Wat doen jullie zoal met je kinderen nu ze thuis zijn?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kwita

Wat doen jullie zoal met je kinderen nu ze thuis zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 09:24

Hier bedenk ik mezelf regelmatig hoe doen andere ouders dat, wat doe jullie met je kinderen als het huiswerk af is?
Hier spelen ze veel buiten gelukkig hebben we een erf rond een boerderij dus dat is nu helemaal een uitkomst!.Want hutten bouwen is ook leren, en buitenspelen heeft vele goede bijkomstig heden.
Zo hebben we al een brief geschreven aan hunzelf voor als ze ouder zijn, wat ze willen worden en wie hun vriendinnen zijn ,waarom ze vrij zijn etc.
We hebben al uitgebreide fotoshoot gedaan, geknutseld dingen gebakken taarten, ovenschotels en ook boterbabbellaars gebakken. Een heus cavia hok getimmerd.Een schaduw spel gedaan en poppenkast. Een spanband/slackline gespannen. elke dag de dieren helpen verzorgen pony rijden of mennen etc
Naar de vrienden een filmpje gestuurd met hun belevenissen.... en nu is het donker en regent het wat zouden we nog kunnen doen als het schoolwerk klaar is.

Dus lieve mede ouders en kinderen met ideeën hebben jullie nog tips en leuke bezigheden

Anoniem

Re: Wat doen jullie zoal met je kinderen nu ze thuis zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 09:32

Ik heb ze hier een stuk jonger denk ik als jou, mijn zoontje ging nog net 3 weken naar school dus heeft geen huiswerk, mijn dochtertje moet nog 3 worden.

Ik heb de dr panda game op de iPad staan waar ze op spelende wijze leren, ik heb een kartonnen boot gemaakt met ze, pak verschillende dingen uit huis zodat ze mogen raden in welke kamer dat thuis hoort, tikkertje, hutten bouwen, in de tuin helpen opruimen enzo, memory, kussengevecht, cake maken, knutselen met lege wc rollen etc, kleien, verven, tekenen, videobellen met opa/oma/tante/vriendjes, zoontje beter leren fietsen, boekjes lezen, helpen wasjes draaien en stofzuigen.
Maar ze zijn vooral goed in streken uithalen, hele huis op zn kop zetten en zorgen dat mama savonds bekaf is en het liefst een goed glas wijn drinkt maar niet kan omdat ze zwanger is <<)

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 09:34

Wauw, ik zou ook wel met jou in lockdown willen zitten! Wat een leuk programma!
Hier een peuter dus nog makkelijk te entertainen met de tuin en play doh.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 09:34

Eh dan ben ik vast een echte ' loedermoeder' maar ik doe niks bijzonders met mijn kinderen...( en nee ze hebben geen uren schermtijd)
Ze doen hun huiswerk, we gaan met de hond naar het bos( zonder contact met anderen...) en verder spelen ze gewoon thuis...( binnen en in de tuin) hele hutten zijn er gebouwd op hun kamer, rollenspelen ze verzinnen telkens iets anders...oh ja enigste wat ik nu meer doe dan normaal is af een toe een luisterboek opzetten..tot nu toe vervelen ze zich totaal niet...misschien gaat dat nog komen hoor..dat ik dan ook meer aan de slag moet..( ze gaan wel 1 a 2 dagen per week naar school,( vitale functies) misschien dat dat ook scheelt??)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 09:37

Knutselen, knutselen, kleuren, knippen en plakken, scheuren.
Cakejes bakken. Zoutdeeg maken.
Buiten spelen, stoepkrijten, de tuin wassen met water en een kwast, steppen, alles opmeten met een meetlint, restaurantje spelen.
Filmpjes kijken, juf roos, bing, kinderdisco, disneyplus

