Ineens enorme pijn in mijn gezicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Ineens enorme pijn in mijn gezicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 11:32

Wie wil er meedenken?
Ik weet gewoon niet wat ik moet doen en slaap al 2 nachten niet van de pijn.

Vorige week kreeg ik ineens veel last van mijn kiezen aan de rechterkant in mijn gezicht. Nu heb ik altijd al heel gevoelige kiezen en ik gebruik daar een speciale tandpasta voor gevoelige kiezen voor. Verder kijk ik uit met koude dranken en ijs.
Vorige week begon mijn tandvlees wat op te spelen. Extra goed schoongemaakt en geflost.
En toen eergisteren kreeg ik echt last toen ik in bed stapte. Mijn hele wang deed zeer, het leek niet uit mijn kiezen te komen maar hoger, en uit mijn kaak. Ik kan niet duidelijk zeggen waar het vandaan kwam. Ik heb veel pijnstillers ingenomen omdat de pijn erg heftig was. Maar 2 diclofenac 50 mg had zelfs geen effect. Uiteindelijk ben ik om 2 uur in slaap gevallen voor een paar uur met een koude washand op mijn wang.

Ik ben in de morgen naar de tandarts gegaan. Op de foto was weinig bijzonders te zien. Een kies die wat diep gevuld was zou de boosdoener kunnen zijn, maar tikken op die kies, gaf geen pijn bij mij.
Ik heb een antibioticakuur gekregen omdat er misschien een ontsteking zit. Dit moet na 24 uur helpen.

We zijn nu 24 uur verder. Ik heb een helse nacht achter de rug. Steeds als ik mijn hoofd neerleg, komt de pijn. Een soort kramp is het en er komt nu ook oorpijn bij en ik ben wat doof aan die kant. Ik heb weer veel pijnstillers genomen vannacht, met als effect dat mijn kiezen niet meer gevoelig zijn (ik kan ijskoud drinken gewoon over mijn kiezen laten komen, zonder pijn) maar de enorme pijn blijft. Ik ben om 6 uur in slaap gevallen vanmorgen, weer met een koude washand op mijn wang.

Ik weet niet wat ik moet doen. Is het toch gewoon kiespijn, de tandarts wilde een wortelkanaalbehandeling geven zonder dat hij zeker wist of dit de oorzaak was. Of... Is het aangezichtspijn. Dat heb ik 20 jaar geleden ook gehad na een periode van veel stress of het werk en privé. Of heb ik een ontsteking in mijn holte net boven mijn kiezen (ik ben niet verkouden maar wel sinds vanmorgen een doffe oorpijn)

Ik weet gewoon niet meer wat ik moet. Wie denkt mee?

Absolem

Re: Ineens enorme pijn in mijn gezicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 11:34

Wat dacht je van lekker naar de huisarts gaan hiermee ? Dit is niet iets voor bokt .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 11:35

Je zegt dat de pijn uit je kaak komt? Is het niet een kaak ontsteking?

Hoop dat je je snel beter voelt en minder pijn hebt, want dit is ook niet prettig.

Switch2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 11:35

Zenuwpijnen?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 11:36

Absolem schreef:
Wat dacht je van lekker naar de huisarts gaan hiermee ? Dit is niet iets voor bokt .

Ja, dat wil ik ook wel, het is nu bijna 24 uur verder. Maar in de gebruiksaanwijzing van de antibiotica staat dat het enkele dagen kan duren voordat de pijn minder wordt, ik wil dus ook niet te vroeg zijn.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 11:37

Marije_1997 schreef:
Je zegt dat de pijn uit je kaak komt? Is het niet een kaak ontsteking?

Hoop dat je je snel beter voelt en minder pijn hebt, want dit is ook niet prettig.

Dat dacht ik 20 jaar geleden ook, heb toen zacht voedsel gegeten enz maar bleek aangezichtspijn.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 11:38

Vaak is bij antibiotica pas rond dag 2 à 3 dat het echt helpt. Maar als de tandarts na 24u zegt, zou ik toch wel weer aan de bel trekken.

Sterkte!

