Blaasontsteking weekend

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

emilyslaluna

Blaasontsteking weekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-20 01:38

Beste Bokkers,

Ik was niet echt van plan om over zoiets een topic aan te maken. Maar nu ik al voor de zoveelste keer 's nachts wakker lig vanwege klachten, wil ik het toch doen.

Ik heb eigenlijk al zo lang dat ik het me kan herinneren hier en daar last van blaasontstekingen. Niet vaak genoeg om te denken aan een achterliggend probleem, maar toevallig nu 2x binnen een maand.

Het vervelende is dat het altijd gebeurt op momenten dat de reguliere huisarts niet te bereiken is. Ik zal het even verduidelijken;

Ik studeer nu inmiddels 4 jaar in België (als Nederlander). En ik merk dat daar naar de huisarts gaan niet gemakkelijk is. Zeker qua het maken van afspraken. Als ik een blaasontsteking heb, ontwikkel ik meestal in de nacht klachten. Als ik dan direct die ochtend om 8 uur bel, kan ik vaak niet die dag terecht. Of ik zou bij de inloop uur moeten komen, waarbij ik vervolgens uren kwijt ben aan het wachten op mijn beurt. In België moet je namelijk perse je huisarts zien voor een blaasontsteking.
Bij mijn huisarts in Nederland kan ik 's ochtends gewoon de urine binnenbrengen en dan heb ik na 30min resultaat en kan ik een deur verder AB ophalen.

Of ik zit in een situatie zoals nu. Ik ben voor 1 weekend naar huis tijdens mijn examens door. Het is vrijdag nacht en ja hoor, ik heb klachten. Maar het is weekend. Volgens de vragenlijst van de algemene huisartsenpost ben ik geen spoed en dus moet ik het doen met water drinken en blijven plassen. Niet alleen is dat erg vervelend om het weekend door te moeten met deze klachten, maar ik kan maandag niet naar de huisarts omdat ik al terug naar België moet.

Wat kan ik het beste doen? Ik snap zeker dat wanneer je zelden een blaasontsteking hebt dat je het best kan proberen een week vol te houden met water drinken en hopen dat het vanzelf voorbij gaat (wat dus het advies is overal waar ik lees), maar ik ben bang dat mijn blaasontsteking van een kleine maand geleden misschien niet volledig weg was en dat ik daarom zo snel weer klachten heb.

Is dit een voldoende reden om morgen ochtend alsnog de huisartsenpost te bellen? Ik wil hun tijd niet verspillen maar ik heb een drukke maand vol met examens en nachten zoals deze helpen niet. Ik zie er echt tegenop om meerdere nachten hiermee door te moeten.

Mijn excuses voor het oninteressante verhaal op dit tijdstip, maar ik moest het ergens kwijt. Bedankt om het helemaal te lezen.

Groetjes

Anoniem

Re: Blaasontsteking weekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 01:54

Bellen :j zeker omdat je onlangs al eentje gehad hebt. Ik zou zelfs direct al bellen..

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 01:56

Ik zou even op zoek gaan naar D-Mannose morgen. Het liefst de losse poeder maar de capsules die je bij H&B (De Tuinen) kan halen voldoen ook wel. Zo uit mijn hoofd de eerste paar dagen zo'n 2gr per keer, om de +- 2u met een groot glas water. Na een paar dagen bouwde ik dit meestal af naar zo'n 3-4x per dag en daarna naar 2x per dag. Uiteindelijk nog een tijd 1x per dag geslikt.

Let alleen wel op dat dit alleen werkt bij een E-coli infectie. Andere bacteriën binden niet. Maar in zo'n 85% van de infecties gaat het om E-coli.

Ik heb zelf jaren terug een periode gehad waarin ik om de haverklap BOs had. Op een gegeven moment zo'n 6 weken achter elkaar en om het minste of geringste was het weer raak. Ik heb toen maanden vrij consistent D-Mannose geslikt en sindsdien heb ik er incidenteel nog eens last van.

En verder kun je altijd morgen overdag de HAP nog even terugbellen. Leg de situatie even uit en wellicht dat ze toch wat voor je willen/kunnen betekenen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 01:58

Ik heb standaard cranberry tabletten en vitamine C tabletten in huis. Als ik een blaasontsteking voel opkomen slik ik 4 stuks van beide om de zuurgraad in mn urine op te krikken en meestal is dat genoeg! Gewoon kruidvat of trekpleister eigen merk werken prima voor mij. Wel hoog doseren dus, maar zeker het proberen waard!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 02:05

Wat vervelend voor je!
Allereerst; ik begrijp je twijfel, maar alsjeblieft, onderschat een blaasontsteking niet!

