Sporten. Vol houden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Sporten. Vol houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 12:39

Hoi beste bokkers :D

Ik ben hier vooral voor een grote schop onder de kont en enkele tips! Ik wil graag sporten , alleen ik vind de motivatie niet , of ik weet niet wat ik moet doen.

Ik ben een tijd lid geweest van een fitness sportschool. Ze hebben het mij uitgelegd en ik mocht het daarna zelf doen. Ik was steeds sneller buiten , zonder het idee te hebben dat ik iets gedaan had. Ik had wel 2 vaste dagen dat ik er heen ging maar mijn motivatie was helemaal weg. Meer met tegenzin dan met plezier. Verder rij ik paard, maar niet structureel of paar keer per week. Soms 3x per week. Soms 2 weken niet. Paard loopt ook voor de wagen maar ook hier ontbreekt de motivatie vaak. Kan ook genieten om naar mijn paard te kijken :P

Nu dacht ik zelf aan hardlopen. Of weet iemand anders iets leuks? Zwemmen vind ik ook erg leuk. Wel moet ik er bij zeggen dat ik er niet veel aan uit ga geven. Dat vind ik dan weer zonde haha.

De reden van sporten
Ik heb een bolle opgeblazen buik. Ik ben totaal niet dik, maar mijn buik word echt een ergenis. Ik weeg op dit moment 57 kilo, ben 166 cm lang en 22 jaar. Ik heb absoluut geen vet maar dus een opgeblazen buik. Ooit had ik een super strak buikje , dat zie ik graag terug.

Mijn moeder en oma hebben ook een bolle buik en die hebben een trage schildklier. Ik vermoed dat ook van mijzelf. Heb mijzelf 2x laten testen en dit was echter negatief.

Ik zit er ook aan te denken om minder brood te eten en aardappels. Weten jullie misschien nog voedingstips?

Ik wil er graag wat aan doen maar ben bang dat ik nu fanatiek begin ik er na 2 weken alweer genoeg van heb. Dan denk ik "laat maar"

Kleine ps. Ik heb een chronische longontsteking aan de longblaasjes en chronische verkoudheid. Zoals hardlopen/fietsen in een koude omgeving is voor mij erg pijnlijk en benauwd. Het slaat dan erg op mijn longen.

Qua werk werk ik in de pakketdienst als lader/losser van vrachtwagens. Daarna ben ik in de weer met de paarden zoals uitmesten e.d. Ik beweeg wel veel. Laatste tijd ben ik wel moe van het "niksen" denk ik. Ik wil weer energiek en fit worden! Zoals vroeger :D

Hoe doen jullie dat? Brand los
Alvast bedankt!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:45

Een bolle buik ga je waarschijnlijk niet wegkrijgen met sporten, maar met voeding.
Misschien heb je een intolerantie voor iets? Is het soms erger dan anders?
Laatst bijgewerkt door Matheno op 18-05-20 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:45

Niet veel aan uitgeven... Een goed paar hardloopschoenen kost vaak al boven de 100 euro. Een goed paar heb je wel nodig om blessures te voorkomen. Je geeft aan snel last te hebben van je longen. Waarom ga je niet eerst wandelen?

Daarnaast: wandelen is beter dan hardlopen voor vetverbranding. Je gewicht is prima (aan de lichte kant zelfs). Waarom ga je niet iets doen van krachttraining zoals crossfit of bootcamp? Dan train je wel in een groep en motiveer je elkaar ook weer.

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:46

Mijn voornaamste tip zou zijn om iets te doen wat je leuk vindt. Maar je opgeblazen buik ga je niet verhelpen door meer te sporten, zeker als je normaal al veel beweegt. Dat kan je alleen verhelpen door je voeding te veranderen. Misschien kan je een tijdje bijhouden wat je eet en hoe je buik daarna is? Zo kan je leren welke voedingsmiddelen bij jou voor de opgeblazenheid zorgen.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:48

Een opgeblazen buik zit inderdaad vaak in de voeding en niet in het trainen :j Ik kan crossfit of bootcamp ook aanbevelen!