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 11:38

Doe je knarsetanden? Of je kaken strak op elkaar houden (omdat je zegt dat je een stress periode hebt gehad )
Hierdoor kan je namelijk over vermoeide kauwspieren van krijgen. En dat kan een ontzettende kaak en oorpijn geven, gaat bij mij ook samen met een knetterende hoofdpijn.

Ik heb een bitje gekregen voor het slapen en fysiotherapie.

Ibuprofen hielp bij mij tegen de pijn en warmte.
Sterkte

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 11:42

Nee, ik doe niet aan knarsetanden.
En ibuprofen slik ik ook. Ik slik nu ongeveer alles door elkaar omdat ik het liefst met mijn hoofd tegen de muur zou stoten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 11:46

Storm schreef:
Absolem schreef:

Ja, dat wil ik ook wel, het is nu bijna 24 uur verder. Maar in de gebruiksaanwijzing van de antibiotica staat dat het enkele dagen kan duren voordat de pijn minder wordt, ik wil dus ook niet te vroeg zijn.

Als je zoveel pijn hebt ben je niet te vroeg. Je kan altijd telefonisch advies vragen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 11:47

Misschien een beknelde zenuw of iets neurologisch ...ga zo snel mogelijk naar een dokter als het iets enstigs is is voorkomen beter dan genezen.

sterkte, want dat is zo vervelend zeker in deze onzekere tijden!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 11:50

kwita schreef:
Misschien een beknelde zenuw of iets neurologisch ...ga zo snel mogelijk naar een dokter als het iets enstigs is is voorkomen beter dan genezen.

sterkte, want dat is zo vervelend zeker in deze onzekere tijden!

Wat jij zegt dat klopt, je wil juist nu niet 'zeuren' omdat er al zoveel gedoe is met het coronavirus.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 12:14

Dat is heel naar zeg. Ik ben geen dokter dus ik weet het ook niet,maar er zijn al heel wat gezonde tanden en kiezen getrokken vanwege dit soort pijnklachten terwijl de oorzaak iets anders is. Dus als de tandarts niets kan vinden zou ik naar de huisarts gaan.Dit is ernstig genoeg daarvoor!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 12:16

Bel je ha en vertel dit verhaal. De assistente/ ha zal je een goed advies geven en/of je vragen langs te komen. Zo gepiept!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 12:24

tandarts bellen en anders naar de spoed/huisarts.
Wat betreft pijnstillers 1000 mg para en 600 bruf per keer en max 3x verdeeld over 8 uur.
En heus kiespijn is geen grapje. Heb vorig december een week voor de kerst er een uit laten halen bij de spoed en daarna tot half januari met pijn gelopen oa door een droge ontsteking. Uiteindelijk is de rommel eruitgekomen na twee kuren amox. Tikken wil niet altijd werken. Druk uitoefenen dmv kiezen op elkaar geeft dat pijn dan is er toch echt wat loos.
Bij werd na een sessie bij de KNO met Catscans en alles er omheen alsnog een kies getrokken.
Kies weg, pijn weg, onrust in mijn lijf weg.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 12:33

Welke tandpasta gebruik je? Ben je recent gewisseld?
Ik heb vergelijkbare klachten, maar bij mij duurt het minder lang en lijkt het vooral getriggerd te worden door zuur eten/drinken en heb het vermoeden dat het aan m'n tandpasta ligt.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 12:35

Bedankt iedereen voor het meedenken!

Morganlefay schreef:
tandarts bellen en anders naar de spoed/huisarts.
Wat betreft pijnstillers 1000 mg para en 600 bruf per keer en max 3x verdeeld over 8 uur.
En heus kiespijn is geen grapje. Heb vorig december een week voor de kerst er een uit laten halen bij de spoed en daarna tot half januari met pijn gelopen oa door een droge ontsteking. Uiteindelijk is de rommel eruitgekomen na twee kuren amox. Tikken wil niet altijd werken. Druk uitoefenen dmv kiezen op elkaar geeft dat pijn dan is er toch echt wat loos.
Bij werd na een sessie bij de KNO met Catscans en alles er omheen alsnog een kies getrokken.
Kies weg, pijn weg, onrust in mijn lijf weg.