Verder rotzooi, chaos en een enorme puinzooi :+

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:17

Leuk om te lezen dat iedereen zo actief is met de kids! Wij hebben een kleintje van 1 rondlopen. Vermaken doet hij zich wel maar wij moeten allebei thuis werken en dat schiet echt voor geen meter op helaas, best frustrerend soms.
Hij heeft een eigen speelkeuken wat sinds een paar weken af is, we fietsen en wandelen veel, tot nu toe nog samen naar stal en een kleine speeltuin geweest en wat water dingetjes in de tuin gedaan met alleen zn handen. Kunnen nog wel koekjes bakken etc maar daar krijgt hij waarschijnlijk weinig van mee haha.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:06

Ik vraag mij echt af, kunnen ze zichzelf niet gewoon vermaken? Ik lees het in andere topics, social media ook, ouders die de hele tijd hun kind moeten entertainen? Mijn moeder heeft jaren thuisgewerkt en als wij vrij waren hoefde ze nooit naar ons om te kijken...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:08

Omdat deze vraag te maken heeft met de maatregelen rondom het Coronavirus verplaats ik je topic naar het tijdelijke subforum [CV] Corona Vragen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:09

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:10

Hoe oud zijn ze?

Eva1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:38

Hier ook een loedermoeder dan, kids 11 en 14 hebben schoolwerk. en moeten zich zelf vermaken. Ik ben vanaf thuis aan het werk. En heb het eigenlijk best druk want opeens kan iedereen eens goed naar mijn werk kijken waar ze normaal vluchtig kijken.
Gelukkig wel een flexibele baas die als ik moet bijspringen (scheidsrechter spelen) niet hoef in te halen. Voor de rest proberen we iedere dag een flink eind te wandelen. Normaal ligt de jongste 3x per week in het zwembad en de oudste fietst iedere dag 14 km.
Voor de rest kijken we een serie op Netflix en doen we iedere dag boodschappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:31

Eva1975 schreef:
Hier ook een loedermoeder dan, kids 11 en 14 hebben schoolwerk. en moeten zich zelf vermaken. Ik ben vanaf thuis aan het werk. En heb het eigenlijk best druk want opeens kan iedereen eens goed naar mijn werk kijken waar ze normaal vluchtig kijken.
Gelukkig wel een flexibele baas die als ik moet bijspringen (scheidsrechter spelen) niet hoef in te halen. Voor de rest proberen we iedere dag een flink eind te wandelen. Normaal ligt de jongste 3x per week in het zwembad en de oudste fietst iedere dag 14 km.
Voor de rest kijken we een serie op Netflix en doen we iedere dag boodschappen.

Word bij jullie niet afgeraden om met de kids naar de supermarkt te gaan?

Als ik dat hier doe word je er echt op aangesproken en ook de supermarkt geeft aan dat kinderen eigenlijk niet welkom zijn.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:35

Wij mogen ons huis niet uit hier in Spanje, en inderdaad, de supermarkt is helemaal verboden voor kinderen nu.
Gelukkig hebben we een groot stuk land, al werkt het weer niet helemaal mee.

Hier een selectie van het programma van onze tweejarige afgelopen week ;) :
Waterverven, kleurplaten, kleien, moestuinieren, bloemen zaaien, takken slepen, kleien, vormpjes plakken, spoorzoeken, paarden knuffelen, tekenen, pannenkoeken bakken, picknicken op eigen land, plakjes hout beschilderen

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:38

Ik woon in een appartement en heb helaas geen buiten. Wij doen veel knutselen en kleuren, en heb wat nieuw speelgoed besteld dat gisteren binnen kwam.

Tussen de middag kijken we samen een filmpje en gaan we een rondje wandelen, en in de middag slaapt hij nog 1-2 uur. Volgende maand wordt hij 3.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 14:25

Wat een hoop reacties allereerst zijn mijn kinderen bijna 7 en 3,5 ze vermaken zichzelf en elkaar ook best wel, spelen vaak buiten vanmorgen in de regen met hun regenpak aan echt de grootste lol!.
Het enige wat ik wil vermeiden is schermtijd, dat kan altijd nog ( voor school hebben we het zoem spel,televisie , you tube).Het verzorgen van de dieren neemt ook best wat tijd in en is ook leuk om iets extra aandacht te geven. Gisteren naar het strand geweest om zwerfvuil te rapen en daar mee te knutselen, was echt heel leuk om te doen.Met een verrekijker het gebaar van papa bekijken en na doen!, speurtochten en spelletjes testen en proberen voor haar kinderfeestje wat nu al verlaat is ( echt dat viel haar zwaar tegen, al snapt ze het wel waarom!)
Tja hier binnen is ook het hele huis op zijn kop, Maar bij wie met kinderen ook niet!. Ik lees ook leuke dingen die anderen doen met hun kinderen.