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:48

Het kan helpen om te sporten bij een club.
Bijv wandelen bij een wandelclub, hardlopen bij een atletiekvereniging.
Dan train je samen.
Ikzelf heb dan meer motivatie

kistaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:54

Ik zou vooral ook niet fanatiek beginnen, hou je toch niet vol. Doe eerst eens een paar week 1x in de week tot dat routine is, kan je dan altijd kijken of je nog keer wilt.

En tja, volhouden...mensen hangen daar altijd zoveel gewicht aan en is meteen zo'n hoge eis. Het gaat er niet om of je altijd kunt volhouden en doorzetten, want dat kan werkelijk bijna niemand. Is overigens ook niet gezond. Het gaat erom dat je de dingen weer kunt oppakken als 't een weekje of langer niet lukt. Dat is een veel meer helpende gedachte dan van jezelf eisen altijd vol te moeten houden.

Zoek ook iets wat je het beste uitkomt qua tijd en dag en duur. Ik ben meer van 't korte, intensieve snelle aan het begin van de avond bijvoorbeeld. Anderen liever direct uit werk, of laat op avond. Is allemaal oké maar als je hier over nadenkt is de kans ook groter dat een sport routine wordt.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 12:57

Matheno schreef:
Een bolle buik ga je waarschijnlijk niet wegkrijgen met sporten, maar met voeding.

Nu je dit zegt. Ik heb het eens ergens laten testen. Ik heb intolerantie voor tarwe en melk.(Dus zuivel) Ik eet zo'n 4 stukjes brood per dag (vaak volkoren bruin) en wel een liter melk per dag. Ik vind melk echt heel lekker. Ik heb sojamelk geprobeerd als vervanger maar dit vind ik niet te pruimen :+ misschien dan een glaasje water of limonade. Maar ik ga de melk dan echt missen. Zeker als het gewoon in huis staat. Verder eten we veel Hollands thuis. Groente aardappels en vlees. Mijn moeder raad een koolhydraat dieet aan. Dit wil ze zelf ook maar we weten dan nooit wat te maken. We hebben thuis geen oven.

Oh bootcamp lijkt mij leuk. Even zien of ik dit kan vinden omgeving Heerenveen. Dan moet ik mijzelf er wel heen slepen :P ik vind het heerlijk om lekker gedrilt te worden haha. Lekker bezweet en moe naar huis. Dan heb je wat gedaan. Dankje voor de tip!

Kistaah Dankje voor je bericht. Ik denk ook dat je gelijk hebt. Ik ben dan van , ah doe ik morgen wel. En dan is het morgen, ah kan morgen wel. Ik mis die stok achter de deur. Kort en intensief lijkt mij ook wel wat. Aangezien ik nachtdienst heb (4 tot 8) en middagdienst (4 tot 8) slaap ik sochtends vaak van half 9 tot 11 even bij. En daarna moet ik de paarden thuis doen. Wel ben ik flexibel in mijn rooster en kan ik zo een middag vrij plannen. Dat is wel fijn

Passadena

Re: Sporten. Vol houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:06

Ik volg je topic even :).

Ik heb juist exact hetzelfde probleem. Ik ben 1.80 en 65 kilo. Totaal niet zwaar maar wel een buikje :') Graag zou ik die ook kwijt raken. Ik eet gewoon veel te veel denk ik.

Ik hardloop 2x in de week.
Misschien is hardlopen op de atletiekbaan wat voor je? Ik train elke maandag op de baan. Je hebt dan gewoon een stok achter de deur want je moet.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 13:08

Passadena schreef:

Ik heb juist exact hetzelfde probleem. Ik ben 1.80 en 65 kilo. Totaal niet zwaar maar wel een buikje :') Graag zou ik die ook kwijt raken. Ik eet gewoon veel te veel denk ik.