Ik ben helaas ervaringsdeskundige... En het voorbeeld van hoe zoiets "simpels, kleins" tot iets echt ernstigs kan leiden.

Door een totaal verwaarloosde blaasontsteking (ik wist niet dat ik het had... Geen pijn bij plassen, geen echt standaard klachten, soms veel of vaak plassen maar dacht dat het kwam door bier/wijn drinken of veel thee soms) heb ik in 2014 een acute, zeer ernstige nierbekkenontsteking gekregen. Met enorm hoge ontstekingswaardes.

Ik heb ruim een week in het zhuis gelegen, enorme pijnen gehad, hoge koorts, en daarna heb ik ruim een half jaar moeten herstellen en "afkicken" van medicatie en pijnstillers. Ik heb een flink hoge pijngrens, maar ik heb toen echt gillend en hijgend van de pijn over de grond gerold. Met hoge dosissen zware pijnstillers (ik werd zo stoned als een garnaal er van) kwam dat uiteindelijk redelijk onder controle. Helaas bleek ik ook nog eens flink allergisch te zijn voor contrast vloeistof, en ook voor bepaalde types AB. Resulteerde meermaals in stootkuur prednisolon.

Helaas heb ik een lichte blijvende nierschade opgelopen. Tot op de dag van vandaag heb ik nog last van mijn blaas/bekkenbodem; vaak moeten plassen, maar vooral ook ineens moeten en dan al bijna of serieus "te laat" zijn. Hier heb ik nog steeds medicijnen voor. Gek genoeg spierverslappers. Heb ook jaren onder strenge controle van uroloog gestaan.

Na uitleg is die medicatie wel te begrijpen; mijn bekkenbodem spieren zijn zo flink strak en gespannen, vergelijk het met constant een vuist maken en knijpen, dat de kracht uiteindelijk gedurende de dag wegvloeit. Ik ben "slechts" 32 nu, toen was ik 26.

Heel toevallig; vorig jaar zomer dacht m'n moeder dat ze een zomergriepje had. Koorts liep heel erg op, tegen de 40 aan, en pijn.
Eenmaal op spoedpost bleek; nierbekkenontsteking.

Gelukkig had zij het een stuk milder dan ik; 3 dgn zhuis en uiteindelijk vrij snel hersteld zonder blijvende schade of blijvende klachten.
"Ja maar hoe kan dat nou??? Ik had helemaal geen pijn bij plassen, of moest veel plassen".

Dat hoeft dus ook helemaal niet. Soms merk je er weinig tot niets van. En als iemand veel ervaring met blaasontsteking heeft, is zij het wel. Vroeger als kind en jongvolwassene had zij iedere winter meermaals blaasontsteking...
Tot het dus, in begin ongemerkt, naar je nieren en nierbekken opstijgt...

Dit is echt niet bedoeld om je bang of bezorgd te maken, maar onderschat blaasontsteking niet!! Wordt helaas erg vaak onderschat, met dergelijke ernstige gevolgen.

Mijn advies zou dus echt wel zijn; weekend of niet, België of niet (lijkt mij dat zij ook een soort HA post voor in t weekend hebben? ), Neem het serieus, en neem contact met de HA op.

Het woord zegt het al; ontsteking. En als een ontsteking verder gaat en zich naar andere organen verplaatst ben je echt de spreekwoordelijke sigaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 06:13

Ik, als Belg zijnde, trok toch even grote ogen tijdens jou eerste stukje ;) Allereerst kun je normaal prima ‘s ochtend urine binnen brengen om quasi direct medicatie te kunnen halen. Ook niet dezelfde dag terecht kunnen ligt ook aan de praktijk zelf :j Ik zou dus een andere praktijk zoeken want je lijkt niet echt tevreden.

Over nu: Ik vind een blaasontsteking altijd spoed. Als ik bv niet direct reageer slaap ik zelfs niet meer van de pijn en koorts. Zeker bellen dus.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 06:56

Ik heb ook al paar keer gewoon in weekend de huisartsenpost gebelt ivm blaasonsteking in het verleden. Was nooit een probleem kon altijd vrij snel langs komen om urine te brengen. Zou dus gewoon bellen. En idd sindsdien ook cranberry pillen van kruitvat gehaald na een tip van mijn oma. Heb het een paar jaar terug ook opeens plots vaak gehad had nooit eerder gehad ooit 1x als kind zijnde.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 07:13

Als je zo vaak blaasontsteking heb, is al eens onderzocht welke bacterie de boosdoener is? Wellicht verstandig om de bacterie op de kweek te laten zetten en een antibiotica te zoeken dat meer gericht behandeld. Misschien kan je een voorraadje antibiotica thuis aan vragen aan de huisarts voor een volgende keer, dan kan je meteen beginnen met AB zonder eerst een dokter te zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 07:23

