Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Vjestagirl schreef:Kun je met hem erover praten? "Ik merk dat je vaak niet helemaal de waarheid verteld. Daar word ik verdrietig van. Waarom heb jij het gevoel dat het nodig is om dat te doen?"
Nele80 schreef:Ik vind het nog steeds moeilijk te aanvaarden dat hij liegt. Hij is zo overtuigend en dan begin ik te twijfelen aan mezelf. Hij is zo overtuigd dat hij de waarheid zegt en dat ik hem niet wil geloven.
Straffen : moeilijk want weinig straffen hebben effect op hem.
ista schreef:Niet straffen!
Juist gewenst gedrag belonen. Een kind, zeker met ASS over ziet de sociale gevolgen van zijn gedrag niet. Ze zien alleen de korte termijn uitkomst: "dan worden ze niet boos".
Praat op een heel ander moment over eerlijk zijn tegen elkaar, over vrienden die elkaar kunnen vertrouwen. Over hoe trots je bent als iemand eerlijk is, ook al is de waarheid misschien niet leuk om te horen.
Kinderen moeten leren wat eerlijk zijn oplevert. Als eerlijk zijn boze ouders of straf oplevert, dan is het de makkelijke weg om ergens sneller over te liegen.
fleurtjeuh schreef:Laat ik beginnen met het feit dat ik geen kinderen heb.
Maar is het niet een idee om een kinder psycholoog op te zoeken?
Dit is geen gezond gedrag en op deze jonge leeftijd kan er nog een hoop gedrag en gedachtepatronen doorbroken worden om een stabiele persoonlijkheid te ontwikkelen.
Nele80 schreef:Ik vind het nog steeds moeilijk te aanvaarden dat hij liegt. Hij is zo overtuigend en dan begin ik te twijfelen aan mezelf. Hij is zo overtuigd dat hij de waarheid zegt en dat ik hem niet wil geloven.
Straffen : moeilijk want weinig straffen hebben effect op hem.