Na deze crisis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Na deze crisis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 07:12

Zou de wereld ooit zo worden als hij was?
Zouden we beperkt worden in bewegingsvrijheid, bv het over de wereld reizen?
Worden we maatschappelijk bewuster?

Dat zijn enkele vragen die mij toch wel bezig houden....

Wijsje

Re: Na deze crisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 07:16

Zat net te denken dat veel kantoren kunnen halveren nu blijkt dat thuiswerken prima gaat. Scheelt een bedrijf ook weer in de kosten (gas/licht/onderhoud/afschrijving of huur bedrijfsruimte/reiskostenvergoeding voor personeel enz.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 07:25

Ik denk het wel, zeker als er een vaccin komt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 07:34

Ik hoop op minder vliegverkeer, meer thuiswerkers en een gezondere lucht :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 07:38

Ik denk dat men na verloop van tijd in het oude patroon valt.

Wellicht dat ik vaker ga thuiswerken. Maar op het moment mis ik de koffieautomaat-praatjes wel ;)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 07:40

Ja hoor, denk dat iedereen weer in zijn oude patroon vervalt al denk ik dat het afstand bewaren er nog wel even inzit.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 07:47

Denk dat men ook bewuster moet zijn met bv vliegreizen naar verre streken enz..

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 07:51

Ik hoop dat er een herwaardering komt van de maakindustrie in de EU en we minder afhankelijk worden van andere continenten voor cruciale zaken. Zoals bepaalde medicijnen, PBM's en (medische) apparatuur.

En dat er een herwaardering komt, ook financieel, voor de maatschappelijke beroepen zoals zorg, onderwijs enz.

Maar als dit over is ga ik eerst feest vieren *\%/* .

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 07:53

Ik denk dat als dit over is wij eerst de kroeg in gaan met een grote groep..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 07:56

Ik hoop dat we hier als mensheid wat van leren en we structureel dingen kunnen veranderen.

Maar ik denk dat het ijdele hoop is :).

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 07:57

Echwel schreef:

En dat is het enige waar ik in deze tijd nog zeker van ben -O_

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 07:57

Ik denk ook dat ik het dan eerst tijd vind voor een feestje.
En hoop dat we daarna allemaal wat bewuster omgaan met de wereld en alles om ons heen. Maar ben bang dat het maar even is, en daarna iedereen weer massaal doet waar ie zelf zin in heeft.

Edit: meer binnen nl of Europa produceren en meer aandacht voor plaatselijke bedrijven lijkt me ook mooi. We moeten toch hoop houden.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 07:59

Ik ga juist wat afstand blijven nemen van onbekende mensen. Denk dat het virus nooit helemaal weg zal gaan en af & toe nog zal opduiken.
Persoonlijk ga ik meer genieten van alle zaken die voorheen zo vanzelfsprekend waren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 08:00

Als het maar lang genoeg duurt zullen eerst een hoop mensen hun huis moeten verkopen of kleiner moeten gaan huren. De werkeloosheid zal er ook wel even inhakken.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 08:05

Ik denk dat qua mentaliteit mensen snel terug vallen in oude patronen. Dan ga ik er even vanuit dat het maar een paar maanden duurt. Diverse
Bedrijven en zzp'ers gaan failliet. Mensen verliezen een dierbare. Of kennen iemand die aan het revalideren is.
Ik denk dat er nog te weinig bekend is om de gevolgen goed in te kunnen schatten. Stel dat het nog 2 jaar duurt...

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 08:16

verootjoo schreef:
Ik hoop op minder vliegverkeer, meer thuiswerkers en een gezondere lucht :)

Dat hoop ik ook, maar ben er wel bang voor dat binnen de kortste keren alles weer is zoals het was. Maar het zou al fijn zijn als er in elk geval wat meer bewust gevlogen gaat worden denk ik. Vooral vliegen als het nodig is en niet omdat we persé voor onze vakanties etc zo ver weg willen. Dat zou voor die gezondere lucht al een eind schelen denk ik. Maar daarin heb ik makkelijk praten, heb niks met reizen, vakanties (ons paard is ons dagelijkse vakantiemomentje) en ik heb zelfs nog nooit in m'n leven in een vliegtuig gezeten :+
Aan de andere kant gun ik iedereen z'n leuke vakantie en bovendien betekent minder vliegverkeer ook minder werkgelegenheid, da's ook wel weer een ding.

Daarnaast ga ik altijd al naar mijn werk met het OV of de fiets, maar ik hoop toch dat ik straks af en toe nog eens thuis mag werken.

Verder ben ik wel benieuwd hoe het na corona verder zal gaan met het online wedstrijd rijden. Of dat een vaste plaats gaat krijgen naast de "echte" wedstrijden. In de westernsport (daarbuiten ken ik eigenlijk alleen we all ride) is het momenteel in elk geval flink in opkomst. Nog niet in alle onderdelen, en er zullen vast wat haken en ogen aan zitten, maar toch. Ik zie heel veel voordelen, naast het feit dat het gewoon leuk is om te rijden tegen mensen uit alle hoeken van de wereld.

