Corona: oma mag geen bezoek, en nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Autumnn

Corona: oma mag geen bezoek, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 20:53

Lieve Bokkers,

Mijn lieve oma van bijna 90 ligt nu een kleine 3 weken in het ziekenhuis. Helaas gaat het niet zo goed en zal ze hierna naar een verzorgingstehuis gaan (ze woonde tot voor kort nog zelfstandig). Oma had nooit te klagen over bezoek, elke dag kwam er wel iemand langs waardoor ze toch nog wat te kletsen had.

Nu met het hele Corona-virus mag er helemaal geen bezoek meer komen. Verstandig, maar mijn arme oma ligt nu helemaal alleen op een kamer, in plaats van met zijn vieren want waar ze lag zijn de bedden vergeven aan Corona-patiënten. Gelukkig heeft ze wel een tv maar ik wil zo graag wat doen zodat ze wat te doen heeft en niet zo alleen is. We (de familie) hebben per stel allemaal filmpjes al opgenomen, maar ja.... niemand kan het haar laten zien :( en oma heeft geen telefoon of tablet. Mijn vriend en ik hebben net een kaartje met een foto van ons erop en een grote bos bloemen gestuurd maar ik wil graag nog wat extra voor haar doen. Aangezien Bokt elkaar altijd zo goed helpt dacht ik, misschien hebben jullie ideeën! Dus, Bokt brandt los!! Ik dacht zelf aan een abonnement op de Privé of Story, dat vindt ze wel erg leuk. Verder kan ze nog wel lezen, maar een boek omhooghouden wordt wel erg zwaar....
Alvast onwijs bedankt en Mijn dank, van oma en de familie is groot <3 <3

Saaams

Re: Corona: oma mag geen bezoek, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:56

Kan je via de verpleging niet tijdelijk een telefoon/ipad/tablet laten bezorgen om te videobellen?
Of is oma niet zo technisch ingesteld :)

Heeft ze een vaste telefoon op haar kamer? Misschien haar elke dag even bellen?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 20:59

Saaams schreef:
Kan je via de verpleging niet tijdelijk een telefoon/ipad/tablet laten bezorgen om te videobellen?
Of is oma niet zo technisch ingesteld :)

Heeft ze een vaste telefoon op haar kamer? Misschien haar elke dag even bellen?

Oma is niet technisch en is ook vrij eigenwijs ingesteld :D we hebben haar meerdere keren een tablet en telefoon gegeven maar “dat moest ze niet”. Ze heeft helaas geen telefoon op haar kamer

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:05

Ze hebben speciale telefoons voor oudere mensen die extra makkelijk te bedienen zijn, misschien is dat iets? Anders kan je misschien afspreken met de verpleging dat zij haar helpen met haar tablet? Bijvoorbeeld dat je eerst even belt om te zeggen dat je verbinding wil maken en dat iemand dan even haar kamer binnen loopt om verbinding te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:05

Ik zou inderdaad zeker zo'n ouderentelefoon met grote toetsen kopen. Dan kunnen mensen haar gewoon bellen en op die manier even kletsen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:11

Dat moet je iets anders spelen: zeg oma dat jij haar graag wil zien/spreken omdat je haar mist, en vraag of ze asjeblieft toch eens wil proberen om te leren hoe ze een videogesprek moet aannemen op een oude tablet. Dat kan toch geen enkel omaatje weigeren? :D Als ze het eenmaal een beetje gewend is dan wil ze misschien niet meer zonder :D

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 21:18

8nnemiek schreef:
Dat moet je iets anders spelen: zeg oma dat jij haar graag wil zien/spreken omdat je haar mist, en vraag of ze asjeblieft toch eens wil proberen om te leren hoe ze een videogesprek moet aannemen op een oude tablet. Dat kan toch geen enkel omaatje weigeren? :D Als ze het eenmaal een beetje gewend is dan wil ze misschien niet meer zonder :D

Dan ken je mijn oma nog niet haha :D
Ze zegt gewoon doodleuk “als je me mist moet je wat vaker langskomen” _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:28

Niet geschikt voor video's. Maar een fotoboek met leuke fotos, tekstjes en eventueel tekeningen van kinderen?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 21:29

Emmaa_ schreef:
Ik zou inderdaad zeker zo'n ouderentelefoon met grote toetsen kopen. Dan kunnen mensen haar gewoon bellen en op die manier even kletsen.

Daar zijn we nu mee bezig, bedankt allemaal! Wist niet dat dat bestond. Mijn tante vraagt morgen eerst bij het ziekenhuis na of zij een telefoon beschikbaar, anders gaan we er 1 kopen :)

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:31

Schrijf een kaart / briefje maar dit is idd erg lastig

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 21:32

Bubblewrap schreef:
Niet geschikt voor video's. Maar een fotoboek met leuke fotos, tekstjes en eventueel tekeningen van kinderen?

