Assertiviteitstraining, te goed opgelet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Assertiviteitstraining, te goed opgelet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 09:31

Betreft iemand hier uit de buurt, vroeger gepest en ze vertelde dat ze o.a. een assertiviteitstraining had gevolgd in het verleden. Hartstikke goed idee natuurlijk.
Maar nu...het lijkt of er geen nuancering meer mogelijk is. Alles moet alleen nog maar gaan zoals zij dat wil want, "ik laat niet meer over me heen lopen zoals vroeger"
En dit gaat behoorlijk ver. Bizar voorval met de vriendengroep van haar man (ze heeft zelf geen vrienden). Zij vond dat de visite wel lang genoeg had geduurd en ze wou naar bed. Prima, kan natuurlijk. Ze vertrekt naar boven en de rest blijft gewoon zitten. Komt ze een half uur later woest naar beneden gestormd, schreeuwt dat ze zo niet kan slapen, dat ze weg moeten gaan, doet zelfs het licht uit en verdwijnt weer.
Niet leuk voor haar man, maar goed, die is volwassen en ze moeten het maar uitvechten met z'n tweeën. Echter, ze hebben ook een zoontje, en ik merk dat anderen hun gaan ontwijken, ze kan echt ontzettend raar en onaardig uit de hoek komen en uiteindelijk zal ze dan grenzen overschrijden van anderen.
Ik kan me niet voorstellen dat je niet leert nuanceren bij zo'n training? Vertel...wie heeft hier ervaring mee?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:41

Ja dat wordt wel besproken
Laatst bijgewerkt door belle_boef op 31-03-20 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:42

Als ik het zo lees, dan denk ik dat er tijdens de training een onderliggend probleem is getriggerd.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:44

Voel je je beter nu je een plek hebt gevonden waar je vrijuit over 'iemand uit de straat' kunt roddelen? Al veiig thuis ingeschakeld voor zoontje?

Je bericht staat echt vol met aannames en linken die je zelf legt. Wie zegt dat dit gedrag voortkomt uit een assertiviteitscursus? Misschien is het wel haar manier om met onzekerheid om te gaan.

Ik snap echt niet goed wat je wilt bereiken met dit topic. Kun je het mij nog eens uitleggen, want zoals je het nu beschrijft krijg ik er een onprettig gevoel bij.
Laatst bijgewerkt door Astorga op 31-03-20 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:45

Ik denk niet dat dit een gevolg is van de training, meer dat ze zelf een stoornis/beperking (klinkt alleen gelijk zo zwaar) heeft waarvan ze niet goed weet hoe ze daarmee om moet gaan.

Maar, leven en laten leven, is niet jouw probleem toch, zoals je het verhaal beschrijft.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:45

Als ik het zo lees, denk ik och arme buurvrouw dat dit nu online staat. Misschien speelt er nog meer zit ze in een soort burn out dan kun je ook heel slecht tegen prikkels enz.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 09:47

Tja, geen idee, zou kunnen. Lastig om aan te kaarten want ze is ontzettend defensief

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:47

Ooit eens dit schema gekregen..Afbeelding
Laat mooi zien hoe het in elkaar kan steken..wanneer je assertief kan reageren is de hoeveelheid ruimte die je inneemt of geeft gelijkwaardig.. heb zelf een training gehad en daarin herken ik wel wat jij zegt dat mensen soms iets naar de andere kant doorslaan.
Laatst bijgewerkt door nafkedemi op 31-03-20 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 09:49

vertel dames, wie is mijn buurvrouw dan? (het is niet eens m'n buurvrouw...over aannames gesproken) En reken maar dat er over haar gepraat wordt, al heel lang. Ik heb daar nooit aan meegedaan overigens. Maar nu wordt het inmiddels wel sneu voor haar zoontje

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:49

Communicatie is alles. Hoe je communiceert is ook een vak apart (en wat het doet bij een ander). Wellicht is die cursus passender bij haar.

Maar, heb jij er echt last van? Want ik zou het zelf niet prettig vinden als ik ineens op het internet zou staan terwijl je ook gewoon naar mij toe kan lopen en vragen...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 09:53

Heb ik er last van? Nee, ze mag wat mij betreft raar uit de hoek komen
De reacties staan overigens ook vol met aannames dat er direct iets op internet gekwakt wordt zonder dat mensen een poging hebben gedaan om het met haar aan te kaarten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:57

Kinke schreef:
Betreft iemand hier uit de buurt, vroeger gepest en ze vertelde dat ze o.a. een assertiviteitstraining had gevolgd in het verleden. Hartstikke goed idee natuurlijk.
Maar nu...het lijkt of er geen nuancering meer mogelijk is. Alles moet alleen nog maar gaan zoals zij dat wil want, "ik laat niet meer over me heen lopen zoals vroeger"
En dit gaat behoorlijk ver. Bizar voorval met de vriendengroep van haar man (ze heeft zelf geen vrienden). Zij vond dat de visite wel lang genoeg had geduurd en ze wou naar bed. Prima, kan natuurlijk. Ze vertrekt naar boven en de rest blijft gewoon zitten. Komt ze een half uur later woest naar beneden gestormd, schreeuwt dat ze zo niet kan slapen, dat ze weg moeten gaan, doet zelfs het licht uit en verdwijnt weer.
Niet leuk voor haar man, maar goed, die is volwassen en ze moeten het maar uitvechten met z'n tweeën. Echter, ze hebben ook een zoontje, en ik merk dat anderen hun gaan ontwijken, ze kan echt ontzettend raar en onaardig uit de hoek komen en uiteindelijk zal ze dan grenzen overschrijden van anderen.
Ik kan me niet voorstellen dat je niet leert nuanceren bij zo'n training? Vertel...wie heeft hier ervaring mee?

