Menstruatiepijn sterk toegenomen sinds 2 cycli

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Denise_

Menstruatiepijn sterk toegenomen sinds 2 cycli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-20 19:11

Dag Bokkers. Normaliter zou ik deze vraag aan mijn huisarts stellen, helaas kan ik vanwege het coronavirus niet even een afspraak maken. Ik heb wel alvast gemaild, maar misschien dat een van jullie in de tussentijd een antwoord weet.

Momenteel zit ik op dag 2 van mijn cyclus. Deze cyclus, net als de vorige, gaat gepaard met veel meer pijnklachten dan normaal. De pijn komt in zeer duidelijke golven en reikt de 8 op de schaal tot 10. Normaal heb ik ook pijnklachten op de eerste/tweede dag, maar dan hebben we het over een 4 of een 5. De flinke pijnklachten houden een halve dag aan en zijn dan weg. Ik ben een halve dag dus echt nutteloos en niet in staat om iets te doen, en vervolgens de andere helft heb ik nergens last van. 'Gelukkig' overkomt het me nu dat ik hier thuis werk.

Nu is het ook zo dat ik ook minder bloed verlies. Om deze reden vraag ik me af of er mogelijk iets anders nog kan zijn, of dat dit gewoonweg een verandering van het lichaam is. FYI: ik ben 28, heb een reguliere en regelmatige cyclus en gebruik geen hormonale AC. Komt iemand dit bekend voor?

Ik zal ook laten weten wat de HA aangeeft als ik haar reactie terug heb. :)

Zertab

Re: Menstruatiepijn sterk toegenomen sinds 2 cycli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 19:15

Gebruik je andere AC?

Het kan denk ik echt van alles betekenen. Menstruatie is toch iets hormonaals. Heb je misschien meer stress? Of een ander ritme? Iets?

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-20 19:17

Geen andere AC nee. Verder ook geen veranderingen.. Heb nu deze cyclus en de vorige overigens voor het eerst naproxen (feminax) in mijn leven geprobeerd. Had vandaag geen effect.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 19:23

_Denise_ schreef:
Geen andere AC nee. Verder ook geen veranderingen.. Heb nu deze cyclus en de vorige overigens voor het eerst naproxen (feminax) in mijn leven geprobeerd. Had vandaag geen effect.

Mmm... dat klinkt niet zo goed. Geen andere mogelijkheid om je huisarts of de assistente even te spreken? Mijn huisarts heeft een aparte lijn voor corona vragen, waardoor de reguliere lijn minder belast wordt voor ''normale'' vragen.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 19:24

Magnesium kan helpen, warme kruik ook. Hoe dit zo ineens kan weet ik ook niet, wel weet ik dat stress echt een behoorlijke invloed kan hebben op je cyclus. Succes nog!

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-20 19:41

Dank voor jullie berichten. Ik kan morgen overdag proberen telefonisch contact te zoeken met de assistente. Op de website zijn ze alleen bereikbaar voor spoed.

Kleine toevoeging: Ik had de laatste paar jaren altijd pijnlijke borsten vlak voor de menstruatie. Dat heb ik nu niet meer. Ook had ik vorige cyclus een kleine acneuitbraak, iets wat ik nog nooit heb gehad. Lastig hoor, die hormonen. :)

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 16:59

Update: Huisarts belde me terug. Advies voor nu eerst een zwangerschapstest, voor de rest kunnen ze op dit moment niet heel erg veel. Wanneer de volgende menstruatie dezelfde klachten oplevert, dan moet ik even opnieuw contact opnemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 17:05

Wilde net schrijven om eens een zwangerschaptest te halen..

Als het dat niet is, zeker even laten nakijken van zodra het weer kan.

Veel sterkte inmiddels!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 17:24

_Denise_ schreef:
Update: Huisarts belde me terug. Advies voor nu eerst een zwangerschapstest, voor de rest kunnen ze op dit moment niet heel erg veel. Wanneer de volgende menstruatie dezelfde klachten oplevert, dan moet ik even opnieuw contact opnemen.

Zwangerschapstest terwijl je gewoon ongesteld bent? Het kan natuurlijk, maar lijkt me een hele kleine kans...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 17:27

Zertab schreef:
_Denise_ schreef:

Zwangerschapstest terwijl je gewoon ongesteld bent? Het kan natuurlijk, maar lijkt me een hele kleine kans...

Jij durft , zal niet de eerste zijn hoor.

Misschien is dit geen menstruatie maar innesteling.
Als de kans erin zit dan zeker testen, dan is het maar van het lijstje af.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 17:31

Al twee menstruaties achter elkaar? Innesteling is ongeveer 3 dagen.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 17:33

Zwangerschapstest is inderdaad goed om dingen uit te kunnen sluiten.

Is dit de tweede keer dat je menstruatie meer pijn doet?

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 17:37

Klopt, de kans is klein dat het een zwangerschap betreft, maar het is een kleine moeite om het met een test uit te sluiten.

