Gesteriliseerde vrouwen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sanso

Gesteriliseerde vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 14:45

Hai!

24 mei laat ik een afspraak maken om mij te laten steriliseren, het hele voortraject is al afgerond en ‘goedgekeurd’.
De gehele eileiders zullen verwijderd worden tijdens een laparoschopische operatie in het AMC/Bergmanclinics.

Ik ben benieuwd naar de (herstel)verhalen van andere vrouwen en hoe zij zich erna voelden!
Het is mijn eerste operatie dus ben nerveus voor de narcose en de na-pijn.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:54

Mag ik vragen waarom je het doet?

Verders kan ik zeggen er is niks mooiers dan een keer helemaal vd wereld raken door narcose :D
Vaak geven ze je voor je wakker word ook echt wel de nodige dosis pijnstilling dus best smooth sailing vind ik dan vaak.

Vraag of je die alma pleister mag voor de naald in je hand gaat

sanso

Re: Gesteriliseerde vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 14:56

Een alma pleister? Nog nooit van gehoord!

Reden is omdat ik geen kinderen wil en er geen geschikte anticonceptie voor mij is.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:58

Ik zou willen dat het mocht... Maar ik ben helaas echt te jong.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:59

Ik wil het ook heel graag, maar ben ook nog veel te jong -O-

lein82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:59

Mag ik vragen waarom je gehele eileiders er uit gaan? Ik ben gesteriliseerd,maar bij mij zijn ze afgebonden. Zodra de eileiders er uit gaan, kom je nl in de overgang. Dat zag ik niet zitten. Ik was na mijn operatie na 2 weken hersteld en ik deed alles weer. Ik ben alleen nog even voorzichtig geweest met zware dingen tillen.

Ik moest wel een nacht blijven,omdat er een gaatje was geprikt waar het niet hoorde tijdens de operatie dus ik kreeg antibiotica via infuus.

Verder ben ik van narcose altijd zo ziek als een hond, dus ik krijg speciale narcose zodat ik niet zo ziek ben.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:00

sanso schreef:
Een alma pleister? Nog nooit van gehoord!

Reden is omdat ik geen kinderen wil en er geen geschikte anticonceptie voor mij is.

Verdoofd je huid op je hand waar de naald ingaat

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:01

Fijn dat het is goedgekeurd voor je. Dat scheelt al een heleboel.

Het herstel is mij erg meegevallen. Ik ben gesteriliseerd en daarbij hebben ze een stuk van de eileiders weg ‘gebrand’. Ik heb het meeste last gehad van pijn in mijn schouder. Dat komt door het gas wat ze gebruiken om je buik op te blazen. En ik heb altijd was last van vermoeidheid na de narcose, maar verder geen hele erge pijn aan mijn buik gehad. Niet meer dan een flinke menstruatie kramp. En dat kan in mijn geval ook nog komen, omdat ze naast de sterilisatie ook een placentenrest hebben verwijderd.

Het zal je vast erg meevallen. Veel succes in elk geval!

@lein82, je komt alleen in de overgang als ze de eierstokken weg halen. De eileiders geven geen problemen gelukkig.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:06

Ik vind het apart dat vanwege geen kinderwens dan je eileiders verwijderd worden,want dan kom je,zoals boven gezegd,meteen in de overgang! Meestal laat men de eileiders zitten en verwijdert de baarmoeder dan dacht ik.Zodat de hormoonproductie op gang blijft. Qua narcose hoef je je geen zorgen te maken want als dat goed wordt gedaan merk je er helemaal niets van.

lein82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:09

EedihcrO schreef:
@lein82, je komt alleen in de overgang als ze de eierstokken weg halen. De eileiders geven geen problemen gelukkig.

Ja, je hebt gelijk ik was mis. Gelukkig ben ik geen arts :')

Baarmoeder er in zijn geheel uithalen doen ze niet zomaar anjali. Dat is een veel zwaardere ingreep en daar moet echt wel noodzaak voor zijn.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:14

lein82 schreef:
EedihcrO schreef:

Ja, je hebt gelijk ik was mis. Gelukkig ben ik geen arts :')

Baarmoeder er in zijn geheel uithalen doen ze niet zomaar anjali. Dat is een veel zwaardere ingreep en daar moet echt wel noodzaak voor zijn.

Ja want je kan verzakkingen krijgen van andere organen, een baarmoeder houdt veel 'op zijn plek' zeg maar.

Ik heb het ook al eens besproken met mijn dokter, maar ik ben echt nog te jong. Ik heb geen kinderwens en heel wat issues met anticonceptie, maar ik zou het zelf ook nog niet permanent willen besluiten, want ik hou wel van kinderen (en ze doen het toch niet als je zo jong bent zonder goede reden).

Ik lees wel mee, want ik vind het interessant voor op termijn.