Al met al hoop ik dat we verder in het algemeen ook wat meer bewust gaan worden van ehhh vanalles, en niet alles wat we hebben, kunnen en doen zomaar voor lief nemen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 08:19

Ik denk dat in Amerika en de zuidelijke Europese landen de economische consequenties behoorlijk wat jaren nog voelbaar gaan zijn.

Of Brussel krijgt meer te zeggen of juist minder over Europa.

In Nederland gaan wij ook wat zware jaren tegemoet maar daarna zal het weer zoals van ouds worden. Veel zullen wij er niet van leren ben ik bang.

China gaat een nog grotere wereldmacht worden.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 08:25

Ik geloof ook niet dat mensen, eens alles terug normaal is, anders gaan leven.

Nu, veel zal afhangen van hoe het verder gaat.
Alles kan ‘over’ zijn binnen 2 maanden, maar evengoed kan Corona er nog steeds zijn op de een of andere manier, binnen 2 jaar.

Persoonlijk geloof ik niet dat bv binnen 2 maand Corona verdwenen is, maar ik geloof ook niet dat er overal binnen 2 maanden nog steeds zoveel gesloten is, dan zal er toch ergens een nieuw evenwicht gevonden worden tussen gezondheid en economie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 08:38

Nog meer dan voorheen denk ik dat online shopping de norm wordt en meer echte winkels verdwijnen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 08:46

Echwel schreef:

Oftewel, je vervalt gewoon weer in het oude patroon, net als de rest van de wereld ;)

Ik denk dat de mensheid reddeloos (en redeloos) is en zich niet meer aan gaat passen. Pas als er écht 1-2 miljard mensen overlijden en we dus weer een beetje ruimte op deze bol hebben gekregen zou er wel eens structureel wat kunnen veranderen.

Mooiste zou zijn als het volgende virus onvruchtbaarheid tot gevolg heeft. Dán zou moeder natuur eindelijk eens doelmatig ingrijpen...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 08:48

Nee dat is om het leven te vieren lechaim, op het leven.

Ik denk dat ik dankbaarder ben voor alles wat we hebben, besef nu eigenlijk de dingen die ik voor gewoon nam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 08:50

Over het minder vliegen...

Ik heb geen economische studie gedaan, maar luchtvaartmaatschappijen krijgen ook een behoorlijke klap. Ik kan me zo voorstellen dat die er alles aan doen om de vliegtuigen weer vol te krijgen als het kan ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 08:53

Echwel schreef:
Nee dat is om het leven te vieren lechaim, op het leven.

Maar waarom zou je dat 'met een grote groep in een kroeg' doen? Dát is nou net die verandering van mindset, of liever gezegd, géén verandering van mindset.

Het zou fijn zijn als iedereen zich meer bewust is van dingen die we nu voor vanzelfsprekend aannemen, dat de zorg, het onderwijs, de schoonmaak, etc eindelijk eens naar waarde zou worden betaald, dat we nu echt eens gaan consuminderen.

Maar dat gaat niet gebeuren, zeker dat consuminderen niet (en die salarissen ook niet). Iedereen gaat massaal op vakantie straks, want alles wat al geboekt was, wordt verschoven, en iedereen die toch in later in het jaar van plan was te gaan gaat óók gewoon.
Alle milieuwinst wordt straks in 1 kwartaal dubbel en dwars weer verbrast. Met nog veel desastreuzere gevolgen voor het milieu vanwege de piekbelasting die je dan krijgt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 08:56

Echwel schreef:
Zou de wereld ooit zo worden als hij was?
Zouden we beperkt worden in bewegingsvrijheid, bv het over de wereld reizen?
Worden we maatschappelijk bewuster?

Dat zijn enkele vragen die mij toch wel bezig houden....

Nee, ik denk niet dat de wereld weer zo wordt als het was. Het onbezorgde 'alles kan, alles mag' is denk ik wel weg.

Of we echt van overheidswege beperkt gaan worden betwijfel ik, maar ik denk wel dat veel mensen zich er meer van bewust zijn wat de risico's van al dat gereis met zich meebrengen.

En maatschappelijk bewuster wat betreft de cruciale beroepen en de zelfvoorzienendheid van NL is helemaal niet verkeerd. We moeten niet afhankelijk willen zijn van noodzakelijke medicijnen, hulpmiddelen en apparatuur (en voedsel).. van het buitenland (buiten EU).

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 08:57

Nou Ibbel omdat de baas van de kroeg het momenteel financieel heel moeilijk heeft.
Geen inkomsten
Bruiloft moeten afzeggen en noem maar op.

Dus dan help ik hem gelijk, net la het besluit dat wanneer we weer weg mogen ik in Nederland op vakantie ga, want dan steun ik de campings en horeca hier.

En ja ik ga idd weer op vakantie met de camper wanneer het weer kan.