Misschien is hardlopen op de atletiekbaan wat voor je? Ik train elke maandag op de baan. Je hebt dan gewoon een stok achter de deur want je moet.

Word dat niet saai? Elke keer hetzelfde rondje?

Hopelijk heb je ook wat aan de tips!

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:08

Als je niet tegen tarwe en zuivel kan, en wel elke dag vier plakken volkoren brood eet en een pak melk leegdrinkt, dan ga je die bolle buik echt niet verhelpen door te sporten :+ Ik zou inderdaad water, limonade of thee gaan drinken, denk dat dat al heel veel scheelt. En ga ook vooral rustig op zoek naar een tarwevervanger, genoeg tips daarvoor te vinden op Bokt en het bredere internet :j

Trouwens, even voor het algemeen: je weet dat de meeste vrouwen een 'buikje' hebben? We hebben wat meer lichaamsvet, en we moeten onze babymaak-apparatuur ergens kwijt, of we dat nu willen of niet :')

Passadena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:12

Kabayo schreef:
Passadena schreef:

Word dat niet saai? Elke keer hetzelfde rondje?

Hopelijk heb je ook wat aan de tips!

Het is soms inderdaad best wel saai, maar je traint in een grote groep en dan is 1 uur zo voorbij :).
En op de atletiekbaan train je vooral je uithoudingsvermogen. Bijvoorbeeld 100m rennen. 100 pauze. 200 rennen. 100 pauze. 300 rennen. 100 pauze enz.
Als je wilt hardlopen op de weg dan train je meer met tijd of je wilt het in 1x lopen. En geloof me naar 4x hetzelfde stukje gelopen te hebben vindt je het op de weg ook saai. Dan is 1 dag gezellig met een groep op de baan heel leuk.

In de wintermaanden vind ik dit zelf heel fijn omdat ik dan thuis echt niet ga. En ja ik betaal voor de atletiekbaan dus dan heb ik geen keus. Ik vind het anders zo zonde van mijn geld XD

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:19

Hoi Ik herken je probleem. Ik ben 169 en weeg ook 56/57 kg. Ben niet dik maar wel een bolle buik. 2 zwangerschappen hebben dat niet beter gemaakt. Ik doe nu sinds een maand 6 dagen per week een kwartiertje buikspieroefeningen. Merk wel dat ik meer buikspieren krijg maar het buikje blijft.

Het is bij mij toch echt een combi van wat vetjes en bepaald eten. Ik wil mijn voedingsstijl wel aanpassen maar geen idee hoe of wat... bij mij zit het ook in brood en vind het lastig om daar een lekker altrnatief voor te vinden.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:44

Kabayo schreef:
Matheno schreef:

Nu je dit zegt. Ik heb het eens ergens laten testen. Ik heb intolerantie voor tarwe en melk.(Dus zuivel) Ik eet zo'n 4 stukjes brood per dag (vaak volkoren bruin) en wel een liter melk per dag. Ik vind melk echt heel lekker. Ik heb sojamelk geprobeerd als vervanger maar dit vind ik niet te pruimen :+ misschien dan een glaasje water of limonade. Maar ik ga de melk dan echt missen. Zeker als het gewoon in huis staat. Verder eten we veel Hollands thuis. Groente aardappels en vlees. Mijn moeder raad een koolhydraat dieet aan. Dit wil ze zelf ook maar we weten dan nooit wat te maken. We hebben thuis geen oven.