Klinkt alsof ze hier emotioneel nog een flinke inhaalslag dient te maken, dit is geen assertiviteit dus ik kan me niet voorstellen dat ze dit op de training geleerd heeft. Een assertief persoon zou namelijk zeggen dat ze graag wil gaan slapen en het bezoek op een nette manier beeindigen en de deur uit begeleiden. Dat is assertief, dit niet.

Ik zou haar er toch op aanspreken, defensief of niet..als niemand dat doet dan leert ze er ook niks van.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 10:27

Voor mij klinkt het alsof jouw buurt-vrouw haar pestverleden nog niet helemaal los heeft kunnen laten. Als ik jouw beschrijving lees klinkt het alsof de vrouw zich compleet in haar eigen wereld heeft teruggetrokken (wat niet raar is als je gepest bent), en daar nog niet uit is.
Het voorval dat jij beschrijft kan zij opvatten als haar uit haar slaap pesten, de rare uitvallen een gevolg van de negatieve interpretatie (iemand doet iets alleen maar om haar te treiteren) voor waar aannemen. Dat gedrag los je niet op met een assertiviteitstraining, die zou alleen maar haar huidige patronen bevestigen terwijl ze die juist moet doorbreken.
Aanvulling: En dat is werk voor een professional
Laatst bijgewerkt door nessinator op 31-03-20 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Re: Assertiviteitstraining, te goed opgelet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 10:31

Op wat voor manier maak je je zorgen om het zoontje?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 10:52

dat zou heel goed kunnen nessinator

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 11:32

Is het openen van een topic geheel gewijd aan het gedrag van een buurtgenoot die zich niet kan verweren hier niet ook een vorm van pestgedrag? Zeker aangezien dit gedrag geen invloed heeft op je eigen leven en welbevinden?
Of is het in deze tijden geaccepteerd om je geheel te wijden aan het observeren en bekritiseren van mensen in je omgeving, mogelijk met het gevolg dat je je daar zelf beter door gaat voelen?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 11:41

Ik ga niet alles uit de doeken doen Astorga. En ik ben wel de laatste die zich bezig houdt met het observeren en bekritiseren van mensen in m'n omgeving. En me hier goed door voelen, zou niet weten hoe. Is ook niet nodig, ik voel me verder prima hoor. Maar bedankt voor de aanname.
Overigens zegt ze zelf als ze tekeer gaat: "nee, ik laat niet meer over me heen lopen, dat gebeurde vroeger". Om dan ook regelmatig te herhalen dat ze die training heeft gevolgd etc.
Maar dan weet ik verder ook niet hoe je de deur dan weer openzet voor een normaal gesprek of normale omgang. En dat maakt het lastig. In ieder geval een bedankje aan de Bokkers die hier wel normaal reageren en waardoor ik wellicht meer inzicht krijg in het hoe en waarom mbt haar reacties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 12:16

Denk dat men vaak eerst compleet de andere kant op slaat alvorens de gulden middenweg te vinden. Je kunt het zien als een soort experimenteren met grenzen (zowel van jezelf als van een ander).
Om deze reden vind ik deze cursussen vaak te kort; je mist een goed klankbord (therapeut/psycholoog) en wordt eigenlijk meteen in het diepe gegooid.
Therapie is net als auto rijden, leuk dat je je rijbewijs hebt maar echt rijden leer je pas door het daarna zelf veel te gaan doen. Ze zal dus de aangeleerde handvatten toe moeten gaan leren passen op de juiste manier en dat heeft tijd nodig. En 10 jaar pesten los je niet op met 10 weken therapie, dan praat ik eerder over jaren ‘herstel’.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 13:58

Als iemand met wat typische oren : stel ik ga naar bed en het bezoek van Klaas blijft zitten.

Ik zou het dan zeer waarderen als men een beetje zachtjes zou doen omdat ik wil slapen.

De meeste assertiviteitstrainingen raden aan dit soort dingen van te voren te melden - al kunnen mensen het uiteraard ook zelf verzinnen.