Wil ook wel even vermelden dat ik vind dat er vaker kritisch naar een relatie gekeken mag worden en niet altijd de vrouw de anticonceptie alleen moet oplossen (dat geldt natuurlijk enkel als je een vaste relatie hebt en beide geen kinderen wil). We nemen vaak heel ons leven hormonen, terwijl voor mannen een knipje helemaal niet ingrijpend is. Natuurlijk niet geschikt voor alle situaties, maar heel vaak wordt het zelfs niet overwogen, dus ik vermeld het even ;)
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 18-04-20 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:14

je komt alleen in de overgang als ze je baarmoeder weghalen.
Bij alleen je eileiders is dit niet het geval en dat doen ze om eierstok kanker te voorkomen maar het verschilt per gyn ect.

Hier vorig jaar gesteriliseerd maar icm nova sure.
Ik was er heel positief in gegaan maar het viel me vies tegen.
Ik ben gesteriliseerd via kijk operatie en met klemmen maar ik heb 5 dagen enorm last gehad van het gas in mn buik wat ze daarbij gebruiken.
Zo erg dat als ik ging liggen dat het voelde alsof iemand me heen hele harde klap op me rug had geven en daarbij je longen dicht klappen.

Maar ik vermoed met eileiders verwijderen dat ze je niet of minder opblazen.

Vriendin van mij heeft tijdens een keizersnee haar eileiders weg laten halen en die had nergens last van.

lein82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:24

Je komt alleen in de overgang als ze je eierstokken weg halen.
De baarmoeder en eileiders kunnen weg gehaald worden zonder dat je in de overgang komt.

Maar om dus antwoord op de vraag te geven ts, het herstel viel mij alles mee. 2 weken en ik kon alles weer.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:25

Wat een vreemde ideeen hebben sommige vrouwen toch en wat weinig kennis van het vrouwelijk lichaam.
Ook hierboven weer, bij baarmoeder verwijdering kom je in de overgang.. nou nee dan wordt je alleen niet meer ongesteld de hormonen worden gemaakt in de eierstokken en hersenen. Als je de eierstokken ( ovaria) weghaalt kom je in de overgang.
En bij een sterilisatie onderbreken ze de eileiders. Een pijpleiding zeg maar tussen de eierstokken en de baarmoeder. Het eitje kan er dan niet meer door en het zaad bereikt het eitje niet meer, dus geen zwangerschap maar nog wel alle hormonen.
Als je dus veel last van je menstruatie had en denkt dat het na sterilisatie over is, verkeerd gedacht, dat blijft hetzelfde.

En ja ik ben ook gesteriliseerd, veel napijn, gehad, want mijn baarmoeder was gekanteld en ze kwamen wat moeilijk bij de eileiders, dus veel gerommeld in mijn buik.

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:26

7 jaar geleden heb ik een sterilisatie gehad, de ‘klassieke’ manier waarbij de eileiders dichtgebrand worden, laparoscopisch, onder narcose. Het is in principe een dagbehandeling, tenzij er complicaties zijn. De operatie op zich stelde voor mij weinig voor, heb daarna heerlijk een boek uitgelezen totdat ik naar huis mocht. De eerste paar dagen erna heb ik wel rustig aan gedaan, veel geslapen, was ook moe wat door de narcose kan komen. De wondjes had ik geen last van, genazen ook netjes en snel. Wel voelde ik mijn buik wat ‘trekken’, dat kan ook komen omdat ik niet heel slank ben, je buik wordt soort van opgeblazen tijdens de operatie zodat ze goed zicht hebben, hoe voller je figuur, hoe meer ruimte ze moeten maken. Al met al is het mij erg meegevallen, succes/sterkte!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:30

Ik twijfel steeds juist omdat ik niet meer zo jong ben.
Het kost een flinke klap geld en wat nou als ik al over 4-5 jaar in de overgang kom, dan was het wel erg zonde van het geld en het risico.
Maar anderzijds hoe lang moet je die pil ‚voor de zekerheid‘ blijven slikken? Tot wanneer kun je nog ongewenste zwangerschappen krijgen als de overgangsklachten niet zo duidelijk zijn? Dat zijn dan zo de twijfels.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:32

cinniz123 schreef:
Bij alleen je eileiders is dit niet het geval en dat doen ze om eierstok kanker te voorkomen maar het verschilt per gyn ect.

De eileiders zorgen juist voor de hormonen.
Bij het verwijderen voor een bepaalde leeftijd (ik dacht 45 jaar) wordt aangeraden hormoonvervangers te gebruiken tegen een te vroege overgang.