Cranberry Forte of CranCombi
Afbeelding

heb het standaard in huis, ontdekt dat deze voor mij het beste werkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 07:33

Oh, supervervelend is dat! Als je er niet van kunt slapen, zeker bellen. En inderdaad jezelf alvast een beetje helpen met cranberrysap, rauwe rode paprika, broccoli, etc. Beterschap!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-06-20 07:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 07:33

Bij mij werken de Cystiberry capsules van Roter als een tierelier.
Sterkte! Blaasontsteking is echt heel naar :(:)

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 07:40

Als ik het op voel komen pak ik 8 vitamine c tabletten in 1 keer en daarnaast even extra veel drinken en dan kan ik het soms net voor zijn, soms de volgende dag nog een keer herhalen maar dan geen blaasontsteking gelukkig.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 08:33

Wat vervelend voor je. Je hoeft geen antwoord te geven uiteraard maar heb je vaak seks op donderdag of vrijdagavond? Dan kan de blaasontsteking in het weekend komen. Er is regelmatig een verband hiertussen.
Als je hier gevoelig voor bent bestaan hier capsules voor die je moet slikken na de seks om dit te voorkomen. Verder is hygiëne van beide kanten uiteraard belangrijk.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-20 08:47

Bedankt allemaal voor de tips! Cranberrysap of tabletten heb ik inderdaad vaak gehoord. Eigenlijk zou ik het wel moeten proberen.
Maar het rare is dat ik gerust meer dan een jaar geen ontsteking hoef te hebben, en dan opeens toch wel regelmatig. Vorig jaar voelde ik om de zoveel weken 1 dag lichte klachten, maar zodra ik ervoor naar de huisarts wilde gaan, waren de klachten ook weg.

DeMolenhoek schreef:
Ik, als Belg zijnde, trok toch even grote ogen tijdens jou eerste stukje ;) Allereerst kun je normaal prima ‘s ochtend urine binnen brengen om quasi direct medicatie te kunnen halen. Ook niet dezelfde dag terecht kunnen ligt ook aan de praktijk zelf :j Ik zou dus een andere praktijk zoeken want je lijkt niet echt tevreden.

Over nu: Ik vind een blaasontsteking altijd spoed. Als ik bv niet direct reageer slaap ik zelfs niet meer van de pijn en koorts. Zeker bellen dus.

Dan zal het vast aan de praktijk liggen. Daar moest ik echt een afspraak maken en de huisarts zelf een dipstick zien uitvoeren.
Het vervelende is ook dat ik elke keer daar moet afrekenen en het door moet sturen naar de verzekering. Ik ben dan minder geneigd om elke keer voor licht opkomende klachten naar een Belgische arts te gaan... Dat in combinatie met de onpraktische manier van afspraken zoals in de OP, ga ik toch liever in NL.

Maar misschien is het toch beter om andere praktijken te bellen en kijken hoe ze het daar doen. Als ik gewoon 's ochtends de urine binnen kan brengen dan scheelt het veel tijd en moeite.

Bedankt nogmaals voor de gegeven tips. Ik denk dat ik de huisartsenpost wel even bel vandaag. Ik heb vannacht paracetamol genomen en toen het begon in te werken kon ik eindelijk weer slapen. Nu heb ik nog geen klachten maar ik heb ook nog niet geplast. Het lijkt me slim om eerst iets te vinden om het in op te vangen voor het geval dat ze toch willen testen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 08:47

Brandnetelthee!
En een ibuprofen tablet.

Ik heb zelf heel lang last gehad van blaasontstekingen. Alles geprobeerd van D-mannosa tot vit C en cranberry..
Het enige wat bij mij binnen een paar uur bijna alle klachten weg haalt is de brandnetelthee. Zet een volle kan thee, en drink die in een half uurtje tijd op. Probeer daarna even niet naar de wc te gaan. De thee moet even in je blaas blijven zitten zodat de verzachtende en ontstekingsremmende werking van de brandnetel zijn werk kan doen. Dat voelt even heel erg vervelend, maar al snel merk je dat de pijn helemaal weg trekt, en je ook niet meer het gevoel hebt dat je constant naar de wc moet. De rest van de dag blijf je wat brandnetelthee drinken, en dan kun je later op je gemak naar de huisartspost voor een recept.

Naast de brandnetelthee kun je het beste ook een vit C 1000 tablet nemen. Baat het niet dan schaadt het niet. En een ibuprofen tablet. Ibuprofen werkt ontstekingsremmend en pijnstillend.

