooit meer terug zou komen, dus ik vind het meer dan logisch dat je iemand anders wilt.

Ik zou denk ik gewoon eerlijk zijn tegen de praktijk, maar het ook kort houden. Gewoon zeggen dat je je niet fijn voelt bij je huidige mondhygiëniste (vragen of er mss iemand anders is bij wie je terecht kunt?) en dat je daarom de afspraak af wilt zeggen en dat je de kosten zult betalen. Dat is voor hun denk ik ook wel een duidelijk signaal om even met die persoon te gaan babbelen, want geen 1 praktijk zit te wachten op bange cliënten (die komen namelijk veel minder vaak, of gaan gewoon helemaal niet meer. Sprak ze uit ervaring :+ ).

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:44

Helemaal eens met Ibbel. De praktijk kan er niets aan veranderen als klanten dit niet aangeven.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:45

Je belt meer dan 24 uur van te voren af, dus ik denk dat er geen kosten worden gerekend.
Het is verstandig om aan te geven dat je het de vorige keren niet prettig vond. Hopelijk kunnen ze daar dan wat mee.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:45

zet anders op papier wat je wil zeggen.
mocht je dan vragen krijgen waar je niks mee kunt dan kun je terugvallen op hetgeen je hebt opgeschreven.
eventueel iemand die even bij je blijft als je belt?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:46

Waarom wacht je dan zo lang met afzeggen? Nu kost het je geld.
Maar goed, inderdaad bellen en zeggen dat je de afspraak afzegt en geen nieuwe afspraak wilt. En als ze vragen waarom dan zeg je dat het niet goed bevallen is vorige keer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 22:01

Ik zou het gewoon zeggen. Een klacht hebben mag, je bent vast niet de eerste die ooit een klacht heeft gehad.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 22:06

Ik ben zelf werkzaam als balie assistente bij een tandarts. Je belt vrij kort van tevoren af. Dat is lastig voor hun, dus daar zullen ze wellicht iets over zeggen.
Misschien gaan ze je vragen waarom je je afspraak zo kort van tevoren af zegt. Dat is niet om je te plagen, dat is omdat we willen weten of er iets fout zit, en in dit geval dus wel.
En dan kun je gewoon uitleggen dat je je er niet goed bij voelt, dat je het als heel vervelend hebt ervaren en niet meer wilt. Ik zou daar alleen maar begrip voor op brengen. Misschien dat ze je nog wat opties geven die je zou kunnen proberen (onder anesthesie laten reinigen, andere mhg, geen idee). Maar het is je goed recht om gewoon af te zeggen.

Ik vind het altijd vervelend als mensen niet durven te bellen uit angst voor wat wij gaan zeggen. We zijn ook maar mensen.
Maar, dat terzijde, dikke knuffel en gewoon bellen hoor! Het is altijd jouw keus of je wil komen of niet :(:)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 22:09

Als je Lastig vindt om te zeggen waarom je afzegt. Gewoon morgen bellen dat een beetje snotterig bent.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 22:10

Eh? Je wordt over het algemeen doorverwezen naar de mondhygiëniste omdat het blijkbaar lastig is om zelf je gebit voldoende goed schoon te houden. Daar hoeft zo'n mondhygiëniste niets van te vinden. Het is haar werk!

Als je morgen belt zeg je tegen degene die de telefoon opneemt dat je je afspraak afzegt omdat je slechte ervaringen hebt opgedaan bij deze mondhygiëniste en niet weer door haar behandeld wilt worden. Dan vragen ze hopelijk naar waar die slechte ervaringen dan uit bestonden en dan lees je je openingspost voor in dit topic.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 22:17

Aaaah ik voel dit zo! Ik ben ook van tandarts gewisseld nadat ik behoorlijk ben toegetakeld bij de mondhygiëniste. En dan zat de tandarts ook elke keer te vitten op haar assistente, lekker sfeertje :+ . Ik heb toen dus ook afgebeld, alhoewel ik niet meer weet wat voor smoes ik heb gebruikt want het is alweer even geleden. Nu ben ik overgestapt naar een andere tandarts (met het "lieve tandarts" keurmerk, en wat een verschil! ) Het was gewoon gezellig bij de tandarts, dat heb ik nog nooit meegemaakt, hahahaha.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 22:17

Iemand die niet fatsoenlijk om weet te gaan met een patiënt die pijn heeft...?
"Wel sakkerloot hoe heb ik het nu?!"

Dat je na zo banketstaaf behandeld en bejegend te zijn 'geen held bent' en braaf een afspraak maakt snap ik wel.
Je bent als mens dan niet direct in the mood on assertief te zijn.

Waar het bloedbad plus de pijn precies goed voor zijn, ontgaat mij trouwens ook.
(Dat die pockets niet ideaal zijn moge waar wezen, maar met andere middelen - van kaneelolie tot mondflora - is het ook op te lossen. Bloedend tandvlees zelf, dus ook dit soort behandelingen zijn niet best voor je gezondheid.)

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 22:32

Ik zou gewoon bellen en eerlijk zijn, dan kan je het oplossen. Misschien is er wel een collega waar je heen kunt.

