Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lunameyza schreef:Klinkt een beetje als Trichotillomanie. Ik weet er geen (nog niet genoemde) tips voor, maar misschien kan je daar op zoeken en krijg je dan goede tips
CalipsoLover schreef:Zertab schreef:Wat is de oorzaak van je gedrag?
Uhm, geen idee. Ik ben wel een stresser.
brokjes schreef:Zertab schreef:Wat is de oorzaak van je gedrag?
Dat lijkt mij het belangrijkste om uit te zoeken!
Ts je zegt dat je vaker stress hebt, heb je daar al eens over gepraat met bijvoorbeeld een psycholoog of coach?
DezeNaam schreef:Lunameyza schreef:Klinkt een beetje als Trichotillomanie. Ik weet er geen (nog niet genoemde) tips voor, maar misschien kan je daar op zoeken en krijg je dan goede tips
De 'correcte' benaming hiervoor is skin picking disorder, ook wel body focused repetitive behavior (BFRB), dermatillomania of excoriation disorder. In dit specifieke geval in de categorie scalp picking.
Allemaal termen waar je op kan zoeken. Helaas zelf geen tips, heb er zelf ook al jaren 'last' van. (Al beperkt scalp picking mij nog het minst in mijn functioneren. Skin picking is echt wel een hel.)
Op Reddit en dergelijke forums is er wel wat te vinden. Misschien kan deze site ook handig zijn om te 'beginnen'. https://www.skinpick.com/dermatillomania
Matheno schreef:Heb je korstjes op je hoofd waar je dan aan pulkt, of gewoon een gladde hoofdhuid waar je zelf wondjes op maakt?
Britta31 schreef:De oplossing die wij voor onze haartrekkende dochter van 3 jaar hadden zal je niet blij maken.Wij hebben haar haar gemillimeterd zodat ze geen grip meer had op haar haren.Om de gewoonte te doorbreken.Misschien iets van een muts opzetten zodat je er niet bij kan.
CalipsoLover schreef:Oke. Sh*t. Ik heb een probleempje en ik ben op zoek naar tips.
Sinds een poosje ben ik geobsedeerd met in mijn haar friemelen en krabben. Met als gevolg dat ik wondjes krijg, die 100 keer open krab, er niet vanaf kan blijven en daardoor heb ik nu een klein kaal plekje. Gelukkig heb ik een hele bos dik haar (waar ik best trots op ben) dus valt het niet zo op. Maar dit is zelfs geen motivatie om er af te blijven, ik betrap mezelf constant dat ik er aan zit. En het mag natuurlijk niet erger worden want dat ga ik beklagen.
Heeft iemand hier ook last van gehad en kan me wat tips geven? Ik vlecht nu mijn haar al in zodat ik er wat moeilijker aan kan.