en kidde leuk stuk,bedankt!
Laatst bijgewerkt door kwita op 20-03-20 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 14:26

Zou de kringloop open zijn?Zo ja ga eens kijken voor puzzels,spellen enz.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 14:46

Hier zijn ze 8 en 10 jaar. Moeten online huiswerk maken maar alles op de pc zeker 2 uur per dag per kind. En ik heb maar 1 laptop. Verder kunnen we trampoline springen in de tuin. Heb vanmorgen spulletjes gehaald om een moestuintje 1x1m te beginnen, dus dat kunnen we tussendoor steeds wat aan doen. hopen dat het droog blijft zodat ze wel nog in de tuin kunnen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 14:53

Een 6-jarige.
Wij moeten beide gewoon onze uren werken (70% en 100%). Ik volledig in Home-Office, partner afwisselend.
Dochter houdt zich prima zelf bezig en ze speelt nog wel gewoon met haar beste vriendin. Het is ook schitterend weer, dat helpt.
Af en toe even een opdrachtje voor de kleuterschool en verder hoeft ze nog niets. Ze wil graag nu blokfluit gaan proberen en veters leren strikken tot het einde van de ‚vakantie‘ (voorlopig 19 april).
We hebben het echt reuze gezellig en we komen beide goed aan onze uren :)

Eva1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 14:57

Wij wonen in een klein dorp. En ik loop alleen om de boodschappen of de oudste gaat er om.
Als er 10 man tegelijk in de super loopt is het veel. Ook hebben we eigenlijk geen last van lege schappen.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:22

Onze bijna 4-jarige wervelwind zou deze week beginnen met wennen op school. Hij is erg teleurgesteld dat dit niet doorgaat. En wij ook, want hij is er zooooo aan toe.

Het is geen kind dat zichzelf meerdere uren per dag bezig houdt, hij heeft echt activiteit nodig. Zowel fysiek (als je die energie niet kanaliseert gaat hij ongein uithalen) als mentaal. Mijn vriend en ik werken nu beide halve dagen thuis, de andere helft is voor onze zoon.

Schermtijd beperken we strikt tot 2 keer een uurtje per dag. Dagelijks gaan we 2x een uur naar buiten, hetzij in onze (gelukkig grote) achtertuin, waar hij een hut aan het bouwen is en we een moestuin hebben, hetzij naar het duin, waar we dichtbij wonen. Hij helpt ook dagelijks mee met het maken van de lunch en hij heeft een klusje gekregen (de kippen voeren), wat hij zelfstandig kan uitvoeren. Daarnaast wordt er verwoed met de lego gespeeld, ligt er elke dag weer een nieuwe treinbaan in de woonkamer, verandert de bank in een piratenschip/dinonest/kasteel/paw patrolauto/wolk/you name it en is hij erg fanatiek met Mini Loco (wat ik van de week besteld heb). Maar voor alles geldt dat hij ons constant betrekt bij het spel. Hij mist heel erg het contact met andere kinderen. Daarom gaan een goede vriendin en ik 2 keer per week met onze kinderen (zij heeft er 2) naar het bos. Kunnen ze even samen ravotten. Het is in principe ook het enige fysieke contact wat onze kinderen buiten het gezin hebben, dat risico nemen we.

Voor de structuur maken we elke ochtend een agenda voor die dag. Houden we niet heel strikt aan vast, maar dan weet ongeveer hoe de dag eruit gaat zien. Daarin nemen we ook momenten op dat hij zelf moet spelen (vaak een moment dat zowel papa als mama even moet bellen voor werk) en dat accepteert hij dan ook voor max een half uurtje.