Zelf had ik een paar jaar geleden een gaatje bij de tandarts. Eigen tandarts was er toen niet, had een vervanger. Assistente vroeg door wie ik het gaat wilde laten maken: eigen tandarts, of vervanger. Dat gaf me een mooie opening om te zeggen dat ik liever de vervanger had, omdat mijn eigen tandarts altijd zo bozig deed. Assistente herkende wel wat ik zei. Eigen tandarts is sindsdien heel vriendelijk.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 23:27

Steentje schreef:
Ik vind het heel moeilijk om mijn grenzen aan te geven en voor mezelf op te komen. Dit soort situaties wil ik het liefst helemaal uit de weg gaan, maar dat kan natuurlijk niet. Maar ik wil het gewoon écht niet, die afspraak. Ik hou het mooi bij de tandarts zelf en vraag hem de volgende keer of hij mijn gebit wil reinigen. Dat is een fijne man.

Wat kan ik het beste zeggen als ik morgenochtend af bel? :=

Zie morgenochtend als een goede oefening.

LynnepinnyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 00:15

Ik denk niet dat het zo pijnlijk en bloederig hoort te zijn, tenzij je natuurlijk een heel slecht gebit hebt. Ook is die opmerking niet heel fijn geplaatst natuurlijk.
Ik zou de afspraak afzeggen en het eens bij een andere proberen. Wie weet maakt dat echt het verschil en weet je of het daaraan zou kunnen liggen!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 00:36

Rinske schreef:
Aaaah ik voel dit zo! Ik ben ook van tandarts gewisseld nadat ik behoorlijk ben toegetakeld bij de mondhygiëniste. En dan zat de tandarts ook elke keer te vitten op haar assistente, lekker sfeertje :+ . Ik heb toen dus ook afgebeld, alhoewel ik niet meer weet wat voor smoes ik heb gebruikt want het is alweer even geleden. Nu ben ik overgestapt naar een andere tandarts (met het "lieve tandarts" keurmerk, en wat een verschil! ) Het was gewoon gezellig bij de tandarts, dat heb ik nog nooit meegemaakt, hahahaha.

Ja ik zit ook bij een Lieve Tandarts. Wat een verschil! Ik heb geen angst maar dit is echt zo chill. Ik was ook niet tevreden over mijn vorige tandarts, heb gewoon m'n klacht afgerateld en voelde me daarna een stuk beter!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 07:12

Ja ik wil graag een opmerking maken over de pijn bij de mondhygiënist. Ik dacht ook dat het zo hoorde, dat het gewoon pijn hoorde te doen. Maar dat is niet zo. Het werd altijd elektrisch gedaan bij mij en ik ging door de grond zoveel pijn. Nu ben ik bij iemand die het met de hand doet. Het duurt langer natuurlijk maar het doet veel minder pijn en het is zo de moeite waard om echt schone tanden te hebben. Ik ga elk half jaar en je wilt echt niet weten wat er tussenuit komt. Als je dat eens gezien hebt (dat zie je elektrisch dus niet want dat wordt meteen weggezogen) dan waardeer je dit ineens enorm. Ik heb ook totaal geen tandvleesproblemen meer. Ik ga nu met plezier elk half jaar.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 07:15

Ik ben sinds vrijdag ook weer van tandarts gewisseld. Mijn tandarts die ik eerst had ging weg naar zijn eigen praktijk. Dit was echt een wereldvent... Begripvol, menselijk. De nieuwe was echter net een robot.
Sinds hij 2 gaatjes gevuld heb heb ik meer last van mijn mond. Vannacht halve nacht opgezeten, behandeling was meer als een maand geleden.
Ik snap je punt van de mondhygiënist. Ik had ook eerst zo'n man die mijn mond kapot ragde tot bloedens toe. Laatste keer had ik een vrouw. Die deed het wel een stuk zachter.

Geef tijdens je gesprek aan dat je je niet fijn voelde bij die mondhygiënist. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 07:18

Polly schreef:
Dat je de afspraak helaas moet afzeggen.
Punt.
Je hoeft je niet te verantwoorden als je dat niet wil.

Ik zou het wel bespreken maar als je dat niet wil dan moet dat niet.

Dit ja. Het afzeggen is het belangrijkste voor nu voor jou en je moet daarbij verder niets. Alleen afzeggen en geen nieuwe afspraak maken, klaar. Tenzij je er iets over wilt zeggen natuurlijk.

Je kunt eventueel later nog via de mail je klacht daar neerleggen. Wat naar, zo'n mondhygiënist.

Succes, denk aan de opuchting die je zult voelen als je hebt afgezegd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 07:26

Hoe je het ook wend of keert gerommel aan je gebit doet zeer en zeker een mondhygiënist.
Wat je kan vragen is een verdoving.
Als ik naar mijzelf kijk ga ik gillen als ik moet maar, als ik niet ga worden de problemen groter.
Geen bloedend tandvlees meer en het is maar een half uurtje per setting.
Wat niet fraai is is dat de dame lomp is.
Advies zoek een ander en geef aan dat je het niet leuk /pijnlijk vind.
Een goede mondhygienist zal ook handmatig de behandeling kunnen uitvoeren.