Haaruitval door krabben

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CalipsoLover

Haaruitval door krabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 23:31

Oke. Sh*t. Ik heb een probleempje en ik ben op zoek naar tips.

Sinds een poosje ben ik geobsedeerd met in mijn haar friemelen en krabben. Met als gevolg dat ik wondjes krijg, die 100 keer open krab, er niet vanaf kan blijven en daardoor heb ik nu een klein kaal plekje. Gelukkig heb ik een hele bos dik haar (waar ik best trots op ben) dus valt het niet zo op. Maar dit is zelfs geen motivatie om er af te blijven, ik betrap mezelf constant dat ik er aan zit. En het mag natuurlijk niet erger worden want dat ga ik beklagen.
Heeft iemand hier ook last van gehad en kan me wat tips geven? Ik vlecht nu mijn haar al in zodat ik er wat moeilijker aan kan.

Goudhaan1

Re: Haaruitval door krabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 23:34

Iets anders zoeken om aan te friemelen? Ik heb het een hele tijd met m’n wenkbrauwen gehad, toen ik nog veeeeel jonger was. Toen hielp het wel heel erg om iets te hebben waar ik mijn handen mee bezig kon houden.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 23:36

Bij mij helpt het om er iets bijtends op te doen, alcohol ofzo. Doet even pijn maar daarna geeft het een vaag weldadig gevoel en dan hoef ik er niet meer aan te zitten :+

Boterbloem90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 23:40

Ik draai altijd knopen in mijn haar :o En als ik die eruit haal breekt het haar af, gelukkig ook dik haar.
Voor mij werkt het om iets anders in mijn handen te doen. Meestal is het mijn armbandje omdat ik die altijd draag en voor handen heb. Verder als ik merk dat ik het veel doe op het moment vraag ik of iemand een seintje geeft als ik weer bezig ben.

Overigens heb je jeuk aan de hoofdhuid of dat die droog is?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 23:46

Wat is de oorzaak van je gedrag?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 23:49

Armbandje ga ik proberen, heb er eentje met bedeltjes dus misschien dat dat wel helpt. Draag ook een ketting maar dat maakt geen verschil.

Ik krijg gewoon echt wondjes met korstjes. Ik weet zelf niet goed hoe ik daar aan kom, maar veronderstel gewoon door het friemelen en krabben. Meestal beperkt dat zich op 1 wondje tot dat het genezen is, maar dat duurt natuurlijk maanden omdat ik het telkens open krab. En dan komt er wel weer een nieuwe. Als ik geen wondje heb krab ik ook minder.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 23:49

Zertab schreef:

Uhm, geen idee. Ik ben wel een stresser.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 00:15

Ik volg ook voor tips, mijn vriend heeft de neiging knopen in zijn haar te draaien. Dus laatst maar als nood de tondeuze erover gehaald, want ook een hele kale plek inmiddels erdoor. Maar vind toch wel leuker als zijn haar wat langer is en hijzelf ook. Hij heeft ook stres ballen en squizies maar niks is zo lekker als draaien.

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 00:28

Klinkt een beetje als Trichotillomanie. Ik weet er geen (nog niet genoemde) tips voor, maar misschien kan je daar op zoeken en krijg je dan goede tips :)

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 02:18

Lunameyza schreef:
Klinkt een beetje als Trichotillomanie. Ik weet er geen (nog niet genoemde) tips voor, maar misschien kan je daar op zoeken en krijg je dan goede tips :)

De 'correcte' benaming hiervoor is skin picking disorder, ook wel body focused repetitive behavior (BFRB), dermatillomania of excoriation disorder. In dit specifieke geval in de categorie scalp picking.