Als ik flink op mijn kiezen bijt, doet het geen pijn. Daarom denk ik ook geen kiespijn is. Wel was mijn tandvlees boven geïrriteerd zei dat tandarts.

Kan ik een ontsteking in een holte hebben zonder dat ik verkouden ben of was?
Of heb ik weer aangezichtspijn?

Ik heb Colgate tandpasta voor gevoelige tanden. Ik zou vandaag ook een andere kunnen halen. Welke is goed?

Niet gewisseld, ben 44 jaar. En de verstandskies was het ook niet.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 12:40

Bij mij lijkt het begonnen toen ik ben gewisseld naar deze range van Oral B:

Afbeelding

Ik ben gewisseld omdat ik altijd whitening tandpasta gebruikte van Colgate of Oral B (afhankelijk van wat in de reclame is), maar dat zou niet goed zijn volgens mijn tandarts. Ben nu weer terug naar mijn 'gewone' whitening van Oral B en dat lijkt te werken, maar durf niet met zekerheid te zeggen of het daar nou echt aan ligt.

Edit; ik bedoelde gewisseld van tandpasta :D

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 12:40

Het klinkt als wat ik had of iig vergelijkblaar! ook als ik de kiezen dichtbeet geen pijn oid maar dat precies naast mijn slaap zo veel pijn verschrikkelijk, bij mij was het een verstandskies deed geen pijn oid geen flinke ontsteking maar toen die was getrokken voila alle pijn weg :D

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 12:42

Als ik jou was zou ik even contact opnemen met een hoofd fysiotherapeut. Dat heet anders (volgens mij ortho faciaal therapeut) die kan je misschien meer vertellen over waar het vandaan komt naar aanleiding van je verhaal.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 13:02

Klinkt mij als kaakholte ontsteking, dat heb ik zelf standaard bij iedere verkoudheid en is echt erg pijnlijk.
Voor mij helpt het als ik dan met een koelelement in een washandje tegen mijn gezicht slaap, meestal is het dan snel weer weg.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 13:05

Bij mij kwam pijn door overbelaste kaakspieren door stress. Naar mijn idee deed ik niet knarsetanden of erg spannen maar blijkbaar onbewust toch wel.

In jou geval raad ik sowieso huisarts aan gezien het ook wat anders kan zijn.
Ik kreeg van de tandarts als tip mee aan die kant niet te kauwen en zo zacht mogelijk voedsel te eten. Normaal had ik dat 6 weken moeten doen maar zo erg was het nog niet bij mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 13:10

Je tandarts geeft je dus op de gok maar een kuur AB en wil ook in het wilde weg maar een kanaalbehandeling doen?
Ik heb twee adviezen voor je:
1 huisarts bellen voor je klachten.
2 andere tandarts zoeken.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 13:24

Sizzle, ik denk ook dat ik dat heb, maar ik weet het niet zeker. Washandje verlicht hier ook maar slapen, dat lukt niet.

Anoniem schreef:
Je tandarts geeft je dus op de gok maar een kuur AB en wil ook in het wilde weg maar een kanaalbehandeling doen?
Ik heb twee adviezen voor je:
1 huisarts bellen voor je klachten.
2 andere tandarts zoeken.

Ja klopt, daarom wilde ik ook niet dat hij gisteren meteen de behandeling ging doen.

Ik heb net de huisartsenpost gebeld. Zij kunnen nu niks voor me doen omdat ik de antibiotica via de tandarts heb gekregen. Ik heb het nummer van de noodtandarts gekregen en die moet ik maar bellen.
Wel zei ze dat de antibiotica normaal gesproken toch wel 48 tot 72 uur nodig heeft om te kunnen werken, ik kan dus ook nog even afwachten.
Dilemma dus.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 13:26

In de ergste aanvallen heb ik de hele nacht met een koelelement uit de vriezer op de bank gezeten. Als je slijmvliezen afzwellen door de kou kan het slijm weer uit de holte.
Het is inderdaad ontzettend pijnlijk.