Stel, je krijgt corona.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fleury

Stel, je krijgt corona.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-20 12:36

Stel, je krijgt corona en in dus ernstige mate dat je in het ziekenhuis of op de ic moet worden opgenomen. We weten allemaal dat dat proces heel snel kan gaan.
Maar hoe kun je het beste kenbaar maken dat je geen opname op de ic wil en geen behandeling, alleen pijnverlichting.
Bij de huisarts ligt het al vast gelegd in een wilsverklaring maar wordt die dan wel eerst geraadpleegd?
Zijn er meer mensen die dit niet willen en hoe hebben jullie dit geregeld?

verootjoo

Re: Stel, je krijgt corona.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:39

Waarom zou je op jouw leeftijd niet behandeld willen worden?

Elke stap wordt als het goed is besproken met je, dus alleen als je niet aanspreekbaar bent kunnen ze je zelf niet vragen en vragen ze je familie.
Maar als je een gezonde vrouw van 34 bent gaan ze echt niet zomaar een beleid alleen gericht op comfort voeren.

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:39

Zorg dat je een officieel document in huis heb. Dat kan zijn een papieren exemplaar van wat je met de huisarts hebt vastgelegd. Geef ook door aan huisgenoten en naasten waar die ligt.

Eventueel zou je met de huisarts een niet-reanimeren verklaring op kunnen stellen en deze dan thuis hebben op papier.

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 13:06

Het gaat helemaal niemand wat aan waarom een ander ervoor kiest om niet behandeld te willen worden. Er zijn echt wel redenen die dermate zwaar wegen dat een beslissing, die zo bepalend is, door iemand wordt genomen. Leeftijd doet daar niets aan af.
Goede vraag verder, ik lees even mee

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 13:08

Zeedraakje schreef:
Het gaat helemaal niemand wat aan waarom een ander ervoor kiest om niet behandeld te willen worden. Er zijn echt wel redenen die dermate zwaar wegen dat een beslissing, die zo bepalend is, door iemand wordt genomen. Leeftijd doet daar niets aan af.

Dat snap ik ook wel, maar dat gaan ze in het zkh ook vragen.
Ze gaan echt niet inzetten op comfortbeleid als je een gezonde jonge vrouw bent.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 13:10

Dan is het bij zieker worden contact opnemen met de huisarts. Zeker als je daar eea. Al mee hebt besproken. Die zal
Je dan thuis begeleiden in het proces. Evt: thuishulp inschakelen. Zorg dat familie op de hoogte is en niet per ongeluk een ambulance belt uit schrik

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 21:26

Ik ben ook wel benieuwd naar de waarom vraag.

Heb zelf meerdere bekenden die met corona in het ziekenhuis zijn opgenomen. Een paar daarvan mochten na een dag of 5 weer naar huis (na toedienen van zuurstof). Zou je dat dan ook niet willen? Of gaat het puur om de intensive care waar je bang voor bent?

Voor de rest; tja, als je geen dokter belt en gewoon thuis blijft uitzieken, kom je ook niet in een ziekenhuis lijkt me.

Dus ja, wel benieuwd naar de reden achter de vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 22:01

Hmm goede idd! Ik zou nog wel zuurstof willen krijgen. Maar absoluut niet aan de beademing.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 22:04

love_western schreef:
Hmm goede idd! Ik zou nog wel zuurstof willen krijgen. Maar absoluut niet aan de beademing.

Waarom niet als ik vragen mag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 22:09

verootjoo schreef:
Zeedraakje schreef:

Ze gaan echt niet inzetten op comfortbeleid als je een gezonde jonge vrouw bent.

Als dit heel duidelijk vastgelegd is zou ik het behoorlijk respectloos vinden als ze dat niet doen..

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 22:12

verootjoo schreef:
Zeedraakje schreef:

Wat een onzin, hier wordt alles gedocumenteerd en daarmee ook gerespecteerd. Ze zullen er minder snel naar vragen maar als je zelf je voorkeur aangeeft gaan ze die niet negeren?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 22:20

laraxXxemma schreef:
verootjoo schreef:

Wat een onzin, hier wordt alles gedocumenteerd en daarmee ook gerespecteerd. Ze zullen er minder snel naar vragen maar als je zelf je voorkeur aangeeft gaan ze die niet negeren?

Als je het zelf aangeeft ja, als je niet aanspreekbaar bent wordt er gedaan wat nodig is.
En als je het zelf aangeeft en je bent een jonge gezonde vrouw krijg je wel een gesprek over hoe, wat en waarom omdat zulke beslissingen regelmatig op basis van verkeerde info wordt genomen.

dees_daan schreef:
verootjoo schreef:

Als dit heel duidelijk vastgelegd is zou ik het behoorlijk respectloos vinden als ze dat niet doen..