Allemaal termen waar je op kan zoeken. Helaas zelf geen tips, heb er zelf ook al jaren 'last' van. (Al beperkt scalp picking mij nog het minst in mijn functioneren. Skin picking is echt wel een hel. :+)

Op Reddit en dergelijke forums is er wel wat te vinden. Misschien kan deze site ook handig zijn om te 'beginnen'. https://www.skinpick.com/dermatillomania

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 06:40

Een idee wat mij te binnen schiet:
Als je het merkt een pet opzetten ;)Iets anders om mee te freubelen in de buurt, en dat pakken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 08:18

Zertab schreef:

Dat lijkt mij het belangrijkste om uit te zoeken!
Ts je zegt dat je vaker stress hebt, heb je daar al eens over gepraat met bijvoorbeeld een psycholoog of coach?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 08:40

CalipsoLover schreef:
Zertab schreef:

Uhm, geen idee. Ik ben wel een stresser.

Dan zou het best van stress kunnen komen. Ik zou de huisarts bellen om ook andere oorzaken uit te sluiten en te kijken hoe je dit aan kan pakken.

Probeer echt niet de korstjes open te krabben! Als er littekenweefsel ontstaat groeit er geen nieuw haar meer!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 08:43

brokjes schreef:
Zertab schreef:

Dat lijkt mij het belangrijkste om uit te zoeken!
Ts je zegt dat je vaker stress hebt, heb je daar al eens over gepraat met bijvoorbeeld een psycholoog of coach?

Ja, ik had wekelijkse sessies maar die zijn door corona nu stopgezet. Toen was het krabben er al, maar nog niet zo heel erg. Heb dat overigens nooit gezegd, toen was het niet zo’n dingetje omdat ik er niet kaal van werd.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 08:45

Spreek je haar niet meer via videobellen? En ik zou het dan zeker benoemen!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 09:49

Zertab schreef:

Nee, dat gebeurt niet...

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 11:23

CalipsoLover schreef:
Zertab schreef:

Nee, dat gebeurt niet...

Dat is raar! Kan je daar niet om vragen?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 11:54

Dat zou kunnen, maar ik heb daar eerlijk gezegd geen nood aan. Ik heb stress, maar daar heb ik altijd last van en als student in coronatijden is dat denk ik ook maar normaal...

DezeNaam schreef:
Lunameyza schreef:

De 'correcte' benaming hiervoor is skin picking disorder, ook wel body focused repetitive behavior (BFRB), dermatillomania of excoriation disorder. In dit specifieke geval in de categorie scalp picking.

Allemaal termen waar je op kan zoeken. Helaas zelf geen tips, heb er zelf ook al jaren 'last' van. (Al beperkt scalp picking mij nog het minst in mijn functioneren. Skin picking is echt wel een hel. :+)

Op Reddit en dergelijke forums is er wel wat te vinden. Misschien kan deze site ook handig zijn om te 'beginnen'. https://www.skinpick.com/dermatillomania

Dit zal het inderdaad wel zijn := Wordt het echt niet beter bij jou? Ik denk dat ik er ook al ongeveer 6 maanden - 1 jaar last van heb. Maar het is nog nooit zo erg geweest als nu.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 12:08

Lijkt me toch goed om de stress aan te pakken.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 10:15

Heb je korstjes op je hoofd waar je dan aan pulkt, of gewoon een gladde hoofdhuid waar je zelf wondjes op maakt?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 10:24

De oplossing die wij voor onze haartrekkende dochter van 3 jaar hadden zal je niet blij maken.Wij hebben haar haar gemillimeterd zodat ze geen grip meer had op haar haren.Om de gewoonte te doorbreken.Misschien iets van een muts opzetten zodat je er niet bij kan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 10:37

Dit komt toch van stress. Het is belangrijk de oorzaak daarvan op te zoeken en aan te pakken,want als je dit afreageergedrag zou weten te stoppen op een of andere manier,dan gaat de stress een andere uitweg vinden .Trouwens heel logisch om in deze coronatijd extra stress te hebben bovenop dat wat je eerder al had.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 12:50

Matheno schreef:
Heb je korstjes op je hoofd waar je dan aan pulkt, of gewoon een gladde hoofdhuid waar je zelf wondjes op maakt?