Zo komen we de dagen wel door en ik moet zeggen, dat het begint te wennen. Hoewel ik het echt wel pittig vind.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:39

Hier 2 drukke kids. Oudste zit veel te gamen maar doet ook veel schoolwerk. Geen omkijken naar.

Jongste van 5 vraagt veel aandacht en werken werd dus niks. Dus op werkdagen naar opa en oma. Hij zit normaal op speciale school.

Ze zitten elkaar veel in de haren. Ruzie maken gillen etc. We zitten nog maar op week 1 :')

Net rondje naar rustig natuurgebied geweest. Zelfs dan mopperen. Lelijke woorden naar elkaar etc.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 17:02

Ik laat ze (5 en 8) wat huiswerk maken in de ochtend, we wandelen wat, bakken en knutselen soms, spelen een spelletje. Gisteren naar de heide geweest.
Verder spelen ze veel buiten. Ze mogen nergens naar binnen en voor ze thuis komen is het verplicht handen wassen, maar ik ga ze -nog- niet verder isoleren...

Ze zijn niet echt te genieten overigens, ik ook niet. Moet gewoon mijn uren maken, manlief werkt nog zijn volle 100% buitenshuis en ik kom er dus amper uit, geen goede combi kan ik je vertellen.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 17:14

Hier 2 kinderen, 5 en 6. Die van 5 zit in de kleuterklas en heeft officieel geen huiswerk, wel wat ideetjes gekregen om met hem te doen. Die van 6 zit in groep 3 en heeft een hele flinke berg schoolwerk. Mijn man werkt iedere dag thuis, ik werk in de zorg dus ben minimaal 3 dagen weg.
Als ik thuis ben wordt in de ochtend in principe schoolwerk gemaakt, met tussendoor ff een spelletje oid voor wat afwisseling en ontspanning. In de middag evt schoolwerk afmaken en nog een tijd buiten spelen. In principe vermaken ze zichzelf prima, maar doordat ze elkaar nu wat veel op elkaars lip zitten is het soms wel ruzie geblazen. Ik probeer iedere dag ff rondje met ze te gaan wandelen of fietsen, even de energie een beetje eruit en een frissen neus, beetje afleiding.
Afhankelijk van mijn eigen energie (chronisch vermoeid) probeer ik soms wel iets te doen om ze nog wat extra te vermaken, bijv een knutselprojectje of iets bakken, om er toch nog maar een beetje wat van te maken.
Op dagen dat mijn man alleen met ze thuis is, heeft hij meer dan genoeg aan het schoolwerk en zijn werk, dus dan moeten ze zich verder echt zelf vermaken. Doen ze trouwens prima dan, ze beginnen best goed te begrijpen dat papa echt moet werken. Dan gaan ze lekker spelen met de lego, kapla, playmobile of hutten bouwen.

En eerlijk is eerlijk, ze hebben ook iets meer schermtijd dan normaal. Als ik bekaf ben en zij klaar met de dag, gaat er gewoon lekker een filmpje aan. En als de jongste de oudste te veel afleid tijdens het schoolwerk mag hij wat educatieve spelletjes doen op de tablet.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 17:17

Ik denk ook niet teveel bezig houden.2 kinderen moeten zich ook prima met elkaar kunnen vermaken.Bij veel ruzie dan ieder op hun eigen kamer.Met 1 kind is dat natuurlijk moeilijker.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 17:36

Ik heb 1 kind van 5 en het is echt een grote uitdaging. Hij kan zichzelf niet bezighouden eist mijn constante aandacht en aanwezigheid. Dit tracht ik af te blokken maat lukt niet altijd. Daarnaast moet ik ook nog 70% online werken. Dit lukt gewoon niet. Gelukkig heel begripvolle collega's die willen overnemen als het niet lukt.

Vandaag heb ik letterlijk de hele voormiddag kleuterklas gespeeld. Zijn we gaan wandelen, hebben de dieren verzorgd...

In België mogen ze niet meer naar oma dus ik moet hem wel bezighouden. Mijn man moet ook nog werken dus op hem kan ik niet rekenen. Vind het best wel ellendig want ik wil graag tijd voor mijn kind maar het telewerken is er te veel aan.