Ik ben ook gevoelig voor tarwe en melk. s'ochtends at ik altijd een plakje brood, maar tegenwoordig bak ik s'ochtends vaak een eitje met wat groentes enzo erdoorheen. Vult goed en lekker makkelijk.
s'avonds eten wij ook gewoon hollands, maar hier heb ik verder geen problemen mee.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:54

Al eens aan skeeleren gedacht? :) Alhoewel ik moet zeggen dat ik skeeleren meer vermoeiend vind dan hardlopen. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:55

Kabayo schreef:

Ik denk niet dat koolhydraatarm eten (wat best een hele rigoreuze aanpassing is in je dieet) in een keer de goede stap gaat zijn. Misschien werkt het voor jou wel genoeg om gewoon wat gezonder te eten en te leren rekening te houden met je intoleranties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 13:57

Even snel tussendoor want ik heb niet alles gelezen, maar ik was ook zo'n muts die drie maanden naar de sportschool ging en 9 maanden voor jan doedel haar abonnement doorbetaalde.
Sinds een jaar aan het bootcampen en dat is eigenlijk het enige wat ik leuk vind en ook volhoud :j Zeker een aanrader!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 14:18

Foaly schreef:
Als je niet tegen tarwe en zuivel kan, en wel elke dag vier plakken volkoren brood eet en een pak melk leegdrinkt, dan ga je die bolle buik echt niet verhelpen door te sporten :+ Ik zou inderdaad water, limonade of thee gaan drinken, denk dat dat al heel veel scheelt. En ga ook vooral rustig op zoek naar een tarwevervanger, genoeg tips daarvoor te vinden op Bokt en het bredere internet :j

Trouwens, even voor het algemeen: je weet dat de meeste vrouwen een 'buikje' hebben? We hebben wat meer lichaamsvet, en we moeten onze babymaak-apparatuur ergens kwijt, of we dat nu willen of niet :')

Haha wat verwoord je dat leuk. Heb je ook weer een punt inderdaad :D

Ik zal even goed zoeken naar een vervanger. Vind dit wel lastig

Renee1991 schreef:
Even snel tussendoor want ik heb niet alles gelezen, maar ik was ook zo'n muts die drie maanden naar de sportschool ging en 9 maanden voor jan doedel haar abonnement doorbetaalde.
Sinds een jaar aan het bootcampen en dat is eigenlijk het enige wat ik leuk vind en ook volhoud :j Zeker een aanrader!

Klinkt goed! Ben nu even druk met de paarden , ga er zo even voor zitten om even rond te kijken in de buurt!

Neverland schreef:
Al eens aan skeeleren gedacht? :) Alhoewel ik moet zeggen dat ik skeeleren meer vermoeiend vind dan hardlopen. :=

Ook erg leuk! Wel spannend hier met klinkerweggetjes in de omgeving haha. Zal eens op marktplaats spieken voor skeelers. Lang geleden zeg :P

Matheno soort van roerbak schotel? Zeker een oplossing voor overdag. Al zie ik dat om 3 uur snachts niet helemaal zitten. Ik hou wel van ei. Eet er eigenlijk wel altijd 1 per dag

Emoe ik zou ook graag zulke oefeningen doen , maar weet nu al als ik dat op eigen houtje zou doen thuis dat ik het toch niet doe/vergeet. Ik zoek ook een alternatief. Gaan we samen zoeken :P

Haha je hebt helemaal gelijk passadena. Ik dacht even dat je er dan alleen liep, in een groep is het misschien inderdaad wel leuker.

Ik ga direct de eerste raad opvolgen. Zal nu een stuk gaan wandelen. Desondanks ik een hond heb wandel ik veel te weinig. De hond loopt de hele dag op de boerderij en is wel moe van het spelen. Ook is de hond chronisch ziek en mag eigenlijk helemaal niet veel doen. Maar 1 rondje per dag moet lukken. Ik zal haar even opzoeken nu :D

Zal vanmiddag een schema opstellen , ook voor mijn paard want die doet ook te weinig. Als ik die 3x per week doe ben ik eerst tevreden (1x logeren, 1x rijden , 1x voor de kar , anders is de motivatie weer weg)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 14:32

Heeft je sportschool groepslessen? Ik kan slecht hardlopen en vind er geen zak aan, maar de groepslessen op de sportschool vind ik juist super leuk en daardoor goed vol te houden.
Ik doe nu bodypumpen, spinning, xcore en soms balance

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 18:39

Ik vind het bijzonder om te lezen dat je 'gewoon' tarwe eet met een glutenallergie. Ik schijt mezelf helemaal leeg als ik als iets binnen krijg, laat staan 4 volkomen boterhammen.