Wat bij mij uiteindelijk heeft geholpen om er volledig vanaf te komen is een paar maanden lang echt extra voorzichtig zodat alles goed kon genezen in de blaas. Dus elke dag douchen, evt met badedas of betadine wassen, katoenen ondergoed, echt goed letten op de hygiëne, geen seks, bij het naar de wc gaan goed van voor naar achter afvegen en evt met vochtige doekjes goed schoon houden.. En na die tijd, liefst alleen seks na het douchen, en daarna elke keer even plassen en direct een vit C 1000 tablet slikken.
Ik heb inmiddels al jaren geen last meer gehad.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-20 09:05

Wanneer ik op de huisartsenpost website ga om te bellen, moet ik een vragen formulier invullen waaruit de conclusie is dat ik niet hoef te bellen. Wat zouden jullie doen? Toch bellen?
Ik heb op dit moment geen pijn maar misschien is dat nog te danken aan de paracetamol van vannacht.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 09:10

Blaasontsteking met klachten is wel degelijk reden om de HAP te bellen hoor :? Zeker bij een recidief (terugkerend), ik zou meteen ook vragen of ze het willen kweken en overweeg zeker ook vervolgonderzoek.

Apart trouwens dat je voor deze klachten zo moeizaam in België naar de dokter kan, ik lees altijd hoe veel makkelijker een doktersbezoek daar is maar voor deze klachten is het hier echt goed geregeld, ook in de dagpraktijk.

Gewoon bellen dus!!

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 09:13

Gewoon bellen en maandag een afspraak maken bij de huisarts. Het zou ook een soa kunnen zijn of stof van je ondergoed waar je op reageert. Heel belangrijk met deze hoeveelheden om de oorzaak te onderzoeken. En uitplassen na eventuele seks uiteraard. Cranberry is leuk, maar voor jouw hoeveelheden niet wenselijk. Je onderdrukt dan de ontsteking die misschien blijft opvlammen. Later, als je de oorzaak hebt, is dit zeker een optie.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 09:15

Ik heb dit ook jaren gehad, minimaal 2 keer per maand blaasontsteking. Helemaal binnenste buiten gekeerd, niks gevonden en ineens was het over.

Ik had destijds een hele fijne huisarts en kreeg een kuur mee naar huis op voorraad omdat ik zelf wel voelde wanneer het weer raak was. Misschien is dat voor jou ook af te spreken met je nederlandse HA?

Voor nu zeker contact opnemen met de HAP :j

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 09:31

Cranberry, vit C en een ibuprofen was bij mij de mix waardoor ik nooit aan de AB hoefde. Al jaren geen BO gehad.

Daarnaast, waarom maak je in België dan niet alsnog een afspraak voor de volgende dag als er op de dag zelf geen plek meer is?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 09:36

Hup, gewoon bellen. Niet te moeilijk doen hoor :)

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 10:16

Gewoon bellen hoor, zeker als het terugkerend is wordt je er misschien iets makkelijker mee. Oh het is niet zo erg, oh ik drink wel wat extra en klaar. Nierbekkenontsteking is echt niet grappig, been there done that. Bij mij leek de boosdoener trouwens wel seks... Even plassen vlak erna om de boel door te spoelen :*
Anti biotica erin en dan als onderhoud een goed hoog gedoseerd D mannose supplement. Dan ben je er hopelijk een tijdje vanaf. Die supplementen zijn prima ter ondersteuning of als je het net op voelt komen maar pas wel echt op dat je op tijd AB haalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 10:17

Ik heb ook al een keer met een blaasontsteking bij de weekenddienst gezeten. Voelde me een beetje schuldig want de klachten begonnen al iets af te nemen (was in de nacht begonnen, net als bij jou) maar de arts verzekerde me dat blaasontsteking typisch iets is voor de weekenddienst:"Altijd bellen bij blaasontsteking, de weekenddienst is er juist voor zulke snel opkomende klachten."

Gewoon bellen dus :j

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-20 10:59

Ik heb gebeld en mocht inderdaad gewoon komen. Ze waren erg vriendelijk aan te telefoon. Ik zit nu in de wachtkamer (ik denk om op resultaten te wachten? Er is niet verteld waarvoor).

Als ik weer een blaasontsteking heb dan gaan ze zoals iemand eerder zei een cultuur aanleggen, vooral vanwege dat het nu zo snel achter elkaar is.

Ik ben blij om te weten dat je hiervoor gewoon in het weekend terecht kan. Dat geeft me zelf ook rust en minder schuldgevoel bij het bellen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 11:14

Niet schuldig voelen hoor, laat de dokter maar beslissen of het kan wachten of niet, daar zijn voor