Citaat:
Verwijderen we uw eierstokken? Dan stopt de productie van de vrouwelijke hormonen (o.a. oestrogenen) meteen. Als u nog niet in de overgang bent, wordt u na de operatie nog een keer ongesteld. Daarna niet meer. U kunt al binnen een week overgangsklachten krijgen. Meestal zijn de klachten erger zijn dan bij een natuurlijke overgang.

https://www.radboudumc.nl/patientenzorg ... e-gevolgen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:38

Maar eierstok en eileider zijn twee verschillende dingen :)*
Die eileider is niets meer dan de weg voor het ei vanaf de eierstok naar de baarmoeder
Zolang je de eierstokken laat zitten is er niks aan de hand qua hormonen

Kom op lieve mensen, bio basics dit
Werkt bij mensen zo, net als bij vrijwel alle zoogdieren

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:43

Brainless schreef:
cinniz123 schreef:

De eileiders zorgen juist voor de hormonen.
Bij het verwijderen voor een bepaalde leeftijd (ik dacht 45 jaar) wordt aangeraden hormoonvervangers te gebruiken tegen een te vroege overgang.

Citaat:
Verwijderen we uw eierstokken? Dan stopt de productie van de vrouwelijke hormonen (o.a. oestrogenen) meteen. Als u nog niet in de overgang bent, wordt u na de operatie nog een keer ongesteld. Daarna niet meer. U kunt al binnen een week overgangsklachten krijgen. Meestal zijn de klachten erger zijn dan bij een natuurlijke overgang.

https://www.radboudumc.nl/patientenzorg ... e-gevolgen

De eileiders zorgen niet voor de hormonen. In de link die je zelf erbij zet, staat dat de eileiders zorgen voor het transport.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:52

Ik ben bijna 2 jaar geleden steriliseerd. Bij mij zijn mijn eileiders verwijderd.

Niets spannends aan om half 9 op de operatietafel en rond 16 uur mocht ik weer naar huis.
Narcose is echt heerlijk!!! <3
Napijn viel me reuze mee, na twee dagen ging ik weer aan het werk met inachtneming van niet te zwaar tillen. Ik geloof dat ik zo'n 4-5 dagen heel licht nagebloed heb, ook al niets ernstigs.

En nu? De beslissing van mijn leven. Geen hormonen meer, geen prikkende spiraal meer, de kans op zwangerschap is gereduceerd tot nihil, ik heb een doodnormale gezonde cyclus en een libido zoals ik nog nooit gehad heb. Echt, anticonceptie is funest.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:52

Je komt alleen in de overgang als je de eierstokken verwijderd...

Eileiders zorgen voor transport van de eicel en de baarmoeder voor de rijping en groei na de bevruchting. Als de eicel niet bevrucht raakt dan wordt je ongesteld.

Ik zou het zelf niet doen, maar als je geen kinderwens hebt en als je moeilijk tegen anticonceptie kan, snap ik het volkomen. Zal een weloverwogen beslissing zijn geweest. Het herstel is kort, ts, neem aan dat ze het laparascopisch doen?

Heel veel succes en sterkte met je herstel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:54

Klopt.. ik vergiste mij..
Maar het is wel zo dat als je je baarmoeder verwijderd je niet in de overgang komt.
je wordt niet meer ongesteld (omdat je je BM mist) maar je hebt nog wel je hormonen.
Omdat TS het had over de hele eileiders, ging ik er van uit dat ook de eierstok mee eruit zou gaan.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:56

Brainless schreef:
Klopt.. ik vergiste mij..
Maar het is wel zo dat als je je baarmoeder verwijderd je niet in de overgang komt.
je wordt niet meer ongesteld (omdat je je BM mist) maar je hebt nog wel je hormonen.
Omdat TS het had over de hele eileiders, ging ik er van uit dat ook de eierstok mee eruit zou gaan.

Klopt helemaal, eierstokken worden enkel verwijderd bij hoge uitzondering. Als het echt niet anders kan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:58

Al heel lang geleden zijn bij mij de eileiders doorgebrand nadat een klipje er op zetten niet lukte. Behalve een beetje napijn van het lucht dat er in geblazen was heb ik er na nooit last gehad. Alleen de narcose deed bij mij raar. Kwam te hard aan waardoor ze bezig zijn geweest om mij weer bij te brengen en het heeft nog paar maanden geduurd voordat ik me weer normaal voelde. Het leek alsof ik door glas naar de wereld keek. BIjna niet te omschrijven en ook niet fijn.

Waarom laat je de eileiders verwijderen? Om onvruchtbaar te worden is dat niet nodig.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 18-04-20 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 16:00

Ik verbaas me over hoe slecht sommige vrouwen hun eigen lichaam kennen en de bijbehorende functies :=

Ts, laat je ook de baarmoederwand behandelen? Of echt enkel de eileiders eruit?

Ik wil ook bellen naar de HA, maar nu met corona voelt het zo stom om eindelijk nu die knoop om te bellen door te hakken :o