Boos worden als er geen rekening met jou gehouden wordt vind ik normaal en gezond - alleen is de manier waarop zij het uitte niet helemaal ideaal. (En dat kun je zo hebben als je boos bent, en moe.)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 17:35

nessinator schreef:
Voor mij klinkt het alsof jouw buurt-vrouw haar pestverleden nog niet helemaal los heeft kunnen laten. Als ik jouw beschrijving lees klinkt het alsof de vrouw zich compleet in haar eigen wereld heeft teruggetrokken (wat niet raar is als je gepest bent), en daar nog niet uit is.
Het voorval dat jij beschrijft kan zij opvatten als haar uit haar slaap pesten, de rare uitvallen een gevolg van de negatieve interpretatie (iemand doet iets alleen maar om haar te treiteren) voor waar aannemen. Dat gedrag los je niet op met een assertiviteitstraining, die zou alleen maar haar huidige patronen bevestigen terwijl ze die juist moet doorbreken.
Aanvulling: En dat is werk voor een professional

Ja inderdaad, hier ben ik het mee eens.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:49

Zo'n reacties kunnen uit heel wat voortkomen. Het is uiteraard niet de bedoeling dat zo'n reacties voortkomen uit een assertiviteitscursus, maar het is wel een mogelijkheid dat het een gelinkt is aan het ander.
Wij kunnen uiteraard moeilijk zeggen wat de reden is waarom ze zo reageert. Sommige mensen zijn gewoon ook zo, ik ken ook zo iemand in mijn naaste omgeving.

Ik kan begrijpen dat je je zorgen maakt om haar zoon... maar ik zou persoonlijk die zorgen eens bespreken met bv haar echtgenoot ofwel professioneel advies inwinnen als je het met haarzelf echt niet kan bespreken.
Reken maar dat je het als kind van degene waar door een heleboel mensen over gesproken wordt, lang meedraagt dat je dochter / zoon bent van.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:05

Ben je zelf al een gesprek aangegaan met de buurvrouw hierover?
Hebben jullie haar als vriendengroep al aangesproken over haar gedrag?
Dit is namelijk inderdaad niet iets om onaangekondigd op intetnet te zetten wabt dit kan zoals gezegd, ook als pestgedrag worden aangeschreven. Je praat namelijk achter iemands rug om. (En ik wéét dat jij het niet slecht bedoeld, maar stel deze persoon vind dit topic?)

Misschien had ze inderdaad een dipje of heeft ze tijd nodig om haar weg te vinden.
Echter ben ik het er mee eens dat ze dan beter weer een traject kan volgen/professionele begeleiding kan nemen. Want lang gepest zijn, kan héél diep zitten en voor veel (geestelijke, omgangs, ..) problemen zorgen.
Als je hoofd al vol zit, kan ik me inbeelden dat ze nu de cursus iets té letterlijk heeft opgevat en inderdaad haar weg nog moet vinden.

Kan me ook inbeelden dat ze die avond bvb héél moe was, het wél hartstikke gezellig vond en dus ergens de moed niet vond jullie weg te sturen, dan maar naar bed is gegaan en het daar is gaan borrelen enz e vervolgens dus 'over de grens is gegaan' en ze jullie dus kwaad de deur heeft uitgestuurd.

Anyways,

Praat met haar, kaart het aan, ..

"Ik vind het heel goed van je dat je die cursus hebt gevolgd, ben trots dat je voor jezelf opkomt, maar je hebt mijn gevoelens ook gekwets door zo cru te reageren laatste avond, als je het had aangegeven waren we vertrokken, als je de woorden niet vond begrijpen we dat ook, we zijn er voor je..."

Probeer het in ieder geval niet te formuleren alsof zij niet goed bezig is of ... deze persoon heeft zo te horen al genoeg op haar bord gehad. En hoeft dus ook zeker niet ook nog door jullie heel fel op de feiten gedrukt te worden. MAAR, gedrag aankaarten waarbij jij je ook niet lekker voelde is normaal natuurlijk.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 10:38

ok...nog ff voor de duidelijkheid, deze persoon kent dit hele forum niet, het is niet mijn buurbrouw, nee, ik open dit topic niet om haar te pesten of achter haar rug om te praten etc. Ik krijg graag inzichten van jullie over hoe het kan dat ze zo extreem reageert etc.
Haar man negeert het allemaal helaas.
Wat jij zegt over haar reactie op de visite kan zeker zo zijn Billy.
Het is me in ieder geval duidelijk dat, ondanks dat ze alles afdoet als 'niet over me heen laten lopen', dit zeker geen normale reacties zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 10:55

Waar een mens zich zoal druk om kan maken...

Bovendien vind ik het een vreemd verhaal omdat je blijkbaar zelf niet aanwezig was op dat etentje met vrienden.

Heel gek om dit voorval, waar jij niets mee te maken had, dan op zo'n groot forum te gaan bespreken.

Zelf zou ik er nog minder mee kunnen lachen als iemand zich op internet zorgen zou lopen maken om mijn kind, gewoon omdat ik niet altijd even vriendelijk ben 8)7

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 11:03

Toen ik een slechte periode had en mijn hulp aangaf dat ik veel meer moest aangeven wat ik wilde kon ik ook raar uit de hoek komen.
Dat was omdat ik mijn emoties niet in de hand had (had een postnatale depressie).

Op zo'n moment een gesprek aan gaan heeft geen zin, maar je kan best later (als alles weer rustig is) een balletje opgooien, zo van: ik heb het gevoel dat je de laatste tijd niet zo lekker in je vel zit, kan ik iets doen om te helpen?