Maar hoe zie je dat dan voor je? Als je op de IC komt is er vaak geen tijd te verliezen, ze kunnen dan niet eerst kijken of iemand heel toevallig heeft vastgelegd dit niet te willen.
Als je aanspreekbaar bent overleggen ze dat natuurlijk met je en als je niet wil zullen ze vast niet doen, maar als je niet aanspreekbaar bent doen ze alles wat nodig is en overleggen ze met familie.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 22:24

Dit wordt besproken bij opname en dan kun je dit aangeven. Als ze niet zelf over een behandelbeperking beginnen (omdat ze vanwege je leeftijd uitgaan van een volledig beleid) kun je het zelf aangeven. Als je opgenomen wordt ivm Corona ben je als het goed is niet in zo'n slechte staat dat je dit zelf niet meer kunt aangeven. Er is nog tijd voor gesprekken. Als je nu een hartstilstand krijgt of ernstig ongeluk is het een ander verhaal en moet je zorgen dat je dit al gedocumenteerd hebt bij je (huis)arts. Alles wat vastligt wordt gerespecteerd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 22:28

Zou je dat dan alleen bij corona niet willen of wil je sowieso nooit beademt worden (bijv, bij/na een operatie of ongeluk)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 23:02

verootjoo schreef:
love_western schreef:

Waarom niet als ik vragen mag?

Omdat je vaak toch langdurig word beademd met kans op allerlei complicaties. Zit ik niet op te wachten.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 23:15

Mocht je specifieke wensen hebben, dan zou ik die opschrijven en bij je dragen in bijv een portemonnee. Mocht je in de situatie komen dat je je niet meer goed kan uitdrukken (bijv bij hevige benauwdheid), dan kun je toch wensen kenbaar maken.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 23:18

Astorga schreef:
Mocht je specifieke wensen hebben, dan zou ik die opschrijven en bij je dragen in bijv een portemonnee. Mocht je in de situatie komen dat je je niet meer goed kan uitdrukken (bijv bij hevige benauwdheid), dan kun je toch wensen kenbaar maken.

Het moet wel een officieel document zijn, anders mag/kan er niet naar gehandeld worden.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 23:20

Ik heb me dit ook af zitten vragen. In het begin van de crisis voelde ik me even niet lekker. Toen heb ik bedacht om een brief te schrijven met mijn wensen en daar groot 'Voor de zorgverleners' op te schrijven, en die op een strategische plaats neer te leggen zodat ze het zeker zouden zien als ze me zouden komen halen.
Overigens had dan nog wel iemand die ambulance moeten bellen want ik was dat zelf niet van plan, maar je weet niet wat je doet als je je heel erg slecht voelt.

Uiteindelijk knapte ik snel weer op en heb ik die brief nooit geschreven, maar dat was dus mijn plan.

Overigens zal zo'n brief wel weer niet wettelijk zijn en zullen zorgverleners 'm waarschijnlijk negeren, maar dan heb ik in ieder geval mijn best gedaan.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 23:22

LindyH schreef:
Ik heb me dit ook af zitten vragen. In het begin van de crisis voelde ik me even niet lekker. Toen heb ik bedacht om een brief te schrijven met mijn wensen en daar groot 'Voor de zorgverleners' op te schrijven, en die op een strategische plaats neer te leggen zodat ze het zeker zouden zien als ze me zouden komen halen.
Overigens had dan nog wel iemand die ambulance moeten bellen want ik was dat zelf niet van plan, maar je weet niet wat je doet als je je heel erg slecht voelt.

Uiteindelijk knapte ik snel weer op en heb ik die brief nooit geschreven, maar dat was dus mijn plan.

Overigens zal zo'n brief wel weer niet wettelijk zijn en zullen zorgverleners 'm waarschijnlijk negeren, maar dan heb ik in ieder geval mijn best gedaan.

Dit dus inderdaad.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 23:24

verootjoo schreef:
Zeedraakje schreef:

Als de patient weigert (dus indien ze kan aangeven dat ze niet wil.) doen ze dat best wel willen ze hun job houden. Ze zijn niet God en gebonden aan regels. De patient heeft het volste recht om behandeling te weigeren.

Ik wil ook niet langdurig aan de beademing/in coma gehouden worden en mijn man weet dat. :) zou ik niet kunnen weigeren hoop ik dat hij genoeg respect heeft voor mijn keuze om dat aan te geven.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 23:31

Eigenlijk kun je zoiets alleen 'regelen' door je familie op de hoogte te brengen, maar dat wil ik liever niet want ik heb geen zin in het gedoe dat daar dan van komt. Bovendien vertrouw ik mijn familie niet in het respecteren van mijn wensen. Ik houd dat liever tussen de artsen en mezelf. Dat is de kortste weg.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 23:55

Helderder schreef:
Astorga schreef:

Het moet wel een officieel document zijn, anders mag/kan er niet naar gehandeld worden.

Ook niet wanneer je op de SEH zelf naar het briefje verwijst en non-verbaal duidelijk maakt dat dit je wens is? Ik kan me niet voorstellen dat het dan genegeerd wordt. Wanneer je volledig onaanspreekbaar bent is het wel een ander verhaal, want dan kun je niet bevestigen dat dit je wil is.
Wanneer verbaal behandelbeperking besproken wordt zijn er ook geen documenten nodig in een ziekenhuis. Heb ook alle mogelijke variaties aan wensen voorbij zien komen, zoals max 2x klappen of alleen kortdurend reanimeren.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 00:18

En daarom is het wel degelijk belangrijk dat je je familie inlicht. Anders kan zo'n verpleegkundige/arts nog aangeklaagd worden ook.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 01:07

Ik vraag me af hoe realistisch deze vraag is.Ik heb nog nooit gehoord dat een gezond iemand onder de 50 een behandeling met zeer grote kans op volledig herstel weigerd. Hooguit vooraf maar niet als het men echt overkomt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 01:51