Ik heb in ieder geval mijn best gedaan - reanimatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Ik heb in ieder geval mijn best gedaan - reanimatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 23:21

21:48 uur..

Ik ontvang een sms, haal AED ‘adres’ sms ja als je gaat. Ik staar voor mijn gevoel enkele minuten naar het beeldscherm, in werkelijkheid is dit enkele seconden. Ik twijfel, schud mijn hoofd, spreek hardop de sms uit en vlieg in mijn paarden kloffie de deur uit.

Gevaren lichten aan, harder rijden dan is toegestaan en met de telefoon in de hand de route volgen.

Terwijl ik de straat in vlieg zie ik een auto met gevaren lichten staan. Het is mij duidelijk waar ik moet zijn. Ik ren de tuin in en hoor een vrouw roepen dat ik linksaf moet.

Door de wagenwijd openstaande deur loop ik richting geluid. Zonder aarzelen loop ik de slaapkamer binnen. Het geluid van een gaspende ‘ademhaling’, het lijkt anders en toch hetzelfde als in de instructiefilmpjes.

Rechts zit een meneer bij de reeds aanwezige AED. Even denk ik dat ik die gewoonweg ‘vergeten’ was. Links is iemand druk bezig met reanimeren. Ergens in de kamer loopt een vrouw van ik gok in de 70 zenuwachtig rond.

De meneer die links zit lijkt mij aan, ‘neem jij over?’ Ik aarzel niet, en vlekkeloos wisselen we elkaar af. De AED zegt mij te versnellen, dan te vertragen en zegt uiteindelijk dat ik het juiste hart ritme volg.

Ik raak de tel kwijt, maar vertrouw op mijn intuïtie. Ik hoor de meneer zeggen dat hij na mijn 2e ronde weer overneemt.

‘We hebben een pols’ hoor ik vlak hierna. De meneer aan de rechterkant voelt een pols! Ik klap tweemaal in mijn handen en besef direct wat een waardeloos gebaar dit is.

De pols blijft aanwezig, de ademhaling is niet stabiel.

Enkele minuten later arriveert de ambulance en zo ook de politie. We schuiven het meubilair aan de kant zodat de brandcard er door kan. Het laatste wat ik verneem is dat de heer een pols heeft, maar niet stabiel is.

Ik wissel enkele woorden met de vrouw van de heer. De politie vraagt of het mijn eerste reanimatie is. Ik antwoord bevestigend. ‘Hoe het met mij gaat?’ ‘Goed, denk ik, eens moet de eerste keer zijn’

Hoe het met mij gaat? Ik weet het nog niet precies.. Ik heb in ieder geval mijn best gedaan..

Autumnn

Re: Ik heb in ieder geval mijn best gedaan - reanimatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 23:25

Heftig en treffend geschreven... petje af, maar voornamelijk bedankt dat je dit wilt doen. Zo moeten er meer mensen zijn zoals jij...

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 23:25

Heftig. Voor betreffende patiënt en familie, maar ook voor jou!
Sterkte! Denk dat zoiets flink indruk maakt.

Hoor jij later nog of deze meneer het heeft gered, of gebeurd dat niet?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 23:26

Je kan heel trots op jezelf zijn!

RSDICBS

Wat heb je goed gehandeld! Je mag trots op jezelf zijn!!

Anna79

Wauw! Goed gedaan, je bent zo te horen heel rustig gebleven, top!

Je zit nu vast nog vol adrenaline! Hopelijk hoor je nog hoe het afloopt...

Vraag nog; heb je zonder beademing gereanimeerd? Ik kreeg laatst bericht dat dat nu niet mag vanwege de corona.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 23:27

Wauw ongelooflijk veel respect voor jou. Ik hoop dat deze meneer mede door jouw hulp dit zal overleven.
Fijn dat er zulke mensen als jou bestaan, welke komen helpen.

Ik hoop dat je een beetje kan slapen vanavond, kan me voorstellen dat je last hebt van wat adrenaline.

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 23:28

:wow: wat ontzettend heftig!
En wat heb je het knap gedaan, echt diep respect. Een held ben je. _/-\o_
Hopelijk komt het goed met meneer en krijg jij het ook allemaal verwerkt.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 23:28

Anna79 schreef:

Vraag nog; heb je zonder beademing gereanimeerd? Ik kreeg laatst bericht dat dat nu niet mag vanwege de corona.

We hebben zonder mond op mond beademing beademd. ‘Een geluk’ was dat deze meneer direct naar de brandweerkazerne woont. Hier waren een handmatige beademingszak en mondkapjes vandaan gehaald!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 23:29

Knap hoor, Ik heb de cursus wel gevolgd, maar me niet aangemeld omdat ik bang was dat ik het toch niet zou kunnen.

Super goed dat je bent gegaan en dat je samen met de andere man de hartslag terug hebt kunnen krijgen. Ons werd uitgelegd, dat reanimaties vaker een minder fijne afloop hebben. Ik weet zeker dat de partner van deze meneer jullie ontzettend dankbaar is wat de afloop straks ook wordt.