@SuzanH, ja klopt, 2e keer nu.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 17:39

Hoe lang gebruik je al geen hormonale Ac?
Met endometriose kun je ook deze klachten hebben.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 17:39

_Denise_ schreef:
Klopt, de kans is klein dat het een zwangerschap betreft, maar het is een kleine moeite om het met een test uit te sluiten.

@SuzanH, ja klopt, 2e keer nu.

Oh ja zeker een kleine moeite! En zou het een SOA kunnen zijn? (het past niet echt in het beeld van soa's, maar misschien ook ter uitsluiting?)

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 17:42

@ Def: Al jaren. Sporadisch gebruik ik de Nuvaring voor 2 maanden om een menstruatie uit te stellen bij vakantie enzo. Laatste keer was dus >6 maanden terug.

@Zertab: Goede, vroeg de HA ook naar. Mijn vriend en ik zijn echter 10 jaar samen, lijkt dus ook onwaarschijnlijk.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 17:43

_Denise_ schreef:
@ Def: Al jaren. Sporadisch gebruik ik de Nuvaring voor 2 maanden om een menstruatie uit te stellen bij vakantie enzo. Laatste keer was dus >6 maanden terug.

@Zertab: Goede, vroeg de HA ook naar. Mijn vriend en ik zijn echter 10 jaar samen, lijkt dus ook onwaarschijnlijk.

Ik stuur je even een pb'tje met mijn verhaal :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 20:52

Zertab schreef:

Zo te horen weet je weer waar je over praat Zertab?

Mijn zwangerschap heb ik gewoon de eerste 3 maanden gevloeit , met ‘menstruatie’ klachten.

Dus ga niet iemand vertellen dat de kans heel klein is , terwijl je haar niet kent.
Better safe than sorry.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:32

Peanutbutter schreef:
Zertab schreef:

Zo te horen weet je weer waar je over praat Zertab?

Mijn zwangerschap heb ik gewoon de eerste 3 maanden gevloeit , met ‘menstruatie’ klachten.

Dus ga niet iemand vertellen dat de kans heel klein is , terwijl je haar niet kent.
Better safe than sorry.

Zo het is weer heel gezellig :')

Nee gelukkig heb ik het nooit meegemaakt maar wel seksuele voorlichting gehad. Ik zeg toch ook vooral dat ze moet testen, de kans lijkt me alleen heel klein.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 22:16

Ik heb dit ook, laatst is er met bloedprikken gebleken dat m'n magnesium te laag is. Een van de klachten van magnesium te kort is menstruatiepijn..
Ik ben net begonnen met medicatie, ben benieuwd of het hiervoor/tegen ook helpt..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 22:33

Endometriose kan ook goed mogelijk zijn

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 22:56

Menstruatiekramp kan zeggen, dat er mogelijk qua stofwisseling dingen net niet ideaal zijn, mogelijk is het zo, dat je een teveel hebt aan eicosanoïden (het is niet uit te spreken) en dat voedingssupplementen met voldoende magnesium, druivepittenextract en maca helpen, in combinatie met een dieet met lekker veel noten en zaden (=vegetarische onverzadigde vetzuren).

En er is wel een quick fix om direct pijn te verlichten: een soort 8je maken op je heiligbeen:
lig op je rug, knieen boven je buik, als je dat leuk vindt: enkels gekruisd.
Dan leg je je gewicht op bijv. je linkerheup - en trekt je linkerheup 'naar je hoofd'.
Dan schommel je naar je rechterheup, en trekt die over de vloer naar je hoofd.
In een vloeiende beweging schomml je weer naar links, waar je weer je linkerheup optrekt.
Na een tijdje draai je de draairinchting om:
je legt je gewicht op links - en duwt die heup juist over de vloer weg van je hoofd -
dan schommel je naar links en duwt je linkerheup weg van je hoofd.

Het is ook een buikspieroefening, maar met al dat ge-sleep masseer je je eigen rug zo heerlijk.

Verdere oefeningen voor je bekkenspieren, een correcte houding en juist gebruik kun je van een fysio of cesartherapeut leren, of van een gedegen yogadocent.
...en soms is het ook iets sufs zoals een nieuw fietszadel dat net niet goed staat afgesteld, een nieuwe stoel 'die eigenlijk niet zo goed is', en dat je lichaam de extra belasting wel kan handelen, maar 'op die dagen even niet'.

Verder vind ik ala ouderwetse feministe dat elke maand menstruatiepijn in wezen niet zou horen!

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-20 11:06

Dank voor het meedenken allen! Ook je tips tegen de pijn neem ik mee Janneke.

Zwangerschapstest was negatief, dus ik ga wachten hoe de volgende cyclus verloopt.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 01:36

Even een update, ik ben bijna door mijn volgende cyclus heen. Deze is zonder abnormale pijnklachten verlopen. *\o/* Gewoon wat ik gewend ben qua gevoel. Wederom wel met wat minder bloedverlies dan eerdere cycli. Ik bedenk me nu ineens dat er bij de vorige cyclus ook een flink stolsel (cm of 2) bij zat, misschien moest het lichaam dat kwijt. Volgende cyclus weer even aanzien.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 08:44

Fijn!
... op naar een cyclus zonder pijnklachten!