Wat betreft sporten: ik deed circuit training, echt top. Helaas nu al maanden niet,probeer het Focus T25 programma te volgen, maar heb nog geen hele week volbracht. :=

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 18:56

Als je gaat sporten buiten met koud weer zorg dan dat je de koude lucht niet op je longen krijgt. Begin met wind mee of zij wind. Vooral niet met wind tegen. Een buf kan ook helpen.

Alles wat je vandaag meer doet dan gister is bonus. Dus hou het leuk en leg je zelf geen hele hoge verwachtingen op.

Succes!

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 19:06

Kabayo schreef:
Haha wat verwoord je dat leuk. Heb je ook weer een punt inderdaad :D

Ik zal even goed zoeken naar een vervanger. Vind dit wel lastig

Ik had ook altijd last van een opgeblazen buik. Ik kan ook niet goed tegen tarwe en zuivel. Sinds ik dat niet meer eet en drink is het echt stukken beter.

Als vervanger voor tarwe (brood, maar ook meel bv) gebruik ik spelt. Daar doet mijn lichaam het veel beter op. Voor een echte vervanger aan melk kan ik je niet helpen, maar het went vanzelf. Ik at 's ochtends altijd graag een bakje yoghurt, maar voel me zoveel beter nu ik dat niet meer doe.

Qua sporten denk ik net als wat sommige al zeggen, kijk naar sporten met een groepje. Als je nu al niet genoeg motivatie hebt om naar de sportschool te gaan, dan gaat dat ook gebeuren met hardlopen. Al moet ik zeggen dat het zien van resultaat (ik ben ook gaan hardlopen, en ik had er een verschrikkelijke hekel aan) me wel heel erg motiveert. En nu ga ik elke keer braaf, ook als ik geen zin heb.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 19:09

marleen_88 schreef:
Ik vind het bijzonder om te lezen dat je 'gewoon' tarwe eet met een glutenallergie. Ik schijt mezelf helemaal leeg als ik als iets binnen krijg, laat staan 4 volkomen boterhammen.

Wat betreft sporten: ik deed circuit training, echt top. Helaas nu al maanden niet,probeer het Focus T25 programma te volgen, maar heb nog geen hele week volbracht. :=

Ik heb geen gluten allergie. Intolerantie voor tarwe is wat anders.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 22:34

Kabayo schreef:

Tip 1: "vervang niets", maar ga anders eten.
Weinig koolhydraten, geen zuivel, dat kan prima, her en der op bokt staan prima 'draadjes' over eten. Doorgaans met veel groenten, fruit, zaden en noten, :9 en ik ben erg van de hapjes met cacaopoeder. Vlees vind ik niet nodig, maar niet iedereen kan er buiten.

Tip 2: lukt dit niet: binnen de 'zuivelgroep' kan het zo zijn, dat je yoghurt bijvoorbeeld wel kunt verdragen;
en dat de overgevoeligheid voor tarwe vooral draait om gluten. Havermout valt dan te proberen, maar de lijst is langer.

Tip 3: een oven is niet nodig. Al zou je een cookit kunnen aanschaffen.
https://solarcookingkozon.nl/hoe-werkt-het/cookit/
Aanschaf 10 euro, brandstof gratis.

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 22:49

Er zijn nog vele andere soorten plantenmelk dan alleen soja he? Ennnn er is ook lactose vrije melk, daar kan het ook al veel beter van worden.

Ik vind sportscholen niks, dus ben ik gaan zoeken naar een sport om fit te worden, en uitgekomen bij Krav Maga. Je doet het met anderen, het “ben je er volgende week weer bij” gehalte onder elkaar is hoog, en je kan levels halen en steeds beter worden, waardoor het ook (voor mij) echt een uitdaging blijft.