Praat er vooral over het is iets wat veel impact heeft en het zal waarschijnlijk wel even duren voor het echt geland is. Als het goed is is er ook een nummer wat je kan bellen voor als je het er toch even moeilijk mee hebt.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 23:30

Wauw +:)+
Wat ontzettend goed van je dat je dit hebt gedaan. Dat moet erg indrukwekkend en emotioneel zijn.
Neem de tijd om rustig bij te komen.

En veel kracht voor de meneer :(:)

Kimmie

Knap van je!

Ik weet mijn eerste reanimatie via een sms nog als de dag van gister!

Ontzettend spannend, wel vaker op de werkvloer gereanimeerd maar dit is een andere, en onverwachte setting.

Terug thuis een bom aan adrenaline, ik was ontzettend druk hierdoor, heel de nacht niet kunnen slapen. Een aantal keer de scènes in mn hoofd nog nagelopen. Ging alles wel goed? Had ik iets anders moeten doen? Hoe is het met de patiënt?

Mocht je je hart willen luchten of willen sparren over de situatie kun je mij altijd pb'en! Al goed dat je het van jezelf af schrijft!

EvelienKiss

Wauw, je bent een held. Wat er ook uit komt, jij hebt gehandeld en iets gedaan. Je zult vol adrenaline zitten. Je kunt trots op jezelf zijn, pak maar iets lekkers om te eten of drinken. Je werk zit erop!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 23:34

Mond op mond is niet standaart meer toch.

Respect ts. Probeer er over te sparren met andere tis niet niks,

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 23:35

Respect voor jou TS!! Lijkt me inderdaad doodeng, en logisch dat je nog vol adrenaline zit. Maar wel supergoed gehandeld.
Hopelijk redt deze patiënt het en ik hoop ook dat jij een fijne nacht hebt en goed uitrust.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 23:38

StalNollie schreef:
Mond op mond is niet standaart meer toch.

Respect ts. Probeer er over te sparren met andere tis niet niks,

Laatste refresh was eind vorig jaar. 30 - 2 werd ons toen nog aangeleerd.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 23:40

Wat goed van je ts! Hopelijk kun je het een beetje een plekje geven.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 23:42

Heel veel respect voor jou TS.. Lijkt me mentaal heel erg zwaar.. Misschien niet op 't moment ivm adrenaline, maar jeetje.. Wat heb je knap gehandeld..

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 23:43

Super knap gedaan! Echt respect dat je kon handelen. Zorg je dat je wel even bij jezelf eerlijk blijft checken hoe het met jou gaat? Het is niet niks!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 23:43

Goed gehandeld TS! Praat erover in je omgeving, dat helpt zeker. Ik vond ook veel herkenning en steun in er over praten met mijn collega hulpverlener. Want ja: het heeft echt wel impact. En dat mag ook. Je teert op het moment zelf op adrenaline, maar als dat eenmaal uit je systeem is dan blijf je het nog een hele tijd nabeleven.

Echt petje af TS. Goed gedaan +:)+

Beademen is zeker nog standaard, voor degene die dat vroeg. 30 compressies, 2 beademingen. Echter nu door Covid moet tijdens de reanimatie het beademen achterwege gelaten worden.
Laatst bijgewerkt door Leo op 15-05-20 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 23:45

Balou_k schreef:
Anna79 schreef:

We hebben zonder mond op mond beademing beademd. ‘Een geluk’ was dat deze meneer direct naar de brandweerkazerne woont. Hier waren een handmatige beademingszak en mondkapjes vandaan gehaald!

Dat is ideaal, wat een geluk inderdaad!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 23:46

Held!

Je hebt zeker je best gedaan! Na afloop komt het besef pas, maar het zijn heftige ervaringen.Er over praten met elkaar helpt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 23:48

Je hebt goed gehandeld!

Praat hier goed over.. Ookal denk je dat het nu wel goed gaat.

Ik heb er helaas, slecht afgelopen, ervaring mee en er nooit over gesproken en nog altijd last van.
Betrof een 8 jarig meisje wat verdronk.

Hopelijk is dit een succes!
Je hebt het keurig gedaan! Je mag trots zijn op je adequate handelen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 23:52

Wauw TS! Wat goed zeg, je bent denk ik een inspiratie voor velen.
Rust lekker uit en vraag hulp als je het nodig hebt, het is niet niks wat je mee hebt gemaakt <3

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 00:02

Ik ben van België en ken dit systeem precies niet?
Hoe gaat het dan in zijn werk, ben je professionele hulpverlener of heb je "gewoon" een cursus gevolgd en mogen ze je contacteren als je in de buurt bent?

Knap van je TS, klinkt alsof je kalm gebleven bent en je alles gegeven hebt wat je kon.
Hoor je nog wat van de afloop?