Van dit soort ideeën word ik zo blij <3 wat een leuk idee!! Ga het gelijk in de groep gooien

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:32

Gewoon een tablet neerzetten voor haar op haar bureaukastje en uitleggen hoe ze 'opneemt' als jullie videobellen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 21:33

snorkel1986 schreef:
Schrijf een kaart / briefje maar dit is idd erg lastig

Ik heb toevallig net vandaag een kaart verstuurd :)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 21:33

Hutcherson schreef:
Gewoon een tablet neerzetten voor haar op haar bureaukastje en uitleggen hoe ze 'opneemt' als jullie videobellen.

Is ook een idee alleen mogen we er dus niet heen om het uit te leggen. Maar ik zal morgen even aan de verpleegsters vragen of zij dat wellicht willen doen

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:38

Kan ze nog puzzelen?
Zag vandaag al iemand die een leuke foto op een puzzel had laten afdrukken zodat ze wat te doen hebben en meteen weten dat er aan ze gedacht wordt.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:42

Plaats een oproepje op Facebook met de vraag of mensen een kaartje of tekening willen sturen! Weet zeker dat je veel reacties zult krijgen :)

Ik ben met mijn dochter aan het kleuren geweest vandaag voor de bewoners het verzorgingstehuis hier in de buurt. Morgen ga ik met de kinderen op mijn werk ook weer kleurplaten maken.
Mensen in een verzorgingstehuis liggen dan niet in het ziekenhuis maar mogen ook geen bezoek meer ontvangen.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:43

Wat veel mensen bij ons hebben is een digitaal fotolijstje met foto's van de familie, ook misschien heel leuk!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:52

Gewoon de afdeling bellen en overleggen. Die hebben er ook wel begrip voor dat oma de familie wilt horen. Of ze kunnen de afdelings telefoon even aan oma geven zodat jullie even kunnen kletsen . Of je treft een lieve verpleegkundige die iets wilt regelen met filmpje laten zien

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:55

Situatie van jou oma klinkt als mijn opa. 94, net opgenomen en 2dagen na opname in verpleeghuis ging de boel dicht.
Het heeft een paar dagen geduurd voor we iets voor elkaar kregen (huis had nog niet echt nagedacht hoe je dan wel communicatie houdt over mensen met familie dus de lockdown was wel heel letterlijk).
We hebben nu klaar gekregen dat er 3x dd door de zorg een skypeverbinding wordt gemaakt met familie. Zorg neemt de telefoon dus op voor opa en daarna kan hij zelf skypen met ons. Wij hebben een rooster gemaakt zodat er op ieder tijdstip iemand beschikbaar is.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:59

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:04

Het is niet heel goedkoop, maar via Vidley kun je een soort ansichtkaart maken met een videoboodschap erin. Kun je dus een leuk filmpje opnemen en deze in een soort dikke kaart versturen, hoeft oma alleen maar de kaart open te klappen om de video te bekijken. :)

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:38

genja schreef:
Gewoon de afdeling bellen en overleggen. Die hebben er ook wel begrip voor dat oma de familie wilt horen. Of ze kunnen de afdelings telefoon even aan oma geven zodat jullie even kunnen kletsen . Of je treft een lieve verpleegkundige die iets wilt regelen met filmpje laten zien

Ik denk dat er ook niet onderschat moet worden wat voor werkzaamheden wij verder nog hebben op de afdeling. Begrip is er absoluut, maar helaas vaak niet de tijd om mensen daar in te begeleiden. Want het gaat vaak niet om één iemand. Als ze wel de tijd hebben is dat natuurlijk geweldig!

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:47

Je hebt van die kleine beeldschermpjes waar een usb aan moet en dat continu filmpjes afspeelt. Moet wel alleen af en toe aan de lader :D

En inderdaad regelmatig kaartjes sturen, vinden oma’s vaak leuk! Of een kussen(sloop) met een leuke foto van jullie er (allemaal) op.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:51

Kaygee schreef:
genja schreef:

Ik denk dat er ook niet onderschat moet worden wat voor werkzaamheden wij verder nog hebben op de afdeling. Begrip is er absoluut, maar helaas vaak niet de tijd om mensen daar in te begeleiden. Want het gaat vaak niet om één iemand. Als ze wel de tijd hebben is dat natuurlijk geweldig!

Ziekenhuis waar ik werk zie ik de verpleging /secretaresse/voedingshulp daar echt wel even de tijd voor nemen . Een blije tevreden patiënt geeft verpleging ook weer minder werk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:51

Heeft oma een raam in de kamer? Kun je bijvoorbeeld buiten staan en naar haar zwaaien?