Nee korstjes die ik al dan niet zelf maak, is me niet echt duidelijk. Ik heb zelf lang en heel dik haar.

Britta31 schreef:
De oplossing die wij voor onze haartrekkende dochter van 3 jaar hadden zal je niet blij maken.Wij hebben haar haar gemillimeterd zodat ze geen grip meer had op haar haren.Om de gewoonte te doorbreken.Misschien iets van een muts opzetten zodat je er niet bij kan.

Ik krab/peuter, dus mijn haar afscheren zou zelfs niet helpen vrees ik (gelukkig ook, want ik zou mijn dikke mooie bos haren niet snel afscheren) maar het zou het probleem ook absoluut niet oplossen want ik krab de hoofdhuid zelf gewoon constant open met als gevolg dat mijn haar zelf afbreekt/er mee uit komt.

Heb intussen gisteren naar de huisarts gebeld. moet deze namiddag langs gaan.
Een muts ga ik niet opzetten, het is hier momenteel al bijna 2 weken tussen de 23-27 graden warm en ik zit veel binnen.
Heb mijn nagels geknipt en kan nu wel veel minder scherp krabben, maar toch blijf ik er onbewust aan pulken.
Een staart/vlecht in doen helpt meestal ook wel een beetje.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 14:15

Of een lichtgewicht petje, dat is niet zo warm als een muts en zorgt er toch voor dat je er niet zomaar bij kan.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 14:18

CalipsoLover schreef:
Oke. Sh*t. Ik heb een probleempje en ik ben op zoek naar tips.

Sinds een poosje ben ik geobsedeerd met in mijn haar friemelen en krabben. Met als gevolg dat ik wondjes krijg, die 100 keer open krab, er niet vanaf kan blijven en daardoor heb ik nu een klein kaal plekje. Gelukkig heb ik een hele bos dik haar (waar ik best trots op ben) dus valt het niet zo op. Maar dit is zelfs geen motivatie om er af te blijven, ik betrap mezelf constant dat ik er aan zit. En het mag natuurlijk niet erger worden want dat ga ik beklagen.
Heeft iemand hier ook last van gehad en kan me wat tips geven? Ik vlecht nu mijn haar al in zodat ik er wat moeilijker aan kan.

Ik heb hier ook last van, echt precies hetzelfde, en bij mij is het begonnen door stress; zo krijg ik ook eczeem met veel stress en dan is het einde ook al snel zoek - al heb ik dat met gebruik van hormoon zalf gelukkig wel redelijk snel onder controle weer. Maar m'n hoofd... Het krabben ging al snel over in een obsessie; neurotisch gedrag en is nu wel een chronisch probleem kan ik zeggen. Echt heel vervelend ook als je naar de kapper moet ofzo ;( Ik heb de perfecte oplossing nog niet gevonden want het is heel moeilijk om zo'n chronisch obsessies gedrag te onderbreken. Ik moet er eigenlijk ook echt eens mee naar de huisarts, maar pfoe... moeilijk. Ik ben benieuwd wat je HA gaat zeggen, succes :j

Ik zag dat DezeNaam ook al met interessante informatie kwam. Denk dat dat idd ook heel goed aansluit bij wat ik ook heb ja maar een oplossing heb ik dus helaas niet nee. Ik dacht altijd dat ik de enige was die het zo erg had, maar nu zie ik dat het dus idd wel een 'ding' is wat meerdere mensen hebben voel ik me iets minder 'alleen' aangezien ik me er wel echt voor schaam en het moeilijk vind om over te praten (geloof dat dit nu de eerste keer is dat ik het kenbaar maak op de kapper na en mijn man die er van af weet). Ik ervaar al snel heel veel stress (icm met 'anxiety' en dit uit zich bij mij dan lichamelijk heel erg, o.a. op deze manier, dus betwijfel ook of ik er ooit nog vanaf ga komen.